Ga naar inhoud

SS voeding


tash

Aanbevolen berichten

Sorry voor het zoveelste topic... maar ik heb niet alles kunnen vinden wat ik zocht :$

mijn vlaam krijgt sinds gisteren SS ( had al een zak liggen, en per gisteren gestart)

zij is een 'gewoon' gezond konijn van nu 16/17 weken ( zelfde leeftijd als rauss, begin dit jaar)

- ik geef gewoon de SS voor volwassen konijnen, verder zijn er geen darmklachten ed. Is het dan wel goed om SS te geven, gezien ik her en der gelezen had dat SS specifiek is voor gevoelige darmen/ haakjes ed?

- ik houd de dosering 15gr per kg volwassen lg aan ( geschat 6kg, dus 90 gram per dag, verdeeld over 2x 45 gram)

is dit voldoende? ze blijft gewoon het hooi eten, dus het is zeker niet te veel

ook had ik gelezen over diverse webshops in de UK. welke raden jullie mij aan om SS te bestellen? en wat is de minimale hoeveelheid die dan moet worden afgenomen? Hopelijk kunnen jullie helpen!

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb net zelf even co.uk site's bekeken.

zijn er mensen die toevallig bij petmeds.co.uk SS hebben besteld? ik zit nl met het volgende:

4 zakken van 10kg ( goed voor 1jaar) is +- 75 pond, daarbij zijn de verzendkosten 4 pond. in Totaal 80 pond = rond de 100 euro

bij feedem.co.uk komen er zowiezo nog 58 ponden aan verzendkosten bij, vind ik wat veel ten opzichte van de 1e....

petplanet.co.uk kan ik niet zien wat de verzendkosten zijn.

MAAR!!!

komen er bovenop deze kosten nog kosten aan de deur? ( als ik wel eens iets voor mn winkeltje bestelde uit t buitenland mocht ik aan de deur nog betalen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar SS besteld bij The Hay Experts en dan betaal je gewoon de kosten voor de SS en de verzendkosten naar Nederland en meer niet. Het werd bij mij gewoon afgeleverd en de bezorger ging er weer vandoor. Het enige, waar je rekening mee moet houden als je eventueel zou betalen met een overboeking is, dat je bankkosten moet betalen. Ik zit bij ING en toen de overboeking werd afgeschreven, werd er, geloof ik, iets van €5,- extra afgeschreven, omdat de banken kosten maken, omdat de betaling van euro's naar ponden gaat.

SS is, als ik het goed heb, ontwikkeld voor konijnen met gevoelige darmen en voor zieke konijnen, maar dat betekent niet, dat je het een gezond konijn niet gewoon geven kan. Ik gaf eerst HFST, maar omdat mijn ene konijn wat moeilijk at en uitgekeken leek te raken op de HFST heb ik SS gekocht en heb ik mijn konijnen zelf laten kiezen. Zij kozen voor de SS, dus ben ik dat gaan geven.

Mijn ene konijn kon het dus wel gebruiken, omdat zij na een pootbreuk wat minder gezond was. Mijn andere konijn was toen gewoon volledig gezond en haar heb ik het ook gewoon gegeven. Als jij dus SS wilt gaan voeren, ookal zijn is je konijn gezond, dan moet je dat gewoon doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel bij petplanet.co.uk daar kost SS niet veel. En ben je volgens mij met 30/35 euro omgerekend klaar met verzendkosten erbij voor 10 kg SS. Je kunt vaak gewoon tot zover gaan met bestellen bij webshops en wegklikken voordat je gaat afrekenen, dan kun je ook op buitenlandse sites zien hoeveel verzendkosten je moet betalen. Volgens mij meot je bij meerdere zakken 10 kg SS wel meerdere keren verzendkosten betalen omdat het dan verschillende pakketjes zijn. Heeft vaak met gewicht te maken (over 30kg ofzo dat komt er een 2de pakketje bij). Als je betaald hebt komen er verder geen kosten meer bij, omdat je de verzendkosten ook meteen betaald. Ik betaal altijd via Ideal en hoef dan niks extra's bij te betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen zitten al sinds ik ze heb op SS en doen het er prima op! dus ook voor gezonde konijntjes is het goed denk ik :P

en misschien voorkomt het ook wel haakjes of darmproblemen? dan is het altijd mooi meegenomen ipv eerst af te wachten of ze het krijgen en het dan pas te geven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat het een vlaam is, en die anders de pan uitgroeit :P nee gekkigheid

vond het zonde om nog voor 4 weken de junior te geven en hem dan ''weer'' te moeten laten ''overwennen''

waarom niet in 1x voor een heel jaar voer in huis halen? voeding is lang houdbaar, en als de tht datum verstreken zou zijn dan is het alsnog gewoon te geven ( mag dan alleen niet meer verkocht worden)

als ik het binnen heb kan ik 400 dagen vooruit, dus ongeveer tot aug volgend jaar, maar de andere konijnen ( niet van mij, op woeff na) zullen ook wel af en toen wat mee-eten als snoep of beloning dus ik ga ervan uit er 1 jaar mee te kunnen doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel ook gewoon voeding een jaar vooruit (of nu zoveel als binnen de verzendkosten nog valt haha) en meestal was het voer minimaal anderhalf jaar houdbaar als ik het ontving. Dan is er nog niks mis met de vitaminen en mineralen. Het mag immers ook gewoon verkocht worden. Wij krijgen in de opvang vaak voeding die over datum is of tegen de houdbaarheidsdatum in zit en eigenlijk heb ik nog nooit gemerkt dat er wat mis mee was (natuurlijk checken we altijd wel of het nog goed ruikt, goed uit ziet, geen schimmel o.i.d. in de zak zit). Natuurlijk zal de kwaliteit niet 100% meer zijn maar 90% is ook prima bij goede voeding..

Zelf vind ik wel dat SS heel slof wordt als het oud wordt. Maar dan met name als je het al een tijd open hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier blijven de zakken gewoon dicht tot de gebruikt gaan worden, de zak 10kg die dan opengaat gaat in een bewaar ton, niets mis mee dus :) de volgende gaat dan niet eerder open of die 10kg moet op zijn.

ik snap niet wat het verschil is, als ik 1 zak voer van 10kg zou halen in de dierenwinkel. deze kan ook al 4maanden daar op de plank staan, heb ik hem liever thuis zodat ik weer dat ie goed bewaard wordt

als we garvo haalden was dat ook een baal van 20kg, bleef ook lekker ruiken en niets mee aan de hand :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt was bij mn 1,5kg zak ook. maar of ik nou na 100 dagen weer nieuwe bestel. Dan heb je ook kans dat het van diezelfde lading komt dus ook ''ouder'' is. Zolang de THT datum gewoon nog goed is, is er verder geen probleem mocht ik toch tegen de datum van verloop aanzitten wordt het hier gewoon verdeeld over de andere nijnen die het niet krijgen of naar een opvang ;) maar denk dat het gewoon opgaat binnen die tijd

en mocht ik zulke verbeteringen zien kwa vacht of actief kan het zomaar zijn dat ze er alle 4 opgaan, dus dan kom ik nog tekort ook hihi

eventueel kan ik ook een grote voerton aanschaffen waar de 40kg in totaal inkan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier in de periode dat ik nog SS gaf, 1x een grote verpakking gehaald en ook toen was ik eigenlijk niet tevreden over de laatste biksjes, terwijl ik het in de zak in een grote bak bewaarde en de datum goed was. 1x in de zoveel tijd deed ik een klein emmetje vol zodat de zak en bak zo min mogelijk open gingen.

Het zakje dat toen een paar dagen over de datum was en ook niet lekker meer was, was 400 gram. Ik had het gekocht toen ze ziek waren in de hoop dat ze zouden eten.

Maar je moet doen wat je zelf wilt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

alle voedingen zijn gewoon prima te gebruiken NA die datum, alleen voor verkoop mag het niet meer. En dan zouden de waardes iets zakken, dat kunnen ze zelf dan toch weer aanvullen met hooi en met het groen?

wat ik net al aangaf, als je in de DW en zak zal kopen weet je ook niet wanneer die zak daar gekomen is, hoelang die bij de leverancier al in het magazijn lag, wanneer de brok uberhoud gemaakt is. Wij kopen dit als een verse/nieuwe zak voer terwijl het er misschien al 3 maanden staat ( heb eigenlijk nooit gelet of er een productie datum op staat, dit zou best wel. zal vanavond eens spieken op de 1.5kg zak)

maargoed ieder zn meningen daarover natuurlijk :)

ik vrees er niet zozeer voor wat dollie al zij, de zakken zijn min 1 tot 1/5jr houdbaar, tegen die tijd is het op :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar hoe lang is het voer dan eigenlijk nog 'goed' na de verstreken datum? want als dat alleen als 'verkoop datum' geldt ben ik wel benieuwd tot wanneer het te gebruiken is. ze zetten zo'n datum toch niet voor niets op de verpakking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op sommige producten staat de datum er voor niks op. Bijvoorbeeld; Tegenwoordig op op vogelgrit ook een THT datum, omdat vogels het binnen krijgen.Terwijl stenen niet kunnen vergaan.

Natuurlijk geld dit niet voor SS. Ik denk dat het is dat zoveel dagen na productie het productie niet verkocht mag worden. Zodat mensen zeker weten genoeg voedingsstoffen in het voer zit. Zelf eet je toch ook wel dingen die ''over de datum'' zijn. En dat kan ook wel met SS, alleen ik heb een paar keer gehad dat je gewoon merkt dat de kwaliteit erg achteruit gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar ook gewoon SS voor een heel jaar ingeslagen. Ik ben nu bezig het laatste beetje op te maken uit de zak, die ik in juni opengemaakt hebt (de houdbaarheid is september 2012) en mijn konijn valt er even hard op aan als altijd. Het is onzin, dat de vitaminen en mineralen zouden vergaan naar mate het product ouder wordt. Natuurlijk gebeurt dat wel, maar de THT-datum is de datum, dat de eerste voedingsstoffen hun waarde verliezen. Na die datum kan de producent niet meer garanderen, dat er aan de op de zak vermeldde voedingswaarden kan worden voldaan. Zo heb ik het in ieder geval geleerd!

Ik persoonlijk zou nooit voer geven, dat over datum is (van de week nog een zakje voer, dat ik als snoepjes gaf, weggegooid, omdat het een week over datum was), maar ik eet zelf ook niks wat over datum is. Maar ik ga niet steeds kleine zakjes kopen, want zoals eerder gezegd, kun je ook niet weten, hoelang het voer al bij de winkel op de plank staat. Ik geef met alle liefde SS en zal waarschijnlijk ook nooit meer iets anders gaan voeren (of ik moet in de toekomst konijnen hebben, die het niet lusten) en het boeit mij niet, wat het kost, maar als ik iets kan besparen door het groot in te slaan in Engeland, dan doe ik dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet ook niet hoe lang het in Engeland op de plank ligt..

Daarnaast heb je te maken met vetzuren die oxideren op het moment dat er zuurstof bij komt. Dit is ook waarom ik de gaten in de zakken SS niet thuis kan brengen.

Maar zoals ik al aan gaf: een ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt. Ik voel me goed bij HFST en dat blijft een stuk goedkoper als SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet meer wie het zij dat de geur van een verlopen zak achteruit zou gaan? ik heb een zakje ontdekt ( niet hier in huis ;) ) die houdbaar was tot mei 2011, hij ruikt gewoon nog prima! ( zakje stond al open) en smaak? geen idee, zo lang over de datum durf ik niet te geven aan mn nijn, maar als iets 3 maanden of 4 over dd zou zijn mogen ze het nog

mijn vlaam heeft scheurende honger, ondanks dat ze 2x perdag 50 gram krijgt en genoeg hooi heeft.... iemand tips?:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .