Ga naar inhoud

Help! E-cuniculi!


Bammyflurry

Aanbevolen berichten

Je leest er regelmatig over en dan gebeurt het je zelf… mijn voedster is verdacht van e-cuniculi. Bij mijn weten heeft ze de laatste tijd geen stress gehad of zo, woont al lang op dezelfde plek, met dezelfde ex-ram, is niet vervoerd geweest...

Gistermiddag nog lekker in de tuin gelopen en niets aan de hand. Ik heb genoten van hun bokkensprongen in het winterzonnetje.

Toen ik om 22.00 uur kwam met de groenteschotel viel het mij al op dat alleen Bram buiten op het trappetje voor het kattenluik zat te wachten. Fleur zat binnen en reageerde niet zoals normaal. Bram was inmiddels ook binnen en normaal verdringen ze zich voor de groentebak.

Fleur leek wat gedesoriënteerd en ging met haar koppie heen en weer. Ze zat stil en toen ik bij haar op de grond ging zitten en naar haar ogen keek, leken er wel 100 treinen langs te komen, zo vlogen haar oogbollen heen en weer. Ze hipte niet, maar liep net of ze een borrel op had, wat ongecoördineerd. Gelukkig nam ze wel blaadjes groen van me aan en at biks uit mijn hand.

Vanmorgen vroeg direct naar de dierenarts en die deelde mijn vermoedens van e-cuniculi (of eventueel een middenoorontsteking, maar de oren zagen er voor zo diep je er in kon kijken goed uit, is nog niet helemaal een garantie trouwens). Ze had geen koorts en naast het wat heen en weer weven met de kop, het heen en weer schieten van de ogen en een wat onvaste manier van lopen (nog?) geen zaken als verlamming, rondtollen of omvallen. Ze gedraagt zich eigenlijk verder normaal en is geïnteresseerd in eten. De dierenarts voelde ook keutels in de darmen.

Ik hoop dat ik er snel bij ben om de behandeling in te zetten en dat het niet verder gaat nu.

Ze heeft een Dexamethasoninjectie gehad en een vitamine B injectie. Onze dierenarts gebruikt Valbazon 1.9%, een medicijn uit dezelfde familie als Fenbendazol. Zij hebben hier goede ervaringen mee en het is ook goedkoper, iets wat steeds meer een rol gaat spelen bij klanten in de dierenartspraktijk helaas (recessie?).

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik weet dat men de dosering Fenbendazol in veel gevallen de eerste 14 dagen 2 x daags geeft of 1 x daags een dubbel dosis en dan tot 28 dagen 1 dosering per dag (20 mg per kilo konijn).

Ik moet Fleur (Franse hangoor) 14 dagen lang 1 x daags 5.5 ml Valbazon geven en dan terug komen voor de vervolgstappen.

Ook over wel of niet naar binnen halen verschillen de meningen.

Ik snap dat een konijn wat verlamd is, in een hoekje ligt en echt ziek is naar binnen moet.

Mijn konijnen zitten in een gedeelte van de schuur (momenteel is het kattenluik naar buiten even op slot) en Fleur toont niet ziek. Het vriest wel een beetje in de schuur.

Naar binnen doen is een grote temperatuurverandering en geeft mogelijk stress omdat ze uit hun vertrouwde omgeving gehaald worden (het zijn echt buitenkonijnen). Ze zitten altijd veel tegen elkaar aan. Wat is wijsheid?

Ik heb wel een onverwarmde slaapkamer over, is ook prettiger voor mij tijdens het geven van de medicijnen, maar omdat Fleur niet ziek is en gewoon lekker tegen Bram aan zit en goed eet twijfel ik om ze (dan gaan ze beide!) naar binnen te halen in een vreemde ruimte.

Nog een vraag; Bram wordt nu niet direct preventief mee behandeld. Wat zouden jullie doen? Goed in de gaten houden of sowieso ook behandelen (ze zitten altijd samen, dus hij is al in contact geweest met de ziekte, misschien wel drager en dat hij er niet ziek van is).

Zucht... wat een zorgen ineens he? Heb er vannacht veel van wakker gelegen. Mijn nijnen zijn me zó veel waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat erg dat jouw konijn nu EC heeft.

Ik heb ook altijd Valbazen gehad bij mijn vorige dierenarts en dat beviel mij prima.

Ook goed dat hij vitamine B en dexamethason injectie kreeg. Wat ik mis is de AB en eventuele pijnstilling.

Als je konijn nog goed eet en verder levendig is zou ik haar mooi in de schuur bij haar maatje laten zitten.

Ik heb eigenlijk nooit het maatje mee behandeld.

Omdat ik als theorie had dat ik beter bij de eerste symptomen kan gaan behandelen.

Wim haar maatje is ook overleden aan EC en Wim heeft het tot heden dagen nog niet gekregen.

IK wens je heel veel sterkte en beterschap voor je konijn toe.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je lieve reactie Belleke. Het stelt me weer wat gerust.

Ik heb inmiddels wel een noodren van panelen klaar gemaakt in de slaapkamer. Zo kan ik ze in noodgevallen (als Fleur toch ineens achteruit gaat of als ik het ineens niet meer aandurf buiten) snel verhuizen.

Ik heb er dan ook wat gemakkelijker zicht op, hoewel ik nu ook wel steeds naar de schuur loop om even te kijken hoe het gaat.

In de schuur is het nu -1.9 graden, in de slaapkamer is het + 10 graden.

Is een temperatuurverschil van ruim 10 graden aanvaardbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het konijn eet en verder niet stil in een hoekje blijft zitten laat haar dan zitten.

Je zou eventueel een warme kruik of een snugglesafe http://www.bunnybin-winkeltje.nl/nl/product/snugglesafe/ erbij kunnen leggen. Flink wat stro erbij is ook goed.

Als je beestje ziek is dan kunnen ze zich moeilijker zelf warm houden. Ik denk dat je slaapkamer niet te warm is hoor.

Zelf had ik mijn konijn die EC had in de strenge winter van twee jaar geleden op de wc gezet omdat daar geen verwarming was.

Het nadeel van binnen zetten is dat ze dan pas weer in het voorjaar naar buiten kan.

Ik weet niet of je binnen plek hebt voor twee konijnen.

Lukt het een beetje om haar de medicatie te geven.

Eet ze nog goed?

Sterkte en knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier boven verwachting goed!

Ik weet niet of er normaal altijd een verslechtering plaatsvind of dat het scheelt dat ik al vrij snel na de eerste symptomen begonnen ben met de behandeling ('s middags niets aan de hand, om 22.00 uur de eerste symptomen gezien en de volgende morgen begonnen met de behandeling), maar hier gaat het niet slechter. Ze is ook in goede conditie; eet en drinkt prima, is alert en nieuwsgierig en heeft een super glanzende vacht.

Ik stond ook verbaasd dat ze dit heeft, want ze heeft de afgelopen tijd geen stress gehad van verhuizing, vervoer, koppeling, dierenartsbezoek of zo. Woont al langere tijd op dezelfde plek met dezelfde ram in alle rust. Zelfs met Oud en Nieuw geen merkbare stress gehad. Je leest vaak dat verminderde weerstand door stress een oorzaak kan zijn.

Ze eet nog steeds goed (geen verschil met normaal, altijd trek!) en is actief en alert. De plasbak lag zonet weer vol met heel veel mooie droge keutels (te veel voor 1 konijn, dus keutelt Fleur nog steeds lekker mee).

Medicijnen geven gaat goed. Ik doe haar in een handdoek (onder de kin langs, de pootjes ingepakt) en spuit de medicijnen via de zijkant in haar bekkie. Wat er een beetje langsloopt valt op haar charmante wam, dat wast ze er af als ze weer met 4 pootjes op de grond staat, komt het toch nog binnen.

Haar koppie staat nog wel wat naar links, maar beweegt niet meer zo heen en weer als gisteren. Haar ogen zijn ook veel rustiger. Het lopen gaat nog een beetje onhandig, maar ze redt zich prima en gaat ook het trapje (2 grote treden) naar de uitgang op. Die zit momenteel wel even op slot trouwens.

Zou het kunnen dat het ziekteproces is stopgezet en dat het nu niet verder gaat? Of kan ik nog altijd een verslechtering verwachten. Ik hoop het niet. Ik hoop dat onze snelle aktie en Fleurs goede conditie er voor zorgen dat het hier bij blijft. Het is elke keer als ik naar ze toe ga weer spannend hoe het nu is. Ook Bram bekijk ik nu extra. Maar na 2 dagen van spanning durf ik een heel klein beetje goede hoop te krijgen; zullen we geluk hebben gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vervelend!!! dat al als eerst.

Maar ik raad je toch aan om het maatje 2 weken lang ook medicijnen te geven,

Voor een jaar terug had mijn voedster hetzelfde als wat die van jou heeft.

gelukkig snel behandeld en is ook helemaal goed gekomen.

2 maanden later kreeg een ram van mij ( zat niet eens bij de voedster maar in een hok ernaast) ook EC. alleen dan urinebrand. Zelfs een andere ram van mij die helaas net is overleden kreeg het ook voor een paar maanden terug omdat zijn weerstand achteruit ging ivm probleem met de kiezen.

De ram met urine brand had voorkomen kunnen worden als er tegen mij was gezegd dat ik alle konijnen even preventief moest meebehandelen... maar ja dat heeft de dierenarts mij nooit verteld.

Ik moet zeggen dat ik mijn konijnen ook nooit heel ziek vond lijken toch heb ik ze naar binnen gehaald toen ze ziek waren.

De ram met urine brand zit nu altijd binnen want buiten kan zelfs niet meer dan gaat de urine brand zelfs met medicatie niet weg.

Pas toen hij het kreeg ben ik alle andere konijnen mee gaan behandelen, maar ja helaas was dat dus een beetje te laat.

Ik raad je aan om het vriendje echt mee te behandelen. Je weet het maar nooit.

Nou moet ik zeggen dat ik nog een voedster heb en die heeft tot nu toe helemaal nergens last van gehad...

Heel veel succes en ik hoop voor je dat het hier bij blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .