Ga naar inhoud

Sproei gedrag van ram of voedster??


SandraB

Aanbevolen berichten

Momenteel wordt de hele kamer bij mij ondergesproeid door een van mijn nijnen. Het is echt geen doen meer! De hele kamer stinkt ontzettend ranzig nadat er gesproeid is en ik moet iedere dag, soms meerdere malen per dag de boel schoonmaken. Gordijnen, muren alles zit onder. Gelukkig zijn de gordijnen sowieso aan vervanging toe, maar ik ben bang dat het probleem niet overgaat.

Ik zal de situatie nader uitleggen. Ik heb een ram van drie jaar die nog nooit in zijn hele leven gesproeid heeft. Ook niet toen hij in dezelfde kamer leefde met een ander rammetje. Zij zaten overigens niet in elkaars kooi, maar konden elkaar wel ruiken en zien. Ongeveer vier à vijf maanden geleden heb ik mijn ram laten castreren (nadat het andere rammetje overleden was). Zodat ik hem kon gaan koppelen aan een leuke dame. Deze dame was ongeveer 3,5 maand toen ik haar aan mijn ram koppelde. De koppeling verliep zeer voorspoedig en het was al gauw duidelijk dat mijn ram de baas is. Maandenlang geen problemen met sproeien gehad en het koppel werd steeds hechter. Ik was ontzettend blij. Tot ik op een gegeven moment allemaal urine spetters begon te ontdekken. Eerst enkel op de vloer en aan de wanden van de kooi. Op een gegeven moment ook aan de muren, gordijnen, koelkast noem maar op. Omdat mijn ram gecastreerd is, ging ik er vanuit dat mijn voedster weleens in de puberteit kon zitten waardoor zij de boosdoener was. Ze is inmiddels ongeveer 8 maanden dus een logische gedachte. Misschien wil zij haar territorium wel afbakenen en doet ze dat dmv sproeien. Opvallend is wel dat mijn voedster verder naar mijn inziens totaal geen dominant gedrag vertoont. Wel valt mij op dat mijn ram periodes heeft waarbij hij weer achter haar aan 'jaagt' en haar wil bereiden. Mijn voedster probeert dit voornamelijk te ontlopen, maar stelt zich niet agressief of dominant op richting de ram.

Vorige week vrijdag, nu een week geleden heb ik mijn voedster laten castreren in de hoop dat het sproeigedrag zou verdwijnen. Dit was ik sowieso van plan ook al is zij niet de boosdoener ivm met risico op baarmoederhalskanker en ontstekingen e.d. Ze hebben ongeveer vijf daagjes apart van elkaar geleefd (pal naast elkaar en hadden contact door tralies) ivm het herstel van mijn voedster. Gisteren heb ik ze weer samen geplaatst en ik merk duidelijk dat mijn ram nog steeds de broek aan heeft en opnieuw veel op haar wil rijden om opnieuw de rangorde te bepalen. Lijkt me logisch aangezien ze even uit elkaar geweest zijn. Helaas is sinds vandaag het sproeien wederom begonnen ( het was terwijl ze gescheiden waren helemaal over) .

Ik heb tot nu toe geen van beide nijnen kunnen betrappen op het sproeien en heb dan ook geen idee meer wie nou in vredesnaam de boosdoener is.... Het dominantere, gecastreerde rammetje die voor de komst van mijn voedster nog nooit gesproeid heeft. (En in de eerste maanden van haar aanwezigheid ook niet) of de inmiddels een week geleden gecastreerde voedster die ogenschijnlijk vrij onderdanig is, maar wel in de maanden van de puberteit verkeerd... Wie is de sproeier volgens jullie en het allerbelangrijkste is nog wel: denken jullie dat dit gedrag zal stoppen over enige tijd??? Kan het zo zijn dat het tijd nodig heeft voordat de hormonen vd voedster verdwenen zijn en het sproeien dan wellicht ophoudt?? Dit lijkt misschien een heel klein probleem, maar geloof me. Het is echt super vervelend! Zoals ik al zei wordt echt alles ondergesproeid en gaat ten koste van mijn muren, vloer etc. De urine ruikt erg sterk en laat een plakkerig/stroef gevoel achter op mijn vloer, de kooi etc. Ook al maak de vloer dagelijks schoon, het zit er zo weer...

Sorry voor mijn lange verhaal, ik hoop dat jullie je gedachten hierover willen uitlaten. Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn dat lijkt mij inderdaad niet fijn..

En eigenlijk niet te zeggen wie de sproeier is.. De voedster het kan, ze is nog niet lang genoeg geholpen, maar ook de ram kan zeker als ze op oudere leeftijd gecastreerd worden zie ik het vaker dan op jongere leeftijd.

Maar echter raar dat het eerst niet zo was. Wellicht is het handig om ze een tijdje in 1 vaste ren te laten zodat ze niet continue territorium er buiten zo gigantisch afbakenen en je er achter kan komen welke het is? En ondertussen de zijkanten van de ren waar muur zit goed beschermen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .