Ga naar inhoud

Betaalbare, goede voeding


sjaak en floortje

Aanbevolen berichten

Persoonlijk hou ik er inmiddels iets andere eisen op na dan in het artikel van konijnen.nl worden aangegeven. Wil niet zeggen dat mijn ideeën daarover perse de juiste zijn, maar ze zijn wel gebaseerd op (wetenschappelijke) artikelen die ik over dit onderwerp gelezen heb en daarbij op mijn eigen ervaring, ook niet onbelangrijk. Globaal gezien moet een samenstelling in mijn ogen aan de volgende eisen voldoen:

Maximaal 0,9% calcium, een calcium/fosfor verhouding van 2/1, minimaal 18% vezels maar liever meer, 12-16% eiwitten, maximaal 4% vet.

Konijnen.nl vindt 1% het maximum, ik vind dat al te veel. Konijnen kunnen daar ernstige problemen van krijgen en ja, je konijn moet dan wel gevoelig zijn voor die problemen maar (anders dan met bijv. gevoelig voor te veel eiwitten) dat merk je over het algemeen pas als het te laat is. Wanneer een konijn gevoerd wordt volgens de richtlijn (25 gram/kg) is 0,9% eigenlijk al te veel als je kijkt naar de calciumbehoefte van een konijn. Zeker als je je bedenkt dat het gemiddelde konijn niet alleen maar brokken eet.

Ik heb minimaal 18% genoemd omdat ik mijn eigen konijnen nooit een brok zou geven met een vezelgehalte lager dan dat. Maar bij konijnen die heel goed hooi eten, een zeer beperkte hoeveelheid biks krijgen en niet gevoelig zijn is het niet zo'n gigantisch punt. Je merkt het gauw genoeg als vezels een probleem vormen, keuteltjes horen licht en groot te zijn. Ze moeten makkelijk uit elkaar vallen, als je er op zou gaan staan moet er eigenlijk gewoon een hoopje vezels overblijven. Plakpoep kan ook voortkomen uit te weinig vezels.

Zoals gezegd is het met eiwitten wat makkelijker, kan zijn dat ze er te dik van worden (vet idem) en het kan ook zijn dat ze er plakpoep of vergelijkbare darmproblemen van krijgen. Nou ja die dingen merk je gelijk, plakpoep is niet het einde van de wereld, makkelijk te verhelpen. Het kan wel zijn dat 16% eiwitten te veel is. Heb het echter niet heel vaak mee gemaakt. Als we hier in de opvang tegenaan lopen geven we de konijnen een beperkte hoeveelheid SS, blijft het probleem dan krijgen ze SS Mature. Als de problemen daadwerkelijk voedingsgerelateerd zijn dan is het dan ook verholpen. Overigens geven we te dikke konijnen meestal ook (een beperkte hoeveelheid uiteraard) SS Mature.

Vet heb ik me nooit zo mee bezig gehouden, wel begreep ik van een fabrikant dat ook bij diervoeders sprake is van verzadigde en onverzadigde vetten en dat ook daar nog weer onderscheid in zit. Verhalen van fabrikanten mag je een korreltje zout bij nemen, maar het klinkt natuurlijk niet onlogisch. Wat ik er mee wil zeggen is dat 3,5% vet niet perse slechter is dan 2% vet, afhankelijk van wat het precies inhoudt. Ik denk wel dat er in de goedkopere brokken 'slechtere' vetten zitten dan in de duurdere brokken, maar dat is een gok.

Nou ja en de robenidine of welke andere antibiotica dan ook.. Ik zie niet in waarom een huis, tuin en keukenkonijntje preventief volgestopt moet worden met antibiotica.

Er zijn diverse brokken die voor mij voldoen, ik voer zelf Bunny Basics T van Oxbow maar was (en ben) ook tevreden over Science Selective en Beaphar Care+. Verder vond ik de Hope Farms Balance prima voldoen voor konijnen in slechte conditie maar wellicht een beetje te veel voedingsstoffen voor een 'gewoon' konijn. De nieuwe samenstelling vond ik in dat opzicht wel een verbetering, maar nog geen ervaring mee. Country Sensitive van Witte Molen is me ook goed bevallen voor pleegkonijnen, maar lastig te verkrijgen. Voeding die ik nooit aan mijn eigen konijnen gevoerd heb, maar die wel een goede samenstelling heeft: Cuni Complete van Versele Laga, Super Trio van Hope Farms, Burgess Excel Adult Rabbit, Trovet Rabbit.. Ik ben ongetwijfeld nog wat vergeten maar kan zo even niks meer verzinnen. ;)

Tot slot.. Dat het ene konijn het ergens perfect op doet, wil niet zeggen dat dat voor het andere konijn ook zo zal zijn. Ik ben heel tevreden over de brok die ik nu voer maar ik weet dat iemand anders die die brok ook voerde, overgestapt is op Hope Farms Super Trio omdat haar konijnen de brokjes waarschijnlijk niet goed kauwden en (daardoor) last van hun maag kregen. Tja, ik vind de samenstelling prachtig maar hij kan nog zo mooi zijn, als ze er maagpijn van krijgen..

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hier eten ze SS maar zoals je al aangaf vind je dat te duur. het verschilt ook per konijn wat goed werkt natuurlijk. hier zijn ze dol op de SS en ook al is het wat duurder voer vind ik dat niet zo'n probleem omdat ik graag heb dat ze gezond eten en mijn voedster zo minder last heeft van haar darmen.. maar dat is persoonlijke keus want er zijn ook andere biks die goed zijn!

er was pas ook een discussie geopend hier welk voer een lang leven zou garanderen maargoed daar is ook geen pijl op te trekken want er zijn ook genoeg konijnen die met gemengd voer oud zijn geworden. succes met je keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nu heb ik echt totaal geen idee wat ik voer.

Het zou zomaar eens slachtkorrel kunnen zijn...

Garvo wil ik niet voeren, dat is ook slachtkorrel voor de bio-industrie.

Daar zit veel ongezonds in, omdat de dieren daar heel explosief moeten groeien.

Huh hoe kom je bij dat laatste? Garvo is juist een hobbybiks die ik denk wel 1 van de laagste eiwitten van alle groot verbruikkonijnenvoedingen heeft ten opzichte van bijv. Havens of Kasper, dat zou ik nooit geven.

Ik zelf heb lang Alfabrok gegeven en dat krijgen ze ook nog steeds deels, maar ook Science Selective, wat in mijn ogen natuurlijk beter is dan Alfabrok, maar Garvo Alfabrok is zeker naar mijn mening een hele goede biks, beter dan de gemiddelde gewone biks in de winkels en uit schepbakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens kijken of ik het gevonden krijg, maar momenteel weet ik niet eens welk merk ik voer. Het enige dat ik weet is dat het oorspronkelijk verpakt zit in grote, witte papieren zakken van 20 kg, met groene opdruk, en dat ze daar dan van afwegen hoeveel je wil hebben. Maar dat zegt hier niemand iets waarschijnlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bedoelen jullie dan de alfamix, de alfabrok of de Garvo konijn en dwergkonijn met prei?

Grootverbruikers, dat zijn toch echt de bio-industrie dieren helaas.

Ik doel nu inderdaad op alfabrok of alfamix als je dan toch gemengd moet hebben. Dat zijn prima voedingen voor HTK konijnen. Dan hebben ze ook nog soorten ja voor fok raskonijnen, ze doen niet specifiek aan bio-industrie dieren snel groeien, hele hoge eiwitgehaltes. Lees de site maar eens door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen ze ook garvo brok 3mm, soms met care + er wat doorheen 2 eetlepels per konijn per dag ( afh van grootte & gewicht aangepast)

woeff 2,5 kg krijgt 2

nibbit 2,2 kg krijgt 1 + beetje

fizch 400 gr krijgt nu nog onbeperkt met max 3 eetlepels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .