Ga naar inhoud

Onze Ernie heeft E.Cuniculi, hoelang mag het duren voor er verbetering zichtbaar is ?


Sterre

Aanbevolen berichten

Een tijd geleden dat ik hier ben geweest...

Helaas maak ik me grote zorgen.

Onze Ernie van 6 jaar heeft E.Cuniculi...

Vandaag precies 2 weken geleden ben ik naar de d.a. geweest en is de behandeling tegen E.C. gestart.

Ik heb een konijnkundige d.a., Ernie krijgt de juiste medicatie maar tot nu toe zie ik Ernie helaas alleen maar achteruit gaan ipv dat ik verbetering zie.

Ernie zijn beide achterpoten vertonen verlammingsverschijnselen (begon met 1 poot).

Hij kan dus nu niet meer huppelen, niet meer rennen...

Ernie blijft aldoor in de ren en gaat het hok niet meer in.

Zijn eetlust is hij zeker niet verloren, ook heb ik niet het idee dat hij pijn heeft.

Ik vind het alleen zo zielig dat hij zich alleen maar kan voortslepen.

Als ik zoek op E.Cuniculi dan lijkt het wel alsof deze ziekte steeds vaker voorkomt.

Ik zit nu precies op de helft van de kuur.

Mijn vraag is nu, hoelang duurt het voordat er verbetering op zou moeten treden ?

Al eet hij nog heerlijk en ligt hij lekker tegen z'n vriendin aan, toch vind ik dit geen konijnwaardig leven.

Uiteraard maak ik de kuur helemaal af.

Ik vraag me alleen af of er iemand is die na 2 weken nog verbetering zag of dat ik dan al wat had moeten merken ???

Ik lees graag jullie ervaringen... (zowel goed als slecht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de indruk dat er de laatste tijd wel meer konijnen met E.C. zijn.

Mijn konijn heeft in feite al 2 weken geen "konijnwaardig" leven meer (zie ook topic konijn plots blind over mijn konijn Mormel) maar zolang je konijn goed eet en de medicijnen neemt, zou ik alles even afwachten.

Bij mij moet ik nu dwangvoeren, want ze kan voorlopig niet meer zelfstandig eten. Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat ze al eerder een EC heeft gehad, maar nu niet echt meer, maar via het forum wel te weten gekomen dat dit weer de kop kan opsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke medicatie krijgt jouw konijn???

IK heb het wel vaker meegemaakt dat het langer duurde dan twee weken voordat de behandeling aan sloeg.

Dat hij goed eet vind ik trouwens een goed teken want dat deden mijn konijnen vaak niet als ze ziek waren.

Ik heb twee konijnen gehad met achterhandsverlammingen. Die heb ik iedere dag voorzichtig gemasseerd en de pootjes voorzichtig bewogen en dat hielp echt. Heb het bij het nekje laatst ook gedaan heel voorzichtig en je voelde de spieren ontspannen dus misschien kan je dat eens proberen.

Heel veel succes en dikke knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vicky, sterkte/beterschap ook met jouw konijn.

Ik heb vanmiddag jouw hele topic doorgelezen...

Belleke, fijn dat het volgens jou ook na 2 weken nog zou kunnen verbeteren.

Zag je ook in de 1e 2 weken alleen een achteruitgang ?

Of dat niet...

Ernie krijgt nu :

Fenbendrops, 2,2 ml per dag voor 28 dagen (soortgelijk aan Panacur)

en

Meloxidyl 2 x per dag 0,2 ml (soort Metacam)

Ik hoop echt op een wondertje.

Ernie heeft het nog niet opgegeven dus doe ik dat ook niet.

Alleen hoop ik echt dat er binnen nu en 2 weken verbetering komt want zo is het geen konijnwaardig leven...:frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijf hopen op een wondertje!

Onze Nessi heeft een jaar geleden ook EC gehad. Ik ging meteen naar de DA toen haar koppie een heel klein beetje scheef stond en ze iets draaide toen ze op haar achterpoten ging staan. Ik dacht meteen dat er iets niet goed was en het bleek dus EC te zijn.

Ik ben meteen begonnen met panacur, en inderdaad, ook bij mij ging het de eerste 2 weken alleen maar achteruit. Op een gegeven moment stond Nessi's koppie helemaal scheef (echt een zielig gezicht!) en kon ze niet meer lopen, want dan begon ze te tollen en kon ze niet meer stoppen.

Wij zijn doorgegaan met panacur geven en hebben de moed niet opgegeven. En toen, op 2e paasdag, gaven we haar medicijnen in de ren, en opeens hupte ze uit de handdoek en begon ze rond te lopen! Toen ging het alleen nog maar de goede kant op. Nu huppelt ze weer vrolijk rond en zien we alleen nog maar een iets scheef koppie als ze in slaap zit te dommelen.

Een paar tips, of in ieder geval dingen die bij ons hielpen bij een goede genezing:

- Zorg voor veel rust. Wij hebben de dagen dat het op zijn ergst was een handdoek over het hok gelegd, zodat ze zo min mogelijk prikkels had en niet steeds naar buiten wilde komen.

- Hou in de gaten of het konijn nog goed eet enzo. Niet eten is een teken van pijn, dus dat jou konijn gewoon goed eet is een goed teken!

- Masseer inderdaad de plekken waar het konijn last van heeft. Wij hebben steeds het nekje gemasseerd en ik heb wel het gevoel dat dit heeft geholpen!

- Als je konijn genezen is, blijft de parasiet altijd slapend in het lijfje. Wij geven onze Nessi altijd een week voor en na entingen panacur en dit deden we ook tijdens haar castratie.

Heel veel beterschap met Ernie!

En hier, als motivatie, een fotootje van ons paaswondertje:

215210_1976858429440_6715930_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suuz, bedankt voor je berichtje en de foto !

Dat geeft weer een beetje moed !

De omslag bij Nessi, was dat wel binnen de 28 dagen ???

Net weer medicijnen gegeven.

Vindt hij uiteraard niet leuk, direct daarna geef ik een wortel, andijvie of witlof en dan is het gelukkig weer goed.

Ik hoop echt dat het nog goed komt, het is namelijk echt een lieverd :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet exact meer hoeveel dagen alles duurde. Ik weet nog wel dat ik eigenlijk dacht dat het niet goed meer zou komen. Maar dat kwam het dus wel! En als je zo op dit forum leest zijn er best veel konijnen die er toch bovenop zijn gekomen.

Nessi had ook een hekel aan de medicijnen. Het geven alleen al was gestress voor haar, wat ook niet echt meewerkt aan een snellere genezing. Ik kwam er na een tijdje achter dat het er gemakkelijk inging als ik een worteltje voor haar raspte en de panacur daarin spoot. Ik deed dan altijd een ml meer dan voorgeschreven (dit kan bij panacur weining kwaad) zodat ik zeker wist dat ze genoeg binnenkreeg. Het lijkt wel alsof de wortel de vieze smaak van de panacur overwint ;) Ik zou dat eens proberen als ik jou was. Dan voorkom je extra stress!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster krijgt op het moment vrijwel dezelfde behandeling, wat wij ook 28 dagen vol moeten houden. Ook zij vindt het vreselijk om medicijnen toegediend te krijgen. Bij haar meng ik de medicijnen nou door een klein beetje geprakte banaan heen. Alleen op die manier krijg ik het bij haar naar binnen. Misschien dat je ook zoiets kan proberen. Dat scheelt toch een hoop stress.

Ik hoop voor jou dat de behandeling snel aanslaat en dat Ernie er weer helemaal bovenop komt.

Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij is binnen een week weer opgeknapt, ze blijft alleen mager. Ik heb wel de panacur 2x daags gegeven, ga nu twijfelen of ik het goed heb gedaan, maar misschien is 2x daags wel beter dan?

Die van mij lijkt erg op die van Suuz zag ik, alleen heeft Shandy minder wit. Shandy haar achterhand was bijna helemaal verlamt, nu huppelt ze weer.

shandyziek.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Leonie85

Je hebt de panacur 2 keer daags gegeven en en twijfelt nu of het goed is en het misschien 2x daags te geven omdat het beter is? Ikke niet helemaal begrijpen.. :)

@ TS

Ik heb hier herstellende en niet herstellende konijnen en een konijn gehad op punt van inslapen en ik denk dat ik dat verhaal het beste naar voren kan halen. Dat konijntje had ik herplaatst en enkele weken na herplaatsing kreeg hij urinebrand, scheef kopje, mager worden ondanks goed eten. Dat kan helaas de kop opsteken na koppeling en ver weg verhuizing met veel stress. Hier had hij nergens last van, maar heel vervelend. Zij hebben hem meerdere keren met panacur behandeld, metacam en enro, maar niks hielp. Ja, de urinebrand ging over, maar het werd een lopend skelet vreselijk. Ze stonden op het punt van inslapen, maar toch nog weer terug gebracht naar mij en wat schrok ik hij was echt vreselijk mager. Hij is naar een pleeggezin gegaan hier die speciaal voor zieke konijntjes zorgt en het enige wat we anders hebben gedaan is kruidenelixer door het drinkwater van Jan Smit: http://www.bunnybin-winkeltje.nl/nl/product/duo-elixer/

Het is geen wonder middel, maar het verhoogt de weerstand en nu een jaar later zit Joe nog steeds bij zijn vriendinnetje die ook EC heeft gehad en is hij mooi op gewicht.

Ik hou de dosering 3ml per 600ml water aan bij konijntjes met EC en sinds ik het gebruik ben ik geen konijntjes meer verloren aan EC en heb ik ook geen konijnen meer gehad die bij mij EC kregen.

Misschien kan het nog wat doen, hier heeft het in ieder geval veel gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas nog geen verbetering.

Ernie eet nog steeds prima maar sleept met zijn achterlijf...

Stamper, watvoor verschijnselen heeft jouw EC-konijn ?

Ook achterhandverlamming ?

Of juist een scheef hoofd ?

Hoelang ben je al bezig met de kuur ?

Merk je al verbetering ?

Aniek, mag mijn andere konijn dat kruidenelixer ook hebben ?

Ruikt het niet vies ?

Sinds de verlamming drinkt Ernie namelijk uit een drinkbak ipv een flesje...

Ik heb de konijnen bijelkaar zitten, dus dan drinkt zijn vriendin het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat je nog steeds geen verbetering ziet.

Bij mijn konijn is het niet helemaal zeker dat ze echt EC heeft, maar die kans is volgens mijn dierenarts wel erg groot, waardoor we voor de zekerheid meteen met een kuur begonnen zijn.

De verschijnselen die mijn konijn heeft: urinebrand, steeds urine verliezen en regelmatig wat raar doen met de achterpoten. Ze kan nog wel rennen en springen, is dus niet verlamd, soms is het alleen net alsof haar achterste pootjes achterblijven bij de rest van haar lichaam.

Ik ben inmiddels 9 dagen bezig met de kuur. Daarnaast heeft ze antibiotica gehad voor het geval er toch sprake is van een blaasontsteking. Als haar verschijnselen veroorzaakt zouden worden door een blaasontsteking, dan hadden wij inmiddels duidelijk verbetering moeten zien, maar dit is helaas niet het geval. Mogelijk is het dus toch EC. Ik hoop maar dat de medicijnen snel aan zullen slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is Jan Smit er ook van opgeknapt of lustte hij het water zo niet? :lol:

Deze reactie snap ik niet...

@ Sterre

Dat mag zeker, hier krijgen alle opvangkonijnen het.

Het is niet smerig en kan gewoon in een bakje. Het ruikt kruidig in de fles, maar verdund met water ruik je het niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft niet hoor, laat maar.

Nou ja is wel fijn als zo'n reactie geplaatst word dat iemand weet waarom.

Het komt over alsof hij daarmee op geld zou uit zijn, ik heb er enorm positieve ervaringen mee met de dieren, ik verdien er niks aan dus ik raad het niet aan, omdat ik er geld mee verdien of iets.

Ik zelf gebruik het nu ook, omdat ik regelmatig ziek was van allergie en ben voor nu enorm positief en al meer dan een half jaar niet ziek geweest.

Ik snap wel mensen twijfelachtig zouden kunnen zijn, dat ben ik ook bij heel veel dingen, maar ik zie hier echt goede resultaten mee en wil het wel delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja is wel fijn als zo'n reactie geplaatst word dat iemand weet waarom.

Het komt over alsof hij daarmee op geld zou uit zijn, ik heb er enorm positieve ervaringen mee met de dieren, ik verdien er niks aan dus ik raad het niet aan, omdat ik er geld mee verdien of iets.

Ik zelf gebruik het nu ook, omdat ik regelmatig ziek was van allergie en ben voor nu enorm positief en al meer dan een half jaar niet ziek geweest.

Ik snap wel mensen twijfelachtig zouden kunnen zijn, dat ben ik ook bij heel veel dingen, maar ik zie hier echt goede resultaten mee en wil het wel delen.

Ik neem aan dat het kruidenelixer van Jan Smit is dat je door het drinkwater van de konijnen doet.

Zoals jij het schreef lees ik het alsof je die kruidenelixer door het water hebt gedaan, dat Jan Smit drinkt.

Vandaar mijn reactie.

aangepast door Jeannine
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het hier inmiddels ook, maar ik vind het wel stinken haha. Ruikt wat naar drop, vind ik, en drop is vies :P

Water wordt er ook vettiger van, tenminste, in het bakje blijft zo'n laagje achter. Maar de konijnen hebben er geen moeite mee gehad, ze zijn niet anders gaan drinken dan daarvoor.

@jeannine, zo las ik het inderdaad ook, maar snapte dat het niet zo bedoeld was :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, op die manier, bij mij kwam de reactie weer anders over, lastig zo'n getyp.

Het ruikt inderdaad wel wat, heb zelf geen last van een vettiger laagje bij de drinkbakjes, maar misschien let ik daar ook niet goed genoeg op haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je...

Arme Ernie, we hebben er samen voor gevochten maar het mocht niet baten.

En we waren er nog wel zo snel bij...

Uiteraard ben ik er erg verdrietig over

Maar Ernie, ging alleen maar achteruit ipv dat hij opknapte...

Vanmiddag nog gesproken met de da.

Hij gaf aan dat er niets meer aan gedaan kon worden.

De prognose was zeer slecht...

Ik heb toen het besluit genomen om Ernie een verdere lijdensweg te besparen.

Afspraak gemaakt om Ernie om 18.25 in te laten slapen.

Iets voor 15.00 is Ernie overleden.

Toch nog heel plotseling.

Het ene moment lag hij nog in het hok.

Even daarna was hij dood...

Inslapen was dus niet meer nodig, de dood was ons voor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .