Ga naar inhoud

voedster VEEL te dominant, terug naar opvang of sterilisatie?


Jikke

Aanbevolen berichten

Ik sta wederom voor een dillema. Het ene nog niet gehad of het volgende komt weer. :grrrrrr:

Betty staat op voor sterilisatie bij de dierenarts als zijn rug weer mee wil werken anders kan hij het niet aan en hij is de enigste van de praktijk die het kan. prijs technisch gezien ook de enigste waar ik momenteel terecht kan want heb aan mijn nieuwe ren zo'n 300 euro extra uit moeten geven.

Echter Betty wordt geholpen omdat ze zo op Bongo is gaan rijden. Bongo is ook doodsbang van haar. Nog steeds. De nieuwe ren staat er en had Bongo even in de ren gezet i.p.v. in bench in ren vanwege zijn poten (die enorm op knappen!!) omdat hij bij deze vloer wel los moet kunnen aldus mijn DA. Echter eerst Bongo erin gezet en toen de andere 2. Lobbus en Bongo 0,0 problemen. Bongo richting Betty is snuffelen en hij gaat door. Echter Betty gaat weer achter hem aan en bijten (niet rijden nu). Bongo gaat plat liggen met oren in zijn nek en ze blijft door gaan dus Bongo nu helemaal apart gezet. Er zit nog geen dak op deze ren dus in bench erbij kan niet omdat als het regent hij nu niet kan schuilen.

Echter Betty gaat steeds vaker en vaker ook richting Lobbus bijten. Vanmiddag al zeker 10x gezien dat ze achter Lobbus aan gaat en hem bijt. Lobbus doet niets terug en schrikt even en schiet weg. Echter hij gaat dus nu haar ook ontlopen.

Eind resultaat is dat ik dus nu 3 aparte konijnen ga krijgen. Terwijl de rammen het uitstekend doen samen.

Betty is overigens ook alleen maar bezig met ontsnappen en met slopen. Ze sloopt het hele hok, probeerd gaatje te vinden in de omheining, door de vloer heen te graven en is alleen maar bezig, bezig en bezig. Ze is momenteel niet happy en reageerd haar frustraties dus overal op af. Het hok is ze nu 5 dagen aan bezig en je gaat het goed zien. Hoop van harte dat ze er niet doorheen gaat..... Overal lijkt ze wel een begin te vinden, ze zet gewoon haar tanden er in. Ze krijgt ook wilgentakken voor knaagwerk en die werkt ze ook gewoon naar binnen.

Hoe groot is de kans dat ze na sterilisatie toch het konijn wordt dat ze de eerste 3 á 4 weken ook was? Of adviseren jullie toch haar terug te brengen naar de opvang? HEb ze uit een honden/katten asiel en ze kan terug en wordt dan later door gebracht naar een konijnenopvang. Een heel gesjouw dus, echter dat is wel de normale gang van zaken met alle nijnen die op straat gevonden worden tenzij dus iemand die ze minimaal samen houd er interesse in heeft.

Voor mij werkt dit dus zo niet. Heb best wel wat ruimte maar Betty kan niet op gras of grond want ze graaft enorm, hok eet ze werkelijk op als ze erbij kan en in bench sloopt ze alles en is alleen maar bezig daarnaast aan de tralies te knagen.

Is ze nu gewoon ongelukkig hier? Het gedrag is niet opeens hoor, maar sluipt er langzaam in en ben nu een hele dag bezig geweest met de nijnen i.p.v. dat ik ze 1 á 2 uur per dag zie en dan merk je dit nog meer op. Hoewel ik al wel eerder zag dat Lobbus steeds meer afstand ging nemen van Betty.

Dus zou ik ze terug moeten brengen en daar laten of terug brengen en 2 weken na sterilisatie weer terug halen ofzo? Kan ook Bongo bij Lobbus zetten in de niewue ren en zij in mijn ren terug op tegels met een standaart hokje (waar ze wel dag/nacht in/uit kan lopen. Dat geeft voor alle 3 veel meer rust verwacht ik. Echter Bongo gaat veel beter maar is nog niet genezen. Zal het niet te zwaar zijn voor hem nu al weer de hele dag los te mogen?

Alle 3 apart zetten is enorm moeilijk. Lobbus draait door als hij alleen zit. Dan gaat hij lopen stampen en brommen makkelijk een uur achter elkaar (toen Betty terug gezet). Hij is dan doodsbang want komt ook het hok niet uit dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke trouwens, geen sterilisatie maar castratie van de voedster ;)

Daarnaast is Bongo aan het herstellen van Sore hocks en wil ik voor hem dus zeker een rustige omgeving hebben en een voedster die steeds op hem zit te jagen is dan absoluut niet te doen!!!

aangepast door Jikke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die voedster haar hormonen jagen haar het dak op hé. Ze wil overal proberen om ergens een nestje voor te bereiden.

Ze zal door een sterilisatie natuurlijk veel van haar vuur verliezen hoor.

Maar dan is het natuurlijk nog even geduld hebben voor al die furie uit haar lijfje is .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook aan het karakter liggen , het lijkt me dus niet dat ze het hok sloopt omdat ze wil nestelen , ze wil uitbreken , is idd niet happy en waarom ??

Of Castratie helpt is maar de vraag , bovendien geen kleine ingreep .

Jij hebt geen plezier van haar je andere konijn ook niet en zij zelf is ook niet blij .

Ik zou haar terug doen naar de opvang en de castratie niet laten uitvoeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenavond gaf Lobbus haar even terug op haar mieter maar daar keek ze niet van op. Ze heeft wel rustig de nacht door gebracht maar nu net met voeren begon ze gelijk weer met lobbus door de ruimte te jagen. Daarna gaan ze wel eten beiden.

Baal er zo van, ik wil ook graag genieten van mijn nijnen maar doen dat al vanaf eind vorig jaar niet meer. Eerst Molly met ernstige sore hocks, toen ren en ondergrond aangepast en leek het goed te gaan en kwam Missy met sore hocks en dat liep ook fout af. Nu Bongo weer en weer ren aangepast. Bongo lijkt gelukkig helemaal op te knappen :love: en dan nu dit weer.........

Ben gek op beide rammen (en idd minder op Betty maar dat zal wel logisch zijn momenteel). Sinds gisteren de ren verplaatst is kan ik ze weer vanuit huis zien. Geweldig gaaf eindelijk weer zicht op mijn nijnen. Echter als ik dan dus nu ook zie hoe de verhoudingen zijn en hoe enorm bang Bongo nu gewoon is van Betty. Vind het zo moeilijk.

Mag van de opvang ook zelf zoeken naar een nieuw thuis omdat dit misschien wel een kortere weg is. Aan de ene kant zou ik graag willen alten helpen maar het kost me veel geld, is enorm riskant en tja, wat als het dan nog niet helpt? Ik weet ook haar leeftijd en voorgeschiedenis niet omdat ze van straat af komt. Weet dus alleen dat het een voedster is en ze lijkt hier momenteel niet op haar plaats idd. Overigens schijndrachtig is ze nu niet want ze maakt geen nestjes en loopt niet te sjouwen met hooi of stro. Ze is puur aan het slopen en proberen weg te komen. OP het gras bijv. graaft ze ook alleen alles langs de omheining af puur om weg te komen.

aangepast door Jikke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb iets soortgelijks met een konijn gehad en heel lang doorgetobd , maar die moest dus ook apart in een ren , was wel een beetje aggressiever dan jou konijn als ik het zo lees , hij was te teritoriaal en dus aparte rennen gemaakt , maar hij was alleen bezig om maar uit te kunnen breken ,vrat alles kapot wat eigenlijk niet kapot kon . konijn was ook niet gelukkig en ik vond het een terrorkonijn , hij spoorde ook niet echt , de opvang zei ook dat hij afwijkend gedrag liet zien .

Is gekoppeld aan verschillende voedsters , maar zodra hij thuis was , sloopte hij de voedsters , die konden steeds weer weg , toen dacht ik , ik hou hem apart , ren gemaakt ........... maar dat werd dus ook niks ,brak uit en trok de andere konijnen zowat door het gaas heen naar buiten , ze gilden het uit , pure paniek . maat was vol , heb hem terug gedaan.

En geen spijt van , hoe zielig was het achteraf dat die voedstertjes steeds met een trauma weer terug konden naar de opvang , had het veel eerder moeten doen , maarja je probeert alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tantefie, heb je achteraf nog gehoord hoe het met dat konijn is afgelopen? Daar ben ik dan wel benieuwd naar :)

Moeilijke keuze jikke. Je wil het liefst dat ze allemaal gelukkig zijn en kunnen genieten. Misschien is het toch beter om haar terug te brengen, hoe moeilijk dat besluit ook is. Wie weet vind ze een plekje waar ze helemaal op haar plaats is.

Ik heb wel een schrale troost voor je, dat je niet de enige bent die met gedonder zit. Soms moet je door een diep dal waar je meestal ook weer sterker uitkomt. Geef vooral de moed niet op. Ik had ook mijn momenten dat ik dacht dat er niks meer mis kon gaan omdat alles al fout liep. Maar toen keek ik naar m'n andere koppels en die lieten mij zien dat het echt wel goed kan komen. Net als met Leo die nu heel gelukkig is met zijn Luna. En Jet heeft ook een fijn huisje gevonden. Nu Smash nog en dan hopelijk even rust in de tent.

Kop op he! Ze zeggen altijd, waar een wil is, is een weg. En alle problemen lossen zich vanzelf een keer op. ;) ^^

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijke keuze... IS het ook niet mogelijk om haar via de opvang te laten helpen? dan kan het misschien goedkoper en iniedergeval sneller.

of het een oplossing is weet je pas wanneer je het geprobeerd hebt natuurlijk. hier heeft het enorm geholpen, maar het is geen garantie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in elk geval ze niet steeds weer bij elkaar zetten. Ik bedoel, wat was het nut van ze allemaal samen laten in de nieuwe ren? Zo vergroot je de angst van de gewonde ram alleen maar. En niet onterecht van hem dat hij weer bang was, want het gedrag van de voedster is nu niet veranderd.

Castratie kan zeker helpen, dat ze niet echt schijnzwanger is, betekend niet dat het geen hormonaal gedrag is. Maar ja het blijft een gok..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .