Ga naar inhoud

Sore Hocks


Oeps2012

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Tot mijn grote schrik en verbazing heb ik vanochtend bij één van mijn konijntjes (Pien) een wondje (dicht gelukkig) gezien op haar hakjes. Ik dacht meteen aan Sore Hocks. Pien lag bij de anderen met haar achterpootjes naar achteren waardoor ik recht op haar hakjes kon kijken. Nu zag ik dat Pien een wondje had (zo groot als een knikker) op haar hak. Pien rent altijd en speelt door de kamer, waardoor we niks hebben gemerkt. Ik raakte meteen in paniek en heb de andere konijnen gecontroleerd, alle drie. Allemaal hebben ze een lichte vorm van Sore Hocks. Ik voelde wat wondjes op de hakjes en sommige hadden gewoon wat afgesleten haar daar.

Nu vraag ik me af hoe Sore Hocks veroorzaakt wordt. Ik heb op google gezocht en heb gevonden dat het door vieze hokken komt of een verkeerde ondergrond in combinatie met te zwaar zijn. Ze krijgen van ons elke week een schoon hok. Natuurlijk wordt hij viezer tegen het einde van de week want er zitten vier konijnen in. Er is één kooi waar ze allemaal hun behoeften in doen. Die is dan ook soms behoorlijk vies. We scheppen deze regelmatig dan ook schoon. De andere kooi is gewoon schoon.

Ze lopen hier op dit moment binnen op tegels. Ik weet niet of de tegels hier iets mee te maken hebben. Ze rennen en springen altijd door de kamer waardoor ze weleens een "sliding" kunnen maken of doorschieten. Niet één van de konijnen heeft laten merken dat hij pijn heeft aan zijn hakjes. Ze doen wat ze altijd doen. Ze zijn altijd heel actief.

Elmo (is de oudste) vindt het super om over onze bank heen te rennen. Ik weet niet of dat een oorzaak kan zijn. Nu las ik in diverse forums dat het middel Shaws Paw Wax (voor honden) goed hielp tegen Sore Hocks. Ik wil zelf niet gaan dokteren met de konijnen. Ook las ik dat sokjes voor konijnen hielp.

Hebben jullie tips/ adviezen wat ik moet doen? Mijn eerste reactie zou zijn naar de dierenarts. Maar hoe zou ik Sore Hocks kunnen voorkomen/ genezen?

Ik vind het echt super erg dat mijn vier konijnen last hebben van zere hakjes... :erf:

Heel erg bedankt voor jullie adviezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Helaas heb ik nog geen reactie op mijn probleem.

Ik heb vanochtend de dierenarts gebeld en ze adviseerden niks te doen. Dit ging vanzelf over. Helaas lees ik andere verhalen op BunnyBunch. Ik heb met betadine de wonden schoongemaakt en een spray gekocht voor honden voor de voetzolen. Deze is gebaseerd op Bijenwas. Hopelijk dat ik er goed aan doe. Ik heb ook ergens gelezen dat het verstandig is om sokken om de voeten te doen.. nu heb ik dat een aantal keer geprobeerd, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid om die voetjes. En als ik ze er om krijg dan schoppen ze de sokken uit. Beetje frustrerend allemaal. Nu ben ik helaas zelf gaan dokteren omdat onze dierenarts er niks aan wil/kan doen. Ik heb eigenlijk geen idee of het goed is wat ik doe. Het klinkt wel logisch...

Hopelijk dat iemand mij verder kan adviseren op dit forum. .

Alvast heel erg bedankt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je er een foto van maken? Echt heel veel konijnen, zo niet alle konijnen, hebben eelt op hun hakken. Jasper en Zowy hebben dit allebei en al mijn vorige konijnen ook. Is het niet dat? Of is het echt open geweest?

Nadeel van zalfjes etc, is dat je het ook erger kunt maken...Bram een van mijn vorige konijnen had vuurrode zooltjes en dat heb ik weken gezalfd met calendulan, maar ging niet over. Toen heb ik het opgegeven en hem er niet meer voor behandeld, maarja bij hem was het verder niet open ofzo, alleen rood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij één van de meisjes zie je echt twee rode korsten op haar hakjes. Ik zal daar inderdaad een foto van maken... als ze mee werkt.. want dat doen ze vaak niet. Bij de rest zit er nog haar overheen. Maar je voelt de korstjes zitten. Het kan inderdaad ook eelt zijn..,ik heb ook paw wax besteld. Om te voorkomen dat ze wondjes krijgen. Heb jij daar ervaring mee? Heel erg bedankt voor jouw reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij zegt dat dat een korst is, is dat zeker geen eelt hoor.

Het lijkt mijns inziens wel degelijk op sore hocks (helaas)

Je ondergrond kan heel goed de oorzaak zijn, tegels zijn vaker boosdoener bij sore hocks.

Pawwax is zeker aan te raden, dit legt een eeltlaagje aan, waardoor ze minder snel last zullen krijgen.

Echter....pawwax mag je alleen smeren als het nog niet kapot is.

Als het al kapot is, zul je beter ook een spuit antibiotica kunnen halen.

Als het nog niet open is, zorg dan uit alle macht dat dit ook niet gebeurd, is het eenmaal kapot zal het vaak lang duren eer het weer geheeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis me net niet gelukt om een foto te maken (te donker in huis en accu leeg), maar bij Jasper ziet het er veel erger uit dan op jouw foto van Pien. Wat zie je als je de haren opzij doet?

Weet ook niet zo snel waar die foto van Bram is gebleven maar ik zal even zoeken :)

Bij sore hocks ligt het open en ligt er overal bloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Coquille heeft sore hocks gekregen tijdens zijn eerste Ec-aanval, door de Ec wordt hij onzindelijk en zit hij dus in z'n urine. Of misschien had hij al sore hocks, maar ze vielen me alleszins maar op toen zijn poten zo vuil en geklit waren dat de plekken zichtbaar werden. Ik heb er toen niet veel aan gedaan, enkel zijn hok enorm vaak verschoond zodat hij niet meer in zijn urine zat en zijn pootjes terug pluizig werden, en uiteraard de Ec behandeld, maar aan de sore hocks zelf heb ik niets gedaan. Ik heb me hier toen ook op BB ingelezen, en eigenlijk zitten aan elke behandeling van sore hocks ook nadelen, zoals wanneer je te lang smeert, je de voetzolen net zachter en dus kwetsbaarder maakt. Zo lang het geen echte wondjes zijn, zou ik niets doen, enkel zorgen dat de pootjes zacht en pluizig blijven door goed te verschonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij alle konijnen is geen sprake van bloed of open wonden. Die van Pien zijn denk ik wel open geweest omdat het een roodachtige korst is. Als ik de haren opzij doe dan zie ik gewoon wat korstjes. Bij Pien valt het op.

Het eerste wat ze inderdaad hebben gekregen is een schone kooi. Ik heb een bodembedekker gekocht, een extra zachte. Die vinden ze erg fijn. Normaal verschonen wij hun kooi om de paar dagen.. dan scheppen we de urine en de keuteltjes uit de kooi.

Hebben jullie ook de konijnen in de kooien laten zitten? Wij hebben in onze kamer twee kooien staan, maar daar zit een ren aan. Dus ze kunnen altijd buiten hun kooien, maar dan wel op de tegels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .