Ga naar inhoud

kruiden en geneeskrachtig groenvoer


Annelies en Basje

Aanbevolen berichten

Nee, ze bloeien uit en dan hou je van die kale sprieten over en nauwelijks blad en dat verdwijnt gewoon in de zomer. Daar heb je in de herfst of winter geen lol van hoor, 't is echt een voorjaarsbloeier, dan komt het 3 keer zo veel weer op als het jaar ervoor :D

ok.. ik had de helft er al uit getrokken omdat ik dacht dat hij dan mss wel weer op zou komen.. hahaha.. domme ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dit is exact de lijst die ervoor gezorgd heeft dat mijn interesse gewekt was voor de toevoegingen in een konijnendieet, toch bedankt!

Ik heb de lijst ook steeds geprint liggen, en ik heb ook net een mini versie gemaakt om mee naar de winkel te nemen, dan kan ik steeds even controleren of het goed is en wat het gaat doen, als ik denk wat bijzonders te zijn tegengekomen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is exact de lijst die ervoor gezorgd heeft dat mijn interesse gewekt was voor de toevoegingen in een konijnendieet, toch bedankt!

Ik heb de lijst ook steeds geprint liggen, en ik heb ook net een mini versie gemaakt om mee naar de winkel te nemen, dan kan ik steeds even controleren of het goed is en wat het gaat doen, als ik denk wat bijzonders te zijn tegengekomen. :)

Waar ga je je gedroogde kruiden vandaan halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een winkeltje waar ze gedroogde kruiden en planten verkopen, de meeste dingen zijn daar wel vrij fijn gesneden, maar een aantal dingen (zoals hun wilde kamille) zijn gewoon volledig. De planten zijn daar speciaal gedroogd voor dat "natuurwinkeltje" en bevatten geen toevoegsels. Soms brengen ze in grote hoeveelheden kruiden uit die goedkoper zijn, als special zeg maar, dat is momenteel brandnetel.

De pellets zou ik op een website voor dierenvoeder kopen.

Indien je van beide een specifieke naam wilt kan je misschien best een PB zenden, ik weet nl niet of ik het hier zomaar mag plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een winkeltje waar ze gedroogde kruiden en planten verkopen, de meeste dingen zijn daar wel vrij fijn gesneden, maar een aantal dingen (zoals hun wilde kamille) zijn gewoon volledig. De planten zijn daar speciaal gedroogd voor dat "natuurwinkeltje" en bevatten geen toevoegsels. Soms brengen ze in grote hoeveelheden kruiden uit die goedkoper zijn, als special zeg maar, dat is momenteel brandnetel.

De pellets zou ik op een website voor dierenvoeder kopen.

Indien je van beide een specifieke naam wilt kan je misschien best een PB zenden, ik weet nl niet of ik het hier zomaar mag plaatsen.

Is dierenkruiden.nl niet goedkoper?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook een beetje lastig wat jullie bedoelen "met mate"? Is dat bv 1 tak kamille per dag/week per konijn? Ik pluk nu 2 takken voor 6 konijnen, ze delen toch met elkaar. Ik ben doodsbang om teveel te geven, dus ik doe gewoon weinig en zorg gewoon dat de bakjes 1x per dag gevuld worden met voer en check meerdere malen per dag of er nog hooi aanwezig is. Merk dat dit vooral 's nachts wordt gegeten.

En kamille is hoop ik toch bloemen en steeltje (zonder wortels/zand)? Misschien een domme vraag, maar wil geen zieke konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn bij mij opnieuw opgekomen, vond ik wel grappig. Omdat ik op het moment al een tijdje met een burnout zit, is mijn tuin nou niet bepaald goed gegaan dit jaar. Vorig jaar had ik een leuke eetbare tuin, maar heb niet de energie om voor plantjes te gaan zorgen. Voor dieren, dat is dan weer een ander verhaal, ik krijg echt energie van de konijnen. ;) Maar dan weet ik dan weer, want ik vind die maten echt lastig bepalen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe juist iedere dag hetzelfde zodat ze er niet opnieuw aan hoeven te wennen of zo, maar dan dus maar van ieder ding 1 of 2 blaadjes per konijn. Sommige dingen trouwens wel meer, de dingen die ze altijd snel goed opeten, zoals smalle weegbree 4 blaadjes per nijn en goudsbloemen ook wel 3 of 4 goudsbloemen per konijn, en paardebloem ook wel gauw 5 blaadjes per konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij konijntjes met gevoelige darmen Lonja? Basje moet hier aan helemaal niets wennen heb ik het idee, zijn keuteltjes zijn steeds exact hetzelfde.

Ik heb overigens vandaag fijne (gedroogde) kruiden gekocht, er zijn verschillende soorten, voor de mensen die er in geïnteresseerd zijn geef ik hieronder de linkjes:

Peterseliesteeltjes

Smalle weegbree (95%) en korenbloemen (deze heb ik)

Green oats

"Kruidetuin" met groene haver, groene tarwe, peterselie, melisse, pepermunt, brandnetel, paardenbloem en kamille (heb ik ook)

Paardenbloem

"Carrot herb" (wortelloof?)

Voor de Belgjes onder ons is dit te verkrijgen in de Aveve voor de prijs van ongeveer 3euro 50. De hoeveelheid is telkens 100 gram. Ik vind er -als ik de verpakking zo bekijk) op het eerste zicht weinig gruis in zitten en de sprieten lijken allemaal van zeer goede kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij konijntjes met gevoelige darmen Lonja? Basje moet hier aan helemaal niets wennen heb ik het idee, zijn keuteltjes zijn steeds exact hetzelfde.

Ja Klaver heeft wel erg gevoelige darmen, maar ook voordat zij er was deed ik het al op deze manier. Vind ik zelf veel makkelijker, hoef ik niet na te denken op mijn ronde om het huis wat ik wel en niet zal plukken. Bovendien leek het mij natuurlijker. Een konijn in de natuur knabbelt ook hier een beetje, daar een beetje, die zal denk ik niet de ene dag 1 plant opeten en de volgende dag een andere plant kaalvreten had ik zo geredeneerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik het met je eens ben wat betreffende het plant knabbelen in het wild weet ik toch niet zeker of ik die vergelijking vind opgaan voor onze huisdiertjes, hun spijsverteringsstelsel is wel wat aangepast aan het leven als huisdier denk ik: het ganse jaar door groentjes, brokjes eten, verse takken waar ze anders nooit bij zouden kunnen,... Dat zal toch allemaal wel sporen nalaten?

Zijn konijntjes in het wild overigens teritorium/terein vast? Huppelen die soms niet van regio naar regio, de ene periode op een veld, de andere in een bos,.. Waardoor de voeding van kruides en dergelijke soms ook plots verandert?

Ik weet het allemaal niet zo zeker denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ja, als toevoeging op mijn bericht met de gedroogde kruides in van daarstraks: we hebben ook een heleboel bio kruidenplanten voor menselijke consumptie gekocht, die zijn alleen nog best klein dus het duurt nog even voordat ze snoeien voor konijnenconsumptie aan kunnen, vandaar de gedroogde kruides als tussenoplossing. We gaan de plantjes in de volle grond zaaien, hebben de wilde konijnen hier er ook nog wat aan :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook een beetje lastig wat jullie bedoelen "met mate"? Is dat bv 1 tak kamille per dag/week per konijn? Ik pluk nu 2 takken voor 6 konijnen, ze delen toch met elkaar. Ik ben doodsbang om teveel te geven, dus ik doe gewoon weinig en zorg gewoon dat de bakjes 1x per dag gevuld worden met voer en check meerdere malen per dag of er nog hooi aanwezig is. Merk dat dit vooral 's nachts wordt gegeten.

En kamille is hoop ik toch bloemen en steeltje (zonder wortels/zand)? Misschien een domme vraag, maar wil geen zieke konijnen.

Ik pluk gewoon wat uit de tuin wanneer ik er zin in heb en net hoeveel ik die dag wil geven (afhankelijk van hoe goed de boel in mijn tuin bloeit). Als ik per ongeluk de plant met wortel en al eruit trek, krijgen ze ook de wortel. Ik ben daar echt niet pietluttig over..

Volgens mij kun je bij gezonde konijnen niet snel te veel geven. Zolang het geen dat je geeft niet tot de giftige planten behorne..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik het met je eens ben wat betreffende het plant knabbelen in het wild weet ik toch niet zeker of ik die vergelijking vind opgaan voor onze huisdiertjes, hun spijsverteringsstelsel is wel wat aangepast aan het leven als huisdier denk ik: het ganse jaar door groentjes, brokjes eten, verse takken waar ze anders nooit bij zouden kunnen,... Dat zal toch allemaal wel sporen nalaten?

Zijn konijntjes in het wild overigens teritorium/terein vast? Huppelen die soms niet van regio naar regio, de ene periode op een veld, de andere in een bos,.. Waardoor de voeding van kruides en dergelijke soms ook plots verandert?

Ik weet het allemaal niet zo zeker denk ik.

Ik denk ook zeker niet dat het kwaad kan, ieder zijn manier :)

Wilde konijnen zijn heel territorium-vast, het vrouwtje bepaalt waar het hol komt en het mannetje bewaakt de grenzen van het territorium. Dat alles binnen een kolonie, die ook een vaste plek heeft met zo verschillende groepen/koppeltjes. Daar blijven ze tot er een andere man uit de kolonie eventueel het territorium op komt eisen en het oorspronkelijke mannetje te zwak is om het nog te kunnen verdedigen, dus pas als hij in de eerste plaats al geen recht had op zo'n goed territorium omdat hij niet echt een sterk of gezond konijn is, of omdat hij te oud wordt, of als er ruimtegebrek is, wordt hij verdreven of zijn territorium wordt kleiner. Het vrouwtje wordt, als het nieuwe mannetje dominant genoeg is, mee overgenomen met het territorium.

Ieder jaar zo in november, vlak voor het vruchtbare seizoen vindt deze strijd om territorium opnieuw plaats.

De jongste rammelaars die dat jaar geboren zijn hebben tot die tijd in het territorium van hun ouders gewoond, maar gaan dan hun eigen plek opeisen. Wat ze meestal niet lukt omdat ze pas echt groot en sterk genoeg zijn na hun eerste winter. Deze rammen verlaten dan vaak de kolonie en kunnen wel kilometers zwerven als er binnen de oorspronkelijke kolonie geen ruimte is voor nieuwe koppels. Zij stichten zo weer een nieuwe kolonie, of sluiten zich aan bij een bestaande. Daar eenmaal een eigen territorium kan die weer jaren behoren aan dezelfde ram en voedster(s).

De beste territoria zijn die waar veel gras en verschillende planten staan. Die behoren aan de sterkste konijnen. Bovendien hebben de sterkste konijnen het recht om te foerageren op het territorium van de konijnen die onder hen staan.

Zij krijgen dus het beste eten, hebben de meeste vrouwtjes en planten zich het meeste voort. Recht van de sterkste. Zij hebben dus veel afwisseling in de dingen die ze eten. Degenen die zwakker of jonger zijn krijgen minder goed te eten, hebben slechtere huisvesting e.d. (bijvoorbeeld vochtige holen) en zullen dus ook eerder sterven.

Ik leg het nu nog heel simpel uit, er zitten heel veel mitsen en maren aan dit verhaal, maar als je er meer over wilt weten moet je het boek van R.M. Lockley- The private life of the rabbit maar eens lezen. En Waterschapsheuvel, wat gebaseerd is op het onderzoek van R.M. Lockley. Niet alles uit waterschapsheuvel is waar natuurlijk, ik denk bijvoorbeeld niet dat konijnen met meeuwen kunnen praten (maar zelfs die meeuw in het verhaal komt voor in het wetenschappelijke onderzoek), maar in kolonies kunnen afhankelijk van de omgeving en het karakter van het konijn wat de baas is wel degelijk wat je bijna verschillende politieke systemen kan noemen hebben.

Ook kun je in dat boek veel lezen over de werking van de spijsvertering en het foerageergedrag en dus de eetgewoontes van het wilde konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk om nog even een lang verhaal kort te maken: Afwisseling in planten is in de natuur iets wat voor de beste en sterkste konijnen weggelegd is. Dit is goed voor ze. Maar compleet nieuwe planten zullen ze niet gauw leren kennen, plantengemeenschappen zijn weer een verhaal apart maar op bepaalde grondsoorten groeien bepaalde planten, en dat zijn altijd dezelfde soorten planten die bij elkaar horen. Het enkele konijn dat een keer 2 kilometer verderop gaat wonen zal dus hooguit een paar nieuwe planten tegenkomen, en dat is ook niet van de ene dag op de andere. Zo kan hun spijsvertering wel wennen aan iets nieuws. Maar het dieet wordt nooit compleet omgegooid. Dus: Afwisseling van planten die vertrouwd zijn (waar ze al door de moedermelk de juiste bacteriën voor in de spijsvertering hebben) is prima, goed zelfs, maar ineens andere voeding is niet natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basje (het konijntje waardoor ik me ben gaan informeren in dit alles) krijgt sinds de start van dit topic dagelijks kruiden. Dagelijks eet hij nu een combinatie van (steeds in kleine hoeveelheden verstrekte) rozemarijn, aardbeiblad, munt, peterselie, venkel,.. De kruides zijn grotendeels vers uit de tuin, allen geschikt voor mensenlijke consumptie en biologisch geteeld. Ik heb ze gehaald in het tuincentrum. Voor de zekerheid was ik ze grondig voor ik ze geef.

Of het toeval is of niet weet ik niet, maar wat wel zeker is: hij eet een heleboel meer hooi sinds ik dit geef, en ook zijn bix gaan nog vlotjes binnen. Ik ben er dus van overtuigd dat kruiden geven (in mijn geval op dit 1ne konijntje) geleid heeft tot een beter voedingspatroon voor mijn diertje, maw: de hooi-consumptie is enorm gestegen. Momenteel gaan er hier 3 handjes hooi door per dag, tov 2 maanden geleden (toen ik hem in huis nam) ongeveer 1.. Er zullen vast veel factoren een invloed hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat dit een belangrijke zou kunnen zijn.

Deze toename van hooiconsumptie is langzaam gekomen op relatief korte tijd, dus ik ben helemaal gelukkig. Misschien kan dit dus een belangrijke tip betekenen voor mensen die konijntjes hebben die weinig hooi eten?

Zijn er nog mensen die dit ervaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .