Ga naar inhoud

Gedrag na sterelisatie


_Tiny_Bridget_

Aanbevolen berichten

Door de castratie neem je de hormonen weg die bij voedsters tot ruzie kan leiden, maar als de karakters botsen kan daar ook ruzie door ontstaan. Hebben je voedsters nu al vaak onenigheid of nog niet? Door het castreren kun je dan proberen te voorkomen dat ze gaan ruziën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten helpen is sowieso beter, omdat voedsters ALTIJD op den duur baarmoeder kanker krijgen en eraan overlijden. Dit kan met 5 jaar gebeuren maar ook met 10 jaar oud.

En inderdaad, het kan helpen tegen het dominante (rij) gedrag maar als de karakters botsen is het gewoon geen goede match. Uitproberen dus :) Het nestgedrag gaan sowieso over :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus dikke onzin, voedsters lopen niet 100% kans op baarmoederkanker. Wat wel het precieze percentage is is ook niet echt bekend, het hangt ook vaak per soort konijn/ras af hoe hoog het risico op baarmoederkanker is. Maar hoe ouder een konijn is, hoe hoger de 'kans' op baarmoederkanker wordt.

Maar ja in principe kun je je voedsters laten castreren, maar zou dit niet alleen gaan doen vanwege het eventuele gedrag wat misschien verbetert. Maar ook het gezondheidsaspect. Daarnaast is het niet een hele goedkope operatie. En het is geen garantie dat het daarna beter gaat tussen je voedsters.

Hoeveel ruimte hebben je 2 konijnen op dit moment dag en nacht tot hun beschikking? Hebben ze speeltjes of andere dingen om zich mee bezig te houden? Kunnen ze van elkaar wegkomen (dus hebben ze genoeg ruimte?). Is het misschien ook een optie om 1 of 2 ex-rammen bij te koppelen? Ik vraag gewoon even wat dingen waar het misschien ook aan kan liggen, en eventueel andere opties die je ook nog hebt naast castratie van de voedsters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen die tijd dat een voedster 4-5 jaar is heeft zij - mede afhankelijk van het ras - een kans van 50-80% om te sterven aan baarmoeder(hals)kanker. Het bakerpraatje dat dit niet zo zou zijn als zij een nest heeft gehad moet krachtig uit de wereld geholpen worden. Aantasting van de baarmoeder door kanker en ontstekingen is helaas zeer veel voorkomend. Dring er dan ook op aan dat bij sterilisatie OOK de baarmoeder (al is het maar deels) wordt verwijderd - want dit is niet altijd standaard het geval.

Hieronder zie je de groot-Lotharinger van Janny, Lotje, vlak voor haar sterilisatie en daaronder op de achtergrond lot onder de handen van de dierenarts en op de voorgrond de baarmoeder en eierstokken die verwijderd zijn. Lot bleek al geen geheel "schone" baarmoeder meer te hebben, ze is op de foto anderhalf jaar.

Bron: www.bunnybin.nl

Mijn dierenarts zei het ook, hier nogmaals bevestigd

Neem toch aan dat je die 80% al niet eens wilt riskeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap waar je vandaan komt CK88, en ben het helemaal met je eens. Maar dat je zegt dat voedsters altijd baarmoeder krijgen dat klopt dus niet. Dit is dus geen feit, en kan mensen onnodig bang maken voor iets wat helemaal niet hoeft te gebeuren. Ikzelf ben me erg bewust geworden van de risico's bij voedsters als ze niet gecastreerd worden. En daarom heb ik dus zelf wel besloten om al mijn ong. voedsters nu alsnog te laten castreren. Ik vind het een erg prettig idee dat ik in ieder geval één risico minder heb voor de gezondheid van mijn konijnen. Maar om voedsters nu te laten castreren puur en alleen maar om gedrag te veranderen vind ik geen goede reden om te laten castreren. Want dan kan het nog weleens dik tegenvallen ^^.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen die tijd dat een voedster 4-5 jaar is heeft zij - mede afhankelijk van het ras - een kans van 50-80% om te sterven aan baarmoeder(hals)kanker. Het bakerpraatje dat dit niet zo zou zijn als zij een nest heeft gehad moet krachtig uit de wereld geholpen worden. Aantasting van de baarmoeder door kanker en ontstekingen is helaas zeer veel voorkomend. Dring er dan ook op aan dat bij sterilisatie OOK de baarmoeder (al is het maar deels) wordt verwijderd - want dit is niet altijd standaard het geval.

Hieronder zie je de groot-Lotharinger van Janny, Lotje, vlak voor haar sterilisatie en daaronder op de achtergrond lot onder de handen van de dierenarts en op de voorgrond de baarmoeder en eierstokken die verwijderd zijn. Lot bleek al geen geheel "schone" baarmoeder meer te hebben, ze is op de foto anderhalf jaar.

Bron: www.bunnybin.nl

Mijn dierenarts zei het ook, hier nogmaals bevestigd

Neem toch aan dat je die 80% al niet eens wilt riskeren?

Waar zijn de cijfers van die 80% dan in Nederland? Die zijn er ook niet.

Ik sta zeker achter castratie van voedsters als ze veel last van de hormonen hebben, maar het is ook echt een flinke operatie. Ik heb zoveel dames gehad die niet aan baarmoederkanker zijn overleden en niet geholpen waren dat ik dan toch ook wel minstens 1 of 2 in alle jaren gehad heb moeten hebben. De vraag is hoe ontwikkeld zich zo'n baarmoeder ook daadwerkelijk als die was blijven zitten, niet bekend. Dus zo doorboren op die punten waar geen Nederlandse onderzoek naar is zou ik niet doen.

Ik zou het in dit geval wel adviseren, omdat het voornamelijk in de lente is en ze er zelf last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben een dubbel buitenhok, de een is iets groter dan een dwerg en de ander in middelgroot. Als het goed weer is en ik ben thuis (vanwege de katten in de beurt) hebben ze nog 2 rennen erbij. Ze hebben een knaagsteen, 2 speelballetjes en een knufel en ook nog een paar wilgentakken. Het ligt niet aan hun karakter want zitten altijd al bij elkaar en het ging altijd goed. Ik doe het vanuit allebij de oogpunten, maar als het gedrag (rijden,bijten en soms vechten) niet er door veranderd moet ik er 1 inruilen voor een ex-ram en laten we de ander castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan sowieso wat veranderen aan je huisvesting, het hok wat je hebt van 2 verdiepingen is te klein, ook als ze er af en toe is uit mogen. Kan je geen ren eraan vast mogen die gewoon overdekt is van boven? Zoiets bijvoorbeeld: http://www.konijnenparadijs.com/Foto%27s/Konijnen/Opvang/nov10/rennen.jpg

Na het kijken van je andere topics heb ik destijds ook al gezegd dat je hok te klein is, echt tijd om actie te ondernemen.

Per verdieping is het maar 0,66 vierkante meter en dat is echt veel te klein, de minimale afmetingen zijn 2 vierkante meter 1 oppervlakte dus niet 1 vierkante meter boven en 1 vierkante meter benden, want daar hebben ze niks aan. Ik zou dus eerst investeren in een ren, want met omruilen los je dit probleem ook niet op.. ruimte is een hele belangrijke schakel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .