Ga naar inhoud

Konijn ziek, dierenarts weet niet wat het is


JayJay

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Misschien willen jullie even met mij meedenken? Mijn konijn is ziek en de dierenarts kan niet vinden wat het is. Hij is razendsnel afgevallen. Hij is 8 en zat buiten. Nu is hij binnen. Toen ik bij de dierenarts kwam had hij vocht tekort, was de helft van zijn gewicht kwijt, had iets ondertemperatuur, Had een ontstoken oog en kwijlde iets. Zijn tanden en kiezen zijn in orde. Zijn slijmvliezen zien er goed uit. De ontsteking aan zijn oog komt omdat zijn kopje scheef hangt. Hij heeft ooit EC gehad. Doordat hij niet lekker is laat hij het meer hangen dan anders en ligt dus veel met zijn ene oog op de grond. Zijn nieren waren iets knobbelig vond de dierenarts, maar niet zorgwekkend. Hij plast veel, gaat niet meer op de bak en 1 dag heeft hij heel veel gedronken. Nadat hij vocht heeft toegediend gekregen is het vele drinken over. Hij heeft antibiotica gekregen en pijnstillers. Hij is het weekend goed doorgekomen en lijkt ietsje beter. Ik heb vanmorgen weer pijnstillers gehaald en meer antibiotica en hij krijgt zalf voor zijn oog, maar nog weet ik niet of hij nu echt beter wordt en wat er aan mankeert. Herkent iemand iets? De dierenarts vond bloed afnemen niet nodig. Als het zijn nieren zijn dan is er niets aan te doen en verder weet ze niet waar ze op zou moeten onderzoeken. Volgens haar is dit wat we nu als enige kunnen doen. Ik kan hem weer langsbrengen en ze kan hem daar houden ter observatie, maar ik betwijfel of dat hem goed doet. Hij raakt daar zo gestrest dat ik bang ben dat hij erin blijft. Ik geef hem nu dwangvoer. Zijn hooi en groen eet hij zelf, zijn brokken wil hij niet. Hij blijft wel eten, hij was ook steeds heel alert en at en dronk goed. Toen hij buiten was kon ik ook geen afwijkend gedrag zien behalve dat ik ineens merkte dat hij zo hard afviel. Ik dacht eerst dat hij de kou niet meer kon hebben en op zijn vet aan het interen was, maar er blijkt dus meer aan de hand. Alle suggesties zijn welkom.

Ik geef nu dwangvoer lekker gemaakt met wat appelmoes (zo eet hij het vrijwillig), hooithee, groen en fruit, boterhammetjes en kruidenhooi. Tips om hem vet te mesten zijn welkom.

Alle suggesties welkom. Ik wil hem er zo graag doorheen helpen.

Groetjes,

Judith en Bommel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het is, durf ik echt niet te zeggen. Niet voor geleerd en nog erg weinig ervaring mee. Misschien een second opinion vragen bij een andere (kk) da? Of misschien die kliniek in Utrecht? Als mijn da het niet zou weten, zou ik direct doorgaan naar een ander. Niet dat de mijne niet goed is, maar zou mijn konijn toch zeker goed willen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op EC testen heeft niet zoveel zin heb ik begrepen, omdat veel konijnen drager zijn, maar er niet ziek van worden. Dat jouw konijn drager is weten we al, verder heb je niet zoveel aan de test. In veel gevallen wordt voor de zekerheid behandeld met panacur als er een aantal aanwijsbare EC symptomen zijn. Waarop baseerde je dierenarts de uitspraak dat het dat niet was? Wel een goed teken dat hij verbetert met de medicatie die hij nu krijgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor vanavond een afspraak staan bij mijn eigen dierenarts. Toen ik er vrijdag was had ik een vervanger. Nu is ze er zelf. Zij heeft zelf ook konijnen en we wonen in een wijk met op bijna ieder adres wel een knaagdier. Ze heeft hem tot nu toe altijd goed behandelt. Ze heeft hem ook door de EC heen geholpen. Hij heeft zichzelf vandaag niet meer onder gepiest en hij eet nog steeds goed en met smaak. Zijn oog blijft ellendig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn lever blijkt niet goed te werken, kan met EC te maken hebben. Zijn darmen doen het wel goed. Hij keutelt dikke ronde en kleine keutels, Ze zijn mooi droog. Idd weer behandeling voor EC met excuus voor de benadering en onkunde van de dierenarts afgelopen vrijdag... Hij heeft gister prednison gekregen en middel tegen EC mee naar huis. Hij is al 8 en dit tikt aardig aan bij hem. Hij is moe en ziek en voelt zich echt niet lekker. Hij blijft wel eten en sinds vandaag staat zijn koppie iets rechter en zit hij ook zo nu en dan rechtop ipv languit liggen, maar hij eet slechter ondanks de prednison. Mogelijk is hij ook misselijk van alle medicijnen die hij krijgt...? Hij zit wel buiten zijn doos, gister kroop hij daar in weg. Hij plast minder waar hij zit dus geen natte billen meer. Ik ga vanmiddag weer overleggen met de Dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haakjes was het niet volgens DA nr 1. Ze heeft gekeken en gevoeld met haar vingers en kon niets vinden. Hij kwijlt nu niet meer. Mogelijk was dit door het vochttekort wat nu is opgelost? Hij heeft net weer een dikke vette spuit dwangvoer gekregen van me. Hij had er nu minder zin in dan gister :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vreet echt aan me. Ik maak me zorgen om van alles en nog wat en ben iedere keer bang dat hij dood is. Ik durf haast niet meer bij hem weg te gaan. Ik ben nog geen drie uurtjes weggeweest vandaag en fietste als een gek terug naar huis, bang hem dood aan te treffen. Maargoed. Hij leeft nog steeds, zij het ziek en zielig :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas. Het was e cuniculi, maar zijn oude lijfje heeft het niet meer kunnen vechten. Vanmiddag at hij nog voor twee en gister had hij zelfs een opleving en vond ik hem terug met zijn snuit in de fruitschaal, zich volvretend aan appel, banaan en peen. Toen we vanavond thuis kwamen was hij er niet meer. Wat een verdriet:-( Kids overstuur, voedster de kluts kwijt... Na alle intensieve zorgen van de afgelopen weken doet het zeer. Het voelt als falen.

Rust zacht lieve Bommel! Bedankt voor alle jaren plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Ja heel gek. Ik zag het daardoor ook niet aankomen en schrok enorm. Na 9 dagen intensief voor hem zorgen voelt het zo ontzettend als falen. Hij bleef al die tijd eten, maar was moe en enorm zwak. Ineens die opleving gaf zoveel hoop. Ik blijf maar malen wat ik verkeerd heb gedaan. Dat heeft geen zin, dat weet ik, maar toch... Ik mis hem :(. En mijn overgebleven voedster mist hem ook. Ze heeft het denk ik allemaal wel begrepen. Ze gedraagt zich hoogstens wat aanhankelijker, maar is niet aan het zoeken. De kinderen hebben heel lief allemaal knuffels bij haar gelegd zodat ze niet zo eenzaam is. Ze is al bijna 9 dus nog een nijn van die leeftijd vinden zal lastig worden en ik weet ook niet of ik dat nog wil. Dan zijn we straks alleen maar bezig zorgen voor en met afscheid nemen van oude nijnen. Lastig. Nou ja. Eerst dit maar afronden. We willen hem graag in de tuin begraven, maar de grond is te hard. Hij ligt nu onder een handdoekje in de tuin in zijn buitenverblijf. Misschien toch maar en poging wagen op graven.

Bedankt voor jullie steun de afgelopen dagen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .