Ga naar inhoud

Is dit voedingspatroon goed?


Lizzy_yay

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ik had een vraag over de voeding van mijn konijnen.

Ja, uiteraad, konijnen!

Nadat het vrouwtje was overleden, ben ik opzoek gegaan naar een ander vrouwtje.

En wie had ooit gedacht dat de oplossing zo dichtbij zou zijn...

Onze overburen hadden twee konijnen, waarvan een tijdje terug het mannetje is overleden.

Het vrouwtje zat sindsdien alleen. Ze zaten er aan te denken om het konijntje weg te doen

toen mijn moeder met een idee kwam; "waarom zet je jou mannetje niet bij hun vrouwtje".

Ik dacht; Ja waarom niet. Ze zijn beiden alleen, en ook nog eens rond dezelfde leeftijd.

En wat was ik BLIJ dat het klikte! Hoe groot is nou die kans?!

Nu zitten ze al een tijdje samen bij mij in de tuin en ik heb het gevoel dat ze gelukkig zijn.

Oke, dat was even de korte samenvatting. Nu de vraag waarvoor ik kwam. xD

Ik geef ze elke ochtend wat biks. Elke middag krijgen ze wat groenten en af en toe een stuk fruit.

En dan krijgen ze s'avond nog wat meer biks, alleen dan niet in het voerbakje maar in de snackbal.

Oh, en natuurlijk hebben ze dag in en dag uit hooi. :mdr:

Is er iets dat ik vergeet, of zal ik iets moeten veranderen..?

Dit is gewoon uit nieuwsgierigheid, omdat ik, zoals ik al eerder had gezegt, het beste van het beste wil. xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel goed is. Maar hoeveel biks is "wat biks" en hoeveel gram krijgen ze 's avonds? M'n voedingspatroon is:

's morgens:

- 20gx3 biks

's middags niks(ben dan nooit thuis)

's avonds:

-20gx3 biks

-wortelen mits dat ze die morgen op waren anders niet.

- wat witloof

- soms banaan

De snackbal wordt om de 2 dagen vol gedaan maar ik ben van plan om de biks van s morgens in de snackbal te doen. Hooi en water is er altijd(als ze hun hooiruif niet weg hebben gegooid maar dat kan nu niet gebeuren). Ze krijgen ook wat spullen om hun tijd te verdoen. Wil gaan sparen en fijne spelletjes kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je voedingspatroon wel klopt, ik heb 4 konijnen, en wegen allemaal rond de 2 kilo.

's morgens krijgt elk stelletje 30 gram SS

rond etenstijd krijgt elk stelletje een volle hand andijvie, een kwart appel en 1 bospeen met loof. Af en toe witlof.

's avonds krijgt opnieuw elk stelletje 30 gram SS

en natuurlijk de hele dag onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat het klikte tussen die 2! Dat scheelt ook een hoop gezoek naar een leuke voedster :)

Om je vraag te beantwoorden:

Je voedingspatroon ziet er op het eerste gezicht goed uit hoor!

Die van mij (1700 gram) krijgen samen 50 gram hope farms supertrio biks, rond etenstijd

's ochtends krijgen ze groenten: andijvie, witlof, klein stukkie wortel, wortelloof

's avonds voordat ik naar bed ga krijgen ze nog 2 eetlepels gemengde gedroogde kruiden (te bestellen op caviakruiden.nl)

Verder natuurlijk onbeperkt hooi, eerst waren ze verwend met kruidenhooi, nu zitten ze op gewoon weidehooi (of ja, niet nu, mijn voedster is net geopereerd en krijgt dus alles waar ze normaal de tent voor afbreekt, dus nu kruidenhooi) en ik heb op voorraad nog een zak alpenweidehooi. Ben nog even aan het uitzoeken welke van de goedkopere hooi ze het beste eten :)

Tussendoor krijgen ze stukjes groenten die ze normaal ook krijgen, gedroogde worteltjes, zonnebloempitjes en de enkele keer dat ik een appel eet krijgen ze een heel klein stukje daarvan.

Ik heb hier op het forum veel geleerd over de voeding en verzorging van mijn konijntjes. Ik denk dat ik het zo wel goed doe, kreeg van de dierenarts in elk geval complimentjes over de goede fysieke conditie van mijn voedstertje, (zo zag ze ze niet vaak zei ze, zo mooi slank en fit :)) maar er is vast ook nog ruimte voor verbetering! Meer variatie in groente bijvoorbeeld, maar ze zijn erg kieskeurig en ik ben niet van plan om een boel geld en moeite te steken in het uitzoeken van groenten die ik zelf niet eet om ze per se op die 5 verschillende groenten per dag te krijgen.

Dit topic gaat over de kruiden:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?62953-Wat-bestellen-jullie-zoal-bij-Cavia-kruiden-en-bevalt-het

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk nooit op gram gelet...Oef! Ik wist niet dat dat moest. Ik geef ze altijd gewoon een handje vol....

Het zijn beiden dwergkonijntjes , en de laatste keer dat ik ze woog (vorige keer) waren ze volgens mij allebei rond de 970 gram.

Hoeveel gram biks moeten ze dan? (ik heb science selective biks)

Ik meng gewone hooi en kruidenhooi altijd door elkaar. De een vind dat namelijk lekkerder, en de ander dat.

Kan dat kwaad, ze door elkaar mengen? Nee toch?

Ɖn; het voordeel van mij is dat mijn hobby koken is en ik altijd heel veel verschillende groente, rauwkost en kruiden in huis heb.:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een klein plastic bakje genomen, op de weegschaal gezet, en gevuld met biks totdat het op het juiste aantal grammen zat. Streep gezet. Zo weet je precies wat je elke keer mag geven zonder elke keer weer precies te moeten afwegen. Beetje dat idee van de duurdere honden/katten voer waar je standaard van die plastic bekertjes erbij krijgt met tabel erop :P. Misschien een goede tip ;), met twee konijntjes van hetzelfe gewicht ideaal (ik heb nu 3 strepen erop staan XD)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .