Ga naar inhoud

Scheve kop, wegdraaiende ogen, evenwichtsproblemen


Alicia

Aanbevolen berichten

Ik weet precies hoe je je voelt, vreselijk machteloos. Vanavond kwam ik thuis en had Leo een hele dikke onderkaak. Ik dacht aan een abces en was ten einde raad, dacht dat het gedaan was met hem. Maar hij blijkt ondervoed te zijn en dan schijnt er vocht te onttrekken aan z'n lijf.

Ik heb ook ontdekt dat hij de SS biksjes te hard vind, dus ik heb ze nu geweekt aan hem gegeven en dat vind hij wel lekker.

Ik ben het even kwijt, maar welke medicatie geef je ook alweer?

Ik geef:

- 4 eenheden (staat in kg op het spuitje) Meloxidyl (pijnstiller), 2 keer daags

- 1,5ml Baytrill (antibiotica) 2 keer daags

- 4ml Fenbendrops (dat is dezelfde werkzame stof als Panacur, maar schijnt beter op konijnen te zijn afgestemd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Nino:

1ml caprofen 2x daags;

1ml metocloral 3x daags;

1ml enrofloxoral 2x daags;

1,6ml panacur.

Vanochtend zag ik een hoopje van 7 normaal uitziende keutels, voor de rest 'n paar hele kleine (harde).

Kruiden: rozemarijn, munt, basilicum en peterselie. Ze heeft een stokje rozemarijn gegeten en af en toe knauwt ze op stro of hooi.

Zit eraan te denken om vanavond of morgen metacam te proberen ipv caprofen. Maar ik had ergens gelezen dat je niet zomaar kan overstappen naar een andere pijnstiller ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm volgens mij moet dat wel kunnen mits je die 12 uur er maar tussen houdt.

Ik wil overstappen naar de pasta van panacur, ik heb nu fenbendrops, dat is dezelfde werkzame stof, maar hij is er zo onwijs beroerd van, dat ik bang ben hem daardoor te verliezen. Ook is zijn onderkaak helemaal opgezwollen. Tis net of ie de bof heeft. Hij kan alleen nog maar zacht voedsel eten. Merk jij dat je konijn beroerd is van de Panacur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nino is alleen een beetje suf voor de rest merk ik niet dat ze ziek wordt van de medicijnen. Ze gaat er wel op vooruit, de keutels beginnen mondjes maat te komen, haar kop staat minder scheef, haar ogen schieten een stuk minder heen en weer en vanacht heeft ze de takjes munt, basilicum en peterselie die ik heb neergelegd opgegeten. Ook komt ze wat meer uit haar kartonnen doos.

Je kan proberen om panacur te geven en dan kijken of je konijn erop vooruit gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt wel vaker voor dat konijnen misselijk worden van de Panacur. Dan wordt aangeraden het 2x per dag te geven i.p.v. 1x per dag. Misschien kun je dat nog even proberen??

Hmmm volgens mij moet dat wel kunnen mits je die 12 uur er maar tussen houdt.

Ik wil overstappen naar de pasta van panacur, ik heb nu fenbendrops, dat is dezelfde werkzame stof, maar hij is er zo onwijs beroerd van, dat ik bang ben hem daardoor te verliezen. Ook is zijn onderkaak helemaal opgezwollen. Tis net of ie de bof heeft. Hij kan alleen nog maar zacht voedsel eten. Merk jij dat je konijn beroerd is van de Panacur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt wel vaker voor dat konijnen misselijk worden van de Panacur. Dan wordt aangeraden het 2x per dag te geven i.p.v. 1x per dag. Misschien kun je dat nog even proberen??

Meen je dat nou??? Shit :( dat heb ik nooit geweten. Ik vrees dat het nu te laat is, of er moet een wonder gebeuren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pasta is heel moeilijk te doseren. Dat is toch zo'n draaitube.

Ik had bij Happy ook dat hij niet goed reageerde op de panacure en die gaf ik Valbazen. Vraag daar eens naar???

Hij heeft het er altijd goed op gedaan. Hij heeft 3 keer EC gehad en iedere keer behandeld met Valbazen. Een keertje begonnen met Panacure en daar kreeg hij dus echt last van slijmerige ontlasting van.

De rest van de konijnen hebben wel altijd Panacure gehad.

Sterkte knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja wel de dosis halveren... dus niet twee keer diezelfde dosis...maar denk dat je dat wel had begrepen...gewoon voor de zekerheid..

Yep, had ik begrepen, alleen heeft het voor mij helaas geen nut meer. Maar hopelijk heeft iemand anders nog baat bij dit advies. Vind het niet onverstandig namelijk als een konijn er niet lekker van wordt. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn Vlaamse Reuzen heeft ook E. cuniculi. Hij is hier eerder voor behandeld maar blijkbaar heeft of de behandeling niet lang genoeg geduurd, of heeft er een nieuwe besmetting plaats gevonden , of de behandeling is niet helemaal goed geweest.

Hij wordt momenteel weer behandeld maar blijkt nu dat ik de vorige keer veel te weinig Fenbendrops heb toegedient!! Dit is fout gegaan bij de dierenarts die verkeerde instrukties heeft gegeven om die hoeveelheid te geven. Staat welliswaar op de verpakking maar euh...indien de arts anders voorschrijft?!

Blijkbaar is het even rekenen hoeveel je konijn nodig heeft. Bij mij bleek dit echter veel meer te zijn dan aanvankelijk werd gedacht. Dat is jammer want de Fenbendrops moeten de protozoa killen.

Mijn Reus is behoorlijk aangedaan op de achterhand. In zijn koppie is alles nog oke. We hebben injecties gehaald en gaan drie dagen behandelen.

Bij verbetering bekijk ik de situatie vanaf dan. Bij achteruitgang of geen verbetering is het jammer voor deze lieve prachtige boy. Gaat hij voorruit blijven we deze keer langer behandelen en steviger ook. Meer medicijnen dus.

Veraflox is ook verkrijgbaar in pillen, dit is welliswaar duurder maar veel betrouwbaarder bij het innemen!

Hoe het werkt met kleine konijnen weet ik niet.

Ik heb het nu dus echt over Vlaamse Reuzen. En iedere Reuzenfreak weet.........dat is toch anders: :yes:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat al een stuk beter met Nino, ze hupt al weer ipv pootje voor pootje lopen, ze is actiever, eet al redelijk goed zelf, ze keutelt weer normaal en haar kop staat een stuk minder scheef:

epqges.jpg

Ben nu ook gestopt met metocloral, ab en pijnstiller. Ze lijkt het goed te kunnen zo zonder pijnstiller en darm/maag stimulerend middel.

Ben echt opgelucht dat ze er zo is op vooruit gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nadat ze er de afgelopen 2 weken erg op vooruit gegaan is, is Nino nu vanochtend erg lusteloos. Ze duikt niet weg als ik haar wil oppakken en als ik haar een beetje in de lucht laat hangen stribbelt ze niet tegen en blijft ze daar slapjes hangen.

Zij heeft verder geen last van haar evenwicht meer en schuin kopje maar ze is ineens zo lusteloos. Er liggen ook minder keutels dan normaal en haar oor(punten) zijn ijskoud...

Ik kan niet gelijk naar de dierenarts ivm met school maar als ik straks thuis kom om 3 uur en het is nog steeds zo slecht of erger ga ik gelijk heen. Heb ook mijn zus even erop attent gemaakt dat als ze ziet dat het niet gaat met Nino zij met Nino naar de da mag gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .