Ga naar inhoud

Sla en rapen


Ruthie

Aanbevolen berichten

De laatste tijd zijn er hier veel gevallen van gasvorming. En gezien sla voor gas kan zorgen, begin ik mij wat zorgen te maken.

Hier krijgen er per dag elk 20gr ijsbergsla (hun totale groente pakket elk bestaat uit wortel, raap, witlof, komkommer (alleen voor Roxy) en ijsbergsla en dit komt op 155gr per dag per konijn). Ze wegen tussen de 1650 en 1750gr. Zou dit teveel sla zijn? Ander minder/schaf ik de sla af en geef meer witlof. Ze krijgen het nu al sinds september en ik merk er niets van, maar je weet maar nooit ...

En hoe zit het met rapen? Op de lijst van BB staat het niet vermeld, maar op andere sites wel. Zou dit voor gasvorming kunnen zorgen want dat kan ik nergens terugvinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ze moeten er wel op kauwen, het zet de darmen aan het werk en ze vinden het lekker. Het bevat bovendien veel vocht. Juist bij konijnen, die heel wat uren etend doorbrengen, is voedsel met weinig voedingswaarde ideaal. Voor hun gebit is het een stuk beter om ze bij wijze van een hele krop sla te geven dan één wortel. (Zou geen hele krop sla geven, maar bij wijze van.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze ook, zo lang er sla in de tuin staat, alle dagen sla. De hoeveelheid in gram weet ik niet zo, maar een krop waar je met je beide handen net omheen kan als je de sla wat samendrukt per dag, voor vier kleine nijnen, tussen 1500 en 2200 gram. Sla heeft de reputatie voor gas te zorgen, of voor diarree, maar tot nu toe, hout vasthouden, geen enkel probleem.

Rapen hebben ze lang gekregen, maar nu niet meer, sinds ik ben afgestapt van het groenten kópen voor konijnen, nu krijgen ze enkel nog wat in de tuin/natuur groeit. Behalve dat ze het niet echt zo heel graag aten, ook geen problemen mee gehad.

Ik kan zo meteen ook niets vinden over gasvorming door rapen, maar het zal sowieso proberen zijn, elk dier is anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze het ook, niet elke dag maar 2/3 dagen van de week meestal. Soms ook wel eens een weekje niet (ligt er ook aan wat we zelf eten, ze krijgen meestal wat overblijft van de sla verdeeld over een paar dagen).

Volgens mij is er niks mis met de hoeveelheid die je geeft. Zolang jouw konijnen er prima op reageren kan het geen kwaad. Sommige konijnen reageren erop maar veel ook niet. Over rapen zou ik het niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .