Ga naar inhoud

zijn die knaagsticks nou echt zo slecht voor mijn konijnen??


Slof

Aanbevolen berichten

Ik wéét dat het eigenlijk niet mag volgens BunnyBunch maar de mijne krijgen ze ook regelmatig. Lees: eens in de twee weken ongeveer. Had ze cadeau gekregen en was niet van plan ze weg te smijten. Zolang de rest van de voeding gezond is en je konijn voldoende hooi eet enz. valt het allemaal wel mee, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zullen er niet dood aan gaan, ik zou ze opmaken en niet meer kopen. Hier zijn ze ook gek op van die bosvruchtendrops van vitakraft (gratis gekregen bij zo'n snoepjesballetje), maar ze zijn eigenlijk net zo dol op gedroogde paardenbloem, zonnebloempitjes en gedroogde worteltjes en dat is allemaal niet slecht voor ze!

Ik zie het als een zak chips of snoep voor ons. Niet gezond, maar ook niet direct schadelijk als je het af en toe eet.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gaf het vroeger ook altijd, totdat tijdens een operatie aan wiskey's blaas, de dierenarts de drops letterlijk eruit moest halen, en hij aan de operatie bezweken is., het spul wat ze eruit haalde was precies die drops maar dan gesmolten, zoals ze worden als je ze in water laat liggen) sinds dien heb ik alles zo de prullenbak in gemietert, en nooit meer gekocht of gegeven aan me andere nijnen.

volgens me dierenarts waren het die drops die me konijntje in zijn blaas had zitten waardoor hij niet meer goed goed plassen.

ik heb me twijfels gehad of dit echt klopte, en ik heb me lang schuldig gevoelt erover. maar ik neem nooit meer het risico dat te geven.

ze heeft me dat spul uit blaas ook laten zien, en het leek inderdaad verdacht veel erop. ook net zo plakkerig.

of die stiks ook zoveel kwaad kunnen weten ik niet. ik durf het alleen niet meer te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet weggooien, maar gewoon geven.

Ze kunnen het wel hebben, ze worden er niet ziek van ofzo, het is gewoon niet zo gezond. Voordat ik op BB zat gaf ik ze ook wel eens, ze hebben er niks van gekregen.

Als ik ze nu geef ben ik vooral bang dat ze te weinig hooi gaan eten. Met een konijn erbij met haken is dat niet zo handig....

Maar groenten vinden ze net zo lekker of lekkerder, en dat is gezond. Dus dat kun je beter geven. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is net als snoep voor ons. Niet gezond, maar af en toe een keer kan net heen kwaad. De mijne krijgt af en toe ook wat lekkers. Mijn vriend heeft nu ook knaagsticks gehaald. Ze heeft er nu een gehad (binnen een dag wel op...) en ze krijgt pas over twee weken weer eentje. Ze heeft net zo lief een kleine maiskolf, komkommer, stukje broccoli, wortel of kruiden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gaf het vroeger ook altijd, totdat tijdens een operatie aan wiskey's blaas, de dierenarts de drops letterlijk eruit moest halen, en hij aan de operatie bezweken is., het spul wat ze eruit haalde was precies die drops maar dan gesmolten, zoals ze worden als je ze in water laat liggen) sinds dien heb ik alles zo de prullenbak in gemietert, en nooit meer gekocht of gegeven aan me andere nijnen.

volgens me dierenarts waren het die drops die me konijntje in zijn blaas had zitten waardoor hij niet meer goed goed plassen.

ik heb me twijfels gehad of dit echt klopte, en ik heb me lang schuldig gevoelt erover. maar ik neem nooit meer het risico dat te geven.

ze heeft me dat spul uit blaas ook laten zien, en het leek inderdaad verdacht veel erop. ook net zo plakkerig.

of die stiks ook zoveel kwaad kunnen weten ik niet. ik durf het alleen niet meer te geven.

Dat klinkt eerder als blaaszand en anatomisch moet het ook wel erg knap zijn om zoiets in een dergelijke substantie in je blaas te krijgen aangezien het spijsverteringsstelsel compleet anders werkt dan het urogenitaal stelsel...

Hier krijgen ze de sticks met regelmaat, we krijgen in de opvang vaak restpartijen van een grote bekende in diervoederland en daar mag ik ook wel eens wat van mee naar huis nemen. Ze krijgen zo'n stick misschien 1x in de maand, ach...Ze worden er niet slechter van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen het niet, maar zo af en toe moet het toch wel kunnen. Het verhaal van in de blaas vond ik apart, want technisch gezien lijkt me dat niet kunnen. Eten verdwijnt in de darmen (en ook een deeltje van vocht) en het meeste vocht verdwijnt in de blaas. Dan moet je konijn toch wel een dusdanige afwijking hebben gehad dat er voedsel in de blaas terecht komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens de dierenarts had dat met iets van bepaalde stoffen te maken die erin zaten, daar krijgen ze blaasgruis van ofzo, weet niet meer precies hoe ze het uitlegde hoor, was er met me kop half bij, aangezien me beestje daar dood op hun tafel lag. maar volgens haar was dat de oorzaak. zelf twijfel ik dus nog wel, ,maar durf het niet meer te geven. maar hij kreeg ook wel elke avond zo drop, voor slapen gaan voordat dat gebeurde. misschien was dat ook wel iets te vaak dan.

voel me er wel gelijk weer **ote door , voelt alsof ik hem door gevoert heb zeg maar. terwijl goed bedoelde.

vandaar ik ook vond ik het hierbij moest vermelden, maar goed ben zelf geen dierenarts kan alleen vertellen wat mijn dierenarts tegen mij zei, en dat is dat ik het nooit meer mocht geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens de dierenarts had dat met iets van bepaalde stoffen te maken die erin zaten, daar krijgen ze blaasgruis van ofzo, weet niet meer precies hoe ze het uitlegde hoor, was er met me kop half bij, aangezien me beestje daar dood op hun tafel lag. maar volgens haar was dat de oorzaak. zelf twijfel ik dus nog wel, ,maar durf het niet meer te geven. maar hij kreeg ook wel elke avond zo drop, voor slapen gaan voordat dat gebeurde. misschien was dat ook wel iets te vaak dan.

voel me er wel gelijk weer **ote door , voelt alsof ik hem door gevoert heb zeg maar. terwijl goed bedoelde.

vandaar ik ook vond ik het hierbij moest vermelden, maar goed ben zelf geen dierenarts kan alleen vertellen wat mijn dierenarts tegen mij zei, en dat is dat ik het nooit meer mocht geven.

De drops zijn natuurlijk iets heel anders, een "snoepje" op lactosebasis. Alleen kunnen konijnen geen lactose meer afbreken nadat ze van de moedermelk af zijn. Blaaszand zie je eerder bij konijnen die teveel biks krijgen met een hoog calciumgehalte, of veel knaagstenen eten. Wat meer info daarover kun je hier vinden':

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/blaas.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt maar ik voer mijn konijnen ss, dat zou een van de beste voer moeten zijn, wordt er gezegt, vandaar dierenarts die drops de schuld gaf.

die site ken ik, ik ga altijd na die dierenarts als er iets erg aan de hand is met me konijntjes

inentingen doe ik gewoon bij de dierenarts in me buurt.

aangepast door breezer
iets vergeten erbij te zetten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond op een site deze tekst:

Knaag- of knabbelstangen

Dit snoep bevat heel veel koolhydraten (soms tot 60%!) en vetten. Het is echt niet gezond, ook al staat op de verpakking van wel. Krijgt een konijn dat dit snoep eet, als gevolg van de hoeveelheid koolhydraten, darm- of vooral blindedarmproblemen, misschien op de lange termijn, dan is dat niet meer dan logisch. Hier komt nog bij dat sommige van deze staven uit gebakken graan bestaan, en gebakken graan bevat acrylamide, dit is een kankerverwekkende stof. Acrylamide wordt voor mensen de grootste voedselramp van de laatste jaren genoemd en er is op het ogenblik veel om te doen. Proefdieren zijn erg gevoelig gebleken voor acrylamide. Dit snoep is sterk af te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

elke dag McDonalds is ook niet goed, die van mij krijgt ze soms in afwisseling met andere snoepjes, niet die drops dingen want die eet ze niet. Verder gewoon goed voer, peentje, groentje etc. En tsja als ik niet uit kijk grijpt ze soms ook een chipje van mij...ze is nu bijna 4, kerngezond eet als een bootwerker dus ik zou me niet TE druk maken. Gewoon gezond verstand gebruiken en beetje opletten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .