Ga naar inhoud

kieskeurig konijn


~M~

Aanbevolen berichten

Hoi Nicky,

Mijn konijn krijgt al 14 jaar (ja 14 ;) versela laga cuni nature. Ook hier zit verder niets in. Ik begrijp dat men voorzichtig moet zijn met bepaalde ingredienten, maar dat verhaal van die hond en de mensen die dat voer produceren (van de bron) willen ook maar een ding: geld verdienen. Natuurlijk zullen ze anderen zwart maken. Het gaat ook niet wat ik wel of niet geloof. Slechte bijproducten zijn uiteraard slecht, de vraag is welke afwegingen je daar zelf in maakt. Het is daarom dan ook geen kwestie van geloven of achter iets komen. Dat doe ik graag wanneer dat goed wordt onderbouwd met onderzoek en argumenten. Ik weet dan ook dat dit soort toevoegingen E nummers weinig goeds bijdragen, maar als ik overal het zekere voor het onzekere moest nemen dan woonde ik nu op een eiland.

Groetjes Eveline

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist wel.. Ze verdienen aan het voer en ze verdienen aan de klachten die weer ontstaan door het voer!

Bovendien zit er in de standaard dierenarts opleiding niet veel over voer.. Dus dierenartsen weten over het algemeen niet veel over voer. Dit is ook waarom 1 van mijn dierenartsen haar assistentes naar school heeft gestuurd voor een voedingsstudie. En laat dit nou net de dierenarts zijn die geen Royal Canin adviseerde..

Dit is echt waar. In eerste instantie zou je denken dat een dierenarts echt goede voeding aanbeveelt, maar het is waar, ze verdienen over het voer wat ze verkopen en later ook aan de klachten die ontstaan door voer. Voor honden geldt precies hetzelfde. Helaas zitten ze bij mij even niet meer op kvv (in verband met dure opleiding) en weer op geperste brokken (geen krokant). Maar bij de dierenarts raden ze dit af en hebben ze Royal Canin in de schappen staan. Dan ga je automatisch je vraagtekens zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat gaat mij een beetje te ver. Mijn ervaring met dierenartsen is dat zij dit beroep o.a. uitoefenen uit liefde voor dieren.

Mij ook hoor.

Als ik zie dat ik nu bij mijn dierenarts 10 kg zakken voer koop tegen bijna inkoopprijs en zij daar dus amper op verdiend.

Lijkt mij dat ze dan liever zou hebben dat ik om de 8 weken 70 euro bij haar achterlaat om bij Puk onder narcose haakjes weg te laten halen.

Ik laat het hier verder maar bij, deze discussie gaat niet meer daarover waar hij uiteindelijk om is begonnen.

Het ging mij erom dat ik (nog steeds) vond dat het te plat, te ongenuanceerd gebracht werd.

En inderdaad.... een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal niet zeggen dat het bij elke dierenarts zo gaat, maar helaas, bij heel veel dierenartsen gaat het echt niet alleen om liefde voor het dier, maar voornamelijk om winst. Een dierenarts die hondenvoer aanbeveelt met als hoofdbestanddeel granen (waar ze niets mee kunnen omdat dit zo word uitgepoept of ze krijgen er een allergische reactie op)... waar zou het ze dan om gaan? Gezondheid van de hond of het geld wat ze aan het voer kunnen verdienen?

Maar idd, het gaat nu wel heel erg off-topic, maar dit wilde ik toch even kwijt. Zoals Nicky al zei, de meeste dierenartsen worden niet goed opgeleid wat voeding betreft dus kunnen ze vaak de (foute) adviezen geven die in de boeken staan. Daar moet je je als baasje van wat voor huisdier dan ook toch echt wel op bedacht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier nog even uit m'n boekje:

E 320: Butylhydroxyanisol (BHA): Synthetisch voedingszuur. Risico's: Hyperactiviteit, astma, netelroos, slapeloosheid, toename van cholesterol gehalte, aantasting van de stofwisseling in de lever, gevoelloosheid, geldt als kankerverwekkend. Dit additief wordt in vele aroma's gebruikt. Het is in Japan verboden. Rood: vermijden!

E 321: Butylhydroxytolueen (BHT): Synthetisch voedingszuur dat huidreacties kan veroorzaken en aandoeningen van de reproductieve organen en de bloedsomploop. Bij proeven op proefdieren is kanker geconstateerd. Zie ook E320. Rood: Echt vermijden!

Bron: Wat zit er in uw eten? Geschreven door Corinne Gouget en Will Jansen. Gebasseerd op diverse (wetenschappelijke) onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, in voeding voor mensen zitten ook allerlei chemische toevoegingen en kankerverwekkende stoffen.. Maar toch eet iedereen het gewoon. Maar ik vind dat Trovet eerlijk gezegd behoorlijk duur.

Ik ben nu andere soorten hooi aan het proberen, en gisteren zat hij hooi te eten! Dus dat helpt toch wel wat.

Maar om hem nu te dwingen zn brokjes te eten vind ik wel een beetje eng, en hij is de laatste tijd ook al wat afgevallen door de haakjes iedere keer, dus ik wil wel dat hij goed blijft eten.

aangepast door ~M~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, in voeding voor mensen zitten ook allerlei chemische toevoegingen en kankerverwekkende stoffen.. Maar toch eet iedereen het gewoon. Maar ik vind dat Trovet eerlijk gezegd behoorlijk duur.

Ik ben nu andere soorten hooi aan het proberen, en gisteren zat hij hooi te eten! Dus dat helpt toch wel wat.

Maar om hem nu te dwingen zn brokjes te eten vind ik wel een beetje eng, en hij is de laatste tijd ook al wat afgevallen door de haakjes iedere keer, dus ik wil wel dat hij goed blijft eten.

Niet iedereen hoor ;)

Hope Farms Super Trio Rabbit is niet zo duur en natuurlijker, mss kun je dat proberen om langdurig aan te bieden zonder te mengen? En anders zorgen dat je naast het hooi ook veel soorten kruiden en groentes geeft (wel opbouwen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste reactie en dan hou ik ook op. Nicky allemaal leuk en aardig, maar dat boek is totaal niet gebaseerd op goed wetenschappelijk onderzoek. Heb zelf les gegeven op de universiteit en kan je vertellen dat youtube filmpjes normaal gesproken niet als referentie worden opgenomen in gepubliceerde artikelen.

Nogmaals neemt niet weg dat ik niet geloof dat sommige producten niet goed zijn. Maar ik geloof ook niet dat de auteurs etc zelf geen geld willen verdienen.

Mijn konijn is ook heel kieskeurig, eet bijna geen hooi (alleen af en toe een plukje weidehooi), houdt alleen van witlof en peterselie en eet gemengd voer. Hij is al 14 jaar gezond en ben pas sinds kort voor de eerste keer naar de dierenarts geweest voor wat haakjes op de kiezen.

Met zijn 14 jaar ga ik geen dingen meer rigoreus omgooien in zijn voer.

M ik denk dat het gewoon een kwestie is van uitproberen wat je konijn wel eet en wat hij lekker vindt. Bij honden kan je best dwingen bepaald voer te eten door niets anders te geven, bij konijnen natuurlijk een heel ander verhaal. Onze honden zijn slim en zullen altijd proberen toch wat lekkers te krijgen, ze hebben in het begin 3 dagen niets gegeten en aan tafel gebedeld. Toch volgehouden en uiteindelijk gaan ze dan brokken eten (die ze ook lekker vinden). Maar bij een konijn gaat dat helaas niet. Probeer eens wat voer en soorten hooi, weidehooi is hier favoriet, maar daar eet hij ook niet veel van. Ik geef hem onbeperkt hooi, maar ja kan het niet erin proppen.

Groetjes Eveline

Groetjes Eveline

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .