Ga naar inhoud

Gijs doet vreemd...


Boseetje

Aanbevolen berichten

Ik heb toen ik jaren geleden de haken ontdekte voeding al aangepast, klein btje ss veel hooi en witlof eten ze, daardoor duurde het 13 maanden voor ze terug kwamen, nu 7weken! Zelfde eten etc! DA ben ik gewisseld 1,5 jaar terug, ben nu bij een konijnkundige! Hij krijgt geen diepe narcose maar roeske

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb het ondertussen even opgezocht voor je...onlineapotheker.nl. Ook daar bijna 17 euro voor 2,5 kilo.

Je kunt ook Trovet zelf mailen voor een proefzakje, sturen ze zo op. (is niet echt veel hoor)

Of je vraagt je dierenarts of hij een klein zakje voor je wilt aanvragen, dan krijg je een groter zakje. (volgens mij 250 gr)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb klein zakje meegekregen vd da, heb nu gemengt in het voerbakje gedaan,

Heb gijs om 7u en om half 11 dwangvoer gegeven, tussendoor mini stukje appel en 1 spriet hooi gehad! Hij is weer bij Miep, 1ste etage dicht gedaan, dronken de trap op werd het niet! Nu afwachten!! Bedankt voor meeleven en tips!! Super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik citeer even van WP:

Ad 1. Hersenproblemen bij het konijn:

* Draainek: torticollis of een scheve kop (= head tilt)

* Tollen: rolneigingen om de lengteas van het konijn

* Nystagmus = het ritmisch heen en weer bewegen van de oogbol

* Hersenproblemen: epileptiforme aanvallen, zwaaibewegingen met het hoofd

Ad 2. Problemen aan de achterpoten van het konijn:

* Parese posterior = trekken of slepen met een of beide achterpoten

* Paralyse posterior = verlamming van de achterhand

* Ataxie = ongecontroleerde bewegingen van de achterhand en omvallen

Ad 3. Blaas- en nierproblemen:

* Urinebrand. Het konijn lekt urine over de achterpoten en buikwand

* PU/PD door nierschade = veel drinken en plassen

* Lurken aan de fles

Ad 4. Oogproblemen:

* Lensverkleuring of cataract

* Uveitis of een wolkerige verdikking in het oog wordt veroorzaakt door E. cuniculi.

Indien een konijn wolkerige verdikkingen of massieve verdikking in de (voorste) oogkamer heeft moet er aan E. cuniculi worden gedacht.

Ad 5. Afvallen zonder aanwijsbare oorzaak

We hebben gemerkt dat er konijnen zijn waarbij we geen vinger kunnen leggen op de oorzaak van het afvallen cq vermageren. We hebben geen tumoren kunnen ontdekken, er is geen gebitsprobleem, nierprobleem of een andere oorzaak voor het vermageren. We hebben geen aparte pagina voor het afvallen gemaakt, maar willen er wel aandacht op vestigen. Als er een vermagering bij het konijn gevonden zonder dat er een oorzaak aangewezen kan worden dan zijn wij van mening dat er aan E. cuniculi gedacht moet worden.

Volgens mij kan het wel even duren voor je effect ziet van de panacur. Volgens mij zelfs een paar weken, maar daar ben ik niet zeker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nystagmus = het ritmisch heen en weer bewegen van de oogbol, uit het citaat.

Staat bij hersenproblemen.

Ik heb het onlangs zelf allemaal uitgezocht voor Maaike. Het is iets ingewikkelds, vreemds,... vervelend beestje die parasiet!

Hopelijk gaat hij opknappen van de panacur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitgebreide check gedaan:

Gijs:

Ad 1. Hersenproblemen bij het konijn:

* Draainek: torticollis of een scheve kop (= head tilt) JA

* Tollen: rolneigingen om de lengteas van het konijn NEE

* Nystagmus = het ritmisch heen en weer bewegen van de oogbol JA

* Hersenproblemen: epileptiforme aanvallen, zwaaibewegingen met het hoofd NEE

Ad 2. Problemen aan de achterpoten van het konijn:

* Parese posterior = trekken of slepen met een of beide achterpoten JA 1 achterpoot

* Paralyse posterior = verlamming van de achterhand NEE

* Ataxie = ongecontroleerde bewegingen van de achterhand en omvallen SOMS omvallen als hij rent!

Ad 3. Blaas- en nierproblemen:

* Urinebrand. Het konijn lekt urine over de achterpoten en buikwand NEE

* PU/PD door nierschade = veel drinken en plassen HALF, drinkt goed niet teveel mi

* Lurken aan de fles NEE

Ad 4. Oogproblemen:

* Lensverkleuring of cataract JA cataract vastgesteld bij inenten 3 weken terug.

* Uveitis of een wolkerige verdikking in het oog wordt veroorzaakt door E. cuniculi. NEE

Indien een konijn wolkerige verdikkingen of massieve verdikking in de (voorste) oogkamer heeft moet er aan E. cuniculi worden gedacht.

Ad 5. Afvallen zonder aanwijsbare oorzaak JA 1,5 ons in 2weken

We hebben gemerkt dat er konijnen zijn waarbij we geen vinger kunnen leggen op de oorzaak van het afvallen cq vermageren. We hebben geen tumoren kunnen ontdekken, er is geen gebitsprobleem, nierprobleem of een andere oorzaak voor het vermageren. We hebben geen aparte pagina voor het afvallen gemaakt, maar willen er wel aandacht op vestigen. Als er een vermagering bij het konijn gevonden zonder dat er een oorzaak aangewezen kan worden dan zijn wij van mening dat er aan E. cuniculi gedacht moet worden.

MIEP: NIETS van bovenstaande! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .