Ga naar inhoud

Sterke vermagerd konijn in laten slapen, andere konijn nu ook?


spazz87

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn vorige konijn Frank heb ik helaas moeten laten inslapen omdat hij ontzettend vermagerde. In het begin viel het me op dat hij ietsje magerder was geworden en dus hield ik hem in de gaten. Alleen het is lastig, omdat mijn konijnen niet bij mij, maar bij mijn moeder staan. Ik woon in een andere stad (op kamers voor studie) en zie mijn konijnen dus meestal 1x per week, in de weekenden.

In ieder geval kwam ik er in een weekend achter dat Frank echt nog veel magerder begon te worden. Het gekke is alleen dat hij voor de rest gewoon nog dronk, at, geen pijn aangaf, niet zichtbaar ziek was, gewoon nog nieuwsgierig was en levendig. Het vermageren gebeurde ook vrij langzaam, het is niet dat in een week tijd bijvoorbeeld hij heel mager was, het heeft ongeveer twee maanden geduurd.

Op het moment dat hij erg mager was, had hij wel moeite met zijn evenwicht, maar dat leek mij een gevolg van een gebrek aan energie, aangezien hij iets onder de leden had wat erg veel energie vrat en hij echt geen vet meer had. De dierenarts wist hier ook geen raad mee, mijn konijn was eigenlijk een "karkas met een velletje eromheen", zelfs zijn spieren waren zo goed als verdwenen :frown: ik kon er toen nog voor kiezen om allerlei onderzoeken te doen (bloedmonster nemen en een foto maken), alleen de kansen dat mijn konijn in die gezondheidstoestand er nog overheen zou komen waren nihil, dit is iets wat ik zelf ook vreesde, maar de dierenarts raadde behandeling eigenlijk ook af omdat de kans van slagen vrij klein was. Dus heb ik toen met pijn in mijn hart Frank in laten slapen.

Mijn andere konijntje Wiesje was toen even alleen, en nu woont ze weer samen met een nieuw konijnenvriendje. Alleen mij valt op dat zij ook gewicht is verloren. Ze is nog niet zo sterk vermagerd als Frank op gegeven moment was, maar ik kan nu wel haar ruggengraat goed voelen terwijl ze een maand geleden gewoon nog goed in haar vet zat (niet dik ofzo, maar gewoon een goede voedster). Nu ben ik echt heel bang dat haar hetzelfde gaat overkomen en dat uiteindelijk ik ook haar in moet laten slapen. Ik wil haar graag laten onderzoeken omdat ik heel bang ben dat het wellicht iets besmettelijks is, en als dat zo is dan staat ook mijn nieuwe konijn dat te wachten :(

Heeft iemand ervaring met sterk vermagerde konijnen, die voor de rest normale eetlust vertonen, en voor de rest ook opgewekt zijn en nieuwsgierig? Aan het gedrag kon ik echt niets herleiden, alleen Franks gewicht ging steeds verder achteruit. Wat kan de reden zijn dat konijnen zomaar vermageren maar voor de rest gezond lijken te zijn????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel!

Hij (de da) dacht niet (meer) aan wormen, zelf dacht ik daar eerst wel aan, alleen dan schijn je wel afwijkende keutels te moeten zien, en die zie ik niet? Het kan in ieder geval geen kwaad om wel de ontlasting te laten onderzoeken, beter het zekere voor het onzekere want ik wil niet weer een konijn verliezen :( Ik ben overigens wel bij een konijnendierenarts geweest uit de 'goedgekeurde' lijst! :)

Aan het eetgedrag merk ik niets, ze krijgen gewoon basiskorrel en elke dag een worteltje of iets anders aan groenten, en natuurlijk altijd voldoende hooi. Ik hoop maar dat het iets onschuldigs is als wormen, wel vind ik het dan ontzettend zonde dat ik daar nu al Ć©Ć©n konijn aan verloren ben.

EC zou ik niet helemaal zeker weten, omdat ze dan vaak scheef gaan lopen toch? Die van mij had daar dan weer geen last van.. :s maar ja het is in ieder geval wel iets besmettelijks vrees ik....

Ik ga sowieso naar de dierenarts hoor, maar het scheelt misschien als ik weet in welke richting ik kan denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen hoef je niet altijd te zien. En EC heeft veel symptomen, ze moeten niet altijd een scheef kopje krijgen of een verzwakte achterhand enzovoorts. Het kan ook zijn dat de symptomen al een langere tijd sluimeren en zo af en toe zichtbaar zijn, waardoor ze niet direct opvallen.

Nu mijn voedstertje aan de medicatie zit, drinkt ze bijv. minder. Ze heeft geen 'ongelukjes' meer (heeft altijd veel last van haar hormonen gehad, dus dat viel niet op). Ze was ook afgevallen in een paar weken tijd. Haar kopje was wel scheef gaan staan, waardoor het gewoon duidelijk was.

De ECparasiet kan op meerdere plaatsen in het lichaam toeslaan, waardoor je zo'n uiteenlopende symptomen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe oud je konijnen zijn, maar helaas kan kanker ook een oorzaak zijn. Het is wel toevallig dat ze het beide hebben. Maar ik heb helaas al vaker konijnen verloren aan kanker. 2 jaar geleden had ik ook een ram die wat ouder was en ook langzaamaan steeds magerder werd. Hij at nog wel goed maar iets klopte er niet. Ik ben naar de dierenarts geweest en die constateerde een tumor in z'n buik. Deze was ondertussen behoorlijk groot geworden en ik heb besloten om m'n konijn nog een fijne tijd te geven en niet te opereren. Dit ook omdat de tumor waarschijnlijk aan zeer veel organen vast zou zitten en de operatie behoorlijk complex zou worden. Plus het feit dat m'n konijn al ouder was en dat dit dus zeer ingrijpend voor hem zou worden.

Er zijn dus meerdere oorzaken voor het vermageren van je konijnen. Ik zou haar toch wel even laten onderzoeken.

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in elk geval z.s.m. naar de dierenarts gaan, voor het andere konijn was het te laat.. Bij je dame kan er vast en zeker nog wat aan gedaan worden. Persoonlijk vind ik EC heel aannemelijk, ook omdat je aangeeft dat het andere konijn problemen met zijn evenwicht had. Ik denk niet dat wormen zulk serieus ondergewicht kunnen veroorzaken zonder dat je verschil ziet in de ontlasting. Maar door voor EC te behandelen (28 dagen panacur) pak je ook gelijk een eventuele worm aan.

Natuurlijk heb je ook andere opties zoals idd een tumor.. dat zal onderzoek moeten uitwijzen denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer voor de reacties!

Ik heb net in ieder geval een afspraak gemaakt bij de dierenarts, helaas kan ik er zelf niet bij zijn omdat ik in een andere stad woon en studeer, maar gelukkig is mijn moeder dan bereid om naar de dierenarts te gaan :) Het vervelende is alleen dat ze nu nog op vakantie is. Maar volgende week dinsdag is mijn konijntje aan de beurt! Hopelijk is het dan nog niet te laat. Gelukkig is ze nu nog niet extreem mager, maar ik kan echt haar ruggengraat voelen wat eerst niet het geval was. Voor de rest heeft ze geen zichtbare symptomen en eet ze goed.

Ik hoop dat ik er nu mooi op tijd bij ben en dat onderzoek kan aantonen of het wormen danwel EC is, "hopelijk" is het een van de twee, dan weet ik tenminste wat het is en kunnen we effectief gaan behandelen! Het zou best kunnen aangezien het besmettelijk lijkt te zijn. Wel moet ik dan mijn andere konijn ook meebehandelen, die we er sinds een weekje bij hebben gekoppeld. Toch vind ik het raar dat mijn dierenarts niet aan EC dacht toen ik (nou ja, mijn moeder) met mijn vorige konijn Frank op consult kwam. Maar misschien was zijn toestand sowieso al te slecht om nog behandeld te worden Ć¼berhaupt?!

Nou, ik hoop dat het snel weer dinsdag is, dan weet ik hopelijk meer! Jammer dat die kuur Panacur 28 dagen duurt, ik zie mijn moeder namelijk niet iedere dag zoiets toedienen bij mijn tegensputterende konijnen :) Maar als dat het geval is zoek ik nog wel naar een oplossing :) Misschien dat ze dan even tijdelijk naar mij kunnen verhuizen voor de behandeling.

Oh, met een basiskorrel bedoelde ik gewoon biks, dus geen gemengd voer of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle dierenartsen zijn er even bekend mee, dat is wat ik er regelmatig over gelezen heb.

Voor het toedienen van medicijnen zijn oplossingen te bedenken. Hier kregen ze het bijv. met een klein beetje perenpapje voor baby's van 4maanden. EC en stress gaan namelijk ook niet goed samen. Ik heb net 28 dagen medicatie gegeven, eerste dag was even lastig, maar eenmaal met het prutje is alles er vlot in gegaan. Sterker nog, ze stonden hier te bedelen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi allemaal,

Inmiddels is mijn moeder een week geleden met Wiesje naar de dierenarts geweest, en die heeft haar gewoon klinisch onderzocht en vond haar er prima uitzien, gewoon goed levendig en geen tandproblemen. Hij raadde toen af om een bloedonderzoek te doen, omdat dat minstens 80 euro zou gaan kosten, en er nu geen aanleiding voor was om een onderzoek te doen. Dus mijn moeder is weer naar huis gestuurd en ik hoorde achteraf hoe het was gegaan. Maar ja, ondertussen vermagert ze nog wel steeds! Ik heb dan maar besloten om zelf met een Panacur-kuurtje te starten en hier mijn beide konijnen mee te behandelen.

Nu las ik al wel dat je het makkelijkst de vloeibare pastavorm van Panacur kunt nemen, voor schapen? Alleen kom ik nu enkel de Panacur versie tegen voor paarden (ik wil het online gaan bestellen). Of pasta voor honden en katten. Maakt dat nog iets uit? Het zal wel met de het aantal mg werkzame stof gaan, maar als je dat omrekent in de juiste dosering, kan je dan ook die voor honden en katten nemen? Wat ik nu hier op de site had gelezen is het 20 mg/kilo lichaamsgewicht wat het konijntje moet krijgen dagelijks.

Op zich kan ik ook de dierenarts bellen voor advies, maar ja ik weet niet of hij zomaar Panacur meegeeft omdat hij mijn konijn juist wel gezond vond. Maar ik merk gewoon dat ze aan het vermageren is net zoals mijn vorige konijn, en straks is het weer te laat. En ik ga daar niet op zitten wachten. En een bloedonderzoek van 80 euro vind ik best veel geld, terwijl we nu al wel vermoeden dat het om een parasiet moet gaan (omdat het besmettelijk blijkt te zijn en de konijnen vermageren, maar verder geen zieke indruk maken). Dus ik ga liever gelijk over met de behandeling, baat het niet dan schaadt het ook niet :) - nou ja, een beetje dan want dan had ze wat anders moeten hebben.

Ondertussen zal ik nog wat verder zoeken en proberen wat antwoorden te vinden, maar als een van jullie hier meer over weet, graag!

Groetjes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik liefst de Panacur pasta (voor honden en katten) of Fenbendrops. Ik geloof dat die laatste naar verhouding een stuk goedkoper is, maar je moet er meer van geven wat mij op zich niet uit maakt, maar 1 ml per kg is zeker met de wat grotere konijnen ook niet altijd lollig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ik heb net bij Bunnybin 2x Panacur besteld. Ik weet niet hoe lang ik hier ongeveer mee kan doen (met 2 konijnen) maar dan kan ik in ieder geval vast beginnen! Hopelijk is het snel in huis :) Mijn ene konijn weegt niet zoveel meer :( dus qua dosering scheelt dat, die andere is nog wel lekker groot (gelukkig!) ik hoop dat de kuur aanslaat, maar ik ben blij dat ik actie ga ondernemen en niet ga zitten wachten tot mijn konijn zo mager wordt dat ze ook ingeslapen moet... :( Het is gewoon gek omdat ze gewoon actief is en fel, goed eet en drinkt....dus ik hoop dat het een parasiet is die met Panacur verloren gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .