Ga naar inhoud

Konijn plots blind


Vicky Borrey

Aanbevolen berichten

  • Reacties 154
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Knarsetanden is vaak juist een teken van pijn... Aan die pijn zou je wel wat moeten doen omdat een konijn met pijn snel stopt met eten..

Maar ik vraag me af.. Heb je zelf de info van EC aan je da voorgedragen? Is je da dan wel konijn kundig? Ik krijg zo namelijk het idee van niet en dan vind ik het toch wel eng om je konijn bij die da te laten behandelen, laat staan daar te laten overnachten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga al ruim 10 jaar naar die dierenarts, en hij heeft me altijd al goed geholpen. Hij raadpleegt vaak zijn studieboeken of het internet als hij niet zeker is, of het niet zo goed weet. En ik heb in de loop der jaren ook heel wat expertise opgebouwd rond de behandeling van konijnen, dat ik zelf ook heel wat medicatie in huis heb.

Maar als ik niet zeker ben, ga ik steevast naar de DA, beter een keer teveel dan te weinig vind ik altijd. Omdat hij zelf nog geen gevallen had gehoord van allergische reactie op de Myx en VHS inentingen (heeft het met mij ook gaan opzoeken op het internet), wist hij ook niet goed wat de oorzaak kon zijn.

Het knarsetanden is gelukkig niet constant, maar gisterenavond was het wel veel. Bij de dierenarts ook even toen hij haar temperatuur aan het opmeten was, maar nu is ze gewoon weer rustig.

Ik had inderdaad de info van E.cuniculi doorgemaild, omdat dit de enige informatie was die ik vond over de combinatie van E.Cuniculi met de inentingen... Dat bepaalde konijnen daar inderdaad kunnen op reageren.

Nee, te veel verwennen is nooit mogelijk, daar kunnen ze hier van meespreken, die zijn hier ook allemaal met hun gat in de boter gevallen. En een gratis DA is inderdaad leuk, maar ik heb al meer moeten betalen dan dat het gratis was hoor, ik aanzie het een beetje als een tienbeurtenkaart LOL :mdr:

Nu ligt ze weer rustig in haar hokje, ze heeft tussendoor al weer een klein beetje geknabbeld. Dus we blijven hopen dat het beter wordt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm...

Ik heb toch enkele 'bedenkingen'.

- Ik hoop dat die 2x0.5 niet gewoon overgenomen is van de site. Panacur bestaat namelijk in een aantal verschillende concentraties, dus je moet altijd rekening houden met je concentratie om de dosering te berekenen.

- Ik hoop dat je niet gewoon de 3 maand behandelen overneemt. Meerdere DA'en kunnen zich naar niet in vinden. Uit onderzoek komt dat er zelden verschil in resultaat behaald wordt indien men meer dan de normaal (in hopen literatuur voor konijnen) aangeraden 28 dagen behandelt. En het belangrijkste is te vinden in de bijsluiter 'panacur rabbit': namelijk dat er maar een veiligheid in gebruik aangetoond is tot 30 dagen behandelen, daarna zou er een exponentiële stijging zitten in de kans op beenmergdepressie...wat dus ook de dood van je konijn kan betekenen.

Ik zou dus sowieso altijd eerst 28 dagen behandelen en contact opnemen met je DA. Als het echt niet voldoende lijkt te zijn, is het veiliger om eerst een pauze te nemen en pas dan terug een 28daagse behandeling met panacur te geven.

- Ik wil ook nog even opmerken dat ik voorzichtig zou zijn met het lang geven van dexamethason. Het is een corticosteroïde. Die hebben sowieso al erg veel bijwerkingen. Daarnaast moet je bij konijnen erg voorzichtig zijn met corticosteroïden. Langwerkende mag je helemaal niet geven, die zijn zeer gevaarlijk voor konijnen. Dexamethason is een kortwerkend corticosteroïd en kan dus wel aan konijnen gegeven worden, maar met grote voorzichtigheid.

Als het EC is met blindheid als gevolg kan het inderdaad een heel positieve invloed hebben, maar je moet er wel erg voorzichtig mee blijven.

Daarnaast wil ik je nog even meegeven dat als de blindheid het gevolg is van EC én je bent er snel bij met behandelen, er een mogelijkheid is dat je konijn haar zicht nog kan terugkrijgen.

Ik heb zelf een konijn gehad met EC en daardoor blindheid dat haar zicht redelijk snel heeft teruggekregen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat ze altijd blind blijft, maar ook dan kan ze nog gewoon een konijnwaardig leven lijden en zal je er gewoon rekening mee moeten houden dat je haar omgeving niet te veel verandert.

En als laatste wil ik nog even terugkomen om de vaccinaties.

De aparte vaccinaties voor myx en VHD zijn in BE inderdaad bijna niet meer te krijgen. De reden hiervan is, dat er een vernieuwd vaccin op de markt is gekomen voor 'huisdierkonijnen' dat minder bijwerkingen zou hebben, langer zou beschermen tegen myx én werkt voor beide ziektes. Misschien is het handig dit dan ook even door te spelen naar je DA.

Uiteraard héél veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alvast voor je feedback!

De Panacur-hoeveelheid is op basis van haar gewicht, wat net geen 2 kg is. Normaal gezien mag ze dan 1 ml per dag, dus 0.5 per keer.

Het is ook niet mijn bedoeling dit tot in het oneindige toe te passen, als ik merk dat ze weer zo goed als normaal is voor dat de periode van 3 maanden afgelopen is, dan ga ik uiteraard er ook vroeger mee stoppen.

De Dexamethason ga ik dus nog 4 dagen hierna geven, en er dan mee stoppen en overschakelen op Metacam. Ze krijgt sinds vrijdag (bezoek aan DA) deze inspuiting elke dag 's avonds of in de late namiddag. Zou je de behandeling dan niet zo lang volhouden en bijvoorbeeld al woensdag of donderdag beginnen met Metacam?

Ik hoop ook dat ze blind geworden is door een aantasting van de zenuw, en dat dit zich alsnog kan herstellen. Ben alvast blij met jouw reactie dat het wel degelijk mogelijk is! En als ze blind blijft, dan gaan we ervoor zorgen dat ze uiteraard een zo goed mogelijk leven blijft krijgen.

De dierenarts heeft me de 10-dosis meegegeven van beide vaccins, omdat ik met 8 konijnen dan ook een stuk goedkoper uit ben... Als ik een volgende keer ga, zal ik dit zeker een keertje aankaarten... Is er daar een merknaam van bekend van die nieuwste vaccins?

Het vreemde is ook, dat ze overdag in feite weinig eet, maar een keer donker, dat ze dan wel volop zit te knabbelen. Tussendoor knabbelt ze wel af en toe een beetje, maar zolang ze daar geen darmstoppen heeft daardoor...

Ze heeft nu net haar medicatie gekregen, en ze was heel flink om haar panacur en vitamine B-drankje binnen te nemen. Ik heb poeder van vit.B opgelost in water, en dit dan in een spuitje gedaan in haar mond...

Mijn man hield haar vast, en vond haar toch al wat steviger aanvoelen dan de vorige dagen. Dus we hopen met kleine stapjes toch vooruitgang te boeken in haar genezingsproces!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stapje voor stapje gaat het hier beter met Mormel. Vandaag is ze al de hele tijd actief, vooral snuffelen en zoeken naar eten in haar hokje. gelukkig is het een klein hokje, zodat ze die snel kan vinden. Voorlopig is ze niet in staat om een groter hok te hebben. Ik heb haar nu wel wat buiten gezet, zodat ze wat kan genieten van de buitenlucht, het is toch mooi weer vandaag.

Op aanraden van een andere BB'er heb ik nog wat extra voer besteld (vlokken, kruiden en zo) om haar te laten aansterken, en ik hoop dat de firma ze snel verstuurd naar België. Ik heb niets gevonden van Belgische onlinewinkels die dit verdelen, dus ik vrees dat ik ook bij de gewone winkels niet veel kans heb om het te vinden.

Zo meteen ga ik nog even de weide in naast ons huis op zoek naar nog extra lekkers voor haar, want blijkbaar heeft ze nu haar eetlust goed teruggevonden, dus moeten we dat ook stimuleren.

Vanavond ga ik ook langs bij de konijnkundige DA die hier in de lijst staat, dus ik hoop dat we op de juiste manier bezig zijn!

Mormel is niet alleen actiever in haar kooi, ook toen ik haar uithaalde om buiten te zetten, waren er kleine tekenen van spartelen, en zo ken ik mijn kleine meid weer! Ze is absoluut geen knuffelkonijn en spartelde vroeger altijd als je haar wil opnemen, en dan sta je vol krabbels uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag tijdens het vrij spreekuur naar een konijnkundige DA geweest, die ik hier op de lijst van het forum gevonden heb. Mormel had natuurlijk wat stress van de autorit (warmte + voor de brug + in de file van wegenwerken), maar ik ben ontzettend blij dat ik langs geweest ben.

Ze vermoeden idd ook E.Cuniculi, maar niet met de typische symptomen. Ze vroegen of ik een bloedonderzoek wou doen, maar het is niet 100% zeker dat ze de EC gaan vinden in haar bloed. Ik kan het maar proberen om toch een beetje uitsluitsel te geven. Ze moest een beetje geschoren worden om bloed te kunnen nemen, ze spartelde een beetje daarvoor, maar was dan megaflink toen ze het bloed aftapten.

Ze hebben haar grondig onderzocht, véél grondiger dan mijn DA, en ze stelden ook vast dat ze heel mager staat. Ik heb hen dan ook verteld dat ze vooral 's avonds massaal veel eet, maar overdag niet zoveel. Ik ga haar tussendoor nog een beetje moeten dwangvoederen.

Ik moet zeker stoppen met de inspuitingen Dexamethasone, ze heeft die in feite al te lang gekregen (kan ook een reden zijn van haar eetlustschommelingen) en moet ik vanaf morgen Metacam geven. En ook Panacur doorgeven, maar een lagere dosis dan van mijn andere DA. Ik mag ook de vitamine B verder geven.

Het was wel een ferme rekening, en ik heb ook heel wat speciaal voer ook besteld om haar te laten aansterken, in totaal een rekening van ruim 100€. Maar ik heb het er graag voor over als we haar terug op de been kunnen helpen. Helaas was het eten vandaag niet verstuurd, maar morgen wel, dus misschien dat het hier donderdag dan al is, dan zet ik haar dat meteen voor!

Wat de blindheid betreft, de DA had de indruk dat ze wel wat reageerde op de bewegingen, dus laat ons hopen dat het ook hier de goede richting mee uitgaat!

Dus al bij al goed nieuws, ze plast en keutelt goed, ze wast zich, en beetje bij beetje krijgt ze haar reflexen terug. Met kabouterstapjes gaat ze elke dag een beetje vooruit, dus we blijven hopen dat de medicatie goed aanslaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het de goede kant op gaat, laten we hopen dat dat zo doorgaat. Goed dat je naar een andere DA bent geweest die er wat meer aandacht voor had en ook wat meer verstand van lijkt te hebben. Zo moet het helemaal wel goed gaan komen! Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze was vanmorgen toch weer véél actiever dan de voorgaande dagen! Niet zoals ik van haar gewoon ben, maar ze draaide de hele tijd rond in haar kooi, en bij elke draai knabbelde ze lekkers. Ze zit voorlopig nog steeds in een klein hok, gewoon omdat ze ook niet zo veel beweegt. Van zodra ik zie dat ze actiever is, krijgt ze weer een groter hok.

Vanmorgen heeft ze al haar Panacur en Vitamine B gekregen, vanmiddag begin ik aan de Metacam. Ik wil nog even wachten, zodat de Dexamethasone van gisteren zeker uitgewerkt is. Het knarsetanden lijkt ook verminderd te zijn. Vanmorgen bij het oppakken om haar medicatie te geven, was ze ook een beetje aan het spartelen, en zo ken ik mijn meid weer!!!

Ze is daarnet ook weer even buiten geweest, maar toen zat er ook niet zo veel beweging in, maar ze reageerde wel toen Flokje passeerde aan haar hok. Dus ik hoop dat ze ook stilaan weer besef krijgt van haar omgeving!

Zopas haar hokje weer helemaal proper gemaakt en nu ligt ze daar weer in. Ik heb flink wat knabbels uit de tuin in haar hok gedaan en nog wat ander voer die ik liggen had, maar nu moet ze weer eerst ff uitblazen.

Het bloedonderzoek kan tot 10 dagen op zich laten wachten, maar het probleem is dat we dan al op reis zijn, over een goeie week vertrekken we. Maar ik weet dat ik haar in goede handen kan achterlaten op de plaats waar ook Speedy gaat logeren. Die heeft namelijk veel aandacht nodig, er moet goed op zijn voer worden gelet en ook zijn tandjes moeten 1 à 2 keer per maand geknipt worden. Ik ga vragen of Mormel daar ook mag logeren, want ik weet dat hij het gewoon is om met dieren om te gaan (hij heeft zelf vooral vogels) dus hij zal ook wel de medicatie kunnen toedienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn om te lezen dat het langzaam aan beter gaat met Mormel! Heel veel sterkte met haar! nog een tip voor als ze de panacur niet meer op wil eten: je kan het met babyhapje banaan of peren geven. ook kun je en klein stukje banaan in de blender doen met een heel klein beetje water, dat even goed mixen en dan de panacur erdoor en het wordt gegeten als een ware delicatesse! Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, moet zo weer aan de dwangvoer, want ze heeft nog maar weinig gegeten deze middag, en dat terwijl haar hok vol lekkers ligt...

Ze heeft meestal geen moeite met het innemen van de spuitjes in haar mondje, dus de Panacur gaat goed binnen. Blijkbaar heeft die van paarden (die de DA in huis had) al een appelsmaak! Haar Metacam heeft ze ook flink ingenomen.

Ik had de indruk dat ze met haar Dexamethasone-spuitjes toch wat actiever was dan nu...

De vitamine B dient voor het herstel van de zenuwen, die door de E.Cuniculi-ziekte aangetast worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker papje gemaakt met Critical Care, stukje banaan, een aardbei en een stukje appel, allemaal geraspt en gemengd met elkaar.

Ze heeft er wel wat van gegeten, maar is nu weer zo suf en zit ze gewoon met haar oogjes toe...

Ze zit nu op een dekentje, en heeft na het voederen daar wel even op gehuppeld, maar echt niet veel. Hopelijk wil ze zo meteen als het weer donker is, wél weer eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hier echt The Never Ending Story met mijn konijnen!!!

Vannacht nog bij de DA gezeten (ik ben écht wel blij dat ik deze via het forum heb gevonden, want je mag ze ALTIJD bellen!!!) want Mormel had al een hele tijd niet meer gegeten. Haar maagje rommelde ook, en wat we ook probeerden, niets hielp. Haar lik-reflex bij het toedienen van haar eten was ook verdwenen. Ik was wakker geworden, omdat ik haar zo hoorde zuchten.

Dus ik tegen 3u vanmorgen naar daar, ze krijgt nu om de 3 uur een spuitje Primperan om haar eetlust te doen opwekken en alles te laten werken zoals het hoort. Bij de DA was ze na het spuitje weer wat beter, eerst nog wat dwangvoer (wat ze wél oplikte) en haar dan wassen. Eenmaal thuis heb ik ook nog wat dwangvoer gegeven. Om 5u30 de wekker gezet voor een nieuw spuitje Primperan (de tweede mocht wat sneller van de DA) en dan weer wat proberen te slapen. Veel leven zat er niet in, en ik begon weer het ergste te vrezen. Voor ik naar mijn werk ging, nog vlug een spuitje gegeven, en mijn man heeft weer wat gedwangvoerderd.

Toen ik daarnet thuiskwam, hield ik mijn hart vast, of ze wel nog zou leven. Maar mijn meid heeft de vechtlust weer te pakken, en wat korrels aan het eten!!! Zo meteen ga ik haar bakje weer verschonen, zodat ik ook kan checken hoe het gesteld is met het plassen en keutelen.

Vanmorgen wou ik net ontbijten, maar ik besloot mijn lieveling Speedy even te knuffelen, dan leg ik hem als een baby in mijn armen! Maar tot mijn grote verbazing stonden zijn genitaliën helemaal gezwollen. Da's niet normaal, dus toch maar even een kijkje nemen, en ik had al gauw door wat het was: MADEN!!! In paniek mijn man erbij geroepen met het pincet om die vieze beesten zoveel mogelijk te verwijderen, en ook meteen de DA gebeld. Ik kon er niet meteen terecht omdat ze nog huisbezoeken moest doen, maar we moesten eerst zorgen dat Speedy zou blijven eten. Ik gaf hem een klein stukje brood (mag hij normaal gezien niet veel van eten, omdat hij te rap last heeft van zijn darmen) en dat at hij met veel smaak op. Dus dat zat wel snor.

Toen ik thuis kwam, eerst Mormel checken en dan Speedy, en ik zag niet meteen nog maden zitten. Dus hopelijk waren we er snel genoeg bij! Ik weet dat Speedy af en toe een vieze poep kan hebben, maar de laatste tijd ging het goed, en had ik ook al mijn energie nodig om Mormel erbovenop te helpen.

Dus ik weer gebeld, ik moest Stronghold halen en zorgen dat haar poepje ontsmet werd. Na 3 apotheken eindelijk een die Stronghold binnen had (had geen zin om bij mijn vaste apotheek te wachten tot 16u), en ze had vorig jaar ook een konijn gehad met maden. Ze wist dat het andere product absoluut niet toegediend mocht worden bij konijnen (ben de naam ff kwijt), maar ze wist niet dat Stronghold hiervoor ook kon helpen. Dus even wat gebabbeld over de konijnen, en toen ik weer thuis was, zag ik dat Speedy een plasje had laten vallen (niet op de vaste plaats, maar ik mag niet boos zijn natuurlijk daarvoor) en ook een rolletje blindedarmkeutels. Die zagen er goed uit, en zonder wormpjes. Dus ik hoop maar dat die maden niet naar binnen gevreten zijn...

Dus bij deze heb ik mijn handen vol met 2 zieke konijnen, zo meteen ga ik buiten voederen en ze ook één voor één checken of ze OK zijn. Mijn man heeft zelf gezegd dat ik beter het weekend zou thuisblijven om voor ze te zorgen, dus dat ga ik zeker en vast doen en ze goed in de watten leggen!!! Mijn man zit er uiteraard ook mee in, en hij had me nog een mailtje gestuurd met onder andere dit: Alles zal goed komen met de konijntjes, je zorgt er zo goed voor!!! En dat doe ik inderdaad en dat zal ik blijven doen, zodat al die dumpertjes hier de tijd van hun leven hebben!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu maar duimen dat ik alleen maar nog goed nieuws kan vertellen!!!

* Het speciale eten uit Nederland is hier aangekomen, met allerlei vruchten/kruiden in de hoop dat dit ook de eetlust zal aanwakkeren en haar zal aansterken

* Ze heeft toch weer zelfstandig het een en het ander gegeten.

* Ook Speedy lijkt helemaal op te knappen en ligt nu op het dekentje bij het hokje van Mormel!

Mijn taak als full-time konijnenverpleegster gaat verder, eerst hokje kuisen en dan een speciale menu samenstellen voor die twee, want ik ga Speedy ook ontstekingsremmende en wondherstellende planten geven, zodat hij het voorval van de maden snel te boven komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speedy is hier al echt weer bijna de oude, is weer à volonté te knabbelen, en ik check regelmatig zijn poepje opnieuw, en gelukkkig geen gewriemel meer te zien. Dus laat ons hopen dat die 20 maden van vanmorgen de enige waren!

Met Mormel gaat het ook weer beter dan vannacht, ze is toch weer wat actiever geweest in haar hokje (staat nu open, zodat Speedy er ook bij kan om bijvoorbeeld likjes te geven :love: en heeft toch zelfstandig groenvoer gegeten en ook uit haar bakje met speciaal voer is er wat uit. Ze heeft de keuze uit dit en ook haar gewone biks, dus mevrouw komt zeker niets tekort in dit 5-sterren konijnenrestaurant!!! :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes, ik zie weer kleine keuteltjes bij Mormeltje!!! Ik blij als geeneen, want ze eet nu weer zelfstandig, maar nog niet zo heel veel. Dus ik vermoed dat ze het meeste van wat ze eet, nodig heeft en niet omzet in keuteltjes.

Maar ik was echt dolblij (vreemd hé dat een mens blij kan zijn met keuteltjes!) en nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Straks nog even haar op de mat zetten bij Speedy om wat te knuffelen, zodat ze weer wat sociaal contact heeft met konijnen.

Mormel is actiever, maar slaapt ook nog héél véél, maar ze kan toch ook al weer rechtzitten zonder om te vallen.

En dan al die medicatie die ze moet, moet ik altijd goed nadenken wat ze al gekregen heeft, want sommige dingen moet ze om de 3u andere dingen 2x per dag, of 1x per dag.

Nu gaan we eerst wat knuffelen en zien of ze weer wat extra's wil eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het hele topic even gelezen, jeetje zeg wat een pech! Ik hoop wel dat Mormel (wat een grappige naam trouwens) en Speefy er beide snel bovenop komen!

kan het niet zo zijn dat ze misschien meer in de avond at omdat ze dan minder last van het licht had/heeft? Misschien dat ze nog wat donker/licht zag ondanks de blindheid, en dat het licht pijn deed? Of in ieder geval vervelend voor haar was?

Nou heel veel succes en ik duim voor je dat alles goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .