Ga naar inhoud

Voer for farmers


FHMuis

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij gebruiken voer van for farmers van de welkoop. Voldoet aan bijna alles. Calcium is 0,63%. Echter eiwit is 17%. Teveel.

We willen anders overstappen naar hope farms maar die heeft een hoger percentage calcium.

Casie plast heel veel, ook naast de bak bij vlagen. Poosje geleden liet ze bdk liggen, voer geminderd. Vorige week werd ze ziek, wat weet de da niet. Ze herstelt nu langzaam. Maar dat terzijde.

Zouden jullie overstappen? Maakt het nu zoveel uit die eiwitten? Weegt dat op tegen die calcium?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnen hebben inderdaad problemen met het te hoge eiwitgehalte in hun voeding.

Het zijn dan vooral hun darmen die verstoord gaan werken en zelfs stilvallen.

Je moet rekenen als je al een voeding gaat geven die zo hoog zit van gehalte (ideaal zit op 12 %) en dan nog hooi bijgeeft (hooi geeft ook veel eiwitten) dan kan het serieus fout gaan.

Bij jonge konijnen is dit vrij fataal als de darmen stoppen krijg je ze heel moeilijk terug op gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnen hebben inderdaad problemen met het te hoge eiwitgehalte in hun voeding.

Het zijn dan vooral hun darmen die verstoord gaan werken en zelfs stilvallen.

Je moet rekenen als je al een voeding gaat geven die zo hoog zit van gehalte (ideaal zit op 12 %) en dan nog hooi bijgeeft (hooi geeft ook veel eiwitten) dan kan het serieus fout gaan.

Bij jonge konijnen is dit vrij fataal als de darmen stoppen krijg je ze heel moeilijk terug op gang.

Jij zegt dat 12% ideaal is, maar HFST heeft 16,4% en SS 14%. Dit zijn de beste biks als je iedereen hier mag geloven. Hoe kom je eraan dat dat percentage goed is?

Wat is dan goed voer dat dat wel haalt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spreek wel over heel jonge konijn op de leeftijd vanaf 6 weken waarvan de mensen à volonte voederen.

Hoe ik eraan kom ....we zijn met een voedingsproducent reeds 2 jaar op zoek naar de oorzaak van Dikkebuikenziekte en uit die studies van honderden konijnen blijkt dat het percentage van jammer genoeg veel konijnenvoeders te hoog ligt.

Niet iedereen speelt ook zo kort op de bal als de leden hier en weegt zijn voeding af zoals de meeste hier doen. Dan krijg je vroeg of laat problemen en echt serieuze problemen.

Wat is op de moment goed voeder ? Moeilijke vraag want het ideale dat iedereen kan geven is er nog niet. Heel jammer maar er wordt aan onze konijnen te weinig aandacht besteed in de voedingsector. Ze fixeren zich op bulk verkoop aan de industrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee. Wat zou je adviseren voor volwassen konijnen dan?

Lastig inderdaad dat het goede voer er nog niet is. Ik denk ook wel dat het prijsverschil tussen de goede en de standaard voeren een hele grote reden is dat beestjes slechter voer krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind jullie manier van voederen ideaal.

Vooral die SS met zijn 14 % matig geven en groen en hooi daarbij aanbieden. Je gelooft soms je oren niet als je op zo een vergaderingen de hoeveelheid korrels hoort . Tot 1 kg voor een groot ras en nooit groen of hooi . Want van hooi krijgen ze overdraagbare ziektes ????????????

Het hangt er echt vanaf hoeveel je wilt overhebben voor je konijn. Inderdaad elke dag groen dat kost je geld of moeite maar het is wel superbelangrijk voor ze. Dat vergeten de meeste die met konijnen bezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ideale gaat er denk ik niet vlug komen. Het gaat meer de eigenaars bewust maken dat korrels niet de hoofdzaak mag zijn in de voeding van een konijn.

Ik geef zolang een eigen mengeling maar voor enkele konijntjes is dat niet te doen. Heb het geluk van over enkele kleine silo's te beschikken die toch leegstonden .

Maar de hoofdzaak bij mij is groenvoer en ook hooi bijgeven.

Sommige verklaren mij dan zot met mijn grote rassen maar als je er echt voor wilt gaan dan lukt dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hfst trouwens 16,4%?! Nou dat scheelt dan weinig met het voer wat ik nu geef.

En 1 kilo voer aan een groot konijn?!?! Naja zeg zo erg zijn wij zelfs nooit geweest. Zo he.

Meeste gewone zitten op 17 en 17,5 % maar denk niet van o dat is niet veel meer want elke % naar omlaag gaat ten goeie van je konijn.

Eiwitten zorgt bij de volwassenen ook voor hun vetophoping. Rond hun hartje zien we dat toch liever niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hfst trouwens 16,4%?! Nou dat scheelt dan weinig met het voer wat ik nu geef.

En 1 kilo voer aan een groot konijn?!?! Naja zeg zo erg zijn wij zelfs nooit geweest. Zo he.

HFST is 14%, ik snap niet helemaal waar Pocoloco de 16,4% vandaan haalt...

In dit geval is het een beetje dubbel. Uit je bericht maak ik op dat je konijn eigenlijk voor twee dingen gevoelig is; Te veel eiwitten (grote kans dat haar BDK laten liggen daarmee te maken had) en mogelijk ook te veel calcium. Persoonlijk zou ik dus op zoek gaan naar een brok die aan beide voldoet.

Heb je al overwogen om SS uit Engeland te bestellen? Als je een wat grotere hoeveelheid neemt (eventueel met iemand samen) ben je 2-3 euro per kg kwijt voor SS. Dat is alsnog meer dan voor HF en zeker meer dan voor de biks die je nu geeft, maar van SS geef je een stuk minder en het kan wel problemen voorkomen op de lange termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan natuurlijk ook starten met HFST en als dat niet voldoende werkt, alsnog naar het duurdere SS gaan.. Ik heb ook een ram die zeer gevoelig is voor eiwitten. Toch doet hij het perfect op HFST. Maar het kan ook nog aan je bijvoeren liggen: kruiden of groenten met veel eiwitten.

En voor de discussie hoeveel eiwitten HFST nou bevat:

HFST - SS (de nieuwe versie)

Ruw eiwit 14,0 % - 14%

Ruwe vet 3,0 % - 4%

Ruwe celstof 18,0 % - 25% (de oude SS is 19%)

Ruwe as 8,5 % - 8%

Calcium 0,8 % - 0,6%

Fosfor 0,5 % - 0,4%

Vitamine A 15 000 IE/kg - 10 000 IE/kg

Vitamine E 40 IE/kg - 50 IE/kg

Vitamine D3 1 200 IE/kg - 1 000 IE/kg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eum..bijvoeren deed ik nog niet echt:

ben net begonnen met het geven van groente.

Hooi krijgen ze wel altijd. En wilgentakken.

Kun je ook teveel wilgentakken geven ??

want dat kwam ik weer eens tegen via google.

Ik gaf 2 van die wilgenballen in de week (voor Muis en Casie)

Je hebt dus ook groenten en kruiden met veel eiwitten. Is daar dan ook een lijst van?

Muis is geholpen aan haken: tja de 1 zweert dan bij HFST toch en de ander SS.

SS uit Engeland laten komen kan dus ook.

Hmm lastig allemaal hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedingswaarden kun je hier vinden: http://www.voedingswaardetabel.nl/

Als je wilt veranderen, kan dat idd het beste als het konijn gezond is, tenzij het konijn haar huidige biks niet eet en de nieuwe biks wel.

Te veel wilgentakken zou maagproblemen tot gevolg kunnen hebben.

Toen je konijn geholpen moest worden aan haken, gaf je toen ook al zo veel wilgen takken? Want dan denk ik eerder aan een verkeerde stand van het gebit en in dat geval kun je de haken niet tegen gaan omdat ze niet op een natuurlijke manier zullen afslijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan natuurlijk ook starten met HFST en als dat niet voldoende werkt, alsnog naar het duurdere SS gaan.. Ik heb ook een ram die zeer gevoelig is voor eiwitten. Toch doet hij het perfect op HFST. Maar het kan ook nog aan je bijvoeren liggen: kruiden of groenten met veel eiwitten.

En voor de discussie hoeveel eiwitten HFST nou bevat:

HFST - SS (de nieuwe versie)

Ruw eiwit 14,0 % - 14%

Ruwe vet 3,0 % - 4%

Ruwe celstof 18,0 % - 25% (de oude SS is 19%)

Ruwe as 8,5 % - 8%

Calcium 0,8 % - 0,6%

Fosfor 0,5 % - 0,4%

Vitamine A 15 000 IE/kg - 10 000 IE/kg

Vitamine E 40 IE/kg - 50 IE/kg

Vitamine D3 1 200 IE/kg - 1 000 IE/kg

Wat is je bron van beide samenstellingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van HFST heb ik de gegevens van HF zelf.

Van SS heb ik van konijnenwinkel.nl. Daar staat een (veel gebruikt) overzicht, wat ik vergeleken heb met andere sites voor de nieuwe SS (die heeft konijnenwinkel.nl nameljik nog niet aangepast).

Op de website van Hope Farms staat geen calciumgehalte genoemd en op mijn zak helaas ook niet; op dekonijnenwinkel.nl staat 0,95%.. Komt me ook gewoon echt heel vreemd voor dat er 0,8% in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de website van Hope Farms staat geen calciumgehalte genoemd en op mijn zak helaas ook niet; op dekonijnenwinkel.nl staat 0,95%.. Komt me ook gewoon echt heel vreemd voor dat er 0,8% in zit.

Dat heeft HF zelf me gemaild en dan geloof ik HF toch echt meer als een andere site:

Bedankt voor je interesse in Hope Farms.

In je e-mail geef je aan je te oriënteren op de voeding voor je konijn. Hope Farms heeft diverse konijnenvoeders in het assortiment.

De Hope Farm voeders zijn puur natuur en bevatten geen synthetische geur-, kleur en smaakstoffen. Aan de konijnenvoeders is geen vitamine C toegevoegd. Melasse is een ingrediënt die gebruikt wordt als bindmiddel in de brokjes. Dit is een bijproduct van de suikerbereiding.

Hieronder een korte toelichting per product:

Hope Farms Rabbit SuperTrio is een gezonde voeding met waardevolle grondstoffen en smakelijke ingrediënten zoals granen, zaden en vers geoogste luzerne (meer dan 45%). Deze voeding bevat alle benodigde vitaminen en mineralen om (dwerg)konijnen in goede conditie te houden. Voor een optimale spijsvertering zijn extra vezels toegevoegd. De grondstoffen zijn met zorg geselecteerd en komen overeen met wat (dwerg)konijnen ook in de natuur vinden.

Voor jonge dieren en kleine rassen is er ook Rabbit Super Junior. Dit is een kleinere 4 mm brok. Qua samenstelling is deze gelijk aan de Rabbit SuperTrio.

Samenstelling:

Gedroogde voedergewassen, graan, graan (bij)producten, (bij)-producten oliehoudende zaden, vezelrijke producten, (bij)producten suikerbereiding, mineralen en vitaminen, oliën en vetten.

Beknopte analyse:

Ruw eiwit 14,0 % Ruwe vet 3,0 %

Ruwe celstof 18,0 % Ruwe as 8,5 %

Calcium 0,8 % Fosfor 0,5 %

Vitamine A 15 000 IE/kg Vitamine E 40 IE/kg

Vitamine D3 1 200 IE/kg

Hope Farms Rabbit Select is een gezonde, gemengde premium mix met waardevolle grondstoffen en smakelijke ingrediënten zoals granen, vers geoogste luzerne en wortelen. Deze mix bevat alle benodigde vitaminen en mineralen om (dwerg)konijnen in goede conditie te houden. Voor een optimale spijsvertering zijn extra ruwe vezels toegevoegd. De grondstoffen zijn met zorg geselecteerd en komen overeen met wat (dwerg)konijnen ook in de natuur vinden.

Samenstelling:

Plantaardige bijproducten, granen, zaden, groenten, mineralen, oliën en vetten.

Beknopte analyse:

Ruw eiwit 15,0 % Ruwe vet 4,0 %

Ruwe celstof 14,0 % Ruwe as 6,5 %

Calcium 0,8 % Fosfor 0,4 %

Vitamine A 10 000 IE/kg Vitamine E 35 IE/kg

Vitamine D3 1 000 IE/kg

Specifiek voor jonge (dwerg)konijnen is er nu Rabbit Junior Select met meer eiwit voor de groei en de ontwikkeling van spieren en vacht. Hope Farms Rabbit Junior Select is een gezonde, gemengde premium mix met waardevolle grondstoffen en smakelijke ingrediënten zoals granen, vers geoogste luzerne en wortelen. Deze mix is aangepast aan de voedingsbehoeften van jonge (dwerg)konijnen en bevat alle benodigde vitaminen en mineralen om ze in goede conditie te houden. Voor een optimale spijsvertering zijn extra ruwe vezels toegevoegd.

Samenstelling:

Plantaardige bijproducten, granen, zaden, groenten, vruchten, mineralen, oliën en vetten.

Beknopte analyse:

Ruw eiwit 15,7 % Ruwe vet 3,5 %

Ruwe celstof 12,7 % Ruwe as 7,3 %

Calcium 0,9 % Fosfor 0,4 %

Vitamine A 13 500 IE/kg Vitamine E 47 IE/kg

Vitamine D3 1 350 IE/kg

Rabbit Balance is een gezond, uitgebalanceerd menu en bevat alle waardevolle grondstoffen en ingrediënten die de dieren ook in de vrije natuur zouden vinden en waar ze dol op zijn. De geëxtrudeerde (knapperige) brokjes zijn allemaal gelijk van samenstelling. Je konijn kan dus niet selecteren en krijgt zo altijd de juiste voedingsstoffen, vitaminen en mineralen binnen.

Samenstelling:

Gedroogde voedergewassen, granen, suikerbereidingsproducten, oliezaad(bij)producten, mineralen.

Beknopte analyse:

Ruw eiwit 15,9 % Ruwe vet 2,5 %

Ruwe celstof 21,0 % Ruwe as 8,3 %

Calcium 1,0 % Fosfor 0,5 %

Vitamine A 10 000 IE/kg Vitamine E 40 IE/kg

Vitamine D3 1 000 IE/kg

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,

arie blok bv

Lisette M.

Nutritionist

Ik heb alleen even haar achternaam ingekort ivm privacy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de studie dat ze aan het doen zijn over de effecten van het eiwitgehalte in de voeding hadden ze naar verschillende leveranciers en merken gemailt , sommige reageerden heel kort en bondig.

Als je een zak van onze korrels koopt heeft u alle info ter beschikking :surprised:

Over "klantvriendelijk" gesproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .