Ga naar inhoud

Konijn heeft snot + allerlei kwalen : niks meer aan te doen


Seline19

Aanbevolen berichten

Hee dierenliefhebbers.

Ik heb net een account aangemaakt, omdat ik me erg ongerust maak over een van mijn konijnen Donsje.

Donsje is inmiddels 7 jaar oud. Ze heeft last van chronische snot ; ze heeft het nu al 3 jaar lang.

Tot nu toe is Donsje er met dip en ups erbovenop gekomen. Maar nu begin ik me erg zorgen te maken.

Donsje is de afgelopen weken heel erg afgevallen. Ik dwangvoeder haar wel, maar het rare is dat als zij los in de tuin loopt aan alle groen knabbelt. Ook fruit, groente en brood eet ze nog. Alleen haar normale eten niet. Daarnaast verliest Donsje nu echt grote klodders snot. Eerder had ze altijd een nat neusje waar wat snot vanaf droop. Maar nu zijn het echt grote klodders. Ze heeft al een paar maanden last van rochelend ademhalen. Ik denk dat er iets is met de longen. Ben trouwens al heel veel naar verschillende dierenartsen geweest, maar heb het gevoel dat de medicijnen die ik Donsje toedien niet echt helpen. Ik heb het idee dat de conditie van Donsje ook vlug achteruit gaat. Eerder rende ze toch nog energiek in de tuin. Nu kan ik haar zelfs zo vangen en zoekt ze plekjes op om daar languit te liggen. Toen ik haar vandaag vastpakte, zat haar hele buik vol met speeksel/pies/nattigheid. Haar staart was helemaal vies en de huid aan beide kanten van de staart was helemaal opgezwollen. Weet iemand wat dit is? Ik heb haar helemaal schoongemaakt. Maar ik ben bang dat dit keer het fataal gaat worden. Ze is zo mager. Ze heeft totaal geen conditie meer. Ze eet ook steeds minder, terwijl ik haar wel nog dwangvoeder. De verschillende medicijnen die ik heb gekregen, ook voor Snot, hebben geen effect meer. Kan het zijn dat er nu niks meer aan te doen is? Ik heb al zoveel gedaan? Moet ik het opgeven? Haar gewoon zoveel mogelijk nog in de tuin lekker laten rondlopen en zien wanneer haar tijd komt? En hetzelfde geldt voor haar ademhalingsproblemen: haar buik gaat echt op en neer als ze ademhaalt. Geen goed teken dus. Opereren is ze te zwak voor. Moet ik een scan laten maken? Maar kun je longproblemen ook met medicijnen oplossen? Ik denk het niet. En daarbij moet ik opassen dat ze niet teveel medicijnen krijgt.

Wie kan me helpen!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat voor medicijnen krijgt ze voor de snot? Weet je de namen daarvan, dan kunnen we misschien iets beter advies geven kwa of het nog helpt of er nog iets anders is.

Het eten, eet ze geen biks en hooi meer? Kan het zijn dat ze misschien haakjes heeft? Vaak houden ze als eerste op met hooi eten als ze haakjes hebben.

Je zou inderdaad nog kunnen overwegen om een foto te laten maken, maar dit zal wel onder narcose moeten lijkt mij, dus of dat nog verstandig is bij een konijn met zo'n lage weerstand en slechte conditie? (weet niet of het onder narcose moet hoor, maar lijkt me anders moeilijk om een dier stil te laten liggen).

Misschien dat mensen met meer ervaring van snot je beter kunnen helpen en nog advies kunnen geven. Uiteindelijk moet jij de keuze maken, samen met de dierenarts wanneer je konijntje uitbehandeld is en het kwaliteit van leven niet meer voldoende is om zo door te gaan. Maar in principe zolang een konijn nog zelfstandig eet en nog beweegt, het dus geen pijn lijdt, vind ik dat het nog kan. Als het stopt met eten, niet meer beweegt, en duidelijk pijn heeft is voor mij de keuze vaak wel duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het lees, is het een oud komijn met een lage weerstand. Oude konijnen eten minder dan jonge konijnen, zijn sneller bevattelijk voor ziektes ect. Ik denk dat het door ouderkom komt. En dat daarom de symptomen van het chronische snot erger worden omdat haar lichaam weinig energie heeft om er tegen te vechten.

Alleen die zwellingen bij dr staart vind ik raar. Ik zou ook niet weten wat dat zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn die zwellingen geen urinebrand?

Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar de medicijnen. Al heb ik eerlijk gezegd het gevoel dat ze nu behoorlijk ver is qua kwalen en klachten. Ik weet niet of ze nog genoeg heeft om ertegen te knokken.

Het vermageren kan meerdere oorzaken hebben en het is wel zaak om uit te zoeken waar dat vandaan komt. Ik noem een paar voorbeelden, (dit wil niet zeggen dat dit het is he!! Maar zijn voorbeelden) Haakjes, problemen met nieren, of bijv baarmoederproblemen.

Ik hoop voor je dat je haar er weer bovenop kan helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee.

Sorry voor mijn latere reactie. Had eerder geen tijd gehad om fatsoenlijk op jullie reacties te reageren.

Ik zal eerst even opnoemen wat voor medicijnen Donsje allemaal heeft gekregen. Deze heb ik overigens natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd ingediend, omdat sommige medicijnen simpelweg niet met elkaar gecombineerd mogen worden en het anders ook teveel voor Donsje is. Ik heb een flesje tetracycline en gentamycin gekregen van de dierenarts. Ook heb ik een hoestsiroop gekregen (Bisolvon). Daarnaast heb ik ook nog enrofloxaral gekregen. En voor de rest wat pijnstillers en ontstekingsremmers. Die enrofloxaral heeft totaal geen effect gehad bij mijn konijn. Tertracyline en gentamycin hebben in het begin een goede effect gehad, maar daarna kreeg Donsje weer een diepe dip.

Donsje eet geen hooi meer. Maar als ze in de tuin rondloopt, eet ze daarentegen wel weer gras. Betreffende het gebit van Donsje is er niks aan de hand. Deze heb ik al meerdere malen laten controleren. Daar zat het probleem niet.

Die zwellingen zouden best wel urinebrand kunnen zijn. Maar wat zou ik daaraan kunnen doen? Ik lees op internet dat urinebrand vaak ontstaat door verkeerde voeding. Maar Donsje krijgt al 7 jaar lang dezelfde voeding. Het is pas de afgelopen dagen komen opzetten. Dus ik kan haar geen andere voer gaan geven. Vooral nu het zo onstabiel met haar is, weet ik niet of het verstandig is. Mijn andere konijn eet wel gewoon flink van die voeding. Ook zie ik dat urinebrand veel voorkomt bij dikke konijnen. Nu is Donsje wel altijd een dikzak geweest, in vergelijking met onze andere konijn. Maar ook dan had het eerder moeten voorkomen. Donsje is tegenwoordig zo mager geworden, dat ik niet meer kan spreken van een dik konijn.

Dus zijn er tips wat ik daar kan doen zonder meteen een officiele behandeling? Want heb het gevoel ook dat de krachten van Donsje een beetje uitgeput zijn. Dus probeer het eerst te behandelen met zo'n min mogelijke ernstige ingrepen.

Amatjuh; ze is niet ingeënt. Ik had Donsje gekregen van een vriendin van mij die toen allerlei konijnen had. Ze kreeg verscheidene keren een nestje en een van de jonkies toen heb ik gekregen: Donsje dus.

Nog even kort een reactie op Shinli: ik wil haar zo lang mogelijk laten leven. Ik ben blij dat ze nog wat eet en het losrennen in de hle tuin doet haar ook goed. Dus dit betekent gelukkig dat ze nog niet al te veel pijn heeft. Ik vind het wel moeilijk om aan te zien hoe ze de laatste dagen echt verslechterd. Ik denk ook dat het geen zin meer heeft om weer naar de dierenarts te gaan. Zoals de anderen hierboven ook al hebben aangegeven, het is een oud konijn. Haar krachten zijn flink uitgeput. Daarom probeer ik haar zoveel mogelijk nu haar eigen gang te laten gaan. Maar het blijft zo moeilijk om te zien hoe je konijn aftakelt, terwijl je er niks meer aan kunt doen.

Ik heb ook nog een andere konijn dat bij Donsje in het hok samen zit. L'amour is 8 jaar oud. Hij is kerngezond. Ik kan ze ook het beste samen laten he? Ik lees heel veel waarschuwingen dat Snot besmettelijk is voor andere konijnen. Maar L'amour schijnt er geen last van te hebben. Ook zijn Donsje en L'amour zulke dikke maatjes, als ik ze uit elkaar haal zal dat geen stimulans voor Donsje zijn.

Het is toch wat. Je weet voordat je begint aan dieren dat zulke momenten vroeg of laat zullen komen. Maar als het eenmaal zover is, blijft het altijd moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is altijd moeilijk ja, dat is het grote nadeel van dieren hebben, zeg ik altijd.

Toen mijn konijn snot had, heb ik op een gegeven moment Duplocilline gehad om te geven. Dat is een behoorlijk zware antibiotica maar die helpt vaak wel tegen snot. Alleen weet ik niet of Donsje dat op dit moment nog aan kan.

De oorzaak van urinebrand kan volgens mij ook vanalles zijn. Misschien is ze te zwak om het nog schoon te houden. Wat je kan doen is het zelf schoonmaken voor haar en proberen haar op een zo droog mogelijk ondergrond zetten. Of in ieder geval iets waar de plas snel doorheen gaat of intrekt zodat ze niet in de nattigheid kan zitten.

Het mooiste zou zijn als je haar weer wat op krachten kan krijgen, maar ik weet niet of dat lukt.

Heel veel succes in ieder geval!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu? Heb ook 2 konijnen gehad met snot en het zware ademhalen. Bij mij moest ik ze allebei helaas in moeten slapen. Het enige wat in het begin hielp was Duplocilline, vraag daar maar eens naar aan je da. Dat is een penicilline en moet je onder de huid injecteren, elke 3 dagen.

Als dat niet helpt zou ik als ik jou was, je konijn in laten slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij urinebrand kan je de staart en de onliggende gebied kort scheeren en dan in smeren met vaseline.

Ik heb een konijn gehad met EC en scheerde of knipte de staart elke week de staart kort.

En in begin dagelijks met vaseline insmeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nu dit voor mijn "zwakkere" konijntjes. Ik geloof dat ze dat in de opvang ook wel gebruiken. Ik geef het nog niet zolang dus misschien dat er nog iemand anders is die kan reageren hierop.

Kruidenelixer voor de dieren van Jan Smit is samengesteld uit 120 soorten kruiden, mineralen en plantaardige oliën en biedt een optimale dagelijkse natuurlijke aanvulling. Dieren Kruidenelixer van Jan Smit versterkt het immuunsysteem, verbetert de conditie, ondersteund de organen, groei en de vacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi!

Het medicijn Duplocilinne heb ik inderdaad niet gehad. Ik heb gisteren een telefoontje gehad met de DA (een vrouw gesproken die Donsje de laatste tijd vaker heeft behandeld) en de mogelijkheid met desbetreffende medicijn besproken. Maar volgens deze mevrouw was het inderdaad een zware antibiotica en zij vond dat Donsje daar toch echt te zwak voor was. Dus stond een beetje met mijn mond vol tanden.

Ik hoor dat een van de mogelijkheden van de opgezwollen rode huid rondom de staart myx zou kunnen zijn. Maar wat is dit precies? Op internet kom ik namelijk hier niet heel veel wijzer van uit. Nee, de zwelling is nog niet weg.

Leonie, ik lees dat jij je konijnen hebt laten inslapen. Tot welke stadium heb je gewacht? Aten ze toen ook niet meer? Want Donsje eet wel beperkt en als ze in de tuin is, rent ze wel en tast ze elke planten aan! Dus dat vind ik zo tegenstrijdig. Betekent dit namelijk dat zij geen pijn lijdt of beperkt lijdt? Toch denk ik dat ze er wel last van moet hebben? Ze zal zich in iedergeval niet 100% gezond voelen.

Ik zal om te beginnen het kontje insmeren met vaseline. Hopelijk werkt het verzachtend. Die kruidenelixer zal ik ook wel naar kijken. Misschien bevordert dat de weerstand van het konijn.

De toestand met Donsje is trouwens stabiel. Ze eet nog altijd weinig (groente/brood/fruit) maar nu heeft ze er vlugger genoeg van. Eerder rende ze altijd naar de benedenhok om tussen de tralies om eten te bedelen. Nu geef ik haar ook wat, maar ze eet kleinere porties. Dus op dat gebied gaat ze wel achteruit. Het rochelende ademhalen is hetzelfde gebleven, maar dit heeft ze dan ook een tijdje. En met de zwellingen zal ik wat vaseline smeren. Voor de rest is alles gebleven zoals ik laatst had beschreven. Dus het is een kwestie van tijd. Ik ben er vrij zeker van dat zij het einde van deze zomer in iedergeval niet zal halen. Maar ik zal doen wat ik nog kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het geen Myxomatose is. Is jouw konijn onlangs ingeënt?

MIjn konijn met snot heeft ook eerst Duplocilline gehad. maar behandel ik nu meestal met zilverwater. Kan het geen EC zijn vermageren en urinebrand horen daar bij?

Ik weet het niet heel veel sterkte en beterschap dikke knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het hartstikke fijn dat jullie zo meedenken/ adviezen en informatie geven.

Heb eens opgezocht wat EC was en welke kenmerken erbij hoorde. Ik moet wel toegeven dat mijn konijn aan 3 kenmerken van EC voldoet:

- vermageren zonder reden

- verdikte, rode oogleden (overigens was dit ook een kenmerk van Snot)

- urinebrand.

Kan het zijn dat een konijn én Snot heeft én EC? Maar hele typische kenmerken van EC, zoals evenwichtsstoornis en schudden met kopje, dat heeft Donsje weer niet. Dus ik heb geen idee.

Vandaag ging het weer een stuk slechter met Donsje trouwens. Het was heerlijk weer en ik heb haar lekker buiten in de tuin gezet, samen met de ander konijn. Maar toen zag ik dat ze echt hapte naar adem: de neusgaatjes wijd open en het mondje op en neer. Nu heeft ze een paar maanden geleden ook zo naar adem gehapt en het is vanzelf weer minder geworden. Nu zag het er echter erger uit, paniekeriger. Toen ze in de tuin zat zocht ze meteen een beschut plekje op (achter een vijvertje) en heeft daar 3 uur op een steen gezeten, in de schaduw tussen de planten en daar stoicijns naar adem zitten te happen. Daarna begon ze opeens weer actief rond te rennen en te eten. Het adem happen werd toen ook weer minder.

Ook blijft Donsje dikke klodders snot verliezen. Ik vind ze overal. Moet het hok nu om de dag schoonmaken omdat de stro anders helemaal nat is van de snot. Daarnaast blijft Donsje last hebben van ''urine?'' op haar kontje en buik. De zijkant van haar achterpoten beginnen ook geiirriteerd te raken. Heb er wat vaseline op gesmeerd in de hoop dat het branden van het urine niet zo pijnlijk is voor haar. Ik ben er vrijwel zeker van dat het urinebrand is, want Donsje ruikt ook erg naar urine de laatste tijd.

Belleke, je behandelt je konijn met zilverwater? Wil je me daar wat meer over uitleggen?

Ik hoop dat ze de nacht gaat overleven. Ben benieuwd of ze morgen wat fitter is dan vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik lees hoe ziek dit konijntje is denk ik dat alleen zilverwater niet helpen zal.

Ik geef het als mijn konijn weer meer begint te snotteren hij heeft chronische snot. En dan helpt het wel.

Ik denk dat je naar de dierenarts toe moet gaan en vragen of hij voor EC kan gaan behandelen. En natuurlijk ook de urinebrand.

Wel de hele behandeling doen panacure-AB en Metacam denk ik.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je nijntje het gaat redden.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis een beetje de baytrill. Met deze AB heb ik al goede resultaten gehad tegen snot.

Soms kan het ook gegeven worden in combinatie met een andere AB, ik dacht Baycox (ik hoop dat ik niet nu niet het verkeerde medicijn noem)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baytril is wel genoemd, maar dan als enrofloxoral. Dat is hetzelfde maar dan een ander merk.

Ik vind het jammer dat EC gelijk weer geopperd wordt aangezien ik hier echt geen kenmerken van EC zie. Tuurlijk, urinebrand en vermageren komen ook bij EC voor maar dat zijn zulke algemene symptomen dat je daar geen conclusies aan kunt verbinden. Zie het een beetje als buikpijn en hoofdpijn bij mensen.

Wat betreft de medicijnen vraag ik me af in welke toedieningsvorm je de gentamycine hebt gekregen. Was dit een zalf of creme? Of heeft de DA haar een injectie gegeven? Over de tetracycline lees ik dat dat bij mensen de groei/ontwikkeling van de tanden en kiezen kan verstoren. Ik weet niet of dat bij konijnen ook zo is. Weet je toevallig ook welke tetracycline je hebt gehad? Doxoral (doxacycline) toevallig? Voor zover ik weet zijn doxoral en enrofloxacine (baytril/enrofloxoral) wel goede medicijnen tegen luchtwegproblemen, maar in dit geval zou het toch het proberen waard zijn om iets anders te geven. Bactrimel wordt normaal niet vaak gebruikt bij luchtweginfecties maar is wellicht een optie. En duplocilline zoals eerder genoemd. Het lijkt me niet dat dat middel 'zwaarder' is voor Donsje dan de ziekte zelf die duidelijk zijn tol eist. Let er wel op dat duplocilline (net als alle penicilline-soorten) bij konijnen absoluut NIET oraal mag worden toegedient!!! Enkel als injectie.

Het niet meer willen eten zou kunnen komen doordat ze zich niet lekker voelt of doordat ze moeilijkheden heeft met ademen, maar ook de kiezen zijn zeker een mogelijkheid. Kwijlt ze erg? Dat is vaak (maar niet altijd) een teken van kiesproblemen. Je zegt dat je het hebt laten nakijken maar hoe is er dan naar de kiezen gekeken? Dit is namelijk bij konijnen bijna niet te doen zonder narcose tenzij er een cameraatje gebruikt wordt. En zijn haar tanden in het verleden ooit eens geknipt? Knippen van de tanden kan toch problemen leiden door beschadiging van de tandwortel, daarom is het advies ook om de tanden nooit te knippen maar alleen af te slijpen indien nodig.

Hou er wel rekening mee dat de chronische snot je konijntje behoorlijk heeft verzwakt en dat ze tekenen vertoont van bronchitis of misschien wel longontsteking. Ik begrijp dat je er alles aan wilt doen om haar zo lang mogelijk bij je te houden maar op een gegeven moment ga je de strijd toch een keer verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .