Ga naar inhoud

Mijn konijn bijt/knabbelt aan mijn arm


Ainariel

Aanbevolen berichten

Ik heb even een vraag over mijn konijn Maggy. We hebben nu sinds 1,5 week 4 konijnen (met een grote ren met buizen, boomstammen en dergelijke). Snuf en Maggy hebben wij nu 1,5 week en sinds afgelopen zondag hebben we nog 2 andere konijntjes erbij (daar moet ik nog steeds 2 leuke namen voor verzinnen, maar ik moet even op zoek naar inspiratie). Afgelopen zondag hebben wij ook de ren gemaakt, dus het was voor alle konijnen een compleet nieuw terrein en het gaat heel goed samen. De eerste avond werd er wel even een soort van rangorde bepaald, maar dat gaat nu heel goed.

Nog even korte info: Maggy is een vrouwtjes hangoor van ca 2 jaar. Snuf is een gecastreerd mannetje van dezelfe leeftijd. En de 2 anderen zijn een maandje of 4, die hebben we zondag opgehaald bij mensen die die beestjes alleen maar in een hokje hadden zitten en er niks mee deden, vandaar dat ze ook nog wat wild zijn. Maggy en Snuf zijn een koppeltje die we bij een gezin hebben weggehaald omdat ze daar de konijntjes niet de aandacht konden geven omdat ze in de zomer vaak weg zijn en ze hadden ook niet zoveel ruimte voor de konijnen omdat ze de tuin wilden aanpakken. Deze mensen wilden een goed tehuis en willen ook checken hoe hun konijnen het bij hun nieuwe tehuis maken. Het andere gezin had ik meer de indruk dat het in een opwelling is gekocht, want hun zoontje vond ze wel leuk maar wilde ze niet knuffelen. Het zijn alle 4 hangoren.

Maar nu weer even terug naar Maggy: als ik haar op de arm heb, dan kan het zijn dat ze zomaar in mijn arm zit te bijten. Snuf doet dit niet (die 2 anderen kan ik op het moment nog niet vangen, die zijn nog wat te schuw dus paai ik ze nu elke keer met een stukje wortel in mijn hand zodat ze langzaam aan me gaan wennen), die vindt het heerlijk op de arm. Maar Maggy vindt het volgens mij maar niks.

Waar valt dit gedrag onder volgens jullie? Territoriaal gedrag of angst? Ik kan het niet zo goed bepalen en daarom vind ik het ook moeilijk om te weten hoe ik dit kan tegengaan en wil niet dat ik het gedrag fout aanpak, want dan ben je verder van huis.

Voor de rest gaat het prima: ze eten en drinken goed, hebben het prima naar hun zin in hun grote ren en hupsen ze echt vrolijk rond. En wijzelf zijn er ook heel blij mee natuurlijk. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gedrag valt onder laat me op de grond zitten, want help ik ben een prooidier. Het is ook niet aan te raden konijnen met regelmaat op te pakken, omdat ze hier angstig of agressief van kunnen worden. Bij de konijnen die het volgens mensen vaak heerlijk vinden, doen die konijnen niks uit angst. Het is natuurlijk een hele logische reactie voor een prooidier.. ik zou zeggen lekker laten hupsen, in de ren gaan zitten en zo aaien. Ook voor Snuf.. het zal niet het eerste konijn zijn die zich rustig houd uit angst en zich straks helemaal niet laat oppakken wanneer het wel een keer nodig is.

Weet je trouwens ook wat de geslachten zijn van de kleintjes van 4 maanden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kleintjes zijn vrouwtjes. Ik wilde er nl maar maximaal 1 mannetje in.

Bedankt voor je informatie, dan weet ik dat ook weer. Want ik snapte het niet, want deze 2 werden nl door de kinderen van hun vorige thuis vaak op de arm geknuffeld. Maar dan ga ik vanaf nu gewoon erbij zitten en op die manier contact maken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want ik snapte het niet, want deze 2 werden nl door de kinderen van hun vorige thuis vaak op de arm geknuffeld. Maar dan ga ik vanaf nu gewoon erbij zitten en op die manier contact maken.

veel kinderen nemen hun konijn op de arm maar voor zover ik weet vind geen enkel konijn het leuk. het ene konijn zal krabben, bijten het ander zal gewoon geen kik geven uit angst. aandacht geven met de pootjes op de grond vinden ze het fijnste ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

veel kinderen nemen hun konijn op de arm maar voor zover ik weet vind geen enkel konijn het leuk. het ene konijn zal krabben, bijten het ander zal gewoon geen kik geven uit angst. aandacht geven met de pootjes op de grond vinden ze het fijnste ;)

Ik zal er rekening mee houden. Zonet weer even het hok in en een appel meegenomen. Maggy nam een stukje aan en zolang ik haar voor de rest maar met rust laat, vindt ze het prima. Aaien wil ze nu niet. Goed, ik wil ook niet altijd aandacht krijgen, dus ze mogen van mij ook hun eigen knuffeltijden bepalen zeg maar. ;)

Heb op die manier even een kwartiertje erbij in gezeten en voor de rest alleen maar gekeken. De rest had geen zin in appel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super goed hoe je met de konijntjes om gaat in ieder geval :)

Betreft de kleintjes heb je die op geslacht zelf ook nog een keer controleerd? Want het gebeurd echt heel vaak dat het geslacht verkeerd is en dat je toch een vent tussen je dames hebt lopen. Zeker aan te raden even te bekijken als ze een maand of 4 zijn.

Verder is een groep van 3 dames en 1 heer even afwachten hoe dit gaat, zeker omdat ik het idee heb dat Snuf redelijk soft is en als de dames in de pubertijd komen kan dat nog wel is heibel geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .