Ga naar inhoud

Vechten na 4 jaar huwelijk


Klarice

Aanbevolen berichten

Even voorstellen: Obelix (gecastreerde ram) en Kobus (vrouwtje :mdr:, niet geholpen) zit al vier jaar aan elkaar vast geplakt, onafscheidelijk WAREN ze. Het volgende: ik heb een nieuw nachthok gemaakt in hun bestaande ren, waarbij ik gebruik heb gemaakt van een oud hok (niet van deze 2).

Het is 2 dagen sowieso goed gegaan in het nieuwe hok. Maar vanavond schrok ik me wild. Het hele hok lag bezaaid met plukken haar, en de rede daarvan werd me ook snel duidelijk. Er wordt gevochten op leven en dood. Ik heb ze onmiddellijk uit elkaar gehaald. Had het plan om ze de nacht 'samen' door te laten brengen door de ren in 2en te splitsen met een los stuk ren (een deel uit zo'n 6hoekige ren), maar ook daardoorheen wordt er gebeten, gehapt en aangevallen. En ze zoeken het beiden op lijkt wel. Bizar!

Toch maar apart van elkaar dus. Echt apart. Maar wat is er aan de hand?!

Twee dingen: er is dus een nieuw nachthok gekomen

En: toen ik de nijnen voor het eerst in de vernieuwde ren zette ontdekte ik bij Obelix poep aan zn kont. Daarom meteen even bij de DA geweest, en medicatie meegekregen voor de spijsvertering, een pijnstiller en ananassap tegen haren. Hij is er dus even tussenuit geweest, en wordt ook drie keer per dag opgepakt door mij (iets wat ik anders niet doe) Een mogelijke boosdoener?!

En heb ik er goed aan gedaan ze echt uit elkaar te halen? Het is tenslotte vier jaar prima gegaan, nooit problemen met ze gehad....

Ik hoop van harte dat jullie met mij mee willen denken, ik vind dit echt heel erg naar....:erf: En ik hoop echt dat dit huwelijk nog te redden is, tips zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rot zeg dat ze na jarenlang liefdevol samen te hebben geleefd, van de een op de andere dag zijn gaan vechten.

Misschien dat het teveel veranderingen in 1 keer waren? In elk geval denk ik dat je goed gehandeld heb.

Ik zou precies hetzelfde hebben gedaan. Als ik jou was zou ik ze nou eerst allebei tot rust laten komen.

Vervolgens kan je ze dan opnieuw op neutraal terrein koppelen.

Ik hoop voor je dat het weer helemaal goed komt tussen Obelix en Kobus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brrr wat rot , lijkt mij gek dat het gebeurt door iets nieuws , maar ik weet het echt niet of het kan , ik moet zeggen , hoe langer ik hier mee lees , hoe banger ik wordt dat het bij mij ook een keer misgaat , maar heb me leven lang konijnen gehad en nu 4 bij elkaar en nog nooit zoiets gebeurt , wel bv nu dat er schijndrachtige voedsters zijn , dat ze wat kribbig zijn en jagen , maar verder niet , hoop het niet mee te maken .

Hoop dat je ze weer kan koppelen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

veranderingen kunnen een oorzaak.. mijn voedster was een half jaar geleden nogal van slag toen we verhuisd zijn.. het zou dus kunnen dat al de veranderingen even te veel zijn geweest. als ze zo heftig ineens vechten is het goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald, ze kunnen dan ook best even helemaal uit elkaar, niet naast elkaar.. ik zou ze even tot rust laten komen zonder elkaar en binnenkort als je ram ook weer helemaal goed is ze opnieuw koppelen op neutraal terrein.

het nachthok misschien toch maar weghalen, is het nachthok van een ander konijn geweest en is zijn/haar geur er wel uit? misschien heeft je voedster de geur geroken van een vorig konijn wat in dat nachthok heeft gezeten? weet niet of dat kan/ zo is maar probeer mee te denken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè bah wat vervelend! Veranderingen kunnen inderdaad voor onrust zorgen, maar dit is wel heel extreem. Ook zwakte kan vervelende gevolgen hebben maar hetzelfde, dit is echt een hele sterke reactie.. De geur van een ander konijn kan ook problemen veroorzaken, dus sluit me bij Anjo aan, kan het zijn dat het hok nog naar andere konijnen ruikt? Ik moet zeggen dat dat hier nooit problemen oplevert, maar bij het zien van een ander konijn gebeurt het regelmatig dat er enorme strijd ontstaat in een goed koppel. Misschien reageren jouw konijnen nog erger.. Al vind ik het dan frappant dat het pas na twee dagen gebeurt. Lastige situatie want er is niet echt één aanwijsbare, overduidelijke oorzaak en dat maak het natuurlijk ook lastiger om het probleem op te lossen. Misschien is het alles bij elkaar dat nu voor problemen zorgt?

Ik zou ze toch eerst uit elkaar halen inderdaad, even rust. In elk geval de ram de tijd geven volledig te herstellen en over een poosje ze als een compleet nieuw stel aan elkaar introduceren.. Op volledig neutraal terrein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb er gewoon slecht van geslapen! Wat een toestand zeg.

Ik weet eerlijk gezegd niet wie van de twee de dominante is. Het is altijd al een spelletje tussen de twee geweest, maar het is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Wel heb ik Obelix altijd al het 'sulletje' gezien, maar misschien geheel onterecht hoor! Hij is eigenlijk gewoon heel lief, terwijl mevrouw nog wel eens dr nukken heeft.

Ze zitten nu helemaal apart, en het geeft me de mogelijkheid om Obelix goed in de gate te houden. Dag 3 van de medicatie vandaag, maar hij had weer een vieze kont. Hoop dat het snel beter gaat. En dat het juiste moment snel aanbreekt om een koppelpoging te ondernemen...

Ik was nog wel zo trots op mn nieuw geknutselde hok! Kan ik op de een of andere manier oude geurtjes verwijderen? Zodat ze een geheel nieuwe start kunnen maken straks? Ik kan het me niet helemaal voorstellen dat er nog geurtjes in het hok aanwezig zijn, maar je weet het maar nooit! Ik sluit het liever helemaal uit. Ik heb voor dinsdag sowieso een belafspraak met de DA gepland staan, zal dan ook nog even de situatie voorleggen. Maar ik ben erg blij met jullie berichten :yes: Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoonmaken met héél héél héél veel schoonmaak azijn.. Gewoon alles overgieten met pure schoonmaakazijn. Heeft hier prima gewerkt om een hok neutraal te maken. Denk er wel om dat je goed naspoelt (wel even in laten trekken) en doe het z.s.m. dat het hok nog een poosje leeg staat. Dan kan het wat wegtrekken, zo veel schoonmaakmiddel is niet gezond natuurlijk.

Welke medicatie krijgt Obelix precies en is zijn ontlasting onderzocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, metocloral bij diarree (veroorzaakt door een bacterie, behandeling was i.c.m. AB) heb ik inderdaad wel goede ervaring mee, maar de pijnstilling snap ik niet helemaal? Heb je het idee dat hij pijn heeft? Ananassap ben ik niet zo'n voorstander van, maar ik zou aanhouden wat je dierenarts gezegd heeft. Persoonlijk zou ik, als er nog geen verbetering is, dinsdag zijn ontlasting laten onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik geloof wel dat ie pijn had, hij werd onrustig als je aan zn buikje zat. Dus ik denk dat die conclusie wel klopt. Ondertussen mag ik er gewoon aanzitten, dus of er is verbetering, of de pijnstillers doen zn werk. Of en en natuurlijk. We zijn nog niet zo heel lang geleden verhuisd, en dit was de eerste keer bij de nieuwe DA. Was helemaal verbaasd dat ze zei dat ze dinsdag even telefonisch contact wilde hebben, dat is nieuw voor mij! Maar wel een fijn idee dat je nog even door kan nemen hoe het er voor staat. En gelukkig is er een konijnendeskundige aanwezig. Ik wacht dinsdag af, en zal dan ook vragen naar onderzoek als er geen verbetering is. Bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .