Ga naar inhoud

kieskeurig konijn


~M~

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Bobby is een lastige eter. Hij eet nooit hooi en als voer is het enige wat hij lust

gemengd voer. Hij heeft vaak last van plakpoep en haakjes op zn kiezen. Ik heb al van alles geprobeerd om hem op ander voer te zetten maar dat lukt niet echt. Ik heb hopefarms supertrio geprobeerd en SS, maar als ik dat door zn voer meng wil hij dat niet eten..? Hij eet echt alleen het gemengde voer op. Dus op een gegeven moment heb ik hem alleen maar hopefarms gegeven, maar dan eet hij dus bijna niks en dan maak ik me daar weer zorgen over:s

Dus heeft iemand nog tips wat ik nog meer kan proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS kun je geven zonder langzaam over te stappen. misschien kun je nog een keer proberen alleen SS te geven?? Een konijn kan trouwens niet één dag niks eten, dan gaan zijn darmen stil liggen.. Slof komt uit de opvang, daar krijg hij gemengd voer. (vind ik raar) Dus heb hem ook langzaam laten wennen aan biks. Hij liet in het begin de biks liggen, maar later at hij het wel op. Nu vind hij het lekker :yes:

hoeveel voer geef je?? als je teveel geeft gaat hij minder hooi eten. Een konijn mag 25 gram per kilo konijn krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen om een ander hooi soort te geven. Weide hooi, bergweide hooi, alpenweide hooi en kruiden hooi soorten gaan er meestal goed in zolang het groen is en lekker ruikt.

Vervolgens zou ik gewoon de afgewogen biks geven (ik geef 15 gram per kilo konijn van Hope Farm Super Trio Rabbit). Mijn konijnen wilden tijdens het overstappen ook alleen maar de lekkere dingetjes eruit pikken en de biks lieten ze liggen. Ze aten wel hooi, dus lagen hun darmen niet stil, maar de eerste dagen van alleen biks, wilden ze echt geen biks eten! En nu vliegen ze op me af als ik met hun biks aan kom zetten..

Mijn ram had altijd last van plakpoep en diarree. Dit kwam door het gemengde voer en het gedroogde brood wat ik toen nog gaf. Toen ik met deze 2 stopte, ging het goed, totdat ik gedroogde brandnetels ging geven want toen liet hij zijn bdk's liggen (plat gestampt lijkt dit op plakpoep of diarree).

Kortom: ik zou vanavond bij schemering een afgewogen schaal biks voorzetten en dit na 15 minuten weg halen, maar wel in de gaten houden dat hij wel hooi eet! Als hij na 3 uur nog geen hooi gegeten heeft, kun je helaas niet anders als een afgewogen portie gemengd voer neer te zetten..

Geef hem voor de haakjes verse wilgentakken..

Verder is het zo dat als je konijn de biks weigert, maar wel hooi of takken eet, zijn darmen in beweging zijn en dan kan het lang aan. Dus jij moet dan gewoon even door zetten met je biks ;)

Succes..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom ik weer aan..... (nee ik heb geen aandelen bij Trovet) :$

Probeer eens een keertje Trovet brokken te geven.

Hier eet mijn konijn sindsdien hooi, heeft geen plakpoep én al 15 maanden geen haakjes meer!

6 jaar lang geen hooi willen eten, om de 8 weken haakjes verwijdert en 10 andere soorten voer geprobeerd, heb ik nu een gelukkig en gezond konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb je al vaker gezegd en dat kan, zoals in zoveel andere voersoorten.

Maar aangezien ik hier met een konijn heb gezeten dat 6 jaar lang met problemen rond heeft gelopen, maak je keuzes.

En ik vond na zorgvuldig afwegen is de keus die ik gemaakt heb overduidelijk een goede keus.

Inmiddels ben ik met haar 15 maanden verder en is ze nog nooit zo gezond geweest als voor de Trovet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb je al vaker gezegd en dat kan, zoals in zoveel andere voersoorten.

Maar aangezien ik hier met een konijn heb gezeten dat 6 jaar lang met problemen rond heeft gelopen, maak je keuzes.

En ik vond na zorgvuldig afwegen is de keus die ik gemaakt heb overduidelijk een goede keus.

Inmiddels ben ik met haar 15 maanden verder en is ze nog nooit zo gezond geweest als voor de Trovet.

Dat kan, was ook niet als kritiek op jou bedoeld hoor ;) Maar meer als info voor de TS. De nadelige gevolgen worden meestal pas na 6 tot 10 jaar zichtbaar zeggen ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vat het ook niet als persoonlijke kritiek op, maar heb bezwaar op de ongenuanceerde kritiek die je direct na mijn reactie geeft.

Dit zal waarschijnlijk niet je bedoeling zijn, maar toevallig weet ik uit andere toppics dat je erg gefocust bent op voer en wat er wel of niet in zit. (geen kritiek, je goed recht)

Iemand die nog nooit van Trovet gehoord heeft leest in jouw woorden waarschijnlijk gelijk.... GÉÉN goed voer, chemische rotzooi en dáár maak ik bezwaar tegen.

Later, na mijn reactie geef je zelf al aan dat nadelige gevolgen meestal pas jaren later zichtbaar zijn, maar dat had je dan mijn inziens in je eerste reactie moeten vermelden.

Je schrikt er waarschijnlijk mensen mee af waarvan het konijn baat kan hebben bij deze brokken en Trovet is ZEKER één van de betere voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai als de nadelen na 6 tot 10 jaar zichtbaar worden dan gaat jouw konijn oud worden Sharon....

sorry kon het niet laten...hihi.

Er is al zoveel gezegd over al de stoffen die in voeding zitten maare voor de ene kan een voordeel, voor de andere een nadeel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest gewoon reageren. Ik geef reeds lange tijd aan al mijn konijnen Pavo (paardenvoeding) een uitgeselecteerde mengeling.

Vrij duur als je kweekt maar sinds ik de voeding geef heb ik nooit geen dode of zieke jongen meer. Plakpoep, dikkebuikenziekte,... niks meer. Dus laat ze maar lachen als ik dat rondvertel. Zij geven soms vanaf 3 à 4 weken antibiotica. Is dat dan zoveel beter ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Bobby is een lastige eter. Hij eet nooit hooi en als voer is het enige wat hij lust

gemengd voer. Hij heeft vaak last van plakpoep en haakjes op zn kiezen. Ik heb al van alles geprobeerd om hem op ander voer te zetten maar dat lukt niet echt. Ik heb hopefarms supertrio geprobeerd en SS, maar als ik dat door zn voer meng wil hij dat niet eten..? Hij eet echt alleen het gemengde voer op. Dus op een gegeven moment heb ik hem alleen maar hopefarms gegeven, maar dan eet hij dus bijna niks en dan maak ik me daar weer zorgen over:s

Dus heeft iemand nog tips wat ik nog meer kan proberen?

Jeetje wat herkenbaar ik heb hier dus precies hetzelfde probleem. Vandaag weer bij de DA geweest voor haakjes controle en maar weer een ander soort hooi wat de DA verkoopt meegekregen. Ons nijn krijgt nu het minimale aan brokjes. Gelukkig heeft hij geen plakpoep maar zijn zijn keutels wel goed. Alleen dat hooi eten en die haakjes ik word er een beetje moedeloos van. Ook voor het nijn is het doodzielig als hij elke maand de haakjes moet laten verwijderen. Ik hoop dus ook dat de gouden tip er tussen zit want ondertussen al van alles geprobeerd. Eten is gewoon geen prioriteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter aanvulling: mijn nijn eet wel SS brokjes maar voor de haakjes is dus gewoon echt het niet eten van hooi het probleem.

Hier hielp SS ook totaal niet, niet tegen de haakjes en Puk ging er geen hooi van eten. (ik vindt SS dan ook meer een vervanger van hooi ivm de vezels die erin zitten)

Trovet daarintegen is kei- en keihard en daar moeten ze dus echt flink op malen, waardoor de kiezen wel slijten.

Tevens is het heel licht verteerbaar waardoor Puk snel weer honger kreeg nadat de bak leeg was.

Na tig merken hooi proberen eet ze door de Trovet nu na 6 jaar wél hooi en met hele plukken tegelijk!

Alles beter dan iedere 8 weken onder narcose moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hielp SS ook totaal niet, niet tegen de haakjes en Puk ging er geen hooi van eten. (ik vindt SS dan ook meer een vervanger van hooi ivm de vezels die erin zitten)

Trovet daarintegen is kei- en keihard en daar moeten ze dus echt flink op malen, waardoor de kiezen wel slijten.

Tevens is het heel licht verteerbaar waardoor Puk snel weer honger kreeg nadat de bak leeg was.

Na tig merken hooi proberen eet ze door de Trovet nu na 6 jaar wél hooi en met hele plukken tegelijk!

Alles beter dan iedere 8 weken onder narcose moeten.

Dat is waar mede daarom ben ik SS blijven geven omdat ik dacht dan krijgt hij in ieder geval vezels binnen maar de haakjes slijten hierdoor niet. Ik zit er bovenop dat hij niet weer haakjes heeft het is zo ontzettend zielig. Waar is dat Trovet verkrijgbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel het via mijn dierenarts en je kunt het krijgen bij medpets.nl

Het lijkt relatief prijzig, maar je hebt er net als bij SS minder van nodig.

Ik heb nu via mijn dierenarts 10 kg zakken voor 48 euro, dus dan is het sowieso niet echt duur.

Belangrijker vind ik dat ik het geld niet meer kwijt ben aan behandeling, voor mijn portemonee, maar vooral voor Puk zelf.

De eerste keer (nadat ik dat ben gaan voeren) zat er maar 2 weken langer tussen, de keer daarop werd het 4 maanden en nu.... 15 maanden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel het via mijn dierenarts en je kunt het krijgen bij medpets.nl

Het lijkt relatief prijzig, maar je hebt er net als bij SS minder van nodig.

Ik heb nu via mijn dierenarts 10 kg zakken voor 48 euro, dus dan is het sowieso niet echt duur.

Belangrijker vind ik dat ik het geld niet meer kwijt ben aan behandeling, voor mijn portemonee, maar vooral voor Puk zelf.

De eerste keer (nadat ik dat ben gaan voeren) zat er maar 2 weken langer tussen, de keer daarop werd het 4 maanden en nu.... 15 maanden!

Precies het gaat mij om nijnemans die dadelijk elke maand onder narcose moet en ik in de stress thuis zit of het allemaal wel goed gaat. Bedankt ik ga met mijn DA overleggen want ook zij is zeer begaan om nijnemans aan het hooi te krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ieder moet voeren wat hij wil. Mijn herder is nu 12 jaar. Als hij vanaf zijn geboorte bijvoorbeeld Royal Canin had gehad, had hij nu een zeer hoge kans op kanker tumoren en allerlei andere toestanden en had hij mss zelfs al niet meer geleefd!

Ik zou mijn dier dit soort chemische producten dan ook nooit geven. Als je een dier hebt wat er gevoelig voor is, kan het inprinciepe ook eerder tot uiting komen..

En zou jij zelf iets eten waarvan je weet dat je vroeg of laat kanker krijgt?

Bovendien zorgen bha en bht niet alleen voor de vorming van kanker.. Er zijn bijvoorbeeld honden pups met afwijkingen geboren bij een moederhond die op brokken stond met bha en bht..

En dat terwijl bha en bht gemakkelijk te vervangen zijn door natuurlijke vitamine E... Dus nee, voor mij zou Trovet absoluut niet tot een van de betere voedingen behoren..

Nog even wat info vanaf internet:

E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)

E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)

E 324: Ethoxiquine

Ethoxyquine (Code E 324), is de ergste van allemaal. Het is een rubberstabilisator, landbouwbestrijdings middel dat gebruikt wordt voor de bestrijding van ongedierte en onkruid (dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant), dat bij de productie van vee-, honden- en kattenvoer gebruikt kan worden. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren.

Ethoxyquine is voor menselijk gebruik dan ook absoluut verboden en u zult E324 inde menselijke E-lijsten ook niet aantreffen.

Er wordt ook aangegeven, dat de darmbacteriën door Ethoxyquine ernstig beschadigd en sterk verminderd worden. Hierdoor wordt de balans in de darmflora verstoord, wat als gevolg kan hebben, dat de vacht droog en broos wordt, en er daardoor dus droog uitziet, zijn glans verliest en/of uitvalt. De huid wordt schilferig en ziet eruit als bij schurft. Het haar blijft weg en de huid kan zich ontwikkelen als een zgn. olifantshuid.

De dieren hebben veel jeuk en krabben zich, waardoor de mogelijkheid van ernstige infecties ontstaat.

Aan al deze problemen moet iets gedaan worden, om ernstige veranderingen van de huid en de vacht te voorkomen.

Medisch is daar weinig tegen te doen. Wisselen naar een voer dat vrij is van Ethoxyquine is het enige alternatief.

Het kan 3 – 4 maanden duren voor de giftige stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.

Er zijn berichten over leverkanker, schildklierkanker en nierfunctiestoringen in samenhang met Ethoxyquine.

Tevens schijnt het dat de meeste voersoorten de chemische antioxydanten BHA en BHT bevatten:

BHA = Butyl Hydroxyl Anisol, (Code E320), verlaat voor het grootste deel het lichaam via de urine. Maar een eventuele BHA-concentratie in de lever kan zorgen voor een verstoort enzymenbeeld van het zeer belangrijke vitamine D. BHA kan het vetgehalte en het cholesterol in het bloed verhogen. Bovendien kunnen honden, die overgevoelig zijn, oedeem ontwikkelen = een beeld alsof ze vocht vasthouden.

Voor kinderen, die jonger zijn dan één jaar is het gebruik van BHA verboden. Daarom is het onverstandig en zinloos dieren, en zéker jonge honden tijdens hun ontwikkeling, te voeren met voedsel, dat BHA bevat. Verschillende voersoorten bevatten geringe hoeveelheden BHA als "verbinding" met "natuurlijke" antioxidanten.

BHT = Butyl Hydroxyl Tolueen, (Code E 321), is giftiger als BHA en werd oorspronkelijk ontwikkeld, om de houdbaarheid van KLEURENFILM te verlengen. Het is ook een antioxidant voor oliën en vetten. De WHO-maximumnorm voor menselijk gebruik ligt bij 0,5 mg per kg lichaamsgewicht. En 150 mg per kg diervoeder. Het heeft invloed op de vetstofwisseling van de lever. Het kan vergroting van de lever veroorzaken en is in samenhang gebracht met voortplantingsproblemen, gedragsverandering en verandering van het aantal bloedcellen.

Een Australische onderzoeker stelde, dat BHA en BHT minder goed werken tegen ranzigheid als Ethoxyquine. En dat een combinatie van vitaminen C en E beter werken als deze chemische middelen.

Maar…….. dat is veel duurder.

Mrs. Elaine Campbell uit Engeland vertelt over de symptonen die haar dieren vertoonden door deze conserverings-stoffen in hondenvoer,:

Haar honden hadden vacht-, huid-, drachtigheids - en conditieproblemen – de vacht werd broos en droog, de huid werd schilferig, het pigment van de neus werd minder haar teven begonnen hun loopsheid over te slaan en een gedekte teef bleef leeg. Het resultaat van een ander teefje: twee puppen, deze waren veel te klein en te zwak, zij stierven dan ook na 10 dagen ondanks het bijvoeren en de extra verzorging. Bij een latere worp gebeurde dit: De teef kreeg 6 pups. Twee van deze pupjes werden zwaar geboren, echter ZONDER POTEN, ZONDER STAART EN ZONDER GESLACHTSORGANEN !

Bron: Kok Diervoeders

enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky,

Dat verhaal van die teef kan ook door tienduizende andere factoren komen.

Genetische afwijkingen, doorfokken andere omgevingsfactoren, afwijkingen in de baarmoeder etc etc etc. Dit soort verhalen kunnen me ook boos maken, op basis van wat daar staat negatieve dingen toeschrijven. Ben zelf wetenschapper en heb hier dus weinig boodschap aan.

Wil niet zeggen dat er geen slechte dingen inzitten. Die zitten ook in mensenvoer. Het ideale voer bestaat niet en onze konijnen overleven in het wild niet, dat wil iets zeggen.

Groetjes Eveline

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zeker niet dat veel dierenartsen het verkopen.

Juist wel.. Ze verdienen aan het voer en ze verdienen aan de klachten die weer ontstaan door het voer!

Bovendien zit er in de standaard dierenarts opleiding niet veel over voer.. Dus dierenartsen weten over het algemeen niet veel over voer. Dit is ook waarom 1 van mijn dierenartsen haar assistentes naar school heeft gestuurd voor een voedingsstudie. En laat dit nou net de dierenarts zijn die geen Royal Canin adviseerde..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky,

Dat verhaal van die teef kan ook door tienduizende andere factoren komen.

Genetische afwijkingen, doorfokken andere omgevingsfactoren, afwijkingen in de baarmoeder etc etc etc. Dit soort verhalen kunnen me ook boos maken, op basis van wat daar staat negatieve dingen toeschrijven. Ben zelf wetenschapper en heb hier dus weinig boodschap aan.

Wil niet zeggen dat er geen slechte dingen inzitten. Die zitten ook in mensenvoer. Het ideale voer bestaat niet en onze konijnen overleven in het wild niet, dat wil iets zeggen.

Groetjes Eveline

Dat van die teef was maar 1 voorbeeld. Je moet de tekst erboven ook even goed lezen ;)

Er zijn complete onderzoeken naar gedaan. Er is heel veel over te vinden en het is ook al langer bekend, maar de meeste mensen willen het niet weten of trekken zich er gewoon niets van aan.

In mensen voeding zitten inderdaad ook een heleboel slechte E nummers. E621 is een groot voorbeeld, maar aspartaam is weer een meer bekend voorbeeld.

Ik zelf werd heel erg ziek van bepaalde E nummers. Het heeft heel lang geduurd voordat we daar achter kwamen, maar toen we dat wisten, ben ik de menselijke voeding gaan bekijken en alle E nummers. Hiervandaan trok ik de lijn door naar mijn dieren, want wat ik niet wil eten omdat het (in de toekomst) gevaarlijk voor de gezondheid is, laat ik mijn dieren ook niet eten..

Zo kwam ik dus achter de BHA en BHT.

Er word wel meer troep door dierenvoedingen gedaan, waar de desbetreffende dieren niets aan hebben. En er word ook weel meer aangerotzooid bij dierenartsen.

Ik geloofde het in eerste instantie ook niet.. Maar nu toch echt wel 100%

Nogmaals, een ieder moet eten en voeren wat hij/zij wil :) Wie wat geloofd maakt mij verder niet uit. Ik weet wat ik mijn dieren voer en wat ik zelf eet en ik zie een wereld van verschil met mezelf en mijn eigen dieren, maar ook met mensen en hun dieren om me heen die ook achter hetzelfde zijn gekomen.

En soms kan het nemen van het zekere voor het onzekere geen kwaad..

HFST is ook een goede bikssoort en daar zitten alleen natuurlijke stoffen in.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .