Ga naar inhoud

Arme Tinus met diarree...


Fluf en Tinus

Aanbevolen berichten

Gistermiddag toen ik van m'n werk kwam had Tinus diarree (gehad). Hij zat met een kleddernatte achterkant helemaal stil als een propje en dat was natuurlijk een enorme schrik! Omdat er allemaal vliegen op het balkon zaten heb ik de kleine man eerst maar lekker met z'n kontje in de gootsteen met daarin warm water gezet en dat vond meneer niet eens heel vervelend, dus ik had hem vrij snel weer redelijk schoon.

Om hem af te drogen heb ik hem gewoon op schoot gehouden in handdoeken en ook dat ging goed. Tot zover geen problemen, dus....

Maar nu: Tinus eet wel, want we hebben gisteren verse wilgentakken gehaald en daar wilde hij wel van eten. Ook hooi gaat er aardig goed in en het etensbakje was ook redelijk leeg vanochtend (en dat redt zelfs vretertje Fluf niet in haar eentje), maar de buikgeluiden van Tinus zijn alarmerend hard. Hij heeft keuteltjes van wisselende grootte en hardheid, maar hij wilde wel een paar SS brokjes als dagelijks snoepmomentje. In het bakje zitten SS digestive health brokken en daar heb ik hem ook wel wat van zien knabbelen.

Wat is nou het beste om hem weer helemaal op gang te krijgen? Drinken doet hij namelijk niet... Hij heeft een flesje en bakje water tot z'n beschikking en ook een bakje hooithee, maar dat laatste lijkt hij echt vergif te vinden.

Tips om ons ventje weer helemaal tiptop in orde te krijgen hoor ik heel graag, ondanks dat hij al op de weg naar herstel lijkt te zijn.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat balen, zeg! Arme Tinus. Heeft ie iets verkeerds te pakken gekregen? Dat ie eet is natuurlijk wel een goed teken. Om hem aan t drinken te krijgen, weet ik eigenlijk niet hoe je dat moet doen. Misschien hem met een klein spuitje wat vocht geven? Nu is eten uiteraard t belangrijkste en als ik je zo lees doet ie dat wel.

Hoe gaat het nu met die kleine vent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Janet, vervelend om Tinus zo aan te treffen! Darmproblemen zijn immers de schrik voor konijnenbaasjes.. De opvangmedewerkster cq paraveterinair zet konijnen met diaree tijdelijk op een hooi-dieet tot de keutels weer normaal zijn. Misschien kun je dat uitproberen?

Ik heb niet echt tips wat het drinken betreft. Was het veel diarree en maak je je daarom zorgen of hij drinkt? Heeft Tinus aardig wat wilgenblaadjes (en groenvoer?) op en zou hij daar al wat vocht uit hebben binnengekregen? Als je twijfelt of hij voldoende vocht in neemt, zou ik bellen met een KK dierenarts of het nodig is hem vocht met een spuitje moet geven. Zo ja, hoe veel. Zo weinig mogelijk stress, is natuurlijk beter voor arme Tinus' zijn darmpjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij diarree zou ik in ieder gevel ten alle tijden een ontlastingsonderzoek doen, veel problemen gaan gepaard met op en neer gaan van diarree zoals wormen en coccidiose. Dat zou ik altijd voor de zekerheid willen uitsluiten.

Verder inderdaad veel hooi, vezelrijk groenvoer.. controleer even of zijn velletje niet omhoog blijft staan dat hij niet richting uitdroging gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, helemaal eens met Aniek. Ik zou toch even laten onderzoeken. Klaver liep ook altijd te sukkelen met de darmen en ik dacht bij iedere keer plakpoep: misschien geschrokken, iets van verandering in huis, ze is nu eenmaal een flessenkindje, dat soort dingen iedere keer als het weer niet helemaal goed ging, en toen ging het dus ineens echt goed mis in 1 keer.

Na de behandeling van coccidiose heeft ze alleen vorige week nog een keer plakpoep gekregen maar dat was een heel duidelijk een voedingsfout omdat ze ruim dubbele porties biks zat te eten. Dus al geen plakpoep meer gehad sinds juli eigenlijk, terwijl het daarvoor om de haverklap raak was. Ik sla mezelf voor mijn hoofd dat ik niet eerder die ontlasting heb laten onderzoeken want dan had ik een hele hoop ellende voorkomen. Natuurlijk had het ook wel met stress te maken, maar dan juist steekt een achterliggende ziekte de kop op dus het had gewoon wel een achterliggende oorzaak. Achteraf is t altijd makkelijk praten maar het is wel iets wat me geen tweede keer meer overkomt en wat ik toch wel ook anderen aan zou willen raden bij onbekende oorzaak van plakpoep en helemaal bij zoiets heftigs als echte diarree. Volgens mij krijgt een konijn niet zo maar diarree. Dan is het nu wel weer overwonnen maar er kan iets zitten wat niet goed is en dat blijft misschien niet eeuwig goed gaan.

Drinken is inderdaad geen overbodige luxe na zo'n diarree-aanval. Misschien is hij bekend met groenvoer waar veel vocht in zit zoals komkommer, aardbei, sinaasappel, dat soort dingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is nog steeds wat hangerig, maar er gaat eten (wilgentakken, witlof, kruiden, andijvie, broccoli en hooi) in en er komen keuteltjes uit :party: Hij heeft zich vanavond zelfs een buikmassage laten aanleunen terwijl ik hem op schoot had en het lijkt dus aardig goed te gaan met de kleine vent, hoewel hij duidelijk nog niet zichzelf is. Maar de ergste paniek is gelukkig voorbij en ik heb weer alle hoop op een goede afloop.

Maar wat ben ik gisteren geschrokken, zeg! En vanochtend was ik ook al om een uur of zeven op om te kijken hoe het ging en wat was ik blij toen er twee bunnies op het balkon zaten te kijken of ze naar binnen mochten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou trouwens wel oppassen met broccoli, koolsoorten zijn niet zo goed voor het buikje. Krijg je gasvorming van. (een klein beetje normaal is geen probleem, maar nu ie last van zn buikje heeft zou ik toch oppassen)

En welke kruiden geef je hem? Want er zijn bepaalde kruiden die super goed voor het buikje zijn, en anderen juist weer niet.

Verder succes en beterschap met Tinus! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua verse kruiden eet hij nu peterselie, koriander en selderie. Gek genoeg wil hij geen munt. Gedroogd krijgen ze smalle weegbree, paardebloem, bloesemmengsel en frambozen- en hazelnootblad. Natuurlijk ook elke dag verse wilgentakken. Het gaat goed nu met hem en hij heeft alweer lekker rondgeraced, inclusief binkies maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .