Ga naar inhoud

Uit elkaar vanwege voernijd?


sjaak en floortje

Aanbevolen berichten

Leste en Joep. Het blijft een moeilijk stel.

Overdag en 's nachts gaat alles prima. Ze liggen samen, wassen elkaar en zitten samen aan de hooiruif.

Niets mis zou je zeggen. Totdat ik ga voeren.

Joep gaat zodra hij denkt dat er gevoerd gaat worden achter Leste aan. Hij jaagt haar rond en bijt haar.

Soms drijft hij haar in een hoek en loopt het op vechten uit.

Het hok heb ik moeten afsluiten, als ze hierin komen tijdens het voeren en ze beginnen te vechten vallen er gewonden.

Zodra ze eten hebben is het goed en eten ze samen. Maar het moment dat ik naar buiten kom en ze denken dat er gevoerd gaat worden is een drama.

Ik weet ECHT niet meer wat ik moet doen. Eigenlijk ben ik in staat om ze uit elkaar te halen.

Maar er moet toch een oplossing zijn? Verder is het zo'n leuk stel!

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is heel moeilijk, is het een optie om het voer binnen te houden en 2 of 4 bakjes te hebben? Dat je het binnen vult meteen naar buiten gaat bakje erin zet en andere bakje mee neemt naar binnen. Zodat ze niet weten dat jij eraan komt en je snel kan handelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier het zelfde verhaal. heel de dag gaat het goed tot dat het brokken tijd is. dan gaat bo achter bibi aan. gelukkig bijt hij niet. zij is ook sneller dus rent hard weg. eerst liet ik het bakje altijd ook al is het leeg in de ren staan maar nu haal ik het eruit als het op is en zet het al in de keuken neer. dan kan ik als het voertijd is snel brokjes erin doen en het in hun ren zetten. dan duurt het jagen maar een paar seconde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je wanhoop maar al te goed, hier hetzelfde aan de hand gehad.

Ook alleen met de biks, groen en hooi ging goed en de rest van de dag is het een heerlijk stel.

Ik heb al die tijd apart gevoerd, ieder aan een andere kant van het hok. (5 maanden)

Dit zo een paar maanden gelaten en afgelopen maand begonnen met Buddy (de aanstichter) voer te geven en Duffy met biks in de hand ernaast te geven.

Dit weer een paar weken volgehouden en steeds iets dichter bij de bak (en dus bij Buddy) gehouden.

Afgelopen tijd telkens het restje biks uit de hand langzaam in de bak erbij gestrooid en na een paar dagen durfde zij erbij te komen en liet hij haar rustig mee eten.

Ben er zo blij mee, was al die tijd geen lolletje en heeft héél veel geduld gekost.

Dus.... blijf hoop houden, ik ben nu een half jaar verder en durf eindelijk met een gerust hart te zeggen dat het eindelijk over is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen nu alleen 's ochtends brokken, die ik buiten gehoorsafstand voor ze klaarmaak, de buitendeur open doe en zo snel mogelijk voer. Ik gooi het gewoon door de hele ren heen op de stenen, dus geen bakjes waar ze om vechten kunnen.

Dit leek prima te gaan.

Nu zit ik buiten en wordt Leste rondgejaagd nadat er andijvie is gevoerd. De andijvie is al op, die hebben ze fijn samen zitten eten. Het lijkt alsof de konijnen elkaar nog wel verdragen, maar niet echt een koppel meer zijn.

Echt heel jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig is dat. Hier gaat het ook lastig rondom etenstijd en menselijke aandacht. Met vaste routine gaat het een stuk beter. En de voedster kiest al snel eieren voor haar geld en gaat de ram uit de weg. Kleine dingen krijgen ze ieder een, dan gaat het goed. Grote groente gaan ook goed, dan nemen ze ieder een uiteinde. Biks krijgt de een beneden in de voerbal en de ander boven in het voerbakje. En halverwege de maaltijd wisselen ze van lokatie... zonder ruzie. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel heel herkenbaar, behalve het vechten en bijten dan. Misschien ligt het er ook an dat degene die achter de ander aanrent eigenlijk net te weinig brokjes krijgt en daardoor meer honger heeft.

1 koppel bij mij is ook zo. maar als ik kijk naar het viertal en de verhalen lees hier, is het ook wel enigzins normaal dat er wat gejaagd wordt als ze eten krijgen.

ik zou het konijn wat de aanstichter is zeg maar, goed in de gaten houden, het gewicht bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je nog iets met gedragsmodificatie? Clickertraining of afleiding? Mits het aangeleerd gedrag is natuurlijk.

Hier viel me op dat het gedrag rond voertijd gewoon een soort ritueel is, het gaat altijd hetzelfde...

Nala hoort de kast opengaan waar de brokken in liggen en zit gelijk binnen in huis bij de kast. Tegenwoordig gaat het zelfs zo ver dat ze tegen je knieën staat op te krabben dat je op moet schieten. Nick blijft buiten zitten wachten, want als hij binnenkomt krijgt hij op zijn donder van Nala. Ik geef ze allebei een brokje uit de hand, dat is voor hen het teken dat ze het hok in moeten. Vervolgens sjeest Nala achter Nick aan, die gelijk naar bovenin het hok spurt. Nala blijft echter buiten de ren zitten schooien bij mij als ik de bak erin zet. Nick zit dan al aan de brokken en mevrouw geeft een stamp en hobbelt vervolgens ook naar boven.

Zo gaat het iedere avond.... Ze vechten alleen niet want Nick is een watje en het samen uit een bakje eten is geen enkel probleem (oh ja, ook dat altijd: Nala links, Nick rechts...hihi) Enkel met los uit de hand voeren wordt Nala jaloers en blijft Nick uit de buurt...

Maar goed, mss is het bij jou ook een ingesleten gedragspatroon en moet je dat gaan doorbreken...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .