Ga naar inhoud

Konijn plots blind


Vicky Borrey

Aanbevolen berichten

Deze keer is het wel gelukt om haar wat te dwangvoeren, ferm tegen haar zin, want ze spartelde wel wat tegen met haar voorpootjes... Maar volgens de DA zou ik 10ml per keer moeten kunnen geven, als ze nu een 3ml binnen heeft, zal het al veel zijn (anders maar 1 à 2 ml) Nu ligt ze weer uitgeteld in haar bakje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 154
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ben nog wat verder op zoek gegaan naar info, tussen de sessies dwangvoer door.

Ik kwam dit tegen: http://www.teddydwerg.com/index.php/gezondheid.html?start=3, over gas...

Symptomen die het meest voorkomen zijn:

JA - Harde borrelende geluiden in de buik van je konijn, of doodse stilte. Normaal hoor je zachtjes borrelen als je aan de buik luistert.

JA - Je konijn wordt apathisch, wil met rust gelaten worden, zit vaak met de ogen half gesloten.

JA - Stopt met eten (hoeft zelfs de lekkerste dingen niet).

JA, allebei de lighoudingen heeft ze al gehad - Je konijn ligt in een ongemakkelijke of ongebruikelijke houding - gedeeltelijk op de zij om de pijn te verlichten (hoogstwaarschijnlijk met het voorste gedeelte van het lichaam wat omhoog terwijl de achterpoten relaxed lijken); of je konijn wil helemaal niet liggen maar geeft de voorkeur om rechtop te zitten in een heel rechte houding.

NIET ECHT - Vaak zal je konijn rusteloos zijn, steeds een andere plek zoeken en met de achterpoten het stro wegtrappen, dat is vanwege de pijn.

NIET ECHT - Wegrennen en zich verstoppen, als dat geen normaal gedrag is

VALT MEE - Snelle ademhaling of hijgen, is een teken van pijn.

NU NIET MEER - Knarsetanden, luid, alsof er kiezels worden doorgebeten, is een teken van pijn.

LIJKT GEWOON - De buik zal heel hard aanvoelen, of extreem zacht.

JA - Als je je konijn optilt, is hij (vaak) slap.

JA, of hele kleintjes...- Geen keutels, of natte.

Ik heb daarnet wat buikmassage gedaan, en hoorde het wel borrelen, en ze had twee kleine keuteltjes aan haar poepje hangen.

Nu ligt ze daar maar wat in haar hokje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje aan het bijlezen hier en jasses, leef met jou en je nijnen mee!

Mijn vorige konijn heeft gas gehad en dat was heeel duidelijk dat er wat flink mis was, vooral dat rusteloze, dat opspringen en ergens anders weer gaan liggen enzo was heel duidelijk. Misschien dat jouw konijntje het OOK heeft, maar gezien het slappe en rustige denk ik niet dat dat het is of dat dat het enige is.

Heel veel succes ermee komende avond/nacht.. je man is inmiddels weer terug volgens mij? Dan kan je daar even fijn een knuffel bij halen, is niet niks al die zorgen. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net gebeld, was voicemail, dus ik wacht haar telefoontje even af, voorlopig ligt ze dus warm tegen de fles aan en een handdoekje over haar.

Voorlopig ben ik nog alleen thuis, hangt er een beetje vanaf wanneer mijn man thuis komt en wanneer ik naar de DA kan...

Zou ik haar ondertussen nog wat verder masseren nu ze daar zo ligt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou mijn ram met gas altijd onder m'n shirt tegen me aan en masseer hem. De laatste keer was dat niet voldoende en gaf ik hem pijnstilling. Daarna was het over.

Maar gezien de medicijnen reeks die hij al krijgt, zou ik niet zelf gaan dokteren. Bovendien is het niet zeker of hij (ook) gas heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft haar vanmorgen nog gecheckt, en niet echt gezegd dat er gasvorming of zo kan zijn (ben ook ff aan het opzoeken, op het forum een oude topic gevonden met foto's, http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?20805-Slijm-uit-kontje en het zag er inderdaad ook zo uit, maar véél minder.

Dus best nog een keer bellen dan naar de DA, en zeggen dat ik een vermoeden heb van gas en/of darmimmobiliteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de keutels met slijm mee nemen en je konijn en aan een konijn kundige dierenarts (Dus niet die je als eerste had) vragen wat het is. Ik zou niet zelf met dingen gaan komen.. Dus alleen opnoemen wat je ziet en doet (gedrag en slijm, wel/niet eten, dwangvoeding, medicijnen etc etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er zelf niet bij, dus zoals ik eerder zei vind ik het lastig om te beoordelen wat het is. Ik zelf denk aan darmimmobiliteit of coccidiose, maar het kan net zo goed wat anders zijn.

Als je geen kk da kunt vinden, neem dan dit mee:

http://konijnen.nl/ziekten/coccidiose.htm

en

http://konijnen.nl/ziekten/darmimmobiliteit.htm

Ik heb aan iemand anders nog gevraagd om hier te reageren, maar die is op het moment niet online, dus ik zou er niet op wachten en zo snel mogelijk naar een da gaan. Slijm bij de ontlasting is echt acuut gevaar!

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de laatste tijd alleen maar naar de KKDA gegaan, heb er meer vertrouwen in dan bij mijn eigen dierenarts... Maar de KKDA wil dus afwachten tot ze weer aan het eten slaat.

Heb daarnet nog een groentenpapje gemaakt, en daar heeft ze toch weer een beetje van binnen gehouden. Na het dwangvoederen was ze natuurlijk weer kletsnat en vies van de troep die ze niet inslikt (en dat ondanks een slabbetje en een papiertje) en ze had nog de kracht om zich weer te wassen. Ik ga nu naar bed (ben doodop, veels te korte nachten door de zorgen), en zal haar nog een hele tijd bij me nemen, en nog wat dwangvoer meenemen en wat groenvoer, je weet maar nooit dat ze plots weer zin heeft in wat knabbels...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aan iemand anders nog gevraagd om hier te reageren, maar die is op het moment niet online, dus ik zou er niet op wachten en zo snel mogelijk naar een da gaan. Slijm bij de ontlasting is echt acuut gevaar!

En ik zou ook geen ander advies geven, ga naar een goede kundige dierenarts. Zwarte panter heeft ook al eerder haar visie gegeven in dit topic over bepaalde medicatie en de behandeling, en nu met slijm/mogelijke darmproblemen erbij zou ik zeker niet zelf gaan dokteren maar het advies van de dokter opvolgen.

In hoeverre eet ze nog zelfstandig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de laatste tijd alleen maar naar de KKDA gegaan, heb er meer vertrouwen in dan bij mijn eigen dierenarts... Maar de KKDA wil dus afwachten tot ze weer aan het eten slaat.

Heb daarnet nog een groentenpapje gemaakt, en daar heeft ze toch weer een beetje van binnen gehouden. Na het dwangvoederen was ze natuurlijk weer kletsnat en vies van de troep die ze niet inslikt (en dat ondanks een slabbetje en een papiertje) en ze had nog de kracht om zich weer te wassen. Ik ga nu naar bed (ben doodop, veels te korte nachten door de zorgen), en zal haar nog een hele tijd bij me nemen, en nog wat dwangvoer meenemen en wat groenvoer, je weet maar nooit dat ze plots weer zin heeft in wat knabbels...

Maar je da wist toen toch nog niet van de slijm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, wat een nacht zeg, ik dacht dat Mormel er geweest was, maar ze bewijst nog maar eens van een vechter te zijn...

Ik heb gisterenavond haar telkens nog wat geprobeerd te dwangvoederen, en tussendoor kreeg ze een buikmassage om alles weer op gang te krijgen. Af en toe slikte ze wel een beetje door, maar niet echt grote hoeveelheden.

Haar kotje neem ik elke avond mee naar boven, voor het geval er 's nachts iets gebeurt. Ik heb haar dan wat bij ons in bed gelegd op een handdoek, haar knuffelen en masseren. Maar na een tijdje werd ze echt onrustig, en ging ze languit liggen, en dan weer recht en zo. Ik besloot om haar wat in haar hokje te doen. Later 's nachts maakte ze weer heel wat lawaai, en ik besloot om haar weer tussen ons te nemen. Voederen of water geven lukte niet. Ik heb haar wel nog wat Primperan en Metacam gegeven.

Dus gingen we weer aan het knuffelen en masseren, tussendoor probeerde ik ook nog wat te slapen, en ze was zoooo lief! Ze kwam telkens weer tegen me aan liggen, languit, tot ze een positie gevonden had om zo te blijven liggen. Telkens was dat met een kleine zucht.

Vanmorgen had ik haar dan weer even in haar kotje gedaan, omdat ik ook naar het toilet moest, en haar niet alleen in bed wou laten (mijn man was in de douche). Toen ik haar er terug uitnam om te dwangvoeren, zag ik wat keuteltjes, ditmaal zonder slijm.

Ik had de DA al verteld over de kleine keutels en het slijm de vorige keer dat ik geweest was (met Wollie), en ik moest gewoon blijven dwangvoederen, wat ik dus ook doe. Gisterenavond had ik trouwens ook nog wat groentjes in de blender gedaan, en daar dan wat sap met brokjes van gegeven, en dat leek ze wel iets meer binnen te houden dan de biks-mix of dwangvoer...

Naast de keuteltjes heeft ze ook nog geplast. Ik ga straks haar hokje verversen, maar er op letten dat ik geen korrels indoe, maar een handdoek, zodat ik duidelijk kan zien wat er gebeurt qua keutels en plasjes.

Ik voel me eindelijk zelf ook een stukje beter, vanmorgen een lekkere douche genomen en net ontbeten, ik moet weer wat in actie komen en de huishoudelijke taken doen, en om het half uur/uur proberen wat eten in haar te krijgen.

Als ik zie dat haar toestand vanavond nog altijd niet beter is, dan ga ik met mijn man overleggen wat het beste voor haar zou zijn. Helaas kan ze het ons zelf niet zeggen wat ze wil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

DA heeft net gebeld met het bloedonderzoek. Mormel heeft al eerder een infectie gehad van E.Cuniculi, maar niet recent. Dus het is nog altijd vreemd waarom ze zo ziek is geworden na haar inentingen...

Nu ga ik haar vlug naar beneden halen, en weer proberen aan het eten te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC verdwijnt nooit. De symptomen van EC kun je onderdrukken, dus het kan heel goed dat ze door stress en entingen alsnog een uiting van EC gekregen heeft.

Kan het ook zijn dat ze een giftige plant te pakken heeft gehad?

Als je konijn nu geen slijm bij de ontlasting heeft en iets makkelijker begint te eten, dan zou ik geen overhaaste beslissingen nemen. Konijnen zijn al erg ziek op het moment dat ze laten zien dat ze ziek zijn. Een konijn kan gerust 6 weken lang ernstig ziek zijn en daarna weer 100% gezond rond hobbelen (het bewijs hobbelt hier).

Alleen hadden mijn konijnen geen slijm bij de ontlasting.

Zijn de keutels al iets groter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt niet helemaal. Als je konijn een actieve periode van EC doormaakt, kun je door middel van medicatie de EC weer passief maken. Echter is de kans groot dat het weer actief wordt bij verminderde weerstand door bijv. stress en enting.

Wanneer de EC dus weer actief is, komen de symptomen logischerwijs ook terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt niet helemaal. Als je konijn een actieve periode van EC doormaakt, kun je door middel van medicatie de EC weer passief maken. Echter is de kans groot dat het weer actief wordt bij verminderde weerstand door bijv. stress en enting.

Wanneer de EC dus weer actief is, komen de symptomen logischerwijs ook terug.

Dat komt toch op hetzelfde neer..? :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .