Ga naar inhoud

Graag jullie mening!


wendyminoes

Aanbevolen berichten

Sommige van jullie hebben vast wel mijn topic over Keesje gelezen. Het konijntje dat ik veels te jong uit de dierenwinkel heb gehaald en waarin ik vertelde dat ze na mijn betaling vroegen of ik er een plastic tasje omheen wou.

Nu mijn probleem, niet alleen over Keesje maar meer over de groep. Keesje zelf doet het namelijk super! Ze zit momenteel op goed gewicht en we zijn 2 week terug naar de dierenarts geweest en ze is een echt meisje. Ze was helemaal gezond alleen nog wat jong (de dierenarts kon het niet goed zeggen, maar ze hoorde sowieso nog bij haar moeder te zitten). Ze staat met een hok in de kamer die momenteel al te klein aan het worden is. Overdag zit ze lekker buiten in een ren die vast zit aan de 'Grote Konijnen Ren'. Via het gaas heeft ze dus contact met de rest alleen hebben de Grote Konijnen meer interesse in haar dan Keesje in hun. Ik vond het onderhand wel tijd worden voor een koppeling want Keesje staat, ondanks dat ze nogal verwend word, haar mannetje wel. Geen één van mijn konijnen was al zo stoer en dapper toen ik ze kreeg. Ik heb ze 3 dagen geleden in een ren gestopt met z'n allen in een ander stuk van de tuin. Ik had er een aantal kleine huisjes voor Keesje ingestopt en vooral lekker eten (ondertussen heb ik geleerd dat veel en lekker eten meestal lijdt tot een goede koppeling).

Het ging goed in het begin en de Grote Konijnen waren erg geïnteresseerde in Kees. Wel op een voorzichtige manier! Het ging heel vriendelijk, totdat ik opmerkte dat Keesje zicht heel apart gedroeg. Of ze sprintte keihard weg als er een konijn te dicht in de buurt kwam, niet gewoon wegrennen maar ze sprintte zich kapot. Heel paniekerig waardoor ze gewoon tegen de ren aanknalde. Daardoor vond vooral Gijs haar nog interessanter en begon ook achter haar aan te rennen, maar meer in de vorm van een spel. Ik heb het even aangekeken maar heb haar er op den duur tussen uitgehaald. Gisteren weer geprobeerd en nu reageerde ze heel anders, ze ging steeds helemaal plat liggen als er aan haar werd gesnuffeld. Later ging ze graven en zich in een kuil verstoppen waardoor de rest haar niet meer zag.

Nu ik het terug lees klinkt het niet zo ernstig, meer lijkt het op een ontzettend onzeker konijntje. Maar in het echt vind ik dat Keesje zich niet als een konijn gedraagt... Ze trekt zo ontzettend naar mensen toe! Ook vandaag heb ik het weer geprobeerd maar ze sprong gewoon tegen mijn benen aan, het leek net alsof ze een soort verlatingsangst heeft... Misschien is het wel een groten overgang, van 2 week zonder contact van konijnen naar opeens 4 joekels voor je! Maar toch zit het me niet lekker, ik heb zo'n gevoel dat ze met de fles is opgevoed en nog nooit eerder een echt konijn heeft gezien. In het begin vond ik het schattig dat ze zo naar me toe trok, maar nu zie ik me pas in dat het best sneu is.

Sjemig, wat een verhaal! Maar ik wil dat jullie wel een goed scenario voor je hebben voordat ik met de deur in huis val. Een vriendin van mijn moeder (tevens de mevrouw waar in mijn teddy's weg heb) heeft weer een nestje met teddy's. Waarschijnlijk zijn ze van Keesje haar leeftijd, qua lichamelijke ontwikkeling gaan ze namelijk behoorlijk gelijk op. Dat zijn teddy's van 10 week die met hun 14e week naar een ander huisje gaan. Haat voorstel was om Keesje een tijdje bij het nestje te zetten mits de teddy mama haar accepteert zodat ze leert om konijn te zijn. Daarna komt ze weer bij mij samen met één van teddy's waar ze goed mee kan opschieten en ze dan na een tijdje bij de rest te zetten. Ik zit te twijfelen. De teddy die nu jongen heeft, heeft al eens eerder 2 jongen van een gestorven konijn geaccepteerd, maar die waren veel jonger. En als ik het doe, heb ik 6 konijnen die misschien alsnog geen goede groep vormen. Maar als ik Keesje ermee kan helpen? Ze is zo ontzettend lief maar snapt echt niet hoe ze zich moet gedragen!

Graag heb ik jullie eerlijke mening, en alle respect als je het complete verhaal hebt gelezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog niet zo heel veel verstand van...

Maar ik denk dat ze gewoon nog bang is van de grote konijnen als ik het verhaal zo lees...( lees hier ook vaak dat jonge konijnen pas vanaf 4 maanden gekoppeld kunnen worden, omdat ze dan groot genoeg zijn om de 'regels' te snappen)

Het zou een idee kunnen wezen om haar nog even bij een teddy'mama' te zetten( klinkt logisch) maar daar doe ik geen uitspraak over verder...

Hoop dat iemand wat meer info voor je heeft...

Suc6 met keesje iig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ook nog even wachten tot ze wat ouder is en haar

in haar eigen rennetje zetten

dan went ze van zelf op een rustige manier aan de grote konijnen

maar ook ik ben geen exper in koppelen

maar die zijn hier wel hoor daar krijg je ook nog wel tips van

in ieder geval veel succes met de kleine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet echt een konijnen-expert, maar ze is min of meer door mensenhand groot gebracht. Tijdens de inprentingsperiode was jij haar zekerheid en voorbeeld.

De kans is groot dat ze helemaal niet meer te koppelen is aan je konijnen. Het beste kan je haar met kooi en al, in de ren zetten. Dan ziet ze konijnengedrag. En dan over een paar weekjes nog eens proberen om haar tussen de andere konijnen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet echt een konijnen-expert, maar ze is min of meer door mensenhand groot gebracht. Tijdens de inprentingsperiode was jij haar zekerheid en voorbeeld.

De kans is groot dat ze helemaal niet meer te koppelen is aan je konijnen. Het beste kan je haar met kooi en al, in de ren zetten. Dan ziet ze konijnengedrag. En dan over een paar weekjes nog eens proberen om haar tussen de andere konijnen zetten.

Een niet te koppelen konijn bestaat niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht gewoon idd nog een aantal weken tot ze wat ouder is en ook snapt wat koppelen is!

Als die tijd zover is zal ik haar omstebeurten aan de konijnen laten wennen en niet in 1x allemaal....dus eerst haar dan het minst dominante konijn kijken hoe het gaat en vervolgens als het goed gaat na een half uurtje een ander konijn erbij....en als laatste dan het dominanste konijn...

En het is niet zo gek dat ze zich aan jou vast houdt....jij bent diegene die ze goed kent en vertrouwd en zolang jij er vlakbij blijft staan of erbij in zoekt ze geborhenheid bij jou...

Dus als je over een paar weken opnieuw gaat koppelen zorg dan ook dat je op een afstand staat...wel zodat je goed kan observeren en snel kunt ingrijpen als het nodig is maar weer niet zo dichtbij dat zij jou kan zien!

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Teddy zetten zou ik niet doen, ook die accepteert haar niet zomaar en ga je koppelen. Gewoon lekker wachten tot ze wat ouder is en hopen dat het dan maar klikt...

Het is vrij logisch dat ze nu zo bang is in ieder geval, ze is nog zo jong... Maaruhh ook heb jonge konijntjes die met de hand zijn groot gebracht of heel vroeg bij de moeder zijn weggehaald gehad en dat is allemaal goed gekomen, alleen even de tijd geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Teddy zetten zou ik niet doen, ook die accepteert haar niet zomaar en ga je koppelen. Gewoon lekker wachten tot ze wat ouder is en hopen dat het dan maar klikt...

Het is vrij logisch dat ze nu zo bang is in ieder geval, ze is nog zo jong... Maaruhh ook heb jonge konijntjes die met de hand zijn groot gebracht of heel vroeg bij de moeder zijn weggehaald gehad en dat is allemaal goed gekomen, alleen even de tijd geven.

daar sluit ik me bij aan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hier ook, mijn konijn is met de hand grootgebracht én had niet meer met andere konijnen samengezeten nadat ze 4 dagen oud was, kwam met ruim 3 maanden oud bij mijn konijn.

Het is allemaal heel eng en spannend zo'n ander konijn, maar dat heeft gewoon tijd nodig, kwam hier wel goed in ieder geval. Ze houdt af en toe wat aparte trekjes maar dat stoort niet, het andere konijn reageert daar gewoon niet op.

Ik weet niet hoe dat bij tamme konijnen zit, want zij is half wild, maar ik denk dat ze instinctief toch een hoop weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier wel een met de hand groot gebracht konijn gekoppeld.

Ik denk inderdaad dat het allemaal ineens wel heel erg eng was. Even wachten en dan opnieuw proberen misschien op de manier die hier boven staat iedere keer weer met een van de groepsleden erbij en niet meteen in de hele groep.

Maar ik heb van groepskoppelingen ook niet zoveel verstand want hier ging het ook mis.

Koppeltjes koppelen ging tot nu toe altijd goed. Misschien dat dat ook nog een idee is.

Knuffesl Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .