Ga naar inhoud

Haakjes, misschien ander voer proberen?


ShinLi

Aanbevolen berichten

Zoals sommigen van jullie hebben gelezen zijn Li en Gwyn naast de castratie ook meteen aan de haakjes geholpen. Toen ik de konijnen kwam ophalen vertelde de dierenarts dat ook Freya wat haakjes had en ze dit ook meteen had weggeslepen. Het was nog maar een maandje geleden dat ze geent waren en dus ook gebit was gecontroleerd.

Nu voer ik SS en het is een perfecte brok voor mijn konijnen, ze eten het met alle liefde op. Maar heel erg hard is het niet en ze hoeven er dus niet veel op te kauwen. Nu weet ik wel dat biks niet een groot verschil maakt, en dat vooral op hooi e.d kauwen beter is, maar ja alle kleine beetjes helpen nou?

In mijn redenatie zou ik dan wel een andere, wat hardere brok willen proberen voor mijn konijnen. Ik heb weleens HFST geprobeerd, en op zich vonden de konijnen het ook wel goed, maar lang niet zo lekker als de SS natuurlijk. Welke brokjes naast HFST zijn ook harder dan SS en kwa samenstelling niet veel onder/gelijk aan SS? Ik weet wel wat voor merken er zijn, maar weet niet hoe die biks eruit zien en hoe ze kwa hardheid zijn. Het mag ook wel een merk zijn wat te verkrijgen is in Engeland, bestel toch altijd online via een engelse site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ja inderdaad daar heb je ook een punt. De SS is hier, vooral bij Gwyn en Freya, hap, kauw, weg XD. Zal eens kijken naar die brok.

Edit: Hij is wel stukken duurder dan de SS, in ieder geval op petplanet.....

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad daar heb je ook een punt. De SS is hier, vooral bij Gwyn en Freya, hap, kauw, weg XD. Zal eens kijken naar die brok.

Edit: Hij is wel stukken duurder dan de SS, in ieder geval op petplanet.....

Ja, dat klopt.. Ik bestel een 22 kg zak en met verzendkosten zit ik volgens mij op ongeveer €4,- per kg. Best veel maar als ik na ga dat ik het eerste jaar dat ik SS voerde €6,- per kg betaalde (en nog meer voor de SS Mature) tja..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram had ook altijd last van haakjes, maar nu geef ik 1x per week een wilgentunnel wat ik met hooi vul of een wilgen-hooi bal en sindsdien lijkt het tot nu toe allemaal mee te vallen (even afkloppen). Of doe je al zoiets? Want wat je eerder zei denk ik ook, dat biks weinig effect hebben omdat ze er eigenlijk maar weinig van krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat de hardheid van de brok er iets mee te maken heeft, zoals al eerder gezegt is. Het is de manier hoe ze er op kauwen. Mijn Ram heeft een scheve kaakstand en heefd daardoor ook haken. En ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met SS. Ik ben al minstens een half jaar niet meer bij de DA geweest voor zn gebit. Maar dat is mijn konijn. En elk konijn is anders. Dus voor elk konijn werkt een ander voer beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram had ook altijd last van haakjes, maar nu geef ik 1x per week een wilgentunnel wat ik met hooi vul of een wilgen-hooi bal en sindsdien lijkt het tot nu toe allemaal mee te vallen (even afkloppen). Of doe je al zoiets? Want wat je eerder zei denk ik ook, dat biks weinig effect hebben omdat ze er eigenlijk maar weinig van krijgen..

Dat heb ik ook geprobeerd hier, meneer vind het hok leuker om in te knagen ;) Hij krijgt promotie bij de houtzagerij als hij het tempo hoog houdt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ook geprobeerd hier, meneer vind het hok leuker om in te knagen ;) Hij krijgt promotie bij de houtzagerij als hij het tempo hoog houdt ;)

Mmm.. heb je ook verse wilgentakken met bladeren eraan geprobeerd? dus gewoon zelf van de boom af knippen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, misschien toch maar meer knaagdingen van wilgen geven. Bij m'n vriend z'n ouders thuis staan wel twee knotwilgen, maar hier zitten lang niet genoeg takken aan om mijn konijnen week in week uit van te geven. Blijft er geen boom meer over XD (of tenminste geen takken aan de boom). En een wilgentakje is binnen twee minutes weg :D, ze zijn gek op verse wilgentakken/blaadjes. Was ook het eerste wat de dames aten na de castratie dinsdag.

Misschien blijf ik gewoon eerst bij SS en kijken hoe het gaat ontwikkelen. Komt het snel terug, kan ik dan altijd nog de overstap maken op ander voer en het dan gaan vergelijken. De haakjes die ze nu hadden waren gelukkig nog niet heel ernstig, dus hopelijk kunnen ze weer een jaar of wat mee :P. We zien wel ^^.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijd terug 3 wilgentakken van een boom af geknipt en in een vaas met water gezet. In no time kwamen er wortels en straks zet ik het in de grond.

Wilgen groeien super snel en ik ga dus straks elke week of om de week een takje eraf halen voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .