Ga naar inhoud

NL dwerghangoor piepend/hijgend ademen


DME3

Aanbevolen berichten

Al een hele tijd (toch al enkele maanden) ademt ons NL dwerghangoor (ram) nogal hevig. Komt piepend geluid bij kijken. Lijkt op hijgen. Hij doet het eigenlijk enkel als hij in rust neerligt.

Verder doet hij niet vreemd. Hij speelt en eet goed.

Wanneer hij rondhuppelt ademt hij normaal.

Onze voedster heeft geen ademhalingsproblemen, dus denk ik niet dat het aan de omgeving/temperatuur ligt.

Iemand een idee? Ik las namelijk net dat het hijgen kan wijzen op pijn, maar dan zou hij het toch constant moeten doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Piepen is idd vaak een gevolg van pijn. Het klinkt dan als kreetjes slaken. een konijn dat echt gild zit in een doodsstrijd, dat zou je alvast wel gemerkt hebben.

Een piepende ademhaling kan heel onschuldig zijn, maar kan ook wijzen op een luchtweginfectie. Deze zijn meestal goed te behandelen, maar je dierenarts moet er toch even naar luisteren en een adequate behandeling voorstellen. Op naar de dierenarts dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is eigenlijk onafhankelijk van welk soort hooi ze krijgen.

Heel even een 'stoffiger' merk gehad en toen ging het ander konijn ervan niezen.

Onze ram hijgt/piept (inderdaad een beetje als kreetjes slaken) los daarvan.

In het begin dachten we dat het door de inspanning kwam van het spelen, maar deze ochtend deed hij het bv. ook en dan was hij nog niet echt uitbundig geweest.

Hij doet het ook enkel als hij languit neerligt. Als hij zit of rondloopt ademt hij normaal, vandaar dat ik in het begin niet echt aan pijn dacht...

Best even op consultatie gaan dus en maar hopen dat hij bij de dierenarts ook eens wilt hijgen.

Gillen zal hij ook wel doen bij de DA, is hij echt geen fan van sinds z'n castratie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moya piepte ook wel eens en ademde wat zwaar, niet altijd hoor, maar soms even van die momenten. Uiteindelijk is zij overleden, ze had het opeens echt heel benauwd en zat met haar bek open naar adem te happen. Ze had vocht achter haar longen zitten. Ik zou voor de zekerheid eens langs de dierenarts gaan. Je kan er beter maar op tijd bij zijn als het iets is, en anders kunnen ze je gerust stellen dat het niets is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Gisteren naar DA geweest. Laten onderzoeken, maar niets te vinden. Niets op de longen ook.

Allicht iets fysiologisch. Door bepaalde vorm van de luchtwegen/neus etc. en komt er geluid kijken bij het ademen.

Aangezien hij het niet altijd doet, enkel als hij plat ligt en goed eet/drinkt/speelt/geen snot/geen vuile ogen/etc. etc. is verder onderzoek niet nodig.

Dus wij gerustgesteld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .