Ga naar inhoud

konijn gooi met/sloopt wc


maruten

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een konijnenhok, 2 etages en een ren eraan waar ze overdag in mogen voor 2 kleine tot middelgrote konijnen.

Er liggen veel speeltjes zoals 3 ballen met bellen, bal van hout, dumbel, enz. in.

In de hoek van het hok heb ik zo'n konijnen hoek wc, de 2 gaan er beide heel netjes op, alleen pakt het vrouwtje vaak de wc en gaat ermee gooien en ze eet er ook randjes vanaf, de wc vastmaken met het draadje dat eraan zit is niet handig want dan zitten we elke dag enorm moeilijk te doen om het draadje los te krijgen als die verschoond moet worden (is een klein deurtje dus je kan heel slecht bij de hoeken).

Ze weet ook dat het niet mag want als ik haar erop aan spreek op het moment dat ze het doet rent ze weg, ze doet het het meest als ik thuis ben want als ik weg of slapen of zoiets dan staat de wc vaak nog netjes als ik terug kom.

Kan iemand mij helpen hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij duidt sloopgedrag altijd op verveling. Geef ze genoeg te doen. En omdat jy dat al hebt: geef ze regelmatige nieuwe dingen om te ontdekken.. Bij mij hebben ze altijd dingen die ze bezig houden: Stokken, Touw, hooibal, groente aan een touwtje hangen in het hok, buizen om doorheen te rennen, zand om in te ravotten. En als ze dan dingen laten liggen, verzinnen we weer iets nieuws.. Bijv. vinden ze het helemaal geweldig om een telefoonboek aan flarden te scheuren. En als je ze niet (vaak) los laat lopen kunnen ze zich ook gaan vervelen. Mijn nijntjes fleuren altijd helemaal op als ze keihard door de tuin sjezen.

Dikke Knuf, Lis

aangepast door divadomino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Samson is net zo hoor.

OOk van alles geprobeerd vast zetten van de bak ging hij hem ondergraven. Steen erin zolang getrokken tot hij toch weer in het midden lag. Ik denk niet dat hij zich verveelt want hij is altijd bezig met de boel te verbouwen en graven. Liefst neemt hij alles mee ondergronds. Voerbakken, ballen en speeltjes.

Ik heb geen oplossing anders had ik er zelf ook wat aan.

Ik heb ook al eens een hangbak gehad maar daar ging hij gewoon nooit in zitten.

NU heb ik in de zandren een stoeptegel neergelegd zodat ik het wel goed schoon kan maken. Leg er zand op en dan schep ik de boel maar iedere keer weg. Vond het niet zo hygiënisch.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat het door verveling komt, ze vinden het gewoon leuk. Mijn eigen konijn Jasper heeft ook elke avond z'n gooiuurtje; gaat ie de ren in om met dingen te gooien en als ie klaar is komt ie weer terug de kamer in :mdr: Gelukkig gooit ie niet met z'n wc ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerst bedankt voor de reacties,

De konijnen hebben een hok van 2 etages, dat is 2 keer 90 bij 60 of zoiets en een ren van bijna 1 bij 1 meter, daar kunnen ze vanaf dat ik wakker wordt tot dat ik ga slapen in als ze willen, als ik 'm open zet springt ze ook altijd meteen in de ren.

Het lijkt niet op verveling nee, ze hebben echt genoeg speeltjes alleen is mevrouw binnen een paar minuten uitgekeken op alles en als ik het eruit haal en een andere keer weer erin leg is het hetzelfde verhaal dus ik blijf speeltjes kopen maar is helaas steeds maar voor heel kort.

Ze houden beide niet zo van aandacht, paar keer per dag een aai en meer hoeft van hun niet heb ik het idee, leg soms wel speeltjes naast haar neer, dan gaat ze er expres mee gooien omdat ze het uit de weg wilt hebben en dan vermaakt ze zich weer voor een minuutje of een paar en dan is et speeltje ook niet meer interessant.

@dieroppasnl, dat zou ik inderdaad kunnen proberen, zou dan even moeten kijken wat voor soort stenen ik zou kunnen doen dat ze er wel nog goed in kunnen maar er niet mee gegooid kan worden.

@hawahaai, wat voor soort bak heb je gekocht? ben daar wel benieuwd naar want dat zou wel een goed idee zijn misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gewoon naar de (huishoudelijke) winkel gegaan en heb gekeken welke formaten plastic bakken ze hadden. Het is er een geworden van 40x30 ofzo, met een opstaande rand van 5 cm. Hoger is beter, maar mijn ukke-dwergkonijntjes moeten er nog wel makkelijk in komen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bak vult bij mij op een paar cm na de hele breedte van het hok, dus ze kunnen hem alleen recht naar achteren trekken, zodra ze schuin gaan, zit-ie klem. Hij is verder niet echt zwaar. Ze doen het in ieder geval niet meer, terwijl hun hoektoilet regelmatig ondersteboven aan de andere kant van het hok lag. En met de winkel wilde ik aangeven dat ik het bij een Blokker/Xenos/Marskramer o.i.d. gekocht had, en niet bij een dierenwinkel.

Anders zou je misschien nog naar kattenbakken kunnen kijken? Ik heb geen kat, maar die zien er altijd zwaarder uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die hoektoiletjes vlogen hier ook het hele hok door en er werd altijd in de andere hoek geplast als waar het toiletje stond. Dit heb ik opgelost met een grotere, rechthoekige bak, die bleef netjes staan en daar konden ze ook niet meer naast plassen, net als bij Hawahaai vult deze bak bijna de hele breedte van het hok, ze passen er gewoon niet meer langs en het is ook lastig smijten dan, want het staat zo uit zichzelf redelijk vast. Die van mij komt wel van de dierenwinkel, is gewoon van ferplast geloof ik, lekker hoge achterrand. In de ren hebben ze een hoekkattenbak met een kap, het toilet in het hok wordt sindsdien amper nog gebruikt.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vervelen ze zich ook niet met een continue vrij balkon met allerlei speeltjes etc. Maar toch deed Gijs het ook met zo hoek toilet, ik heb nu een recht hoekig toilet en dat ging super! Alleen nu graaft ie de bak uit... Weer een nieuwe tactiek! Pffffff en Miep zit er bij en kijkt ernaar.... uhhhh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips, ik dacht altijd dat een rechthoekige bak onhandig was omdat ze toch alleen de ene hoek gebruiken, maar misschien is dat dan toch geen slecht idee als ik het zo lees.

Blokker/Xenos/Marskramer o.i.d., zal eens in zulke winkels kijken, bedankt!

Heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips, ik dacht altijd dat een rechthoekige bak onhandig was omdat ze toch alleen de ene hoek gebruiken, maar misschien is dat dan toch geen slecht idee als ik het zo lees.
Tegenwoordig is duoplassen hier heel populair! Het enige minpuntje is dat de achterwand niet hoog is, maar in de praktijk gaat dat hier prima.
Link naar reactie
Delen op andere sites

duoplassen, dat begrip heb ik nog niet eerder gehoord.

Ik ga als het morgen goed weer is even kijken voor een bak, zag ook gister een hoekbak voor voer/water voor reptielen, die zijn van steen dus ook wat zwaarder, zit daar ook even naar te kijken momenteel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .