Ga naar inhoud

Gezondheid konijnen checken, hoe doen jullie dat?


Ainariel

Aanbevolen berichten

Ik heb vanavond even alle konijnen bekeken, hoe ze eruit zien, maar ik vroeg me eigenlijk af waar ik allemaal op moet letten.

Wat ik heb gedaan:

Als eerste vangen natuurlijk, daarna even zitten op een rioolbuis en het konijn rustig op mijn schoot zetten, maar wel in een houdgreep, anders is ie weg. Sommige konijnen vonden mij echt het grootste kreng ter wereld en probeerden op alle mogelijke manieren te ontsnappen. Ik heb geprobeerd om ze gewoon op te pakken, maar een aantal moest ik echt in het nekvel vasthouden omdat ze me anders giga zouden bijten (ze piepten ook, dus waren ze gewoon hartstikke bang). Iemand enig idee hoe ik dit de volgende keer het beste kan doen? Zat na de tijd onder de schrammen en bloedde 1 zo'n schram even goed (van het krabben van de nagels) en ik wil gewoon het liefst zo snel mogelijk met zo min mogelijk stress een konijn checken.

Daarna heb ik even in de oren gekeken of ik wat geks zag, even in de vacht gevoeld en daarna de pootjes bekeken. Ook hierin graag jullie advies: leggen jullie ze dan op de rug of hoe checken jullie dat? Ik heb speciaal de pootjes bekeken ivm de opmerking over het gaas op de grond, maar geen van de nijnen had wondjes. Wel hadden een paar een paar kleine bijtwondjes die bijna geheeld waren, dat was van het begin zeg maar toen ze een groep werden.

Daarna heb ik onder de staart gekeken of er misschien keuteltjes vast zaten in de vacht. De tandjes heb ik nog even gewoon bekeken of ze niet uitstaken (heb net wel het filmpje gezien maar denk niet dat ik deze methode snel voor elkaar krijg omdat ze allemaal nog vrij wild zijn).

Daarna heb ik ze neergezet, want ze vonden mij allemaal een heel grote beul. Ik had de nagels nog willen checken maar omdat ik door allemaal gekrabt werd en pogingen kreeg met bijten vond ik het voor nu wel even welletjes.

Is er nog iets wat ik eigenlijk had moeten checken en dus de volgende keer zeker niet moet vergeten? En als jullie tips hebben hoe ik het beste de diertjes kan checken zonder dat ze steeds zo in paniek raken, dan hoor ik het graag. Omdat ik de tip heb gekregen dat konijnen niet van oppakken houden, heb ik het sinds ze in de ren zitten niet meer geprobeerd maar moet toch af en toe even kijken of alles nog wel klopt toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mijn konijntje check, dan pak ik hem niet op, hij houdt daar ook niet van. Ik ga gewoon lekker op de grond naast hem zitten even wat aaien en zo en dan vertel ik hem wat ik ga doen, even zijn oortjes controleren (dat laat hij zonder problemen doen) slapers in zijn ogen laat hij ook zonder problemen verwijderen. zijn pootjes zijn iets meer "niet aankomen" maar het lukt om toch te checken ik neem ze niet volledig vast maar tussen 2 vingers. Na de pootjes geef ik hem meestal een snoepje, hij moet dan even op zijn onderste beentjes gaan staan, en ik zie dan zijn tandjes, als ik ze niet goed zie. Dan vertel ik hem dat ik zijn tandjes ga bekijken, dat vind hij absoluut niet fijn. Ik hou mijn hand onder zijn kin en met de andere open ik zijn mond en bekijk ik zijn tandjes, als het na 3 maal niet lukt dan stop ik en probeer ik later op de dag of s'anderdag opnieuw. maar als het lukt dan beloon ik hem. Verder let ik ook dagelijks op hoeveel hij eet en drinkt. op zijn keutels, zijn er blinde darm keutels bij of niet? op zijn gedrag. Gedraag hij zich anders dan normaal?

Als je nijntjes zo bang worden dat ze piepen dan zou ik echt even stoppen met de check, je moet ze gewoon laten worden aan de check-up niet ervoor zorgen dat ze er bang van worden en verder ook niet dat jij onder het bloed komt te staan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dus de komende tijd toch eerst maar even zorgen dat ze wat tammer zijn dus. Tja, ik moet nog aan zoveel dingen denken en wil natuurlijk het allerbeste voor ze. En ik had zoiets van: toch even de pootjes checken en sowieso de oren. Het is nog allemaal erg nieuw voor me, vandaar ook mijn vraag. Kom jullie de komende tijd denk ik nog wel vaker bestoken met dit soort dingetjes. ;)

Ze begonnen trouwens te piepen met het oppakken, daarna waren ze wel stil (nog wel wild), ze zijn dit niet zo gewend natuurlijk. Het waren voornamelijk Willow en Pluis, de wildkleur konijntjes: die hebben alleen maar in een hok met heel weinig mensencontact gezeten.

Nog een vraag: Sommige konijnen "schuren" met de kin soms tegen voorwerpen aan. Dat kan een buis zijn of bv een wortel. Is dat geur afzetten en zo hun territorium afbakenen of is het wat anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het vrijwel hetzelfde als titia, behalve dan de pootjes en de kont bij harley, want dit laat hij echt niet toe. Hier pak ik hem dus altijd even voor op, draai hem dan om, en leg hem even heel kort op zijn rug op mijn schoot, met zijn kont naar mij toe. Meestal zie ik dan binnen een oogopslag of zijn kont schoon is, en voel ik heel kort even aan zijn achterpoten. Binnen een minuut staat meneer dan weer op de grond, al bedelend om zijn wel verdiende snoepje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraag: Sommige konijnen "schuren" met de kin soms tegen voorwerpen aan. Dat kan een buis zijn of bv een wortel. Is dat geur afzetten en zo hun territorium afbakenen of is het wat anders?

Dat is meestal territorium afbakenen, maar hou ze wel in het oog dat het schuren niet extreem schuren wordt en wondjes veroorzaakt want dat kan op iets anders wijzen.

ps wat oortjes betreft hangoortjes zijn vatbaarder wat oorproblematiek betreft (allé dat zegt m"n dierenarts, maar Ceres is blijkbaar kloek en heeft nog nooit iets aan zijn oren gehad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is meestal territorium afbakenen, maar hou ze wel in het oog dat het schuren niet extreem schuren wordt en wondjes veroorzaakt want dat kan op iets anders wijzen.

ps wat oortjes betreft hangoortjes zijn vatbaarder wat oorproblematiek betreft (allé dat zegt m"n dierenarts, maar Ceres is blijkbaar kloek en heeft nog nooit iets aan zijn oren gehad)

Daarom was het voor mij even een reden om te checken maar ik zie echt helemaal niks vreemds, geen wondjes of zo. Maar goed, ik ga de volgende keer toch voor een wat andere aanpak. :yes:

Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom was het voor mij even een reden om te checken maar ik zie echt helemaal niks vreemds, geen wondjes of zo. Maar goed, ik ga de volgende keer toch voor een wat andere aanpak. :yes:

Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag!

Het is heel normaal konijnengedrag, geurtjes afgeven aan een of ander voorwerp. Ik zou me niet meteen druk gaan maken over wondjes! Dan kun je ze net zo goed in een gouden kooitje zetten :he:

Konijnen checken doen wij hier eigenlijk niet zelf, tenzij er afwijkend gedrag wordt getoond. Ze krijgen 1x per jaar hun inenting en krijgen dan een check bij de DA. Dat spaart een hoop stress.

We zien ze hier elke dag rondrennen en zo gauw we merken dat er eentje anders eet, of dat er duidelijk iets te zien is dat anders is dan gewoonlijk, dan halen we hem/haar wel even naar binnen om te kijken hoe of wat. En natuurlijk naar de DA als het nodig is.

Dus mijn tip aan jou is: lekker hun leventje laten leven en niet teveel lastigvallen met allerlei checks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat doe ik hier ook inderdaad (net als Rian) ik kijk naar het gedrag. leer je konijnen kennen, dan weet je wanneer er iets anders is dan normaal. denk ik dat er iets anders is, dan zet ik ze op tafel. op schoot gaan ze er inderdaad gelijk weer vandoor, op tafel is schijnbaar toch veiliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst inderdaad als een konijn minder eet of levendiger is dan normaal dan ga ik hem nakijken. Maar ik moet zeggen dat doordat konijnen prooidieren zijn je niet heel snel in de gaten hebt als ze iets hebben dus geregeld kijk ik ze ook even na.

Ik ga er nooit achter vangen. Ik neem ze meestal rustig op schoot en ga ze lekker aaien achter de oortjes vinden ze lekker. Een aantal konijntjes kam ik dan ook meteen. Dan kijk ik voorzichtig in hun oortjes en voel ook voorzichtig hun buikjes na of ik geen rare knobbels voel. Door het aaien heb ik natuurlijk ook geen rare knobbels gevoeld voor de rest. Dan til ik voorzichtig de voorpoten op en kijk daarbij meteen naar hun achterste en de achterpoten. En probeer ik de tanden ook te bekijken. Maar als je naar de dierenarts gaat voor de inentingen krijgen ze daarvoor ook ieder jaar een check-up.

Als je het regelmatig rustig doet eventueel regelmatig kammen dan wennen je konijnen eraan. Daarna natuurlijk iets lekkers geven.

Knuffels belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie dat jullie allemaal de tanden checken. Waarom?! hoe groot is de kans dat het nog scheef groeit als ze anders gewoon recht staan en ze ze er niet (half) uitgetrokken hebben? en dan nog merk je dat snel genoeg doordat ze langzamer eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik check mijn konijnen ook door middel van observatie. Als je gewoon tijd aan je konijnen besteedt en weet wat normaal gedrag is, zie je het vlot. En ook door gewoon bij ze te zitten, kun je veel zien. Ik gluur even in de oren als ze langs huppen. Onderkant van de pootjes zie ik als ze lekker op hun zij liggen etc. Zo zie ik ook of de nageltjes weer geknipt moeten worden.

Tanden checken doe ik alleen als er een indicatie is. Mijn rammetje had kans op gebitsproblemen, maar zelfs hem heb ik die ellende niet aan gedaan. Ik heb 't aan zijn gedrag gemerkt.

Ik pak mijn konijnen pas op voor een gezondheidscheck als ze duidelijke signalen geven dat er iets is... of ik ga direct naar de DA, want dan is er echt iets ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ik naar het konijn kijk, ligt aan het konijn. Dit zijn de punten waar ik op let:

- Hoe het dier loopt

- Of het dier goed eet en drinkt

- Hoe het zich gedraagt bij andere konijnen

- Uitvloeiingen uit neus of ogen

- Vacht moet glad, glanzend en gesloten zijn

- Oren

- Pootjes en nagels

- Gebit, als het konijn dat toe laat

- Evt. hoe de keutels er uit zien

Ik denk dat dit het wel is. Als ik nog ergens op kom, plaats ik dat nog wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie dat jullie allemaal de tanden checken. Waarom?! hoe groot is de kans dat het nog scheef groeit als ze anders gewoon recht staan en ze ze er niet (half) uitgetrokken hebben? en dan nog merk je dat snel genoeg doordat ze langzamer eten.

Mijn beide heren hebben hun tanden gebroken en daardoor groeide het scheef. Bij Sam zag ik hem hoog uit het hok springen en een beetje struikelen. Hij at toen gewoon, dus geen acht op geslagen. Opeens zag ik een lange tand.

Bram heeft denk ik hetzelfde gedaan, maar dat heb ik niet gezien. Ze gaan regelmatig naar pensions en ik denk dat het daar gebeurd moet zijn.

Het kan dus wel dat er later iets met de tanden gebeurt. In beide gevallen had ik het snel door en hebben ze met eten nooit echt last gehad. Verder check ik mijn konijnen nooit. Als er iets is, merk je dat wel aan hun gedrag of gewoon door naar ze te kijken. Alleen Bram kijk ik regelmatig na i.v.m. plakpoep. Nu kan ik de helft van mijn groep ook echt niet pakken, dus ik vertrouw op gewoon observeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pak mijn konijnen hier alleen op voor een check als ik daar een reden toe heb. Als ik bij eentje iets zie wat niet hoort dus. Verder inderdaad als ik bij ze in de ren zit en ze laten zich aaien, dan is het makkelijk checken op wondjes. Nageltjes knip ik eens in de zoveel tijd en omdat ik ze dan toch vast heb check ik meteen even de rest. Chevy knip ik ongeveer ééns in de twee maanden. Dan heb ik hem dus ook vast en maak dan meteen van de gelegenheid gebruik.

Voor de rest gewoon observeren en veel tijd met ze doorbrengen. Dat heeft twee voordelen: Ze wennen aan je en laten zich dus ook makkelijker checken wanneer het eens nodig is, én jij leert het gedrag van je konijnen kennen waardoor je iets ongewoons sneller opmerkt.

Tot slot: Intuitie! Als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt, zelfs zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is, nóóit negeren....!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie dat jullie allemaal de tanden checken. Waarom?! hoe groot is de kans dat het nog scheef groeit als ze anders gewoon recht staan en ze ze er niet (half) uitgetrokken hebben? en dan nog merk je dat snel genoeg doordat ze langzamer eten.

Ik check die van Ceres "regelmatig" (al wordt dit minder en minder) omdat de DA me dat zei te doen, omdat hij een risico van scheefgroeien heeft door een aangeboren afwijking of zo. Maar als hij veel kan knagen dan is dat grotendeels opgeslot, dus krijgt hij van mij regelmatig knaagvoer (wortels en co) en heeft hij knaagdingentjes) Maar algezien ik maar 2 maal per naar de DA moet als er niks scheelt heeft ze me toch aangeraden om het zelf 1 a 2 keer in de tussentijden te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .