Ga naar inhoud

Gebroken heup


Annemieke601

Aanbevolen berichten

Hallo Alllemaal,

Mijn lieve dwergkonijntje Bunny is van de bank afgevallen en heeft zijn heup gebroken, ik heb hem nu in een klein kooitje zitten en hij heeft pijnstillers gekregen. Nu heb ik dit eerder met hem meegemaakt, voorheen heeft hij namelijk zijn pootje ook een keer gebroken.

Het probleem nu is dat hij 11 jaar oud is en de botgroei niet zo hard meer gaat, daarbij schuift hij zijn achterpoot helemaal naar voren of trekt hij zijn achterpoot in, als hij dat doet kan het nooit goed aan elkaar groeien.

heeft misschien iemand dit eerder meegemaakt en misschien een oplossing voor mij?

ik dacht al aan een broekje of wat dan ook.. klinkt raar maar ik verzin echt van alles om die heup weer goed te laten functioneren straks. Want..... Bunny is echt een bikkel en hij eet en drinkt goed, likt je constant, dus naar mijn idee wil hij doorzetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kat gehad die o.a. zijn heup gebroken had (was aangereden), die heb ik 6 weken in een bench gehouden. Hij bewoog toch gewoon zoveel als hij maar kon bewegen in die bench dus ik maakte me daar ook wel zorgen over maar het is helemaal 100% goed gekomen. Alleen hij was toen nog best jong, 2 of 3 geloof ik, dus is misschien toch een heel ander verhaal want dan groeit inderdaad het bot nog veel beter. Ik zou het even aan de dierenarts voorleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, de dierenarts heeft gezegd dat ik het kan proberen en hem in een klein hokje te zetten met pijnstillers, helaas moet hij zelf genezen, ik kan niet constant als hij zijn pootje intrekt hem weer op de grond zetten, is ook erg pijnlijk... Vind het wel moeilijk... ik vind het stiekem wel fijn dat je zegt dat het toen helemaal goed is gekomen met jouw kat! geeft mij weer een beetje hoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja een kat en een konijn zijn andere dieren natuurlijk...En inderdaad het leeftijdsverschil. Dus het is absoluut geen garantie of zo. Bovendien hadden we best geluk met dat beestje, want hij had ook zijn staart gebroken. Een kat met een gebroken staart wordt onzindelijk (weet niet precies hoe dat werkt, maar ze kunnen het niet meer ophouden) en als dat niet goed zou genezen moesten we hem ook in laten slapen (je wil geen kat die zichzelf onderplast en -poept en je kat wil dat al helemaal niet), dus daar maakte ik me het meeste zorgen over destijds, bij iedere beweging ook die staart bewegen...

Maar ik zou toch even aan je dierenarts vragen of het wel gaat werken zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dat wou ik dus weten dat je zeker weet hoe de breuk zit.

Nu wat is de oplossing je konijn in een hƩƩl klein hokje. Ik weet het is zielig maar hoe minder hij beweegt nu hoe beter.

Het beste is ook om hem nu totaal niet op te tillen.

Je moet het minstens 4 weken volhouden.

Ik heb er ook 1 gehad die bij zijn nieuw baasje gevallen was en echt waar die is mooi genezen. Als hij echt doorloopt (springt) zie je het nog maar als hij gewoon huppelt totaal niet.

Volhouden echt het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dat wou ik dus weten dat je zeker weet hoe de breuk zit.

Nu wat is de oplossing je konijn in een hƩƩl klein hokje. Ik weet het is zielig maar hoe minder hij beweegt nu hoe beter.

Het beste is ook om hem nu totaal niet op te tillen.

Je moet het minstens 4 weken volhouden.

Ik heb er ook 1 gehad die bij zijn nieuw baasje gevallen was en echt waar die is mooi genezen. Als hij echt doorloopt (springt) zie je het nog maar als hij gewoon huppelt totaal niet.

Volhouden echt het kan.

Dankje voor je reactie! Ik heb hem nu twee weken in een klein hokje, heb wel het idee dat hij nu een beetje depressief aan het worden is.. mja, ik hoop dat het goed komt, we aaien hem wel vaak in zijn kooitje en geven hem lekkere snoepjes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik nam die kat (kom ik weer aan met m'n kat :whistle2:) iedere dag een half uurtje op schoot, je moet toch iedere dag de katte/konijnenbak verschonen en om de 2, 3 dagen het hok, dus dan moet hij er toch al uitgetild worden toch? Als ik klaar was met schoonmaken (kat moest toen wel even los in de kamer, kleine kamer) deed ik altijd even knuffeluurtje. Iedere dag, 6 weken lang. Die kat is daar heel knuffelig van geworden omdat hij zo naar dat moment uitkeek want die werd ook wel een beetje depressief ervan, ging heel klaaglijk miauwen en ik heb gemerkt dat dat knuffeluurtje heel belangrijk voor hem was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een knuffelmoment inlast zou ik toch super maar echt supervoorzichtig zijn. Van het minste dat de heup zich verkeerd beweegt is dat terug naar af. Het hangt er natuurlijk van af hoe grote knuffelkont hij daarvoor was . Als hij ervoor ook niet graag opgetilt wou worden zou ik zeggen hanteer hem hƩƩl voorzichtig.

Natuurlijk is het nijntje niet gelukkig, hij heeft waarschijnlijk ook pijn .

Maar nog 2 weken en hij kan al veel beter zijn dus volhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja natuurlijk moet je heel voorzichtig zijn, ik ging ook gewoon op de grond zitten en niet op een stoel of zo, stel dat ie het in zijn hoofd haalt om eraf te springen! Je hoeft hem ook niet per sƩ op schoot te nemen, die kat vond dat fijn, maar mijn konijn vindt er geen bal aan en wil alleen maar op de grond geaaid worden. Ook goed, ik bedoel dat je gewoon even de tijd neemt om lekker te gaan zitten met je beestje, dat gaat waarschijnlijk niet als hij in het hokje zit maar hij moet er toch iedere dag even uit om schoon te kunnen maken, dus gebruik die mogelijkheid voor hem dat hij gewoon rustig naast je ligt en veel aandacht krijgt, aaien, praten, knuffelen, whatever. Zodra hij onrustig wordt en wil gaan lopen gewoon weer in de kooi natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het misschien een betere optie om het pootje af te zetten? Dan lijkt mij dat de genezing sneller gaat en dan kan ie met 3 pootjes verder. Ik weet alleen niet of ie zo'n operatie aan kan? Een konijn past zich behoorlijk snel aan een handicap aan.

Het is maar een idee hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .