Ga naar inhoud

wormen bij konijnen


Aanbevolen berichten

Wat mij en meerdere mensen opvalt de laatste tijd.Is dat steeds meer konijnen wormen krijgen.Zelfs de da.Ik fok zelf 22 jaar heb nog nooit een konijn hoeven te ontwormen.[reden ze hadden ze niet en werden er ook niet mager van]Maar ik ondekt hier ook bij mijn eigen dieren steeds meer wormen bij de ontlasting.Ik ga nu preventief een keer per jaar de konijnen behandelen tegen wormen.En voor dat ze zwanger worden.Als de jongen de besmetting van hun moeder krijgen.Kunnen ze er zeker aan over lijden.Hoe zie je of je konijn wormen heeft?? op hun keutels zie je dan als ze vers zijn een enkele worm zitten.Word je konijn erg mager maar eet wel goed.Dan heb je kans dat de wormen besmetting de overhand neemt.Ik zal zo enkele foto's plaatsen van wormen gevonden op de keutels.

foto=R4ZOQHXH.jpg hier een worm bij 7 drollen een gevonden toevallig.

foto=A8XZKSFF.jpgDit konijn had geen mooie keutels meerdere wormen er aan.links als rechts op de keutel.

hier onder wormen bij hele jongen konijntjes die er zelfs een verstopping van kunnen krijgen.Besmetting via moeders.

foto=B7GJHTSG.jpg

Heel veel konijnen hebben wormen zonder dat je het door hebt.Geeft normaal gesproken niet.Behalve als je konijn ziekt word dan kunnen de wormen de over hand krijgen.Wat makkelijk te voorkomen is.cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 228
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn vorige konijntje is gestorven aan wormen. Alleen wisten we dat toen nog niet, haar keutels waren water geworden maar wormen zaten er niet bij, vandaar. Toen ik een paar weker later een nieuw konijntje kocht kreeg deze ook diarree. Wel niet zo fel als het vorige gelukkig. We zijn direkt naar de da gegaan en de 'keutels' laten onderzoeken. Bleek dat hij wormen had. Snel een week ontworming gegeven en weg was alles. Sinds dien heeft hij het niet meer gehad en zijn zijn keutels weer normaal.

Maar ik heb dus wel nooit wormen er zien uitkomen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet het niet altijd dat er wormen uit komen namelijk.Waneer aktie ondernemen!!!Als je konijn ineens mager word maar wel goed eet.Als je het toevallig ziet.Of een keer per jaar preventief ontwormen.Ter voorkoming van.Een konijn kan wel blijven leven met wormen .Maar als ie ziek wor van iets anders kan deze combinatie net fataal zijn.Ik wil jullie in dit toppic er over voorlichten omat het toch steeds meer voor komt.En we de reden niet echt weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben persoonlijk geen voorstander van preventief ontwormen bij nijnen.

Mijn zus doet het wel bij haar kat en haar hond.

Ik heb dan altijd het idee dat het medicijn niet zal helpen als ze er wel hebben omdat ze er dan al aan gewend zijn ofzo.

In elk geval heb ik het nog niet opgemerkt hier. Roefel is niet te mager, hij eet gewoon een zijn ontlasting is normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt cynne ik deed het ook nooit preventief.Maar nu wel nadat er veel konijnen in combinatie zijn overleden er aan.En ik zelf ook besmettingen constateer.Da zei ook dat het haar opviel steeds meer konijnen die daad werkelijk wormen hebben.De oorzaak daarvan weten we niet.Maar het is wel opvallend.Bij een wormen besmetting zie je er niet altijd wormen uit komen namelijk.Maar als je konijn mager word is het wel een idee om naar da te gaan met keutels die kan dan wormen eitjes vinden als je konijn het heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn nieuwe nijn ook preventief wilde ontwormen zei de DA dat het zinloos is. Omdat, als een konijn op dat moment geen wormen heeft, dat product direkt uit het lichaam gaat ofzoiets (weet het niet meer zo goed) , in tegenstelling tot katten en honden. Het wordt ook helemaal niet veel gedaan omdat wormen bij konijnen inderdaad echt veel minder voorkomen dat bijvoorbeeld bij katten of honden. Mijn konijn kreeg diarree at niet meer maar werd ook niet echt mager (tenzij van het gevolg van te weinig te eten, maar niet door de wormen).

Dus volgens mij kan je het ook gewoon ontdekken als je konijn diarree krijgt. Maar dan raad ik wel aan ONMIDDELLIJK naar de DA te gaan. Want als je een paar dagen met hooithee of iets dergelijks loopt te klooien is het te laat. (zoals bij één van mijn nijntjes dus gebeurd is, omdat ik toen niet wist dat het wormen waren).. Doormiddel van simpele pilletjes gaan de wormen direct dood en is je konijn binnen de week weer de oude..

Iig, als mijn konijnen ooit diarree krijgen ga ik onmiddellijk naar de DA. Ik heb er te veel mee meegemaakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat weet je da heel goed!!! lia. da's gebruiken eigelijk 2 middelen er voor pancuur en of iverquantel drops.

ik heb iverquantel drops voor mijn konijn, dus ik zou die kunne gebruiken of niet? het is wel vloeibaar, ik weet niet of er ook ander soort van zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn nieuwe nijn ook preventief wilde ontwormen zei de DA dat het zinloos is. Omdat, als een konijn op dat moment geen wormen heeft, dat product direkt uit het lichaam gaat ofzoiets (weet het niet meer zo goed) , in tegenstelling tot katten en honden. Het wordt ook helemaal niet veel gedaan omdat wormen bij konijnen inderdaad echt veel minder voorkomen dat bijvoorbeeld bij katten of honden. Mijn konijn kreeg diarree at niet meer maar werd ook niet echt mager (tenzij van het gevolg van te weinig te eten, maar niet door de wormen).

Dus volgens mij kan je het ook gewoon ontdekken als je konijn diarree krijgt. Maar dan raad ik wel aan ONMIDDELLIJK naar de DA te gaan. Want als je een paar dagen met hooithee of iets dergelijks loopt te klooien is het te laat. (zoals bij één van mijn nijntjes dus gebeurd is, omdat ik toen niet wist dat het wormen waren).. Doormiddel van simpele pilletjes gaan de wormen direct dood en is je konijn binnen de week weer de oude..

Iig, als mijn konijnen ooit diarree krijgen ga ik onmiddellijk naar de DA. Ik heb er te veel mee meegemaakt...

Als je konijnen als zo ziek zijn is niet handig dan pas te handelen.Bij een kat of hond ontworm je ook preventief.En paarden dat verlaat het lichaam met als ze besmet zijn met de dode wormen.Helaas is het krijgen van diaree niet altijd het gevolg van wormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das waar. Een konijn kan van vanalles diarree krijgen. Maar dus ook van wormen. En aan de mijne was toen eigelijk niets te zien. Hij at goed, had een mooi rond buikje.. Tot hij diarree kreeg. Dus blijkbaar zijn dat soms toch ook de enige simptomen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe zit het nou??

Ik heb dus iverquantel drops voor mijn muis zij heeft mijt aanvaal.

Ik kan deze dus ook aan mijn konijnen geven met een ANDER SPUITJE maar ik zou niet weten hoeveel ik aan ze moet geven. Gaat het per gewicht ofzo? zo ja dan kan ik het zelf niet eens doen want mijn weegschaal begeeft het bij Anouk hahahah

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat word dus een probleem dan moet ik ze eerst meenemen naar de da.

kan je zoiets ergesn bestellen want om je konijn steeds mee te nemen is ook niks. Of denk ik nou gek ???

Kat weeg ik samen met mijn gewicht en muizen heb ik een digitale weegschaal waar dus anouk error op zegt haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy je vertelde me dit weekend van een schaap dat overleden was door wormen en dat ze oa al in zijn hart zaten...

Ik veronderstel dat dit geen "normale" wormen zijn? OF wel? Helpen tegen dat soort wormen dan de normale middeltjes of moeten die speciaal opgespoord worden en zijn daar andere geneesmiddelen voor nodig?

Reden van mijn vraag: De hond van mijn ouders was volgens mij niet 100% toen ik 2 weken geleden in B was, mijn ouders zeiden dat er niets mis was, uiteindelijk zijn ze toch naar da geweest en ze bleek wormen te hebben,hoewel ze vorige maand nog ontwormd was. Ik vraag me nu dus af of deze besmetting teruggekomen is of gewoon niet is overgegaan met medicatie die ze gekregen heeft. Mijn ouders zijn momenteel met de hond op vakantie en gaan morgen hun da in B proberen te bereiken, maar vragen zich nu af of ze misschien toch daar al naar da moeten gaan.

Ook bij de hond is dit trouwens de eerste keer... toch vreemd hé? Zou dit door warme winter + voorjaar kunnen komen? Toch wel opvallend hoeveel je er nu over hoort!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat ook zoiets als hartwormen.

In nederland nog vrij zeldzaam, maar in sommige landen wordt je hond preventief behandeld tegen hartworm.

Een dier wat hartworm heeft kan alleen behandeld worden mits het dier gezond en sterk is en het hart nog niet teveel ontregeld is.

En dan nog blijft de behandeling erg risciovol aangezien de dode wormen weer andere problemen kunnen veroozaken zoals een vaten dicht laten slippen met alle gevolgen van dien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk bij elk soort dieren een anders soort worm.Maar wat ook wel vergeten word is dat niet alle middelen effectief zijn tegen bepaalde wormen.En er loerd ook her besmetting.Via de eitjes van de wormen die later uit komen in het lichaam.Je hebt bij honden in warmere landen zoals spanje ,griekenland amerika ook wel las van hart worm wat moeilijk te behandelen is.Het beste is zoals bij een hond na behandelling niet effectief eerst het soort worm te bekijken.En dan gerichte ontworming geven. succes caroline.Mireille werken he niet bben haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .