Ga naar inhoud

Hoe oud moet het konijntje zijn om te laten castreren?


Cinderella

Aanbevolen berichten

Ze heeft gelijk met het sproeien maar hou er dan wel rekening mee dat dit is als hij niet gestimuleerd wordt door vrouwelijke konijn geuren. Dan gebeurt het vroeger , ook als hij vroeger begint te rijen op vb. een knuffel ofzo.

Wel ras is jouw konijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is dat een vraag aan mij? Half Vlaamse Reus half rasloos groot konijn.

Overigens is dat van die vrouwelijke konijn-geuren niet van toepassing want ik ga natuurlijk geen voedster bij een ongecastreerde ram zetten, hoewel ik niet precies weet hoe ver de geuren van wilde konijnen dragen dus ik weet niet of hij de wilde konijnen hier kan ruiken. Zit toch gauw minstens honderd meter tussen, en dan zit hij ook nog eens meestal binnen in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat een vraag aan mij? Half Vlaamse Reus half rasloos groot konijn.

Overigens is dat van die vrouwelijke konijn-geuren niet van toepassing want ik ga natuurlijk geen voedster bij een ongecastreerde ram zetten, hoewel ik niet precies weet hoe ver de geuren van wilde konijnen dragen dus ik weet niet of hij de wilde konijnen hier kan ruiken. Zit toch gauw minstens honderd meter tussen, en dan zit hij ook nog eens meestal binnen in huis.

Dan moet je je van dat sproeien niet te vlug bang maken. Vlaamse reuzen zijn laatbloeiers , het duurt iets langer voor die echt gaan sproeien. De eerste hier beginnen vanaf 10 à 11 maand. Kleinere rasjes zoals onze rexdwergjes durven op 5 maand al beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jij kwam met dat sproeien aanzetten als reden om op deze leeftijd te castreren volgens mij ;) Misschien handig om dan in het vervolg eerst de complete informatie te hebben qua ras en voedsters in de buurt :) Niet aanvallend bedoeld hoor! Meer voor de volgende die hier komt en die dan het advies gaat krijgen om met 16 weken te laten castreren omdat je als je langer wacht last krijgt van een sproeiend konijn :) Dat is dus niet zonder meer het geval zoals je zelf zegt. Als mijn dierenarts niet had gezegd dat ik beter nog een maand wachtte dan had ie nu onder het mes gelegen en wie weet die van Cinderella ook wel en was jouw post informatie achteraf geweest. Je zegt namelijk zelf:

Als hij 16 of 18 weken is spring je nu in de auto en rij naar de dierenarts.

De meeste bij ons worden vanaf hun 14 weken gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ?

Er is niks mis mee hoor. Eigenlijk voor hun karakter blijf ik erbij hoe vroeger bij de rammen hoe beter.

Kan jij je voorstellen wat het verschil is of ze balletjes weghalen van 16 weken of 10 maand ?

Als hun hormonen ook nog niet doorgekomen zijn heb je een rustig konijn. Natuurlijk klagen dan sommige over te rustig en dat komt inderdaad daardoor.

Maar zijzelf hebben er zowel voor hun groei als voor hun hormonen allen voordeel bij.

Trouwens mijn gecastreerde rammen die worden veel mooiere kloppers dan mijn rammen waar ik mee kweek.

Kop wordt ook veel mooier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn kloppers? Of is dat Vlaams voor konijnen? En wat is een mooiere kop? Minder spits misschien? Dat hoort bij een Vlaam vandaar dat ik denk dat je dat mooi vindt, maar als je een ander ras hebt kan het misschien minder gewenst zijn...

Overigens vind ik niet dat er niks van waarde in je advies zit hoor, dat was wat betreft het sproeien :) Ik waardeer je hulp wel degelijk. :)

Tussen 16 weken en 10 maanden zit een half jaar verschil, ik had het over met 5-6 maanden castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn kloppers? Of is dat Vlaams voor konijnen? En wat is een mooiere kop? Minder spits misschien? Dat hoort bij een Vlaam vandaar dat ik denk dat je dat mooi vindt, maar als je een ander ras hebt kan het misschien minder gewenst zijn...

Overigens vind ik niet dat er niks van waarde in je advies zit hoor, dat was wat betreft het sproeien :) Ik waardeer je hulp wel degelijk. :)

Tussen 16 weken en 10 maanden zit een half jaar verschil, ik had het over met 5-6 maanden castreren.

Ja maar jij hebt 1 konijn dat dus niet aangewakkert wordt door andere geuren hé. Ik bedoelde meer algemeen. Je leest op de moment nu veel dat ze last hebben met de koppeling van hun konijntjes en meestal is dat omdat het hormoon al geactieveert is.

Klopper zeggen wij tegen een goed gebouwde man.

Een ras dat een spitse snuit in de genen heeft gaat dat ook niet krijgen door castratie hoor.

Maar sommige gecastreerde reuzen hebben echt een geweldig mooie kop bedoelde ik.

Ik wil je zeker niet overtuigen hoor om het nu al te doen. Maar ik heb wat ervaring met castratie zowel op latere als jongere leeftijd.

Wou gewoon wat ervaring delen.

De dierenarts van mijn paarden vb (heb voor de konijnen iemand anders) geeft zelf toe dat hij jaarlijks maar max. 10 konijnen castreerd.

De arts die bij mij de rammen doet, heeft er bij mij al jaarlijks meer dan 20. Dat schilt enorm in ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hey. Toevallig zat ik vandaag met dezelfde vraag. Net mijn Theo laten inenten en aan de da gevraagd wanneer ik hem het best kan laten castreren. Hij is 4 maanden uit en hij vroeg of ik er snel een vrouwtje bij wou zetten. Toen ik zei dat ik dat wel wil, maar geen haast heb, zei hij, wacht nog een maandje en maak dan een afspraak. Nu wil ik nog niet direct een vrouwtje voor hem, want ik kan hem veel aandacht geven en hij is super gelukkig en aanhankelijk. Daarnaast moet ik mijn vriend overhalen en nog een beetje sparen. Mijn vriend wil hem pas laten castreren als we 'echt' klaar zijn voor een 2de konijntje. Wat is jullie tip? Volgende maand doen, of nog een paar maandjes afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Annabel, ja dat is eigenlijk ook precies hetzelfde waar ik een beetje mee zit. Mijn konijn lijkt heel gelukkig in zijn eentje en ik vind het nog niet nodig om 'vandaag of morgen' een vriendinnetje bij hem te zetten. Hij is ook aanhankelijk en vind het helemaal niet erg om opgepakt te worden om lekker bij mij op schoot te kroelen. Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden op jou vraag hier! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel met 5 of 6 maanden doen, want als je daarna nog een paar maandjes wacht krijg je dus wel dat sproeien.

Ik hoef ook echt niet morgen een vriendin te hebben voor hem. Dat komt wel, ik ben er zelf ongeduldig over maar da's mijn eigen ongeduld en hier komt het nu financieel eigenlijk ook niet zo goed uit maar ik ga er echt alles aan doen om komende maand werk te hebben dus dan kan het over een maand wel. Helaas kan je er dan niet zo veel tijd aan besteden als je ook moet werken maar daarom ga ik vragen of hij op een vrijdagmiddag gecastreerd kan worden zodat ik hem het hele weekend in de gaten kan houden.

Ze zeggen daarna 2-3 weken wachten met koppelen, nou als we dan weer even op het geld van de maand erop moeten wachten dan zal het ook heus geen probleem zijn om 4 weken na de castratie te koppelen, dus qua financiën is het best te spreiden denk ik.

Al met al zijn we dan 2 maanden verder dus dan zijn we er wel klaar voor denk ik, mijn vriend weet nog niet of hij wel wil dat ze dan met zijn tweeën binnen wonen, dus misschien moet er dan een buiten-oplossing komen, maar komt tijd komt raad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het goed dat jullie dit eerst goed bekijken om ervoor te zorgen dat zowel het financiële als de tijd goed uitkomt. Hier doen ze dat anders....bestellen een konijntje en als hij gecastreerd moet worden komt die terug naar hier.

Ik heb tenslotte maar 4 kinderen een volledige zoo (grapje) en werk 30 uren bij Colruyt....gelukkig kijk ik super weinig tv en zijn mijn dieren mijn grootste ontspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Kom ik de mijne ook even afgooien bij jou Reusje, want ik word er knettergek van.

Nee serieus, dinsdag zodra de dierenarts open is bel ik voor een afspraak, ook al is hij vrijdag pas 5 maanden.

Hij kan namelijk denk ik toch de wilde voedsters buiten ruiken. Hij heeft gisteravond namelijk echt gesproeid op de bank en nu vanmorgen weer. Hij heeft geen rust en afgelopen 2 dagen zit hij de tochtstrip van de buitendeur stuk te knagen ´s avonds alsof hij naar buiten wil zal en moet, zoekt allerlei mogelijkheden om naar buiten te kunnen. Heeft ie nooit gehad en hij is natuurlijk ook nooit ´s avonds buiten geweest. Het is 1 wandelende rondjesdraaiende zoemende hormonenbom, ook al is hij nog net geen 5 maanden.

Ik had dat niet gedacht omdat hij alleen is, maar ik denk dus dat hij wilde konijnen ruikt, ook al zit hij binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee, het valt me nu op dat mijn konijntje ineens overal plasjes achterlaat :s Misschien een rare vraag maar is dit het gevreesde sproeien? Of is sproeien echt meer 'spuiten' om het maar even zo te zeggen. Ik laat hem namelijk ook wel eens buiten zijn rennetje lopen en daar heb ik kranten omheen gelegd want we hebben een houten vloer en anders glijd hij steeds weg. Maar ik had gister avond net de krant weggegooid waar hij op geplast had, de boel schoongemaakt en hup daar lag al weer een plasje. En even later op een andere plek weer, op de vloer, lag er weer een plasje en toen had ik de boel schoongemaakt en weer wat later weer op diezelfde plek een plasje... Hebben jullie enig idee waarom hij dit doet? En of castreren hier tegen helpt ja of nee? Alvast bedankt! Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het, de mijne plast steeds sinds drie weken alweer op de bank. Hij mag nu dus al 3 weken niet meer op de bank, maar hij doet het soms heel stiekem dus ik heb nu continu een laken erop liggen met zo'n plastic onderkant van de thuiszorg wat ik toevallig nog had.

Sproeien is wat anders heb ik gemerkt, dat is dus van het weekend voor het eerst gesignaleerd hier. Allemaal kleine druppeltjes die hij echt letterlijk 'rondsproeit', hij draaide heel snel een rondje terwijl hij het deed en zijn staart helemaal gek. Er lagen allemaal losse druppeltjes, niet 1 plasplek. Gelukkig was dit ook op dat laken op de bank, dus gewoon meteen in de was gedaan.

Ik hoop dat castratie helpt! Dinsdag is het zo ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oke, dus sproeien is wel echt wat anders. Bedankt Lonja! Dan hou ik hem maar even extra in de gaten, loop ik wel steeds met een doekje achter hem aan... Het ging een hele tijd zo goed! Dan ging hij echt terug zijn ren in, naar zijn toiletje en dan kwam hij weer lekker buiten zijn rennetje lopen. Ik hoop dat het over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het ook voor je! Ik laat hier sowieso wel weten of hij over 2 of 3 weken nog steeds op de bank wil plassen, want we hebben al besloten dat we het dan weer willen proberen hem op de bank toe te laten, omdat wij ook hopen dat castratie hierbij helpt.

Hij zal er wel niets meer van snappen, zeker als het niet geholpen heeft en het mag toch weer niet, maar het zou zo gezellig zijn als hij niet meer per se de bank wil markeren als zijn territorium en er gewoon lekker bij kan liggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwachtte helemaal geen reactie, niks om sorry voor te zeggen joh! :)

Het gaat super!

Toen hij thuiskwam deden we de reismand open vlak voor zijn kooi die ik helemaal met handdoeken ingericht had, maar hij ging er als een haas vandoor en kroop weg achter de kast in de slaapkamer. Daar heb ik er een babykruik bij gelegd die hij heel lief vond, ging heel de kruik aflikken, en hij wilde ook wel paardebloem, aardbeiblad en braamblad eten!

Verder was hij hartstikke suf wel, en ik heb hem even met rust gelaten want hij viel toch wel steeds bijna in slaap.

Na een half uurtje nog eens gekeken en water erbij gezet, en een paar biksjes 1 voor 1 uit de hand gegeven die hij goed opat.

Daarna ging hij ook drinken, dus dat zat wel goed.

Een uurtje later hoorde ik wat en was hij blijkbaar in slaap gevallen met zijn kop in het bakje water, ocherm...

Ik merkte ook dat zijn oortjes koud waren en in zijn nek was het ook niet warm. Gauw zijn bakje brokjes voor zijn neus gezet terwijl ik de kruik opnieuw vulde met kokend water. Daar ging hij lekker tegenaan liggen. De verwarming was uit omdat het buiten niet koud is, maar heb hem gewoon op 22,5 graad gezet zodat hij toch aan ging en een handdoek op de kachel gelegd en toen die handdoek 10 minuten later warm was was hij zelf ook al weer wat warmer. Toch de handdoek over hem heen gelegd en toen kwam er ineens leven in en ging hij zich zitten wassen en wat rondlopen.

Gewoon af en toe gekeken maar hij liep toch vrij snel weer weg na een paar aaitjes dus verder met rust gelaten. Hij heeft daarna zijn brokjes nog allemaal opgegeten en 's avonds krijgt hij altijd zijn bak groenvoer.

Die heb ik eerst voor zijn neus in de slaapkamer gezet maar toen we vroegen of hij in de kamer wilde komen kwam hij meteen (onder enthousiast aanmoedigen)! Hij eet zijn bak groenvoer met normale snelheid op en hij is ook eindelijk gaan plassen en poepen in zijn hok net (voor het eerst sinds 12 uur) dus we zijn compleet!

Er zaten wel héél kleine keuteltjes tussen maar ook normale keutels dus ik denk dat die kleintjes van tijdens de narcose zijn.

Hij ligt nu lekker aan mijn voeten in de kamer, je hebt er geen kind aan! :P

Lekker languit en hij houdt zichzelf volgens mij prima warm inmiddels. Hij loopt alleen nog wat hoog op de poten natuurlijk en hupst alleen omdat hij gaat eten of naar zijn hok moet om te plassen of poepen maar volgens mij werkt sinds een uurtje alles weer zoals zou moeten.

Het valt me alleszins mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat niet allemaal in één keer kunnen. Eerst enten, daarna onder narcose. Dan laten castreren en tanden bij slijpen. (niet knippen!) Is ook beter voor hem, dan hoeft hij maar een keer onder narcose. Is nog goedkoper ook, haha. :he:

Om hier nog even op in te gaan.. Zowel een vaccinatie als narcose heeft invloed op de weerstand. Narcose brengt de weerstand wat omlaag en voor een vaccinatie moet de weerstand juist goed zijn. Deze combinatie is dus niet aan te raden. Liever een weekje of twee er tussen laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat advies kreeg ik net ook van de dierenarts.

Ons konijn mag de 30e.

Wel veel verschillende adviezen gehoord.... wel/niet gewoon weer naar buiten, wel/niet pijnstilling daarna, wel/niet in het hooi daarna.

Ook veel verschillende tarieven.

Maar goed, ik kan er een binnenkooi lenen (service!) tegen borg, ze klonken alsof ze er kennis van hebben en het is een van de laagste tarieven.

Bij de nacontrole gelijk enten en klaar (hoop ik).

Daarna op zoek naar een vriendin, maar begreep dat dat nog niet zo makkelijk is......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies ik heb ook verschillende dingen gehoord maar uiteindelijk gewoon gedaan wat me zelf het beste leek.

Over die pijnstilling: Ik heb gewoon pijnstilling meegevraagd en ze zei dat ik dat maar aan moest kijken of het nodig was, ik vind het in dit geval niet nodig. Hij loopt wat hoger op zijn pootjes maar is actief of ligt lekker languit te chillen en eet supergoed en dus doe ik het maar niet want er zitten ook bijwerkingen aan verbonden. Ik vind het wel prettig om het in huis te hebben, dus dat zou ik gewoon vragen en dan zelf inschatten wat je denkt dat nodig is.

Op de normale bodembedekking kon ook volgens mijn dierenarts maar ik heb dat gewoon voor de zekerheid niet gedaan want wat is dat nou voor moeite om even handdoeken neer te leggen ipv stro. Die 2 handdoeken uitwassen is het enige wat je ervoor hoeft te doen, dus ik dacht ach, waarom zou je risico nemen?

Gewoon naar buiten zou over 5 dagen mogen, lijkt me ook wel logisch, als er zand tegen de wond aangekleefd komt is niet goed natuurlijk. En ook weer: Waarom niet? Als je toch die kooi mag lenen, wat zou je dan moeilijk gaan lopen doen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .