Ga naar inhoud

Ik zie door de bomen het bos niet meer, hoeveel voer mag een konijn?


Bunny Bux

Aanbevolen berichten

15gram per kilo, 20gram per kilo, 1 eierdopje, halve dop van een slagroom bus, geen brok, soms maar.

Zo, dat werd allemaal tegen mij gezegd, ik weet het allemaal niet meer.

Jullie wel?

Ow ja ik voer Hope Farms Super Trio. En ik heb 2 kleurdwergen.

Ze krijgen nu 125gram per dag, samen.

En natuurlijk onbeperkt hooi en wilgentakken. 1x per dag een wortel/gedroogd brood/ appel, ect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat voor HFST vaak 20 gram per kilo konijn wordt aangehouden.

Zelf voer ik SS en heb ik gekeken op welke hoeveelheid ze het beste doen. Ze moeten natuurlijk wel hun hooi goed blijven eten. Dat is vaak een probleem als een konijn teveel biks krijgt. Ook krijgen sommigen plakpoep van een te grote hoeveelheid biks. Dus dat zijn dingen om goed te blijven controleren. En het konijn moet goed op gewicht blijven.

De dingen die je noemt als tussendoortje zijn wel de dingen die er om bekend staan dat het dikmakers zijn voor konijnen.

Zelf heb ik één konijn dat snel te dik wordt. Zodra zij eten ziet, moet het op. Mijn andere koppel kan juist weer veel meer voer hebben zonder aan te komen. Is ook wel een veel drukker koppel dan het andere.

Hoop dat je er uit gaat komen met jouw konijnen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het raszuivere kleurdwergen zijn, wegen ze rond de 1 kg? Dus dan zou 40-50 gram hope farms voldoende zijn per dag. Je geeft dus veel te veel biks. Verder is het aan te raden je konijnen regelmatig te wegen, zodat je de hoeveelheid voer kunt aanpassen aan je konijnen. Komen ze aan dan ga je minderen met biks enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik Kanjer voer, maar mij is ook nog altijd niet precies duidelijk hoeveel ze mogen, ze krijgen voor het slapen gaan altijd 'n bakje (waar voorheen punaise in zaten, niet heel groot dus). Vaak hebben ze dat de volgende dag bijna op als ik wakker word (Ze zitten op 't moment nog alle 3 apart, de mannen zijn gister gecastreerd vandaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat bunny bux zo te lezen weinig tot geen groenvoer bij voert.

Maar dan nog, het is een flinke hoeveelheid. Voor twee kleurdwergen zou je even uit kunnen gaan van maximaal 2kg per konijn, dus dan zou tussen de 80 en 100 gram brokken ruim voldoende zijn.

1x per dag een wortel/gedroogd brood/ appel, ect.

Dit zijn overigens allemaal dikmakers, allemaal snackjes. Ik raad je aan dit artikel eens door te lezen voor wat tips over groenvoer: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/groenten-fruit-en-kruiden-voor-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky_the: Ik heb juist zoiets van wat voer jij weinig. Het is ook maar net wat je gewend bent natuurlijk.

Mijn konijnen doen het in elk geval prima op deze hoeveelheid.

Haha, mijn konijnen doen het er ook goed op hoor :) Als ik meer geef, eten ze te weinig hooi en vind ik bdk's.. Nu vind ik geen bdk's en gaat het hooi er lekker rap doorheen. Ze blijven ook altijd op exact hetzelfde gewicht.

Ze krijgen hier eigenlijk geen groente. Af en toe krijgen ze eens een stukje, maar niet dagelijks omdat mijn ram hier ook niet altijd evengoed tegen kan.

Kruiden krijgen ze wel dagelijks.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het raszuivere kleurdwergen zijn, wegen ze rond de 1 kg? Dus dan zou 40-50 gram hope farms voldoende zijn per dag. Je geeft dus veel te veel biks. Verder is het aan te raden je konijnen regelmatig te wegen, zodat je de hoeveelheid voer kunt aanpassen aan je konijnen. Komen ze aan dan ga je minderen met biks enz.

Dit hou ik ook altijd aan voor opvang/pension. Ik voer i.p. niet meer dan dat bij konijnen die geen groente krijgen, juist minder als ze het wel krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de vele reacties! :D Ik heb ze allemaal gelezen.

Wat ik nog vergeten te melden was, dat het geen echte 100% kleurdwergen zijn, ze wegen wat meer 1.5kg Tarzan, 1.7kg Jane, en de oren zijn groter.

Ik ga sowieso afbouwen met voer. Tot 75gram, is dat genoeg?

Ook omdat mijn konijn laatst een lange tand had en toen geopereerd moest worden.

Ik vermoed dat ze weinig hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange tanden, doorgroeiende tanden komt niet door het weinig hooi eten. Het heeft er wel invloed op. Maar meestal komt dat door een verkeerde stand, dat kan erfelijk zijn maar ontstaan na stoten of vallen. Als ze eenmaal verkeerd staan komt dat eigenlijk nooit meer vanzelf goed, hoeveel hooi ze ook eten.

Als de tanden goed staan slijten ze wel goed van hooi, dat voorkomt natuurlijk wel tand- en kiesproblemen. Als je minder brok voert zullen ze waarschijnlijk vanzelf hooi gaan eten, wat eigenlijk veel gezonder is!

Als je teruggaat naar 75 gram brokken is dat inderdaad een prima hoeveelheid. Blijf wel naar je konijnen kijken, hoe is het met hun gewicht, eten ze genoeg hooi, eten ze hun blindedarmkeutels op?

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoooo, verhelderend dit!

Mijn ram heeft altijd veel bdk, en ik wist maar niet waarom... Maar nu snap ik dat hun voer niet goed was, ik gaf veel te veel biks! Misschien wel 200 gram/dag voor twee jonge dwergjes!! Gauw minderen dus...En hopelijk minder stinkpoep, bah!

Bedankt voor deze info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .