Ga naar inhoud

Stro of hooi ik ben de weg kwijt.


dannycnl

Aanbevolen berichten

Sinds gisteren hebben we een konijntje, en ik heb veel stro in het hok liggen.

Hier zag ik hem gisteren al lekker van knabbelen.

Nu is mijn vraag moet ik dan ook nog hooi kopen of maakt dat niet uit.

We hebben wel een extra bal in het hok hangen maar daar heb ik ook stro in zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd. Stro is om op te liggen, en hooi om te eten. Al eten ze soms wel een beetje stro, idd.

Stro vind ik trouwens niet zo'n fijne bodembedekking, dat absorbeert niet zo goed. Je kunt beter aubiose, vlas, hennepvezel, etc. gebruiken, en stro voor erbij, om aan te knabbelen enzo. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je je konijn ook nog brokken? Zo ja, welke?

Heb je maar 1 konijn?

Dit heeft nou echt werkelijk waar weer helemaal niks met het onderwerp van het topic te maken.

@ dannycnl

Hooi is het allerbelangrijkste onderdeel van het menu van een konijn. Dit moeten ze 24uur per dag onbeperkt tot hun beschikking hebben. Stro kun je daarnaast ook geven natuurlijk om te knabbelen, maar hooi is het allerbelangrijkste, nog belangrijker dan biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heeft nou echt werkelijk waar weer helemaal niks met het onderwerp van het topic te maken.

Jouw tekst heeft niets met dit topic te maken.

Het is duidelijk dat TS net begonnen is met een leuk konijntje en hier een vraag stelt om advies. Hoe zijn wij allemaal begonnen? Ben jij niet blij dat mensen op bb je verder geholpen hebben?

Kortom: ik probeer alleen maar te helpen :) Niets is immers leuker als een gezond en gelukkig konijn, daar wordt het baasje ook vanzelf blij van.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw tekst heeft niets met dit topic te maken.

Het is duidelijk dat TS net begonnen is met een leuk konijntje en hier een vraag stelt om advies. Hoe zijn wij allemaal begonnen? Ben jij niet blij dat mensen op bb je verder geholpen hebben?

Kortom: ik probeer alleen maar te helpen :) Niets is immers leuker als een gezond en gelukkig konijn, daar wordt het baasje ook vanzelf blij van.

Ik ben dolblij, dat de mensen op BB mij verder geholpen en mij zoveel geleerd hebben. Daar ben ik nog elke dag dankbaar voor.

Wat mij gewoon heel erg dwars zit, is dat er tegenwoordig geen vragen meer gesteld kunnen worden op BB zonder dat er meteen iemand voorbij komt met ongevraagd advies of het eeuwige gezeur over het hebben van 1 konijn. Ja, inderdaad HFST en SS zijn de beste brokken en ja, 1 konijn is geen konijn, maar daar gaat dit topic gewoon niet over. Als ik een vraag op het forum stel, dan wil ik graag een antwoord op die vraag krijgen en niet van alles, waar ik niet om vraag.

Dannycnl stelt duidelijk een vraag over hooi en stro en of hij/zij dan 1 of 2 konijnen heeft, doet er op dit moment helemaal niet toe. Natuurlijk willen we allemaal iedereen helpen en ervoor zorgen, dat alle konijntjes in Nederland gelukkig worden en ik vind het ook niet erg, dat je dannycnl wilt helpen, dat is alleen maar goed.

Toen ik net op BB zat, kreeg je antwoord op je vraag en klaar. Tegenwoordig lijken steeds meer topics uit te lopen op discussies over van alles en nog wat behalve het onderwerp zelf. Ik word er gewoon soms een beetje moedeloos van. En het erge is, dat ik nu zelf verantwoordelijk ben voor het ontsporen van dit topic, doordat ik ook eens het lef had om even ergens tegenin te gaan.

Gelukkig zag ik al, dat er mensen doorgaan met het reageren op het topic zelf.

Zelf zou ik trouwens wel heel erg uitkijken met de info in konijnenboeken. Ik heb vanaf mijn allereerste konijn tig konijnenboeken gekocht en in de loop der jaren bleken er steeds meer vol te staan met klinklare onzin.

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dolblij, dat de mensen op BB mij verder geholpen en mij zoveel geleerd hebben. Daar ben ik nog elke dag dankbaar voor.

Wat mij gewoon heel erg dwars zit, is dat er tegenwoordig geen vragen meer gesteld kunnen worden op BB zonder dat er meteen iemand voorbij komt met ongevraagd advies of het eeuwige gezeur over het hebben van 1 konijn. Ja, inderdaad HFST en SS zijn de beste brokken en ja, 1 konijn is geen konijn, maar daar gaat dit topic gewoon niet over. Als ik een vraag op het forum stel, dan wil ik graag een antwoord op die vraag krijgen en niet van alles, waar ik niet om vraag.

Dannycnl stelt duidelijk een vraag over hooi en stro en of hij/zij dan 1 of 2 konijnen heeft, doet er op dit moment helemaal niet toe. Natuurlijk willen we allemaal iedereen helpen en ervoor zorgen, dat alle konijntjes in Nederland gelukkig worden en ik vind het ook niet erg, dat je dannycnl wilt helpen, dat is alleen maar goed.

Toen ik net op BB zat, kreeg je antwoord op je vraag en klaar. Tegenwoordig lijken steeds meer topics uit te lopen op discussies over van alles en nog wat behalve het onderwerp zelf. Ik word er gewoon soms een beetje moedeloos van.

Dat is wat jij wil. Dit topic gaat niet om jou ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gaat het helemaal off-topic maar ik sluit me aan bij Beestenbende. Mensen die net op het forum komen kijken worden gelijk overdonderd. Dit is een voer topic geen hoe maak ik mijn konijn gelukkig met een maatje. Dat komt vanzelf wel als mensen langer lid zijn vanzelf voorbij. Als het nu alleen een vraag was maar meestal gaat een vraag samen met een behoorlijke veroordeling of tirade. Dus ik snap de opmerkingen naar aanleiding van je vraag wel. Hou het gezellig voor mensen die net komen kijken. Ze komen voor informatie geen veroordeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gaat het helemaal off-topic maar ik sluit me aan bij Beestenbende. Mensen die net op het forum komen kijken worden gelijk overdonderd. Dit is een voer topic geen hoe maak ik mijn konijn gelukkig met een maatje. Dat komt vanzelf wel als mensen langer lid zijn vanzelf voorbij. Als het nu alleen een vraag was maar meestal gaat een vraag samen met een behoorlijke veroordeling of tirade. Dus ik snap de opmerkingen naar aanleiding van je vraag wel. Hou het gezellig voor mensen die net komen kijken. Ze komen voor informatie geen veroordeling.

Dank je wel Solfide! Dat is nu precies, wat ik bedoelde en niet goed kon verwoorden. Nieuwe leden worden meteen overstelpt met allemaal info en vragen, waar ze niet om vragen en 9 van de 10x voel je gewoon de onderliggende gedachte achter een vraag. Dank je wel dus voor het duidelijk maken van wat ik wilde zeggen.

En nu is het topic weer geheel voor dannycnl en de vraag over hooi en stro!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 'nieuweling' is het bitterzoet inderdaad.. van de ene kant is het superfijn om advies te krijgen over zaken waar ik zelf nog amper aan gedacht had (dank!), van de andere kant voelt het soms ook alsof niks goed genoeg is en het bijna dogmatisch is.

Ik doe gezellig even mee in dit topic want ik heb inderdaad ook erg in mijn hoofd 'stro moet!' merk ik. Heb nu dat lege hok staan, met straks lekker hooi om te eten in de ruifjes en de bal enzo.. maar wat moet ik dan op de bodem leggen? Had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van aubiose, vlas en hennepvezel.. waar koop je dat? Is dat niet hartstikke duur? En ik zie wel vaker ook mensen die doeken en kleden enzo in het hok hebben, kan dat dus ook gewoon en wat zijn de voor- en nadelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor bodembedekking worden inderdaad verschillende spullen gebruikt. Persoonlijk gebruik ik alleen in het toilet bedembedekking aubiose met een laagje stro of carefresh met een laagje stro. Omdat stro geen vocht opneemt vind ik het zelf prettig het op het absorberende spul te leggen, zitten ze niet meteen in het nat.

Er worden ook wel houtkorrels(kattenbak) gebruik of vlas/hennep Het is een kwestie van wat je zelf ook het prettigst vind.

In de winter leg ik wel wat extra stro neer voor de warmte/isolatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro is goed voor konijnen om op te knabbelen, en isoleert goed als het kouder wordt. Nadeel is dat stro geen vocht opneemt. Wanneer je konijn zindelijk is kun je volstaan met een hoektoiletje of kittenbak oid waar je bijvoorbeeld hennep/aubiose (dierenwinkel) of houtkorrels voor de kattenbak (supermarkt) in doet. Zaagsel kan ook, maar er bestaat wat controverse over giftige dampen die uit naaldhout zou komen. Doeken en dekens zou ik niet doen tenzij er een reden voor is. Konijnen liggen prima op de kale bodem, vaak gooien ze bodembedekking aan de kant om op de bodem te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm en van zo'n kale plastic hok-bodem krijgen ze geen sore hocks ofzo? Al die termen joh hehe..

Voor buitenkonijnen in de winter juist wel weer stro toch? Of zijn er ook mensen die in de winter ook geen stro door voor buitenbeestjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm en van zo'n kale plastic hok-bodem krijgen ze geen sore hocks ofzo? Al die termen joh hehe..

Voor buitenkonijnen in de winter juist wel weer stro toch? Of zijn er ook mensen die in de winter ook geen stro door voor buitenbeestjes?

Alleen als het echt vriest, maar bij mij wonen zo ook in een stenenhuisje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo bedankt mensen voor de reacties, na de eerste reactie meteen naar de dierenwinkel gegaan en 2 pakken gekocht voor em.

Ik heb maar 1 konijntje en ik heb al veel info gevonden op internet maar soms staat er nogal tegenstrijdige info.

Zelfde als met voer voor de konijnen hier zeggen ze 25gr per kilo en op andere sites zeggen ze onbeperkt biks.

En aangezien ik wel wil dat hij et goed heeft moet ik dat soort dingen even dubbel checken:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voer onbeperkt geven is niet zo'n goed idee. Bij gemengd voer heb je dan kans dat je diertje alleen de lekkere kleurige brokjes opeet en de rest laat staan, zodat het niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt, en in het algemeen heb je kans dat het te weinig hooi gaat eten omdat het te veel voer eet. ;) Konijntjes kunnen ook overgewicht krijgen, om dat risico te beperken wordt aangeraden om bv gelimiteerde hoeveelheden voer te geven en zo weinig mogelijk dierenwinkel-konijnensnoepjes.

Hooi is, zoals gezegd, wel belangrijk. Dat zit vol vezels en is daardoor essentieel voor de vertering. Omdat er in hooi niks schadelijks zit kan je dat onbeperkt geven. Stro is leuk als knabbeltje, maar daar zitten dan weer geen of weinig voedingsstoffen in. Het is bv erg schattig om een wc-rolletje met hooi te vullen en dan je konijntje het eruit te zien trekken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog vragen hebt over voeding kun je ook in het artikel hierover kijken: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Onbeperkt voeren mag, zolang het maar hooi is :) haha

Brokjes zou ik niet onbeperkt geven, dat gaat ten koste van het hooi eten en vaak laten konijnen dan hun blindedarmkeutels dan liggen, en die horen ze juist op te eten.

De 25 gram per kilo is overigens voor het volwassen gewicht, dus ook al heb je een jong konijntje dat nu nog maar 500 gram weegt, maar uiteindelijk 2,5 kilo zal gaan wegen, dan mag hij dus al wel voor een konijn van 2,5 kg voer hebben! (dus 65 gram brokjes ongeveer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah thx, ik geef hem nu elke keer wat brokjes gewoon dat ie wat te eten heeft dit is 12gram per keer zon beetje omdat ik wel eerst de 25grams "regel" aanhield.

Meestal doe ik dit bijvullen als ze op zijn ergens in de middag en avonds een keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .