Ga naar inhoud

Vergroeide kaak


molly

Aanbevolen berichten

Was vandaag bij mijn moeder en we gingen even langs de zorgboerderij daar. Zien we een konijn zitten met mega tanden, ben uiteraard gaan vragen hoe en wat en blijkt een oud konijn te zijn met een vergroeide kaak. Hij kan trouwens wel eten ermee. Ik heb hem meegenomen en kreeg meteen een jonge cavia mee die volgens meneer verlamd was. Werk aan de winkel dus.

Wie heeft er ervaring met een vergroeide kaak? Uiteraard gaan we volgende week even langs de KKDA maar ik zou graag jullie ervaring horen.

Ik zal morgen even een foto maken, moet ik eerst de haren tussen zijn tanden uithalen!

Cavia is mager en volgens mij vitamine c tekort, hij loopt hier wel wat en daar lag hij de hele tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat klinkt niet goed.

Ik zou een DA laten kijken naar de situatie. Wie weet gaat het niet echt over een vergroeide kaak en is het gewoon hoe de zorgboerderij het benoemt.

Een konijn met olifantstanden (dat maak ik op uit je bericht? te lange snijtanden?) zal niet goed kunnen blijven eten.

Daarnaast moeten die tanden of geslepen of getrokken worden. Ik heb ooit een konijn gezien dat zichzelf verlost had van zijn olifantstanden door ze ergens achter te haken en te trekken tot ze braken. Dit moet vreselijk zijn geweest en ze zijn daarna ook opnieuw terug gegroeid.

Als het echt een vergroeide kaak is, kan het zijn dat ook de kiezen niet juist afslijten en hij continu haken heeft. Dit kan dus zeer pijnlijk zijn voor het konijn.

In de meest ernstige gevallen van een vergroeide kaak, kiezen DA'en soms voor euthanasie.

Bij een gewone malocclusie van het gebit slijten de tanden nog iets af en kunnen haakjes om de paar maanden terug komen en behandeling vereisen. Bij een echt vergroeide kaak is het mogelijk dat er geen afslijting meer mogelijk is en er geen beginnen aan is om de haken bij te houden.

Daarom lijkt het me belangrijk om door een DA te laten vaststellen of de kaak echt vergroeid is en of de kiezen dus inderdaad ook niet afslijten.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 keer een konijn met een vergroeide kaak gehad, dat was echt een onderbeet helemaal naar voren. Deze heb ik toen in laten slapen, omdat de kiezen ook totaal scheef stonden. Gebracht voor tanden verwijderen, maar kiezen was zo'n drama dat ze daar een terug kerend probleem zal krijgen. Dat is dan wel belangrijk na te laten kijken, verwacht met het verhaal niet dat het echt een oud konijn zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze zulke dieren hebben zitten zonder naar een dierenarts te gaan, is volgens mij een melding bij de dierenbescherming waard!

Als het konijn alleen olifantstanden heeft, zou ik die laten verwijderen. Als de kaak echt vergroeid is, geeft het inderdaad ook een probleem met de kiezen. Een dierenarts moet dan beoordelen of het zinvol is er iets mee te doen. Wij hebben in de opvang recent een jong konijntje gehad met een vergroeide kaak. Omdat zij ook nog eens vreselijk bang was, hebben we voor haar ook voor euthanasie gekozen.

Een cavia die verlamd is heeft volgens mij ook niet echt een leuk leven voor zich. Hopelijk valt het mee. Super dat je je voor deze dieren in wilt zetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil even uitzoeken wie er verantwoordelijk is voor de zorgboerderij, gemeente of anders. Ik zal ook contact opnemen met de dierenbescherming in die regio want die hebben zelfs de konijnenberg gesponsord daar.

Hij moet wel even wennen nu met eten, gaat toch anders zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig weer met beide dieren thuis gekomen. Het konijn is zo ontzettend lief, boven tanden zijn geknipt. Even afwachten nu hoe het gaat. Kaak is niet vergroeid.

De cavia gebruikt de achterpootjes wel, lijkt op vitamine tekort dus we kijken even of ze opknapt van de vitamine c.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm diertje...

Ik ben eigenlijk stiekem nog wel benieuwd waarom er niet gekozen is voor tanden slijpen? Worden ze nu wel getrokken?

Zodra zijn conditie beter is worden ze getrokken en hij moet ook nog gecastreerd worden.

Zijn boventanden waren net een krul snor, slijpen doen ze onder narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .