Ga naar inhoud

Moestuin voor je konijn


Evee

Aanbevolen berichten

Wij zijn vorig jaar begonnen aan een eigen moestuin. Een heel project hoor, 312 vierkante meter tuin, waar een paar jaar niets mee is gedaan, weer omtoveren tot een mooie moestuin. Eén van de redenen dat wij hiermee begonnen zijn is om groenvoer voor onze eigen konijnen te kweken.

Ik moet zeggen dat sommige dingen supergoed lukken en andere dingen voor geen meter... maar dat hoort er een beetje bij! Wat dat betreft heb ik ook niet veel ervaring met moestuinieren, en gaat er dus wel eens wat mis :)

Zoals ik net in een ander topic schreef zijn mijn konijnen kleine compostfabriekjes. Je stopt er afval in (in het zaad geschoten groenten, restafval, groentes die je te veel hebt en de speciaal voor hun gekweekte groentes) en er komen van die mooie, compacte compostbolletjes uit rollen! Ideaal dus! Ook loopt er een drietal kipjes op de moestuin. De helpen met het onkruid-vrij houden en eten ook lekker mee van al het groenvoer. De kippenmest kan ik weer gebruiken op mijn tuin. En ze leggen ook nog eens lekkere eitjes!

De groenten van mijn moestuin zijn 100% zeker niet bespoten. Ook zijn het niet van die groenten die in 1 dag hebben moeten groeien, maar lekker de tijd kunnen nemen om smaak en vitamines op te nemen.

Op het moment hebben wij heel veel aardbeien en lekkere sla. Zelf eten wij lekker rabarber en snijbiet, dat krijgen de konijnen niet. De andijvie is op dit moment op. Ik heb wel weer nieuwe plantjes, maar die moeten nog een beetje meer groeien. Ook van de zelf gekweekte worteltjes en radijsjes zijn de konijnen grote fans! De frambozenbladeren smaken de konijnen goed (de frambozen eten wij lekker zelf op!)

Verder heb ik afgelopen jaar twee appelbomen en een kersenboom geplant. Er groeit een pitloze druif in mijn plantenkasje en nog eventjes dan kan ik de eerst komkommers en tomaten oogsten. De blauwe bessen en cranberries zien er ook veelbelovend uit. Verder is er een kruidenveldje waar allerlei lekkere kruiden groeien.

Het is wel een flinke strijd tegen het onkruid op het moment. Daarom heb ik op een deel van de moestuin anti-worteldoek gelegd, met gaatjes er in waar de planten groeien. Op mijn "vruchtgewassenveldje" is dat bijvoorbeeld echt ideaal. Het houd de grond warm en het onkruid weg. hopelijk kunnen we straks dus lekker meloen, komkommer, augurk, courgette en pompoen oogsten :)

ik heb ook een paar gekke groentes geplant... zo heb ik aardperen (schijnen konijnen ook te mogen), artisjokken, witte wortels, gele radijs en gele tomaten. En courgettes die er uit gaan zien als bowlingballen!

Zijn er nog meer mensen die in hun tuin hun eigen groenvoer kweken? Waarom zijn jullie dat gaan doen? Wat kweken jullie? Wat vinden de konijnen er van? :)

Voor de mensen die het ook leuk lijkt, je hebt niet veel ruimte nodig om iets leuks te kunnen kweken. De "vierkante metertuin" is helemaal in, een bak van één vierkante meter met vakjes waarin je je groenten kan kweken. Een klein hoekje in je normale tuin, of wat bakken op het balkon voldoen ook al.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaloers!!! Ik ben dit jaar ook begonnen met een tuintje voor de konijnen. Ik kocht me helemaal scheel aan groenten en kruiden. Bovendien kan ik nu iedere dag vers plukken. Ik heb een appelboompje, druif, braam, aardbeienplantjes, peterselie, selderij, tijm, tomaat, andijvie, rucola, citoenmelisse, radijs en kamillebloemen. Allemaal niet zo heel veel, maar ik kan er nog steeds van plukken. Volgend jaar wil ik het misschien wel wat uitbreiden, ik koop nu nog steeds extra groenten in de winkel. Het lijkt me leuk om alles uit de eigen tuin te kunnen plukken. En dan kunnen we er zelf misschien ook wel wat van eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook jaloers!! Heb niet zo'n groene vingers :he: en al helemaal geen grote tuin. zo'n vierkantemeter bak heb ik ook al meerdere malen over na gedacht. En zit er ook aan te denken om gezellig wat kruiden te gaan kweken.

Welke kruiden zijn echte aanraders als je maar voor een paar kruiden kunt gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook echt geen groene vingers hoor! Ik laat onkruid staan en trek jonge planten eruit. Gewoon proberen. Planten wat Pip lekker vindt. Andijvie is wel iets wat niet minder lijkt te worden. De rest van mijn kruiden groeien ook goed, behalve tijm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

peterselie is hier echt de grote favoriet :)

Ik heb ook kamille en munt (dat woekert namelijk) in pot in mijn kasje hangen, daar drink ik zelf thee van en de konijnen smullen er ook van.

De basilicum wil dit jaar niet echt bij mij, rozemarijn doet het echter heel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zoontje (8 jaar) heeft vorig jaar van onze gastouder een eigen volkstuintje gekregen, naast haar tuin. Iedere week gaan ze er samen naar toe, meestal 2x per week. Dit jaar is het stuk groter dan vorig jaar, want hij vindt het geweldig. Zelf heb ik er helemaal niets mee.

Als hij er rondwandelt vertelt hij bij iedere soort groente voor wie het is. "De peulen zijn voor oma, de aardappelen zijn voor ons, de andijvie is voor de konijnen, de snijbonen zijn voor ons, de wortels zijn voor de konijnen, enz enz. "

En ach dat er af en toe gesmokkelt wordt vindt hij niet zo erg.

De andijvieplantjes heeft hij zelf van zijn zakgeld gekocht, speciaal bedoeld voor de konijnen. Vond ik toch wel heel leif van hem.

Wel handig, zo'n kleine tuinman in de familie.

De man van onze gastouder komt hier altijd de konijnenmest ophalen, dat gaat mee naar de tuin. Heerlijk zo'n vaste afnemer, dan heb ik de container niet zo snel vol, want met 10 konijnen produceren ze samen heel wat. Van de week hoorde ik van mijn zoon, dat de baas van de tuin ook graag 1x in de maand een zak vol keutels wil.

aangepast door Jeannine
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een moestuin. Het grootste gedeelte wordt ingenomen door aardbeien planten. Voor de rest verschillende soorten sla, komkommer, andijvie, peterselie, selderij, dille, basilicum, rozemarijn, kamille, wortels, radijsjes, frambozen, kersen, appel(tje), perzik, peren en kiwi. Zo bij elkaar klinkt het alsof het veel ruimte inneemt maar dat valt heel erg mee. De boompjes staan rondom ons gazonnetje en de moestuin ligt in een strook van 1,5 meter breed en 8-9 meter lang. Je kan met weinig ruimte toch best wel wat leuks kweken, zeker kruiden. Heel veel dingen uit de moestuin vinden de konijnen lekker maar we eten er zelf ook veel van. Erg leuk en lekker goedkoop om goede kwaliteit groenten en fruit zelf te kweken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

een klein stukje tuin (1,5 bij 2m)is niet bezet door de bunny's , als zo'n 5 jaar op rij proberen we hier verse groente , kruiden en fruitplantjes (fruit eten wij zelf)te maken, maar steeds wisten de konijnen alles leeg te roven...of bedorven de slakken de pret. dit jaar met frisse moed gestart, en met resultaat! peterselie, basilicum, tijm, kamille, wortel, komkommer, tomaat, druiven, radijs, sla en aardbeitjes en natuurlijk zonnen bloemen en appels van ons boompje(al gaat het voor de bunnyz eigenlijk alleen om de takken en bladeren van de appelboom natuurlijk)

vooral de aardbeienplant(zonder aardbeien)

het wortelloof, radijsbladeren, komkommer, druiventak, en de zonnenbloem en natuurlijk de kruidens vallen erg in de smaak!

oja en voor binnen hebben ze hun eigen gras veldje van 1 bij 1m !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh, je hebt binnen een grasveldje? Of hoe moet ik dat opvatten?

Leuk topic!

Ik heb alleen een grote bak met kruiden (onze poging tot mini-moestuin is mislukt..) maar wat ik mij afvroeg: Hoe kan ik die nu het beste afknippen/plukken zodat ze zo veel mogelijk doorgroeien?

Bovenste topjes afplukken, dan komen er geen bloemen in en maken ze zijscheuten zodat ze veel langer doorgroeien. Als ze bloemen maken (doorschieten) is het afgelopen met de groei.

Hier ook een moestuin, achter mijn huis. Het geheel is 750 vierkante meter, maar daar staat een hele oude grote kippenschuur op instorten, een serre die lek is, een strookje niks met mesthoop voor stalmest, composthopen en bakken, en 1 strook van zo'n 50 vierkante meter die oorspronkelijk bij het weiland ernaast hoorde en nu weer bij het weiland terug wordt getrokken dus daar is net gras gezaaid, en dan nog een konijnenren van 50 vierkante meter waar al meer dan een half jaar geen konijnen meer in zitten (wordt binnekort wel weer in gebruik genomen door mij). Zonder dat alles hou je zo'n 150 vierkante meter moestuin over, groot zat vind ik.

Vorig jaar ben ik begonnen met 2 vierkante meterbakken, de moestuin was toen nog gewoon van de huisbaas. De huisbaas is ziek geworden, hij vroeg of ik zo lang de moestuin wilde doen (hoefde ik niet over na te denken, graag) maar nu is hij vorige week ineens overleden, ik weet ook niet precies of ik zonder huurverhoging alles erbij mag blijven houden, daar moet ik misschien nog eens afspraken over maken maar ik ga zijn vrouw daar nu niet mee lastig vallen.

Aardbeien stonden er al, 20 vierkante meter, en dat is veel te veel. We hebben er al 35 kilo af gehaald, er hangt nu nog zo'n 15 kilo rijp aan (het plukken is eigenlijk niet bij te benen), en ik denk dat er nog wel 35 kilo af gaat komen. We geven heel veel weg, ik heb toetjes met aardbei en hangop gemaakt, aardbeientaarten, staan ook in de vriezer, ga nog aardbeien invriezen en ik ben dringend op zoek naar meer jampotten, ik heb nu 40 potten ingemaakt in de vorm van jam maar mijn potten zijn op.

Naast aardbeien heb ik:

30 vierkante meter aardappels (Santé),

spinazie en sla (lukt steeds niet goed want de slakken eten het meteen op, ik ga nu eerst proberen voor te zaaien in potten en dan met halve hoepels en een net erover uitplanten),

andijvie (8 planten nu, bijna klaar),

wortels,

uien,

venkel,

rabarber (ik ken nog een recept voor superlekkere rabarbertaart als je wilt?),

courgette,

broccoli,

witte kool,

slaboontjes (laatste twee verdwijnt ook steeds meer door de slakken, moet ik ook iets aan doen)

tomaten,

zwarte kool (ook bekend als palmkool of cavolo nero, is een vergeten groente) en verder nog

radijsjes,

bietjes die niet opkomen volgens mij,

chinese kool

Komkommer (is zo goed als overleden)

druif,

framboos,

lente-ui die nooit opgekomen is,

zomerprei,

knoflook.

In de vierkante meterbakken heb ik nu kruiden. 1 bak geheel munt en zelfs eromheen, andere bak peterselie, basilicum (gaat hier ook niet helemaal goed) tijm, oregano, dille, en citroenmelisse.

Onkruid begint me ook boven het hoofd te groeien hier, komt door die aardbeien, daar gaat nu alle tijd naartoe. Ik had morgen gepland voor onkruid wieden maar volgens mij is de weersvoorspelling niet al te best.

Zou zo'n worteldoek de grond niet enorm snel uitdrogen als de zon erop staat?

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel wat kamille staan en binnen ook peterselie. En voor in de tuin een aantal ijsbergsla. Maar voor de rest dit jaar helaas niets. Ik was heel enthousiast begonnen, maar toen kwam ik met mezelf zo vast te lopen dat alles zo'n beetje is mislukt. Heb ook echt geen zin in tuinieren.

Ga het volgend jaar weer proberen en dan zaai ik vooral voor de konijnen. Mijn man vindt dat ik de konijnen ontzettend verwen (hoezo, je koopt apart voor ze andijvie en witlof?). Dus ga ik volgend jaar zelf proberen om dingen te gaan kweken, scheelt toch weer! En nu we bezig zijn met een serre, kan ik ook normaal dingen voorkweken, ik had geen ruimte en onder andere daardoor is het mislukt, omdat niks wilde groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk om te lezen dat ik niet de enige ben haha!

Onkruid begint me ook boven het hoofd te groeien hier, komt door die aardbeien, daar gaat nu alle tijd naartoe. Ik had morgen gepland voor onkruid wieden maar volgens mij is de weersvoorspelling niet al te best.

Zou zo'n worteldoek de grond niet enorm snel uitdrogen als de zon erop staat?

het houd de grond juist langer vochtig, het vocht verdampt minder snel. Worteldoek is vocht-doorlatend.

Ik bestel de meeste zaden via internet.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook niet echt groene vingers en haal dan ook vaak een klein plantje bij een boer in de buurt. Bijvoorbeeld voor de sla en aardbeien. Dan is het echt een kwestie van in de grond stoppen en water geven en komt het helemaal goed. Dat kun je dus ook eens proberen als je wel wilt kweken maar niet echt tuiniertalent hebt. En qua kosten is het heel laag, zeker vergeleken met wat je betaald in de supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Worteldoek is vocht-doorlatend.

Ja maar niet alleen voor regen, ook terug kan het water en dan weer uit had ik zo geredeneerd. Maar ik ga eens een stukje proberen, heb nog wel wat worteldoek liggen. Lijkt me ideaal voor de stukjes waar nieuwe zaailingen opkomen, langs het rijtje dan worteldoek want schoffelen is dan onmogelijk, en ik had nu een stuk waar het onkruid harde groeide dan de zaailingen dus dat kan ik gewoon opnieuw onkruid-vrij maken en opnieuw inzaaien :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook wel eens over gedacht, een moestuin. Maar als je het echt goed wil doen schijnt het heel veel werk te zijn. Na ieder seizoen moet je de grond helemaal omscheppen en bemesten etc. En als je een moestuin hebt van redelijk formaat ben je er elke dag in bezig. Dus ik denk dat ik het maar bij een paar simpele dingen als tomaten en aardbeien hou ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb normaal gesproken alles in potjes staan: sla, kamille, etc. En dat gaat best!!! Ik heb niet eens kamillie hoeven zaaien omdat ik vorig jaar een paar bloemen heb laten staan en daardoor lagen er al zaadjes (plus ook op plekken waar ze eigenlijk niet horen maar goed). Dit jaar hebben we de sla in de tuin gezet maar vind het mooier in potten, staat echt decoratief! Net als tomaten en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in feite ook een moestuin, maar enkel en alleen voor de konijnen.

Andere jaren had ik witloof/chicorei, daar aten ze de bladen massa's graag van.

Nu staat er voorlopig niet veel in, een beetje kruiden en selderplantjes, maar ik moet de moestuin wel helemaal konijnenproof maken, want mijn binnenkonijn Flokje vindt altijd van zichzelf dat hij verwaarloosd wordt en geen eten krijgt, dus valt hij dan maar massaal de kleine plantjes aan.

Gisteren heb ik op een tuinbeurs voor 5€ aan plantjes gekocht, onder andere warmoes, boerenkool, spruitjes, ... en die moeten vandaag of morgen nog in de tuin komen. Maar ik moet eerst nog naar de dierenwinkel dan om van die rennen te kopen om dan de moestuin mee af te maken. Nu heb ik aardbeiennetten gebruikt, maar daar loopt hij gewoon door of bijt ze kapot!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ook een deel van de tuin gereserveerd voor groentes voor de konijnen. We hebben nu aardbeiden, peterselie, basilicum, selderij, citroenmelisse, kamille, tomaatjes, wortels en andijvie erin staan. In losse potten hebben we nog munt en tijm staan, omdat dit vorige jaren teveel ging woekeren. Daarnaast habben we nog een losse bak met rucola, maar die is nu al op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja leuk idee!

Ik moet morgen nog 1 stukje onkruidvrij maken en dan mag het op de foto.

Ik heb trouwens 10 grote rupsen van de Koninginnepage op m'n venkelplant. Die zijn moooooiii!!!

Het is een zeldzame, beschermde soort die op de rode lijst staat. Het is wettelijk verboden om ze te bestrijden. Niet dat ik dat anders wel had gedaan, maar het is gedaan met m'n venkel nu, dat begrijpen jullie wel.

Ik ga er dan ook maar een net overheen hangen denk ik zodat vogels de rupsen in ieder geval niet opeten, want ze zijn nogal opvallend. Dan heb ik in ieder geval mooie grote zeldzame vlinders geoogst dit jaar. ;)

Ik zal de foto's daarvan morgen ook even hier neerzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .