Ga naar inhoud

Welke vragen aan da voor castratie


Snuffie09

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar de lijst met vragen ( en juiste antwoorden :mdr: ) welke je aan de da kunt stellen voor een castratie ( welke narcose ed. ).

Ik heb deze wel eerder op BB gezien ( oude lay out ), maar kan het nu niet vinden.

Snuffie is pas 3 jaar geworden en voorheen heeft hij geen last gehad van zijn hormonen, maar sinds een paar weken zijn de voeten van mijn zoon ( baasje ) niet meer veilig. Geeft er kleine beetjes in en wilde één keer rijden. We halen hem wel meteen weg, maar komt toch steeds weer terug.

Is dit een kort durende periode die ook weer overgaat?

Waar moet je verder rekening mee houden ( verzorging van wond, medicatie, etc. ) en is het bijv. verstandiger om te castreren als het bijv. minder warm is ofzo ( ivm. infectiegevaar wond ) ?

Heb al wel wat gelezen ( geen stro / hooi in hok maar handdoek; binnen houden ( zit nu ook hele jaar door binnen, geen probleem ), maar wil me graag goed voorbereiden om het zo soepel mogelijk voor onze lieve pluizebol te laten verlopen.

Hij is vorige maand geent en nagekeken. Voor de castratie kijken ze hem neem ik aan ook goed na ( las dat na 2 jaar het risico ( iets ) verhoogd is?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Karin

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn is onlangs gecastreerd en dat was onder gasnarcose en daarna kreeg hij een injectie om wakker te worden zodat hij niet langer dan nodig onder narcose was.

belangrijk is dat je konijn zo snel mogelijk begint te eten zodat de darmen niet stil komen te liggen.

mijn konijn werd 's ochtends gecastreerd en moest bij de da blijven tot hij iets at, om 8 uur 's avonds had hij nog steeds niets zelf gegeten en werd hij gedwangvoederd door de da. ze heeft mij zo'n zakje dwangvoer meegegeven voor het geval hij thuis nog steeds niet at maar dat heb ik niet nodig gehad maar het is toch steeds handig om dat mee te krijgen voor het geval dat.

wat ook belangrijk is, is dat je konijn blijft eten tot voor de operatie. als een da zegt dat een konijn op een nuchtere maag moet geopereerd worden dan klopt dit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is gisteren gecastreerd en heb gevraagd om dwangvoeding en pijnstilling mocht dit nodig zijn, maar het was niet nodig gelukkig. Hij is onder gasnarcose geweest en heeft inderdaad iets gehad om de narcose over te laten gaan. Gisteren was ie nog wat suf (ongeveer zo suf als een konijn :P)en slaperig (wel meteen bij thuiskomst een beetje groen gegeten gelukkig). Hij is ook 's ochtends gecastreerd en at om half 3 's middags zijn eerste hapjes. Uiteindelijk heeft hij gisteravond en vannacht juist meer dan gebruikelijk gegeten.

Ik kwam vorige week ook een topic tegen van een meisje dat haar konijn afgelopen donderdag liet castreren dus daar ook meegereageerd en van geleerd (o.a. die link die ik hier postte) maar toen zij terug kwam van de dierenarts had ze wat vragen over dat het konijn op zijn zij lag en er speeksel in zijn neus droop en dat hij zwaar ademde en niet goed uit zijn ogen keek. Niemand reageerde en ik wist ook niet of dat normaal was, maar dat was dus absoluut niet goed (uur later was hij dood). Was ook wel een belangrijke les, hij hoort gewoon normaal op zijn pootjes te zitten en normaal te liggen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja: dat heeft ons er al die tijd van weerhouden om hem te laten castreren.... zo bang dat er iets fout gaat...

Maar ja, als ik reeél ben.... het gaat veel vaker goed neem ik aan. En hoe ouder hij wordt hoe meer risico, zal dus echt gaan gebeuren ( plus het feit dat hij nu ineens wel last van de hormonen heeft ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik kreeg het ook wel een beetje benauwd door dat topic, maar toen dat meisje haar konijn van de dierenarts meekreeg was hij al hartstikke slap, dus ik had al besloten dat als ik bij de dierenarts al de indruk had dat het niet goed was hij daar moest blijven tot het wel goed was. Ik snap ook niet dat haar dierenarts dat konijn zo meegegeven heeft.

Het is altijd een risico maar ja dat heb je bij operaties bij mensen ook.

Meestal gaat het gewoon goed en ik vind ook dat je toch een verantwoorde keuze maakt om te laten castreren, want een beestje dat niet goed in huis te houden is vanwege zijn gedrag of heel zijn leven alleen is is ook niet goed voor het dier.

Oh ja nog een tip: Echt goed warmhouden, mijn konijn was gewoon lekker op temperatuur toen hij van de dierenarts kwam, toch vond hij de kruik fijn en ik heb hem even met rust gelaten zodat hij lekker bij kon komen maar ik was op een gegeven moment gaan kijken en de kruik was niet meer echt heel warm, en konijn voelde kouder, koude oren en niet warm in zijn nek. Dus na een paar uur zakte de temperatuur van het beestje toch alsnog.

Kruik opnieuw gevuld en verwarming op 22 graden en binnen 10 minuten kwam er ook gelijk wat meer leven in het konijn.

Ik heb het idee dat ik daar niet een half uur later mee had moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij was het (achteraf) alleen de dag zelf nodig, ik had voor de zekerheid ook gisteren nog vrij gehouden in de agenda.

Eerst dacht ik: ik laat het op een vrijdag doen zodat je in het weekend gewoon de tijd hebt, maar daarna bedacht ik me want dan zit je natuurlijk met een dichte dierenartsenpraktijk en een weekendtarief mocht er iets niet goed gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afspraak is gemaakt, maandag de 21e wordt Snuf gecastreerd.

Da werkt met plaatselijke verdoving omdat dit vlgns haar minder stressvol is voor konijnen en zodat ze tot aan de operatie gewoon lekker kunnen blijven bewegen, eten en drinken.

Onderhuids wordt gehecht en bovenhuids 1 hechting die na 10 dagen wordt verwijderd.

Hij mag zodra hij iets gegeten heeft al naar huis, wat al na 1 uur kan zijn omdat het onder plaatselijke verdoving gebeurt. Bij narcose schijnt dit langer te duren.

Ook gaf de assistente aan dat doordat ze met plaatselijke verdoving werken het nog nooit is mis gegaan ( overlijden ), kan soms wel ontsteking optreden. Behandeling hiervan ( evt. nieuwe castratie ) wordt dan door da betaald.

Kosten zijn € 48,50.

Pfff.... zal wel blij zijn als de 21e geweest is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zoekt staat hier:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/castratie-enof-sterilisatie-bij-konijnen.html

Stel vragen als “Hoeveel konijnen castreert u? (dit moet natuurlijk regelmatig zijn)” “Hoevaak gaat het mis? (niet meer dan 1% van de operaties per jaar)” “Welke narcose gebruikt u?(Isoflurane, gasnarcose is veilig, tegenwoordig wordt voor rammen vaak ook met plaatselijke verdoving gewerkt)” en “Welke pijnstillers zijn geschikt voor konijnen?(zie verderop in de tekst)”

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afspraak is gemaakt, maandag de 21e wordt Snuf gecastreerd.

Da werkt met plaatselijke verdoving omdat dit vlgns haar minder stressvol is voor konijnen en zodat ze tot aan de operatie gewoon lekker kunnen blijven bewegen, eten en drinken.

Onderhuids wordt gehecht en bovenhuids 1 hechting die na 10 dagen wordt verwijderd.

Hij mag zodra hij iets gegeten heeft al naar huis, wat al na 1 uur kan zijn omdat het onder plaatselijke verdoving gebeurt. Bij narcose schijnt dit langer te duren.

Ook gaf de assistente aan dat doordat ze met plaatselijke verdoving werken het nog nooit is mis gegaan ( overlijden ), kan soms wel ontsteking optreden. Behandeling hiervan ( evt. nieuwe castratie ) wordt dan door da betaald.

Kosten zijn € 48,50.

Pfff.... zal wel blij zijn als de 21e geweest is.....

Persoonlijk ben ik niet voor plaatselijke verdoving en denk ik dat dit juist meer stress oplevert omdat het konijn weet dat het niet klopt en omdat ze met hem bezig zijn. Maar ik heb hiermee ook geen ervaring, dus eigenlijk kan ik er niet van meespreken.

Wat bedoel je met evt een nieuwe castratie? Het is echt wel de bedoeling dat beide testikels van de eerste keer verwijderd worden, en dan kan hij toch niet opnieuw gecastreerd worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk ben ik niet voor plaatselijke verdoving en denk ik dat dit juist meer stress oplevert omdat het konijn weet dat het niet klopt en omdat ze met hem bezig zijn. Maar ik heb hiermee ook geen ervaring, dus eigenlijk kan ik er niet van meespreken.

Wat bedoel je met evt een nieuwe castratie? Het is echt wel de bedoeling dat beide testikels van de eerste keer verwijderd worden, en dan kan hij toch niet opnieuw gecastreerd worden?

Ik ga dat voor alle zekerheid vragen voordat ik hem ga brengen.

Heb echt gezegd dat het om "castratie" ging en geen sterilisatie, wil wel zeker weten dat dit ook gebeurd.

Verder heb ik al een aantal keer op BB gelezen dat een ram onder plaatselijke verdoving geholpen is. Waren hier positief over.

Narcose is toch altijd een risico. Las op BB een keer dat ze met plaatselijke verdoving ook een soort roesje hebben gegeven om het konijn rustig te houden. Is wat minder ingrijpend?

Ik hoop dat alles goed verloopt, vind het spannend.

Zal iig. blij zijn als ons pluizebolletje weer thuis is en alles goed gaat met hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuffie is weer terug van de da!

Alles goed gegaan, had al vrij snel na de ingreep gegeten en was levendig.

Thuis hupst hij al aardig rond ( zit nu wel voor z'n rust in zijn hok ), heeft gegeten en gedronken én gekeuteld en geplast, ziet er dus goed uit!

Pffff... heb wel in spanning gezeten hoor, ondanks wat iedereen zegt én wat je leest dat het voor mannetjes een kleine ingreep is.

Misschien ben ik wel te veel gespannen/ bang dat er iets mis kan gaan.... We zijn ook zo dol op ons pluizebolletje, anderen snappen dat niet altijd, dat je zo om een huisdier kan geven.

Trekken ons hier niets van aan, kunnen én willen gewoon niet anders zijn.

Terugkomend op bovenstaande berichtjes: hij is idd. gecastreerd, dus balletjes hakkie takkie. Met afbinden bedoelen ze de zaadleiders, balletjes gaan er altijd uit.

aangepast door Snuffie09
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .