Ga naar inhoud

Verslag: Konijn met Myxomatose, hopen op een positieve afloop!


SuperLiesje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik zal me eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Lisanne, 22 jaar en ik woon in het noorden van Groningen. Tot afgelopen maandag had ik 2 chinchillagrijze dwergkonijntjes: Ukkie (voedster) en Pukkie (gecastreerde ram) van beiden 1,5 jaar oud. Helaas ontdekte ik zondag dat Ukkie myxomatose had. Pukkie had nog nergens last van, dus ik heb ze meteen uit elkaar gehaald en Ukkie binnen gezet. Helaas was zij al zover heen dat ik het niet humaan vond om nog vanalles te gaan proberen, en heb ik maandag afscheid van haar genomen.

Pukkie heb ik meteen die dag (3 september) naar de dierenarts gebracht voor een "noodenting". Op dat moment had hij nog geen enkel symptoom. Ik hoopte nog heel hard dat hij niet besmet zou zijn, maar helaas zag ik woensdag (5 september) dat zijn oogleden wat roze begonnen te worden. Ik ben toen meteen begonnen met het aanbrengen van oogzalf met antibiotica (cavasan).

Donderdag (6 september) waren zijn oogleden nog wat roder, maar nog niet echt opgezet. Verder nog niks aan de hand met nijn. Ik smeer 2x per dag oogzalf.

Vrijdag (7 september) begonnen zijn oogleden helaas op te zwellen, verder at en dronk hij nog goed, en was ook nog actief. Ik blijf smeren met de oogzalf, tot nu toe zijn de oogleden alleen wat opgezwollen en rood, maar nog geen uitvloeiing of andere symptomen :)

Zaterdag (8 september): er is weinig veranderd in de situatie, behalve dat zijn oogleden nog iets dikker zijn. Hij kan zijn ogen nog goed opendoen, en er is nog geen pus o.i.d te zien. Ik begin te hopen dat hij dankzij de inenting niet een hele heftige vorm krijgt, en het misschien wel gaat overleven! "s avonds een ui in zijn hok om te helpen zijn luchtwegen open te houden. Ik neem contact op met een kliniek in Utrecht, en mail een andere dierenarts bij mij in de buurt voor meer informatie. Ik ben uiteraard bereid om te knokken voor mijn konijn, maar kan het mij niet permiteren om meerdere malen per week naar de DA te gaan voor dure injecties o.i.d.

Zondag (9 september) is er wederom weinig verandering in de situatie, dus ik ga door zoals het de afgelopen dagen ging. Voor de zekerheid geef ik hem wel met een spuitje extra water, zodat ik zeker weet dat hij genoeg vocht binnenkrijgt. Verder controleer ik elke dag zijn hele lijf, dit vind hij allemaal prima :)

Vandaag (10 september) heeft hij nog steeds dikke ogen, maar gelukkig nog steeds geen pus of andere uitvloeiing. Verder is hij licht suffig, maargoed, zijn lichaam zal hard aan het vechten zijn tegen het virus). Wel zie ik dat zijn anus rood wordt, en licht opgezwollen is. Nijn is dus wel ziek, maar het lijkt erg langzaam te gaan (gelukkig!)

Verder kreeg ik vandaag een reactie van de kliniek in Utrecht, hieronder even een interessant stukje uit de e-mail:

"Ik ben afgelopen vrijdag bij een meeting geweest van europese konijnen dierenartsen. Naar ervaringen met een grote opvang in Engeland hebben we besloten om het niet te vaccineren advies aan te passen naar wel vaccineren als er nog geen ziekte verschijnselen zijn. Dit ook omdat er een nieuw en sterker vaccin is dan de lyomyxovac die we vroeger gebruikten. Deze was op basis van shope fibroma en kon de ziekte niet tegen gaan de konijnen werden er zieker van nadat ze gevaccineerd werden. Nu met het nieuwe Nobivac Myxo-RHD is het advies juist wel zo snel mogelijk de konijnen vaccineren die geen ziekte verschijnselen hebben.

Het verloop is nog lastig te voorspellen, ondersteun het konijn met warmte, antibioticum, oogzalf en pijnstiller/ontstekingsremmer.

In Engeland met het Nobivac myxo-RHD is de ervaring dat de konijnen minder ziek worden na de vaccinatie en de mildere verschijnselen krijgen, zoals korstjes op oren oogleden en neus."

Dit bericht geeft mij goede hoop, en 's avonds heb ik een afspraak bij de dierenarts. Ik heb de volledige mail uitgeprint en meegenomen. De DA was erg positief :D Konijn zag er nog goed uit, mooi op gewicht en niet uitgedroogd. Verder klonken de longen nog schoon en constateerde zij ook dat op dit moment de ziekteverschijnselen zijn dat hij dikke rode ogen heeft, en dat zijn anus wat opzet. Ik krijg preventief antibiotica mee (Bactrimel), een pijnstiller (metacam) en nieuwe oogzalf (cavasan). De dierenarts heeft goede hoop dat Nijn er doorheen gaat komen!

Het leek mij een goed idee om dit met jullie te delen, en ook verslag te doen van hoe de ziekte vorderd, om mede konijneneigenaren die ooit te maken krijgen met deze vreselijke ziekte te informeren, en ook voor wat steun uiteraard :)

Ik zal binnenkort even kijken of ik ook wat foto's kan plaatsen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Inderdaad, heel veel beterschap voor jullie. Wat goed dat je zo actief en positief erin bent.

En wat een fantastisch en belangrijk nieuws van de Engelse opvang. Als het echt zo werkt dan zou dat zo veel konijnen kunnen redden.

Wat ik me afvraag is waarom de producent van Nobivac dit niet onderzocht heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar dat kwam achteraf. Die dierenarts wist dat toen nog niet. Het is nieuwe kennis gebaseerd op ervaringen van een opvang in Engeland, en het blijft expirimenteel natuurlijk. Met de kennis en wetenschap die er tot nu toe was was het inderdaad onbegrijpelijk dat de dierenarts is gaan enten. Toevallig zou het wel eens anders kunnen zijn met Nobivac, maar dat wist die dierenarts niet op het moment van enting, dat wisten ze zelfs in Utrecht, zelfs in heel het vasteland van Europa nog niet, en zelfs bij Nobivac niet. In principe was het dus een blunder van de dierenarts die wel eens heel veel belangrijke informatie op kan gaan leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ik dacht dat het na aanleiding van was.

Ja ik ben wel heel benieuwd hoe dit zal gaan lopen. Mijn inziens wordt het denk ik moeilijk. Puur omdat het konijn blijkbaar toch al besmet was en nog de inenting heeft gekregen. Heeft dus voor mijn gevoel dubbel energie nodig om en, de antistoffen aan te maken, en te vechten tegen het virus.

Ik hoop dat het lukt en dat het inderdaad een doorbraak zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan niet naar aanleiding van zijn, omdat het konijn vorige week maandag werd ge-ent en afgelopen vrijdag pas die Europese bijeenkomst was op basis waarvan Utrecht het advies heeft gewijzigd, wat pas gisteren werd gecommuniceerd.

Ik weet ook niet hoe zoiets zou werken, wat jij zegt klinkt zo logisch en zo was het voorheen ook.

Maar ik weet al niet hoe het werkt dat ze een vaccin hebben kunnen maken dat langer werkzaam is.

Misschien weet wel niemand hoe het kan en moet daar nog onderzoek naar gedaan worden.

Misschien is het ook wel niet eens zo, en speelt er iets anders mee in Engeland. Mildere variant, een mutatie van het virus ter plekke of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik baalde ook als een stekker van de eerste DA... Ik heb nog nooit eerder een konijn met myx gehad, heb er dus totaal geen verstand van. Had al wel op internet 1 en ander gelezen maar ging er toch vanuit dat de DA wel zou weten of ik wel of niet nog kon laten enten. Helaas las ik pas later dat het dus niet verstandig was te laten enten. Met name omdat hij heeel langzaam achteruit gaat wil ik toch proberen hem er doorheen te krijgen! Utrecht heeft me ook gevraagd om een verslag met foto's bij te houden, omdat ik 1 van de eerste konijneneigenaren ben waarbij het konijn geent is terwijl er wel vermoeden van besmetting was maar geen ziekteverschijnselen. Het zou inderdaad fijn zijn als de ervaringen in Engeland ook hier zouden gelden! We moeten het maar afwachten, ik doe in ieder geval wat ik kan!

Uiteraard zijn alle extra (huis tuin en keuken) tips van harte welkom!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vergeten dat het expirimenteel is en hier geen wetenschappelijke bewijzen voor zijn. Misschien werkt het wel helemaal niet, er is nog geen onderzoek naar gedaan of zo he. Dus al wist je dierenarts het dan nog is het maar de vraag of hij erachter stond. Maar ik zou vooral blij zijn dat dit juist nu naar buiten komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem inderdaad al naar binnen gehaald, vorige week maandag meteen na het bezoek aan de DA binnen gehouden. Ik heb vandaag nog eucalyptusolie gekocht om vannacht op een doekje te doen voor zijn luchtwegen en baby neusdruppels voor het geval hij snotterig wordt! Ik heb vandaag ook wortelprakje van olvarit gekocht, hij vind het heerlijk!

Hij is helaas vandaag wel wat slechter dan gisteren, ogen zijn dikker en heb het idee dat zijn ademhaling ook wat moeizamer gaat. Ik zal hem zo zijn antibiotica maar weer geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan niet naar aanleiding van zijn, omdat het konijn vorige week maandag werd ge-ent en afgelopen vrijdag pas die Europese bijeenkomst was op basis waarvan Utrecht het advies heeft gewijzigd, wat pas gisteren werd gecommuniceerd.

Ik weet ook niet hoe zoiets zou werken, wat jij zegt klinkt zo logisch en zo was het voorheen ook.

Maar ik weet al niet hoe het werkt dat ze een vaccin hebben kunnen maken dat langer werkzaam is.

Misschien weet wel niemand hoe het kan en moet daar nog onderzoek naar gedaan worden.

Misschien is het ook wel niet eens zo, en speelt er iets anders mee in Engeland. Mildere variant, een mutatie van het virus ter plekke of zo.

Dat Utrecht het nog niet wist wil niet perse zeggen dat verder niemand er van op de hoogte was hè.. Ben het wel met je eens dat het experimenteel blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanavond toch nog even langs de dierenarts gegaan, kreeg het idee dat zijn darmen ermee op aan het houden waren. Kon gelukkig nog even langsrijden om ciseral op te halen :) Hij heeft om kwart voor 9 een dosis gehad, en daarna een lekkere pluk gras die hij gelukkig graag wou opeten. Als hij zometeen nog niet gepoept heeft ga ik er vannacht uit om hem nog een dosis te geven :) Je bent er maar druk mee, zo'n konijn ;) Verder is hij gelukkig nog redelijk fit, hij gaat iig niet heel hard achteruit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik gewoon heel belangrijk om hem aan het eten te houden. En of je dan pijnstilling en ciseral moet gaan geven, so be it. Als het konijn zich daardoor beter voelt en blijft eten, gewoon blijven geven! Bied hem alles aan wat hij lekker vind zodat ie blijft eten. Heb welleens gelezen dat sommige konijnen alleen door een bananenpapje hebben overleefd XD. Heel veel succes en hopelijk gaat het straks weer de goede kant op.

Er zijn trouwens een paar topics over myx gestart dit jaar waar jij denk ik ook veel informatie kunt vinden, zijn konijnen die ook myx hebben gekregen en hun baasjes ook alles hebben geprobeerd om de konijnen er doorheen te slepen. Zou ff de zoekfunctie gebruiken om deze topics te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga je straks even een PB sturen met hoe ik mijn myx-avontuur heb aangepakt... Nu even nr de winkel want vertrek morgenvroeg op reis!

Ik ben een van de gelukkigen die kan zeggen dat een van mijn konijnen de ziekte overwonnen heeft!

Als je zin en veel tijd hebt kan je altijd mijn topic even doorlezen: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?53899-Mijn-zieke-Vlaamse-reus-Rambo

Sterkte alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Utrecht het nog niet wist wil niet perse zeggen dat verder niemand er van op de hoogte was hè.. Ben het wel met je eens dat het experimenteel blijft.

Ja klopt, maar dat leidde ik niet uit het verhaal af, aangezien ze ook zegt dat ze de reactie van Utrecht uitgeprint had en aan de DA had laten lezen die daar positief op reageerde. Er zullen wellicht wel meer mensen op het vasteland van Europa al op de hoogte zijn geweest van deze signalen uit Engeland, maar door het hele verhaal kreeg ik niet de indruk dat die DA daarvan af wist. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste DA heeft gewoon ingeënt, zonder iets te vragen. Ik heb uiteraard zelf wel aangegeven dat zijn vriendinnetje kort daarvoor was overleden aan myx, maar dat hij op dat moment nog geen symptomen vertoonde. De DA waar ik nu bij ben zei zelfs dat het gewoon in de bijsluiter van nobivax staat. Ik heb nog niet helemaal kunnen terugvinden welk stukje precies bedoeld wordt. Tevens wist ze mij te vertellen dat dwergkonijnen vaak beter bestand zijn tegen het virus dan bijvoorbeeld veel grotere konijnen zoals de Vlaamse reus. Ik hoop maar dat ze gelijk heeft :) mijn dierenarts was behoorlijk positief, en zei gisteren toen ik de ciseral kwam ophalen dat als hij bleef eten, en zijn darmen op gang bleven, ze wel dacht dat hij erdoor zou komen! Ik hoop het maar! Vanochtend begon nijn wat te snotteren en van de kliniek in Utrecht kreeg ik het advies om neusdruppels voor baby's op te halen, echter noemde hij daarbij een stofje wat in normale neusdruppels zit, en in mindere mate in neusdruppels voor kinderen, maar niet in de druppels voor baby's. Ik ga sowieso ook even een zoutoplossing maken, om daarmee te spoelen. Miss dat ik dan savonds de druppels kan doen voor kinderen van 2 tot 6 jaar, iemand hier ervaring mee?

Zometeen even wat lekkere groentes halen voor nijn, en dan gauw kijken hoe het met hem gaat!

Chloe, ik ben al op de helft met het lezen van je topic! Geweldig dat jij 1 van je konijnen erdoor gekregen hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA waar ik nu bij ben zei zelfs dat het gewoon in de bijsluiter van nobivax staat. Ik heb nog niet helemaal kunnen terugvinden welk stukje precies bedoeld wordt.

Ik heb die hier ook nog ergens liggen, zal zo eens zoeken. Uit mijn hoofd kan ik me het zo niet herinneren. Of wat bedoel je eigenlijk, dat er staat dat een ziek konijn niet geënt moet worden of dat een ziek konijn wat geënt wordt beter de ziekte doorkomt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wat een flauw konijn heb jij :P

Ik heb de bijsluiter er even bij gepakt en er staat dit:

SPECIALE WAARSCHUWING(EN)

Vaccineer alleen gezonde dieren.

Staat achterop, punt 12. Verder kan ik er toch echt niks over vinden. Ik heb deze bijsluiter in mei van mijn DA gehad, laatst herzien 09/09/2011.

Misschien is de bijsluiter veranderd dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wacht, ik lees nu terug en snap dat je ándere, je tweede dierenarts dat zei. Aha, sorry, dat was me niet duidelijk. Ik dacht dat je bedoelde dat in de bijsluiter zou staan dat mogelijk besmette konijnen zonder symptomen geënt zouden kunnen worden, dat ging ik dus ook opzoeken, maar de DA bedoelde het dus in de trant van: 'Dat is algemeen bekend dat dat niet moet, dat staat zelfs in de bijsluiter'.

Ja dat klopt ja :) Maar ja, wat zijn 'gezonde dieren'. Is dat met incubatietijd in acht genomen?

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .