Ga naar inhoud

Konijn heeft snot + allerlei kwalen : niks meer aan te doen


Seline19

Aanbevolen berichten

ik hoop voor je dat je terug komt met nieuwe informatie, en nieuwe kans op herstel. ik heb angel na binnen gehaalt, het is hier binnen een stuk koeler dan buiten, kon haar ook zo pakken (de laatste dagen al), terwijl ze normaal gesproken altijd weg zou rennen, ze is normaal echt zo een buiten konijn in een grote ren die lekker haar eigen dingetje doet en liever wegrent dan opgepakt wilt worden.

ik zag net dat ze nu ook diaree heeft, sinds vanmiddag. verders doet ze niet veel meer, kleine beetjes eten af en toe, en zichzelf om laten vallen en dan blijft ze liggen, ook zij heeft zichtbaar moeite met ademen, haar amenhaling piept daar af en toe ook bij, en af en toe maakt ze een knorrent geluidje, maar klinkt niet als een vreugde knorretje, meer alsof ze in paniek is en iets duidelijk wil maken. haar ogen heeft ze hooguit half open, maar heb haar ook al paar keer met de ogen dicht zien liggen, dit is ook niets voor haar, ik heb weleend horen zeggen dat konijnen alleen de ogen dicht doen als ze zich vertrouwd voelen, maar normaal ligt ze altijd met ogen open, weet dus niet of dat als iets positiefs moet zien.

groetjes leoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hee allemaal.

Met pijn in mijn hart - en terwijl mijn ogen pijn doen van het vele huilen - moet ik jullie mededelen dat Donsje vanochtend om 12.15 ingeslapen is. De dierenarts schrok inderdaad van hoe slecht Donsje eruit zag. We hebben haar weer gewogen en ze woog slechts 811 gram, dat terwijl ze eerder rond de 2.8 / 3 kilo woog. Ook bleek ze een beginnende gasbuikje te krijgen. De oorzaak hiervan was dan dat ze te weinig - tot niet at. Daardoor begonnen de gasprocessen op gang te komen. Voor de rest bleek Donsje ook heel erg uitgedroogd te zijn. De dierenarts vertelde me dat dit niet gemakkelijk op te lossen was met één medicijn. Ook verbaasde het de dierenarts dat Donsje het zo lang vol heeft weten te houden. Normaal wanneer een konijn toch echt naar adem hapt, is het een kwestie van een paar dagen. Hij vond dit er erg heftig uitzien. Wilde ik de strijd verder gaan, dan zou Donsje een hele intensieve behandeling krijgen. De kans dat Donsje dit zou overleven was in verhouding toch erg klein. Vooral omdat ze al op middelbare leeftijd is. Daarom heb ik de keuze gemaakt om haar de rust te geven die ze verdient. Maar wat heb ik er moeite mee gehad! Toen ik haar nog in de doos deed voordat ik ging en haar naast me op de passagiersstoel plaatste, hing ze iedere keer met haar kopje en voorpootjes uit de doos. Om haar heen kijkend - nieuwsgierig. Het doet me dan zo pijn om te bedenken dat dit misschien de laatste keer voor haar zou zijn. En ja .. Het duurde ongeveer 10 minuten totdat zij helemaal weg was. Blijft eng om te zien hoe je konijn nog de laatste schokken geeft en uiteindelijk slap in je armen ligt. De tranen rollen nu weer over mijn wangen. Maar Donsje heeft haar rust gevonden. Ze hoeft nu niet meer pijn te lijden. Alleen is Lámour, mijn grote kameraadje, alleen achtergebleven. Ik ga geen nieuw konijn kopen, want L'amour is een erg onverdraagzaam konijn naar anderen toe. Ook is L'amour al erg op leeftijd ( 8 jaar oud!!!) en ik denk niet dat een jong konijntje hem goed doet. Alleen met Donsje kon hij goed opschieten. Dit was wel het beste voor Donsje. Ze lijdt geen pijn meer. Maar oh.. wat doet afscheid nemen toch pijn!

Breezer. Ik kon Donsje de laatste tijd ook pakken, dat terwijl ze gewoon losliep in de tuin! Waarschijnlijk dan omdat ze erg verzwakt was. Klinkt niet goed dat jouw konijn diarree heeft. Donsje had dit af en toe gehad - maar niet lang. Met de ademhaling van jouw konijn was bij Donsje precies hetzelfde! Het begon met een verkoudheid en piepend ademhalen en inderdaad dat knorrend geluidje. Maar dat knorrend geluidje was volgens de dierenarts slijm dat vastzat. En in de loop kan dat slijm steeds meer worden en daardoor ging Donsje dus naar adem happen, ze kreeg het steeds benauwder. Ik hoop voor jou dat het nog niet te laat is ! Dwangvoeder je haar ook voor de zekerheid? Donsje had de laatste tijd ook vaak haar ogen op half 7. Weet niet of dat slecht of goed nieuws is.

Maar hou het vol met Angel!

Hier een foto van Donsje.

attachment.php?attachmentid=60146&d=1337696224

En dit is L'amour. De overgeblevene konijn.

attachment.php?attachmentid=60147&d=1337697055

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend erg dat je de strijd hebt verloren.. Jullie hebben allebei hartstikke hard gevochten en alles gedaan wat mogelijk was. Hopelijk kun je rust vinden in het idee dat Donsje niet meer hoeft te lijden en te vechten en dat ze nu fijn mag spelen achter de regenboogbrug. Heel veel sterkte en.. Achter elke traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinneringen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje, wat vind ik het erg voor je om dit te lezen, heel veel sterkte met het verlies. Wel wou ik even zeggen dat je er goed aan gedaan hebt, in je verhaal is duidelijk te lezen dat je er alles wat mogelijk was aan gedaan hebt. en ik weet zeker dat ze dan ook een heel goed leventje bij je gehad heeft, voor haar is dit zo beter nu.

angel zit nu al bij de dierenarts, ze ging vanmiddag te snel achteruit en inverband met de warmte ben ik dus maar eerder gegaan.ik hoop morgen meer te weten.

nogmaals heel veel sterkte met het verlies,

Link naar reactie
Delen op andere sites

:( Tranen in mijn ogen door je verhaal!

Jij en Donsje hebben gevochten voor alles, wat jullie waard waren, maar helaas. Je hebt de juiste keuze gemaakt en Donsje de rust gegeven, die ze zo hard verdiend had. Maar het is en blijft een rotbeslissing!

Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies! Geef Donsje een spaeciaal plekje in je hart en vergeet nooit, wat een bikkel ze is geweest.

"Achter elke traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinneringen.." Dit vond ik wel een hele mooie van AnneGrootendorst en ook heel treffend, want elke keer, dat je aan Donsje denken zal, zal dat met een lach en een traan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och meis wat vind ik dit erg voor je, Maar zoals anderen ook al zeggen je hebt de juiste beslissing gemaakt. Je hebt je lieve Donsje niet laten lijden.

Ik leef ontzettend met je mee weet helaas hoe verdrietig je kan zijn om je lieve konijntje wat er niet meer is. De spreuk die ik hier lees is inderdaad waar. Nu huil je van verdriet maar over een tijdje denk je ook weer aan alle leuke lieve dingen van je konijntje en komt er een glimlach bij.

Heel veel sterkte en ik leef echt met je mee.

Liefs en knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor jullie medeleven en reacties.

Het is weer een dag geleden, het gaat zo snel! Ik heb Donsje gisteren begraven met mijn zusje in het bos. Ze heeft een mooi grafje gekregen.

Even een klein vraagje.

L'amour heeft dus ongeveer 7 jaar met Donsje samengezeten.

Hoelang zal L'amour haar nog herinneren? Hij kwam vandaag nauwelijks het hok uit - dat terwijl zodra het poortje open is hij de eerste is die er altijd uitsprong. Is het een soort rouw? Voelt hij zich eenzaam? Zoja - tips om het beestje af te leiden? Misschien knuffeltje in het hok erbij zetten?

Maar nogmaals - hoelang is het geheugen van een konijn betreffende het 'herinneren of vergeten' van zijn maatje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is volgens mij verschillend per konijn, maar het duurt niet heel lang meestal. Mijn konijn kwijnde weg toen hij geen vrouwtje meer had. Hij kwam niet meer naar me toe en at mondjesmaat. Ik heb vlug een ander vriendinnetje voor hem gezocht want het ging echt niet goed. En hij is nu weer heel gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

toen wiskey vorige week overleden was, was breezer ook helemaal down, hij zat hele tijd en deed niks, wou ook zijn kast (dat is zijn hok onder het trappengat) niet uitkomen, ik had hier toevallig nog een jong konijntje (waarvan ik niet wou hij bij handelaar terrecht zou komen ) waar ik al mee was begonnen te koppelen aan breezer en wiskey, via tralies ertussen, en die heb ik bij breezer gezet, het ging gelijk goed, en hij begon hem te wassen, en al snel lagen ze lekker tegen elkaar aan, en toen leek breezer werd breezer weer wat vrolijker. Maar als je konijn wat lastiger te koppelen is, weet ik niet of het net zo makkelijk zou gaan, breezer is een gecasteerd mannetje van 10+ en die is vrij rustig en sociaal, als die kleine wat druk is negeert die hem gwoon even, en daarna als die kleine weer rustig is gaat die weer lief bij breezer liggen. breezer heeft nu wel momenten hij stukken jonger lijkt ineens, lekker rennen om de tafel heen etc, het heeft hem dus goed gedaan zo kleintje erbij.

ben je van plan een konijntje erbij te halen? misschien kun je dan in opvang proberen, daar kunnen ze helpen te kijken of het klikt.

groetjes leoni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was eigenlijk niet van plan om een nieuw konijntje te kopen als metgezel voor L'amour.

Ten eerste omdat L'amour een heel onverdraagzaam konijn is naar andere dieren toe. Bijvoorbeeld mijn cavia's, maar ook andere konijnen. Ik heb wel eens konijntje te logee gehad en het ging nooit lang goed. L'amour maakte knor geluiden en beet de ander konijn, ook rende hij er altijd boos achteraan. Met als gevolg dat de andere konijnen doodsbang in een hoekje zitten. Dus ik weet niet of het slim is om dan nog een konijn erbij te zetten.

Daarnaast ben ik 19 jaar, studeer HBO - rechten en ben op zoek naar een appartementje. Om dan een nieuw konijn aan te schaffen, terwijl ik de komende jaren mij niet volledig de aandacht op hun kan richten - ik weet niet of mijn moeder er zo blij mee is. Want dat zou betekenen dat mijn moeder de konijnen elke keer moet verzorgen.

Ik heb ook 2 cavia's, maar die zijn gemakkelijker te onderhouden. Ik heb ze binnenstaan en zij hebben in verhouding een kleiner hok nodig dan een konijn.

Volgende week komt weer een logeetje. Wacht even af hoe dit gaat. Misschien wordt L'amour wel milder, omdat hij nu alleen zit. Als dat het geval is, kan ik misschien toch een aanschaf van een nieuw konijn gaan overwegen. Ik zal dan wel naar een konijn zoeken die wat ouder is, want op een speels konijn zit L'amour hoogstwaarschijnlijk niet op te wachten!

Hij is vandaag gelukkig een stuk actiever geweest. Ik denk dat rondrennen in de tuin toch een afleiding geeft. Het zou erger zijn als L'amour alleen maar opgesloten zat in een hok en daar zijn resterende dagen zou moeten afwachten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een soort cirkel waar je in zit als je een koppeltje hebt waarvan er 1 overlijdt. Maar mijn konijn was ook een etterbak naar andere konijnen. Hij is heel kieskeurig en als ie een voedster niet moet dan bijt ie haar ook gewoon. En dat was al vrij rap het geval.

En toch is het gelukt om een meisje voor hem te vinden. Mocht je toch besluiten om nog een meisje te halen voor L'amour, vraag dan evt de opvang om je te helpen. Ik weet niet waar je ongeveer woont? Ik heb voor m'n konijn in Utrecht een meisje gevonden. Ik had het verhaal uitgelegd met erbij dat hij nogal moeilijk is. En ze vond het wel een uitdaging. Hij heeft er een week gezeten en ik kon ze gekoppeld mee terug nemen. Succes met je beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast ben ik 19 jaar, studeer HBO - rechten en ben op zoek naar een appartementje. Om dan een nieuw konijn aan te schaffen, terwijl ik de komende jaren mij niet volledig de aandacht op hun kan richten - ik weet niet of mijn moeder er zo blij mee is. Want dat zou betekenen dat mijn moeder de konijnen elke keer moet verzorgen.

Als je nu al weet, dat je waarschijnlijk de komende jaren niet je volle aandacht kan geven aan je konijn, dan zou ik er juist voor kiezen om een vriendinnetje voor L'amour (gave naam trouwens) te zoeken. Stel, dat jij inderdaad heel weinig tijd overhoudt, dan kan L'amour ernstig vereenzamen, maar als hij een vriendin heeft, heeft hij jouw aandacht niet nodig. En als je moeder eventueel al vaak voor L'amour zal moeten zorgen, dan maakt het ook weinig uit, of ze 1 of 2 konijnen moet verzorgen.

Maar ik begrijp je dilemma wel hoor. Het is gewoon lastig. Zeker ook, omdat L'amour zo moeilijk is en je, zoals Domino ook aangeeft, in een vicieuze cirkel terecht komt, omdat je steeds het risico loopt met 1 konijn te blijven zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je een punt ''Beestenbende''. Als ik een konijn pak, zal ik naar een opvang gaan kijken voor wat oudere konijnen.

Ik zal er eerst even serieus over nadenken wat ik denk wat het beste / verstandigste is. Ik moet niet vergeten dat L'amour al bijna 8 jaar oud is en de kans op ziektes etc groter wordt. En pak ik weer een konijn, dan blijf je toch in een vicieuze cikrel inderdaad.. Als L'amour straks sterft, dan zit de ander konijn weer alleen..

Maar eerst krijg ik binnenkort een konijn te loge. Ik zal kijken hoe L'amour hiermee omgaat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anders zou je eens op de site van BunnyBin moeten kijken. Die bemiddelen tussen baasjes, die hun oudere konijn willen afstaan en mensen, die op zoek zijn naar een ouder konijn. Als je al twijfelt, of je er nog weer een 2de konijn bij wilt, dan zou ik inderdaad sowieso geen jong konijn nemen. Als je L'amour een vriendinnetje geeft van ongeveer zijn leeftijd of iets ouder, dan loop je minder risico, dat bij overlijden eentje nog jaren alleen zou zitten.

Maar kijk eerst maar eens, hoe L'amour reageert op de logé en denk er eens goed over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .