Ga naar inhoud

Klein konijntje in huis en een vieze kont...


Ran

Aanbevolen berichten

Hallo!

Sinds twee dagen hebben we een klein konijntje erbij.

Bij de dierenwinkel was een doos met jonge diertjes voor de deur gezet.

Het waren vier mannetjes en een vrouwtje. Die laatste hebben wij dus nu thuis omdat er geen plekje was om ze gescheiden van elkaar te houden.

We weten niets van haar, ze is heel erg lief en totaal niet bang.

Ze maakt een vrolijke indruk, hupst actief in huis, komt graag bij je zitten, likt ons helemaal af, eet goed, zoel hooi als biks, ze drinkt en d'r poepjes zijn normaal.

Maar ik merkte de eerste dag een kleine klit in haar vacht bij d'r achterste, wilde haar even laten wennen om deze in hte weekend voorzichtig weg te knippen. Gister zat er toch wat viezigheid maar sinds vandaag zit er toch best veel viezigheid aan haar achterste.

Hoe maak ik dit het beste schoon, en hoe voorkom ik dat ze weer een vieze kont krijgt, wat is de oorzaak?

Zeker om haar te koppelen met onze inmiddels alleen zittende voedster wil ik zeker weten dat ze oke is natuurlijk.

Weet niet hoe oud ze is, ze is klein (en erg schattig) en denk een week of 6...

Groetjes Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Direct contact opnemen met de dierenarts. Gezien alles wat er met dit konijntje gebeurt is, de leeftijd is de kans aanwezig dat ze bijvoorbeeld coccidiose heeft en dat moet z.s.m. goed behandeld worden. Sowieso is diarree bij zulke jonge konijnen altijd zeer riskant.

Verder raad ik je aan om je nog eens goed in te lezen in o.a. koppelen, vind het super dat jullie haar in huis genomen hebben, maar twee voedsters koppelen is niet verstandig. Maar goed, eerst dit konijntje maar 100% gezond krijgen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je reactie.

Ze heeft geen diaree, keurige keutels. Vandaar dat het zo raar is dat ze toch een vieze kont heeft eigenlijk...

Overigens was het vorige maatje ook een voedster, dus heb een beetje hoop dat ook dit goedkomt. En zo niet zitten we straks met vier nijnen hihi. We hebben al een keer of vier geprobeerd haar aan een gecastreerde man te koppelen, dit is echter nog steeds niet gelukt. Ze vreet ze op hihi, buiten de kooi is heel lief hoor...maar erin...de enige die in haar kooi 'mag' komen is mijn moeder en die moet wel oppassen dat ze niet toevallig een rotbui heeft ;)

De afgelopen twee dagen heeft vooral mijn moeder heel veel gelezen, even alle info opfrissen zeg maar hoe we het aan gaan pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, we weten wel hoe we het aan moeten pakken en heb er vertrouwen in. Sowieso wachten we er nog even mee. Het nieuwe diertje is nog heel jong en ik wil eerst kijken of ze gezond is en haar laten wennen hier in huis.

Maar hoe komt het dat ze een vieze kont heeft, hoe kan ik het het beste schoonmaken.

Normale keutels, geen diaree....:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te voorkomen dat broertjes en zus onbedoeld voor nageslacht zouden zorgen? Wij denken dat ze rond de 6 weken zijn...kan dus ook ouder of jonger... Mijn moeder heeft vroeger ook een koppeltje van twee vrouwen gehad, is 12 jaar goed gegaan en ook onze voedster heeft 5 jaar met een vrouw samengewoond. Weten wel dat het problemen kan geven maar alle pogingen met een ram lukken dus niet, daar moet ze niks van hebben.

Dit was een noodgeval en gaan proberen of dit vrouwtje samen kan met ons eigen vrouwtje. Lukt het niet zoeken we wel weer een oplossing. Daarbij hoor je zo vaak dat er zwangere vrouwtjes verkocht worden, simpelweg omdat men denkt dat ze te jong zijn en dit nog niet kan, volgens ons dus een verstandige oplossing?

Maar de vraag van het vieze kontje blijft nog staan.

Met wat lauw warm water deppen en reinigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is het een aantal keer gebeurd dat de avond keutels (de ze opeten) in de vacht zijn blijven plakken en daarna hard worden, waardoor het konijn zelf het niet meer kan schoonmaken.. ALs het een hele grote klit is kan je het denk ik het beste gewoon wegknippen, aangezien dit niet gaat oplossen in water. Wat viezigheid krijg je wel weg met lauwwarm water. Als alleen het kontje vies is kan je haar ook met de achterkant in een bakje water laten zakken, anders duurt het heel lang voordat het schoon wordt.. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hoe is het met haar heb je haar goed schoon gekregen?? anders zou ik haar inderdaad met haar kontje in lauw warm water houden dan kun je het zo wegweken en voorzichtig wassen.

ik heb geen idee wat de oorzaak ik, mijn vorige konijn had dit ook relatief vaak, de DA wist het ook niet dus moesten we regelmatig haar achterste wassen.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben haar met d'r billen in een afwasteiltje gezet en het is aardig schoon geworden. Ze leek het zelfs wel lekker te vinden, nog nooit mee gemaakt.

We hebben haar goed gedroogd en ze heeft in een handdoek tijdje geslapen op schoot. Na wat te eten en drinken ging ze spelen, wat een sprongen en capriolen haalt ze uit!

Ze lijkt me echt helemaal gezond, ze is nieuwsgieriger dan de gemiddelde parkiet volgens mij hihi.

Hopen dat haar achterwerk morgen nog net zo wit is als nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze heeft weer een vieze kont:$

De boosdoener is de blindedarm keutels. Hele plakaten liggen er in de kooi.

Ze eet goed hooi, drinkt misschien wat veel ??? groenvoer heb ik haar nog niet gegeven...

Las dat jonge dieren het nog moeten leren? Leert ze dat zelf of heeft ze daar eigenlijk een paps of mams voor nodig?

Ook het advies om alleen hooi en water te geven tegen gekomen, mag dit met een jong dier ook of is het toch beter om ook wat biks te geven?

We gaan zo maar weer een teiltje pakken en wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel biks kan inderdaad wel plakpoep geven bij die kleintjes. Ik zou daar dus inderdaad niet te ruim van voeren. Zelf zet ik konijnen met plakpoep altijd over op science selective en dat helpt meestal wel. Groenten mogen ze al wel helpen, maar dat moet je voorzichtig opbouwen. Begin met een klein beetje van 1 soort en bouw dat langzaam op. Mocht de plakpoep blijven, zou ik de ontlasting wel na laten kijken. Ik heb dat ook wel gezien als voorbode van coccoidose. Iets om te overleggen met je dierenarts...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer voor het meedenken!

Ik geef haar geen groenvoer omdat we eerst even wilde zien hoe ze het doet. Het voordeel is dat ik nu uit kan sluiten dat het daaraan ligt zeg maar, en uiteraard geen idee wat de diertjes gewend zijn.

Dat van die wormen had ik ook ergens gelezen. Kijk het nog even aan en dan is dat zeker een goed idee.

Pfff maar wat een plakaten uit zo'n klein diertje zeg.:mdr:

Maar als een jong dier het nog moet leren om de BD keutels op te eten, iemand een idee op welke leeftijd en hoe ze dat leren?

Verder kan ik niks raars aan haar merken, het is een heel lief aanhankelijk diertje, nergens bang van, vol levenlust, ondenemend en ook een echte knuffelkont.

Overigens hebben we het hoektoillet in d'r kooi en gooien de hele dag door de losse keutels daarin. Heeft dit überhaupt zin met een heel jong dier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

BDK opeten leren ze echt al wel eerder. Het kan natuurlijk een keer zijn dat ze afgeleid is en daardoor een keer haar BDK niet op eet, maar het klopt dan niet dat er echt zo veel in de kooi ligt én dat ze er vies van wordt. Persoonlijk zou ik toch echt de ontlasting even laten onderzoeken. Je moet nu niet willen 'afwachten' of 'aan kijken' want dat kan zo riskant zijn voor zulke jonge diertjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .