Ga naar inhoud

wormen bij konijnen


Aanbevolen berichten

idd Cindy, de meeste wormen zijn idd darmwormen en die verteren idd niet. Heb je gelijk in. Mijn psy had me het eerst ook zo uitgelegd, dat het er uit zag als normale darmwormen. Maar toen ze de resultaten kreeg ,vond ze het toch maar vreemd. Ze hebben idd getest op specifieke soort worm (Latijnse naam volgt morgen) en maagwormen leven dus normaal ind e zure omgeving van de maag. Als ze uit de maag gaan, zou dat moeten zijn omdat ze dood zijn en dus afgevoerd worden. Als ze leven,blijven ze gewoon in de maag, hun natuurlijke habitat. Alleen de eitjes zouden kunnen afgevoerd worden en uitkomen in de keutels, maar dat was niet het geval bij mij, vermits ik keutel quasi recht uit de kont had . Dit soort wormen zou dus wel moeten verteren, vermits ze dood of erg verzwakt in de darmen terrecht komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 228
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zou de mijne dat ook kunnen hebben dan de "maagwormen"?? of lees ik het verkeerd? En hoe heb jij het laten onderzoeken caroline ? op laten sturen naar utrecht ofzo ?

Gisteren en vandaag zag ik niks meer op enkel 1 dode worm in een drol. Maar mocht het straks of morgen toch weer veel zijn is het dan mogelijk om het eerder weer panacur te geven??eerder dan de 10de dag? Mijn gevoel zegt dat ik het toch moet laten onderzoeken, miss dat het toch andere wormen zijn. Maar wie zegt dat de da weet wat voor wormen ze hebben?? Dan zal ik het door moeten sturen naar utrecht en dat zal erg duur zijn denk ik.

Na de volgende behandeling moet het over zijn, maar als het niet zo is moet ik mij dan zorgen maken?? Dat doe ik nu al eigenlijk. Steeds als ik deze topic opend dan krijg ik buikpijn (bloos) :(

Ik heb wel gehoord als een dier vooral konijnen wormne hebben dat het niet snel over gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lia, ik woon niet in NL, dat weet je toch? De keutels zijn onderzocht in het labo in Bern, het heeft 25chfr gekost, zo'n 14 euro. In NL is het waarschijnlijk nog goedkoper.

Mijn psy heeft me als DA aangeraden die test te laten doen, kwestie van zeker te zijn. Als de volgende test weer positief terugkomt, moet ik weer een kuur panacur geven, als er niets gevonden wordt niet. Ik zou dus zeggen Lia, wacht 10 dagen (dus geef eventuele achtergebleven eitjes de kans om uit te komen) en doe dan ook eens een staal binnen bij je DA. Bedoeling is dat er niet teveel tijd verloopt tussen het leggen van de keutels en het opsturen nr labo. Best dus op een ochtend en niet een vrijdag omdat je dan het risico hebt dat ze blijven liggen en er zich schimmels vormen. Dan ben je zeker en hoef je niet te lopen klooien met ontworming als het niet nodig is. En bovendien weet je dan ineens welk soort wormen het zijn en of het de enige zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1ste hoop ik dat de da het zelf weet.

Ik heb gehoord en of dat zo is weet niet, dat i wel met muizen drollen dat je rond de 60euro moet betalen.

Volgende week zondag moet hij weer behandeld worden dus ik wacht af. Hij doet zelf erg goed, rent, eet ,poept en drinkt goed. Lijkt dat hij dunner is maar miss is dit juist de perfecte bouw voor een konijn en ben ik gewend aan stevige dieren (bloos)

Sta ik niet bij stil Caroline waar iedereen woont. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag heb ik ze weer een wormmiddel gegeven, afwachten wat er morgen uit komt.

Ik duim zo dat er niks meer uit komt anders sta ik maandag voor de stoep van de da.

Allen heeft pluisje iets minder gekregen , flesje was op :s stomme da gewoon te weinig gegeven.

1.2 moest hij maar kreeg 1 ml en anouk ook iets minder, maar ik denk dat niet zoveel uit maakt volgens mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

YESSSSSSSSSSSSSSSSS !!!!!!

Pluisje heeft geen wormen. Ik had gisteren pancur gegeven rond een uurtje of 17 á 18 uur 16uur later ongeveer 10uur in de ochtend. Vandaag ben ik totaal helemaal niks tegen gekomen, maar ik juig nog niet met 100% want kan vanmiddag of morgen nog komen en Anouk heeft gelukkig nog steeds niks.

Ik wil ze dan "mocht pluisje na 2 dagen nog niks hebben" nog 1x laten herhalen en dan is het 14 dagen na de enting de operatie tijd !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn labo-test is negatief teruggekomen. De panacur heeft ze dus goed aangepakt. Mijn DA zei me nog dat je panacur op verschillende manieren kan toedienen. Ofwel 3 dagen na elkaar ofwel 1 dag en herhaling na 10-14 dagen. Zou alletwee even efficiënt zijn. Als we hierop even voortredeneren is het waarschijnlijk voor konijntjes met een gevoelig darmstelsel beter om het 1+1 keer te doen en als je een stevig konijn hebt dat nooit diaree heeft etc om het 3 dagen na elkaar te doen.

Ik laat voor de zekerheid volgende maand nog een keer een test doen. Enerzijds kan het zijn dat net de keutels die ik bracht geen eitjes of wormen bevatten en dat dat toeval was, anderzijds hebben de onze het waarschijnlijk van hun moeder gekregen en zouden ze wormvrij moeten blijven voorlopig. Als ze volgende maand weer besmet zijn, dan ga ik alleszins beginnen om hun groenten eerst te wassen. Als de besmetting uit hun hooi komt, dan weet ik nog niet wat ik ga doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet trouwens iemand toevallig of er ook wormen kunnen overgedragen worden van mens naar konijn of van konijn naar worm?

Ik realiseer mij nl net dat wormen, zoals diegene waar wij het hier over hebben, parasieten zijn. De DA zei me ook aan de telefoon "er zijn geen parasieten aangetroffen". Ik heb zelf een maagparasiet gehad ,die met antibiotica behandels is geweest in januari. Normaal gesproken is die weg, maar ik heb me nooit terug laten testen (mijn vriend wel en ver mits ze via speeksel worden overgedragen ,veronderstellen we dat het bij mij ook weg is) Dus nu vraag ik me af... kunnen wij dit soort parasiet doorgeven aan onze huisdieren en zij aan ons? Of zijn die allemaal soortspecifiek? Wij leven natuurlijk met onze konijnen samen, en ik was me niet elke keer de handen als ik ze aangeraakt heb, ik krijg ook likjes van hen etc... dus het is zeer waarschijnlijk dat het doorgegeven wordt ALS ze niet soortspecifiek zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik net het hok van Knabbel verschoonde, zag ik verschillende wormen rondkruipen, kan het kwaad dat we tot maandag wachten om naar de DA te gaan? Ons mam wil mij vandaag of morgen niet brengen... En wordt dat spul ook voor honden gebruikt, anders zou ik eens bij de buurvrouw aan kunnen kloppen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

lieke in jouw geval zijn het maden aangezien de worm binnen 15 minuten dood gaan aan uit droging.kijk maar naar de made foto´s een pagina hier voor.Die zitten in de drollen van je konijn.Beste advies maak het poep hoekje om de twee dagen zeker schoon met warm weer .en zorg dat het hok zo schoon mogelijk is en blijft.succes cindy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .