Ga naar inhoud

Welk voer?


Cynthiatjuh

Aanbevolen berichten

Hope farms select is gemengd voer toch? Die zou ik niet doen.

Ik gebruik supertrio. Dit is heel hard en helpt goed tegen Slof zijn haakjes. Balance is wat dunner en minder hard. Ik denk dus dat het minder helpt tegen haakjes, maar heb er niet echt ervaring mee want ik gebruik balance als snoepje hier. Ik heb het idee dat ze balance hier wel lekkerder vinden, maar dat komt misschien doordat ze het als soepje krijgen.

Het is allebei goed voer, je moet zelf de keuze maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De samenstelling van het goedkope voer is vaak op de lange duur niet zo goed voor je konijnen

Te veel calcium geeft blaasproblemen

Te weinig vezels is ook niet goed

Is het eigenlijk echt nodig om voer van zo'n goed merk te geven want ik lees hier vanalles over? Ik geef nu gewoon het goedkoopste voer uit de dierenwinkel, staat eigenlijk geen naam op maar het is niet gemengd.

Is dat slecht dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet iedereen wil gelijk het duurste voer voor zijn of haar konijn. Aangezien ik zelf in een winkel heb gewerkt weet ik er alles van. Soms is het al heel wat om mensen van een budget gemengd voer op een budget geperste korrel te zetten en op het hart te drukken het konijn heel veel hooi en maar beperkt brokken te voeren. Bij mezelf denk ik dan altijd maar dat ook die mensen er stapje voor stapje wel komen.

Er zit veel verschil in de kwaliteit van konijnenvoer. Of het zin heeft om een beter merk te voeren? Zeker! Er zijn een aantal punten belangrijk in de voeding van een konijn. Als richtlijn wordt er meestal uitgegaan van deze waarden:

Eiwit 13-14% per gram voer, ruwe vetten minder dan 3% per gram voer, vezels meer dan 14% per gram voer (hoe meer hoe beter!), anorganische stof minder dan 10% per gram voer calcium minder dan 1% per gram voer.

Budget voeders komen meestal niet eens in de buurt van deze waarden en hebben meestal te weinig vezels, te veel calcium en nog een heleboel ongezonde toevoegingen zoals suikers (dat maakt immers dat de konijnen het voer lekker vinden! Helaas krijg je hierdoor ook vaak de reactie, " mijn konijn lust de gezonde brokken niet" ). Om een duidelijke vergelijking te trekken, budget konijnenvoer en gemengd konijnenvoer kun je vergelijken met elke dag eten bij de MCDonalds.... lekker, maar niet goed voor je, hoewel je er best oud mee kan worden... Toch denk ik dat wij mensen inmiddels wel zijn overtuigd dat je toch echt beter gezond kan eten, dus waarom je konijn niet?

De "bekende" merken die je hier op bunnybunch tegenkomt zijn de merken die dus voeding in hun assortiment hebben zitten dat voldoet aan de waardes die ik hierboven genoemd heb.

Uit het lijstje van Cynthiaatje zou ik kiezen voor Hope Farms Rabbit Balance of Hope Farms Rabbit Supertrio, waarbij de balance de beste van de twee is.

Leeftijd maakt niet uit wat betreft voeding, alleen voor hele jonge konijnen bestaat er aparte voeding, en voor de oudere konijnen. Maar als je een goede kwaliteit konijnenbrok kiest kan hij daar in principe zijn hele leven lang op blijven, van jong tot oud.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ook maar een zak Hope Farms Rabbit Supertrio besteld. Ik kocht altijd de standaard Biks van de dierenwinkel (niet gemengd), maar merk dat ze daar met minder smaak van eten dan dat ze deden toen ze klein waren (toen kregen ze Beaphar Junior Care + brokjes). Helemaal nu ik een nieuw konijn erbij heb dat SS gewend is! Heb een klein zakje van de opvang meegekregen om te mengen met mijn voer. Maar het voer dat ik geef, eet hij met lange tanden een paar van.. Omdat ik SS persoonlijk net iets te duur vind, hoop ik dat hij HFST wel lekker vindt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet iedereen wil gelijk het duurste voer voor zijn of haar konijn. Aangezien ik zelf in een winkel heb gewerkt weet ik er alles van. Soms is het al heel wat om mensen van een budget gemengd voer op een budget geperste korrel te zetten en op het hart te drukken het konijn heel veel hooi en maar beperkt brokken te voeren. Bij mezelf denk ik dan altijd maar dat ook die mensen er stapje voor stapje wel komen.

Er zit veel verschil in de kwaliteit van konijnenvoer. Of het zin heeft om een beter merk te voeren? Zeker! Er zijn een aantal punten belangrijk in de voeding van een konijn. Als richtlijn wordt er meestal uitgegaan van deze waarden:

Eiwit 13-14% per gram voer, ruwe vetten minder dan 3% per gram voer, vezels meer dan 14% per gram voer (hoe meer hoe beter!), anorganische stof minder dan 10% per gram voer calcium minder dan 1% per gram voer.

Budget voeders komen meestal niet eens in de buurt van deze waarden en hebben meestal te weinig vezels, te veel calcium en nog een heleboel ongezonde toevoegingen zoals suikers (dat maakt immers dat de konijnen het voer lekker vinden! Helaas krijg je hierdoor ook vaak de reactie, " mijn konijn lust de gezonde brokken niet" ). Om een duidelijke vergelijking te trekken, budget konijnenvoer en gemengd konijnenvoer kun je vergelijken met elke dag eten bij de MCDonalds.... lekker, maar niet goed voor je, hoewel je er best oud mee kan worden... Toch denk ik dat wij mensen inmiddels wel zijn overtuigd dat je toch echt beter gezond kan eten, dus waarom je konijn niet?

De "bekende" merken die je hier op bunnybunch tegenkomt zijn de merken die dus voeding in hun assortiment hebben zitten dat voldoet aan de waardes die ik hierboven genoemd heb.

Uit het lijstje van Cynthiaatje zou ik kiezen voor Hope Farms Rabbit Balance of Hope Farms Rabbit Supertrio, waarbij de balance de beste van de twee is.

Leeftijd maakt niet uit wat betreft voeding, alleen voor hele jonge konijnen bestaat er aparte voeding, en voor de oudere konijnen. Maar als je een goede kwaliteit konijnenbrok kiest kan hij daar in principe zijn hele leven lang op blijven, van jong tot oud.

Ik vind dit een hele goede reactie. Ik reageer ook even, om te vragen wat ik zou kunnen doen. Mijn konijnen eten verschillende soorten biks, ik had een zak biks van 20 kg, weet het merk even niet meer, maar het was goedkoop voer. Ik ga nu overstappen op Kasper Hobby, omdat mijn konijnen SS niet eten. Ik kreeg een proefzakje van Hope Farms, maar ook dit eten ze niet.

Heb je misschien een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weten jullie welke winkels HFST verkopen? In mijn eigen woonplaats had ik geen succes. Ik ben bij Pets & Co, een lokaal tuincentrum en de Jumper geweest. Ik heb daarom vorige week maar een zak besteld via de BB webwinkel.

Hallo flopmouse

Op de site van hope farms kun je kijken waar de dichtstbijzijnde dealer bij jou in de buurt zit.

Gr. JayDee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weten jullie of Kasper faunafood goed voer is? En Havens (Hobby-pro) ?!

En welke is dan het beste?

Ik ken de samenstellingen van deze voeders niet precies, dus ik zou hier niet direct een antwoord op hebben.

Ik vind dit een hele goede reactie. Ik reageer ook even, om te vragen wat ik zou kunnen doen. Mijn konijnen eten verschillende soorten biks, ik had een zak biks van 20 kg, weet het merk even niet meer, maar het was goedkoop voer. Ik ga nu overstappen op Kasper Hobby, omdat mijn konijnen SS niet eten. Ik kreeg een proefzakje van Hope Farms, maar ook dit eten ze niet.

Heb je misschien een tip?

Volhouden :) Soms duurt het even om over te wennen. Zolang een konijn hooi eet (en groenvoer en evt. kruiden) is het echt niet erg als hij een paar dagen geen brokjes eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .