Ga naar inhoud

Biks samenstelling


Brabobuns

Aanbevolen berichten

Wij zijn vorig jaar op aanraden van de dierenarts overgestapt van SS-brokken naar de geperste biks van de lokale dierenwinkel (gericht op kleine boeren enzo, dus koopt alles groot in). Het scheelt enorm in de prijs, maar ik vraag me af of de biks qua inhoud wel echt goed is voor onze nijntjes. Heeft iemand hier iets meer verstand over konijnenvoeding? Het volgende zit er in de geperste staafjes:

- tarwegries

- zonnepitschroot

- grasbrokken

- havermoutmeel

- palmpitschilfers

- gerst

- tarwe

- melasse

- oregano

- sojaolie

- 160g/kg eiwit

- 30 g/kg vet

- 98 g/kg as

- 155 g/kg ruwe celstof

Ze krijgen trouwens iedere dag 2x 50 gram. De buns wegen ongeveer 2 kilo per stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag ook maar 25 gram per kg lichaamsgewicht aan biksjes geven en van SSS nog minder omdat deze erg uitzetten in de maag. Geloof dat je daarvan 10-15 gram per kg lichaamsgewicht van mag geven. ;) Ik vond het ook al raar dat je dierenarts dit aanraadde omdat juist dierenarts Science Selective adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat raar dat de da dit aanraadde, dit voer bevat te veel eiwit en vrij weinig ruwe vezel.

Gevonden hier op de site: Dit is de beste samenstelling: Eiwit 13-14% per gram voer, ruwe vetten minder dan 3% per gram voer, vezels meer dan 14% per gram voer, anorganische stof minder dan 10% per gram voer calcium minder dan 1% per gram voer. (http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html)

2 keer 50 gram biks is wel erg veel. Ik heb 2 konijntjes van 1700 gram en ze krijgen samen 60 gram hope farms supertrio per dag, 30 gram per konijn dus, op aanraden van de dierenarts. De richtlijn die hier gegeven wordt is wat hoger, maar ze doen het hier hartstikke goed op!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht dat ze per konijn 2 keer 50 gram kregen, dus 100 gram, maar 50 per konijn valt mee. Wel heb ik begrepen dat je van ss inderdaad minder moet voeren, 15 gram per kg ofzoiets.

Mijn dierenarts zei dat ik van hfst 30 gram moet geven per konijn, dus dat is per kg ongeveer 18 gram en daar doen ze het goed op, eten goed hooi en groenvoer en zijn niet te dun of te dik, geen blindedarmkeutels die blijven liggen, niks!

Ik zou gewoon wat minder biks gaan voeren en kijken hoe het gaat, ze hebben er maar weinig van nodig, belangrijkste is dat ze veel hooi eten.

Mijn ervaring met hfst is erg goed (ik vind ss echt veel te duur), het wordt hier goed gegeten en het is een flink harde brok, dus goed voor de tanden. Ik hoor wel vaker dat het lastig kan zijn konijnen over te krijgen van ss op hfst, ze schijnen het minder lekker te vinden, maar na een tijdje gaat het er meestal toch wel goed in. En zo te horen is het bij die van jou niet zo erg als ze een tijdje maar weinig biks eten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen we van SS naar deze biks gingen was het ook een paar dagen met lange tanden eten, nu gaat het goed. Maar SS vind ik eerlijk gezegd ook wel heel erg duur, we zijn nu euro per kilo kwijt, HFST is iets duurder, maar geen enkel probleem. 15 euro voor 3 kilo vind ik wel tĆØ eigenlijk.

Ze mogen allebei rond de 2 kilo wegen en ze zijn nu eigenlijk niets te dik, dus nu minder voeren hoeft niet. Mila werd er dik van, maar die is er helaas niet meer (had niets met gewicht te maken overigens).

aangepast door Brabobuns
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voer heeft te veel eiwitten en te veel vet. In dat opzicht denk ik dat jouw voer vooral bedoeld is voor konijnen die op je bord terecht komen.. Ze moeten snel heel dik en vet worden..

Ik mis de hoeveelheid calcium nog.

Edit:

Ik lees dat dit voer je aangeraden is omdat je konijn te dik is! Ben stom verbaasd..

Heeft je konijn een maatje en genoeg beweegruimte?

Ik heb hele goede ervaringen met HFST. Als je 15 kilo koopt kost het 14 tot 16 euro. Van HFST hoef je ook niet zo veel te geven, dus je zult uiteindelijk goedkoper uit zijn als nu.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bewegingsvrijheid is de gehele dag 15m2... Dat lijkt me dus geen probleem. Verder mogen ze als we thuis zijn en de boel in de gaten kunnen houden ook nog in de rest van de tuin.

Ze zijn nu ook niet te zwaar, maar Mila had het probleem. Ik denk dat we die uit onwetendheid gewoon teveel brokjes gegeven hebben in het eerste jaar. Fiep en Jip zijn kerngezond, die bewegen de hele dag, eten volop hooi en krijgen als traktaties tarwearens, groente, stukjes fruit en zo nu en dan een stukje gedroogd brood.

Mila heeft twee weken geleden bij de oppas een tweede gasaanval gehad. Van de eerste genas ze, de tweede werd haar fataal. De DA denkt dat er meer geweest moet zijn, omdat er verder geen enkele aanleiding was. Fiep heeft inmiddels een nieuw vriendje, Jip en dat gaat sinds een dag heerlijk samen in het buitenhok+terras.

aangepast door Brabobuns
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas wordt vaak veroorzaakt door voeding. Mijn ram krijgt het van fruit. Bij gas moet je altijd contact opnemen met een konijn kundig da.

Tarwe arens en fruit kun je het beste met mate geven, tenzij je konijn er niet op reageert, dan geef je het helemaal niet (al is het beter om het eigenlijk helemaal niet te geven). Tarwearen bevatte volgens mij veel calcium en fruit bevat erg veel suikers (daar worden ze dik van).

Van groentes kun je ook niet alles geven. Sommige soorten kunnen gas veroorzaken en sommige soorten zijn giftig. Wortels bevatten veel suikers en zijn dus ook dikmakers.

Brood kun je het beste helemaal niet geven. Ze hebben het niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen het al met mate en Mila's gasaanvallen zijn zeker niet door het eten veroorzaakt, beetje vervelend dat je dat suggereert.

Ik bedoel het helemaal niet vervelend. Ik zeg ook niet dat je het beter had kunnen doen, ik geef alleen mogelijke oorzaken zodat je daar een volgende keer naar kunt kijken :) Voordat ik er bij mijn ram achter kwam dat het met fruit te maken had, had hij het ook al een aantal keren gehad. Nu dat ik het weet, krijgt hij het niet meer.

Hij reageert overigens al op het kleinste stukje fruit met gas.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat sneu zeg.. Heel fijn als je een aanwijsbare reden voor de gasaanval kunt vinden, maar mijn ram had een paar weken terug ook een gasbuik en hij had echt helemaal niks anders gegeten dan normaal, nog geen flintertje andere groente of fruit, het was geen stressdag geweest, niks.. Hij eet nu ook hetzelfde als toen en heeft geen gasbuik meer gehad, soms is er gewoon echt geen aanwijsbare reden. Echt vervelend vind ik dat, nu ben ik steeds bang dat Frits weer vanuit het niets een gasbuik krijgt.. Gelukkig was ik er meteen bij en is het dezelfde avond nog goed gekomen.

Nicky is trouwens wel iemand van wie ik graag advies aanneem, ze weet echt veel over konijntjes en voeding en wat ze zegt is waar, heel vaak wordt gas veroorzaakt door voeding die niet goed verdragen wordt. Helaas is dit niet altijd zo, maar het is wel een punt waar op gelet moet worden, want het zou natuurlijk super zijn als je gasaanvallen kunt voorkomen door zoiets simpels als geen fruit meer voeren! Supererg dat Mila eraan doodgegaan is zeg, veel sterkte met het verlies van je maatje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas wordt vaak veroorzaakt door voeding. Mijn ram krijgt het van fruit. Bij gas moet je altijd contact opnemen met een konijn kundig da.

Tarwe arens en fruit kun je het beste met mate geven, tenzij je konijn er niet op reageert, dan geef je het helemaal niet (al is het beter om het eigenlijk helemaal niet te geven). Tarwearen bevatte volgens mij veel calcium en fruit bevat erg veel suikers (daar worden ze dik van).

Van groentes kun je ook niet alles geven. Sommige soorten kunnen gas veroorzaken en sommige soorten zijn giftig. Wortels bevatten veel suikers en zijn dus ook dikmakers.

Brood kun je het beste helemaal niet geven. Ze hebben het niet nodig.

waarom kan je beter geen brood geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels een zak HFST in huis gehaald van 3 kg. Ik heb de nieuwe voeding door de halve bak oude gemixt. Op die manier komt de oude ook nog op en kunnen ze geleidelijk wennen aan de HFST. Het valt me wel op dat de Hope Farms aanzienlijk lekkerder ruikt, al was mijn vriendin het daar niet mee eens :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .