Ga naar inhoud

Moederloos!!


~*carly*~

Aanbevolen berichten

Hallo, ik hoop dat julie mij kunnen helpen...

Gister was ik in de dierenwinkel aan het werk,toen de bazin met een man stond te praten en mij erbij riep.

De man vertelde dat zijn konijn vanochtend dood lag,en jongen van 5 dagen had en of wij die wilde hebben,ik vertelde dat je ze met een flesje groot kan brengen:baby: maar dat zag hij niet zitten.Hij vroeg of ik ze wilde en anders kieperde hij vanmiddag het hele zooitje in een kuil.Dat kon ik toch echt niet over mijn hart verkrijgen,en heb een flesje en cileconen speen meegenomen en ze nu thuis zitten.

Ik had dinsdag een konijn dat een nest dode jonkies had gekregen,daar wilde ze bij drinken maar geeft dat konijn naar 4 dagen nog melk?

ook was ik bezig met een een spuitje met speciale druivensuiker voor dieren en koffiemelk,maar dat vinden ze niet erg lekker,maar hoeveel moeten ze daarvan hebben?

Want het speentje werkte toch niet echt goed voor mij,ze willen het alleen uit hun mond werken,en sabbelen doen ze er niet op,deze 4 dagen zijn het kritiekst strax als de oogjes open zijn kunnen ze al een beetje meeknabbelen,maar ik hoop echt dat ze bij Flo kunnen drinken!!!!

Hun buikjes werden namelijk wel iets voller,maar nog niet zo vol als dat ze normaal bij mijn andere konijn met eigen jongen werden,of zou het bij Flo nu weer op gang moeten komen?(de melkproductie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

druivensuiker en koffiemelk zal de jongen niet voldoende voedingsstoffen binnen geven, je kunt het best de speciale konijnenmelk bestellen ( Stichting KonijnenBelangen ) of anders tijdelijk kitten of puppymelk gebruiken, dat is beter dan koffiemelk.

Of je ze nog bij kan leggen weet ik niet, ik ben bang dat de moeder ze niet accepteert, en de melkgift zal als haar eerste nestje nooit gedronken heeft bij haar waarschijnlijk niet goed op gang gekomen zijn. Als ze al melk geeft zal dat zeer weinig zijn, aangezien er al 4 dagen geen jongen bij haar gedronken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

druivensuiker en koffiemelk zal de jongen niet voldoende voedingsstoffen binnen geven, je kunt het best de speciale konijnenmelk bestellen ( Stichting KonijnenBelangen ) of anders tijdelijk kitten of puppymelk gebruiken, dat is beter dan koffiemelk.

Of je ze nog bij kan leggen weet ik niet, ik ben bang dat de moeder ze niet accepteert, en de melkgift zal als haar eerste nestje nooit gedronken heeft bij haar waarschijnlijk niet goed op gang gekomen zijn. Als ze al melk geeft zal dat zeer weinig zijn, aangezien er al 4 dagen geen jongen bij haar gedronken hebben.

Ze zitten al sinds gister bij Flo,maar ze geeft ze niet zelf te drinken,daarom pakken we haar op schoot en dan sabbelen ze wel en wast Flo ze ook,maar hoe het zit met haar melk weet ik niet,we proberen het op gang te krijgen want haar melk is natuurlijk wel het best en het zijn er maar 3 2 zijn er van 44G naar 46G gegaan en 1 die woog 52 en nu weegt hij dat nog steeds

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melk zal Flo niet echt hebben, dat moet de eerste 3 dagen gestimuleerd worden voordat het op gang komt en aangezien de jongen dood waren.

PB Bunny Ranch Chanty eens deze heeft contact met een vrouw die moederloze konijntjes opvoed, want het is harstikke veel werk en ook erg moeilijk werk. Ik weet niet waar je precies woont?

[edit]Ik zie bij Breda ergens? In Utrecht zit degene van de konijntjes met de fles groot brengen je kan ze vast daar brengen, want ze moeten echt speciale melk[/edit]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze opvoeden met de hand is erg moeilijk, een speentje werkt helaas nog niet zo op die leeftijd. Je hebt wel van die kleine spuitjes waarmee je het in het bekje kan spuiten. Op internet zijn veel voedingsschema's te vinden, dat is ook belangrijk, zodat ze voldoende, maar ook niet te veel binnen krijgen. Ken je niemand die net een nest heeft zitten? Als je ze daar bij kunt leggen hebben ze nog een kans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees als je nu al met koffie melk aan de gang bent dat het zo niet goed gaat komen.Voedster heeft na 4 dagen geen melk meer.Kans dat het komt heel klein.En het melk wat je kan bestellen bij konijnen belangen zul je niet eerder hebben dan morgen of als je pech hebt dinsdag ochtend.Je kunt ze beter bij iemand brengen via een konijnen opvang bij je in de buurt.Die mensen flessen ze vaker en hebben de melk meestal in huis.Met spenen kun je niet aan de slag wel met kleine spuitjes.

De jongen zullen nog wel even leven maar hebben nu al een kalk gebrek en andere stoffen die ze nodig hebben.Je weet niet waar de voedster aan is overleden.Dus meschien zijn ze al eerder wat tekort gekomen.Dus neem contact op met een konijnen opvang in de buurt die kunnen je meer helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja,en kittenmelk is dat ook niet goed?

Ze moesten vanavond natuurlijk wel wat eten(vanmiddag moesten we weg) ze hebben dus met een spuitje,met daarop een speentje koffiemelk gekregen,en hebben mooie ronde buiken,ook komt alles weer een beetje opgang en hebben ze al netjes gepoept.

Maar morgen moet ik dus bij die dierenwinkel van 9 tot 6 werken,dus aan kittenmelk kan ik wel komen mocht dat beter zijn,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kittenmelk bevat ook niet voldoende voedingstoffen.

Konijnen moeten melk hebben met onder andere heel veel calcium omdat ze erg snel groeien in de eerste weken van hun leven.

Dit zit niet voldoende in kittenmelk.

Pas op met zoveel verschillende dingen proberen, want straks hebben ze niet een dikke buik van het eten, maar van het gisten van al die verschillende soorten melk en dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel correct mireille.Het klopt dat ze nog poepen nu nog 2 dagen ja.Na 3 dagen zijn hun darmen leeg.En met veel melk soorten gaat de buik gisten en krijgen ze gas.Ik blijf er bij zolang je geen melk van konijnen belangenbruikt kun je ze beter naar een opvang brengen waar ze wel met het goede melk flessen zonder speen overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar hun darmen zijn toch niet leeg,als ze gewoon drinken?

Ik heb goede kittenmelk meegenomen van de dierenwinkel,dan ga ik van koffiemelk over naar kittenmelk omdat daar veel toevoegingen bij zitten.Het moederkonijn geeft overigens nog wel melk,de jongen komen na dat ze gedronken hebben wel aan(weging voor en weging na) het is niet genoeg voor ze om van te leven,maar daar zullen die stoffen die ze missen wel inzitten lijkt mij.

En wegbrengen doe ik liever niet,Flo heeft al 2 x een dood nestje gehad en ze was van de week zo down en zielig,en nu is ze helemaal opgeleefd ze wast de jongen,ze mogen bij haar drinken en ze is erg aanhalig,als ik ze met de hand groot kan brengen wil ik haar dat niet aandoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze dan toch zo graag wil groot brengen, koop dan in ieder geval speciale melk op Stichting KonijnenBelangen en speciale speentjes en spuitjes zonder injectienaalden.

Die melk hebben ze nodig, want ze hebben gewoon simpelweg die voedingsstoffen nodig! Echt geloof me je kan het zo bestellen ze sturen het op en tot die tijd kan je ze kittenmelk geven. En gebruik niet van die grote speentjes met flesjes, want ze verslikken zich zo en voor je het weet hebben ze longonsteking of een onsteking aan de bovenste luchtwegen en is het maar zo afgelopen met de jongen.

Als je het dus toch zelf wil doen doe het dan alsjeblieft goed en denk aan het belang van de diertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet nu kiezen wat je wil.

Of je gebruikt volledig moedermelk of volledig kittenmelk (wat niet volledig genoeg is voor konijnen).

Al die verschillende melksoorten door elkaar gaat NIET goed.

Hiervan gaan ze onherroepelijk dood omdat dit gaat gisten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja we hebben de goede speentjes,voor knaagdieren die heb ik op een spuitje waar de injectie naald af is gedaan(de kleinste maat,eigenlijk bedoelt voor een insuline spuiten bij een hond).

En vanavond hebben we ze weer bij Flo gelegd,die ze gelijk driftig ging wassen het ene jong van 47G ging gelijk naar 52G dus konijnenmelk krijgen ze zoiezo binnen.De tepels van haar beginnen ook weer op te zetten,zoals dat bij een konijn met jonge is dus ik vermoed dat het weer op gang komt,maar dan heb ik toch geen speciale melk nodig? want dan krijgen ze die stoffen alsnog binnen, het was natuurlijk ook maar 3,5 dag geleden dat ze haar jongen had gebaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap dit niet ,zit me hier elledig te proberen een konijn derdoor te krijgen en dan lees je dit

doe wat je moet doen en geef die konijnjtes wat ze nodig hebben,niet zielig voor de moeder maar zielig voor de baby nijnjtes ,sorrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wegbrengen doe ik liever niet,Flo heeft al 2 x een dood nestje gehad en ze was van de week zo down en zielig,en nu is ze helemaal opgeleefd ze wast de jongen,ze mogen bij haar drinken en ze is erg aanhalig,als ik ze met de hand groot kan brengen wil ik haar dat niet aandoen.

dus als ik het goed begrijp doe je aan konijnen vermeerderen???

En gaan steeds de jongen dood.

word het dan niet eens tijd om te stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vanavond hebben we ze weer bij Flo gelegd,die ze gelijk driftig ging wassen het ene jong van 47G ging gelijk naar 52G dus konijnenmelk krijgen ze zoiezo binnen.De tepels van haar beginnen ook weer op te zetten,zoals dat bij een konijn met jonge is dus ik vermoed dat het weer op gang komt,maar dan heb ik toch geen speciale melk nodig? want dan krijgen ze die stoffen alsnog binnen, het was natuurlijk ook maar 3,5 dag geleden dat ze haar jongen had gebaard.

Dat ze aankomen na drinken wil totaal niks zeggen.

Moeder konijn moet ook voeding erin hebben zitten.

Dus kijken of ze na een dag zijn aangekomen.

Zijn ze acceptabel aangekomen dan heeft haar melk voedingswaarde

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze wegen nu allemaal in de 60 varierend tot 63G,dat moet toch genoeg zijn? ik heb voor de pleegmoeder ook melk in de kooi gehangen in een fles,en ze krijgt nu wat extra gras(waar ze wel aan gewend is) haar tepels waren ook opgezet zoals het bij een zogende voedster normaal ook is.Na dat ze vanochtend bij Flo gedronken hadden waren de buikjes weer mooi vol,en nu liggen ze lekker te slapen.Ik zie na zaterdag de dag dat ze aankwamen ook verschil in grote,normaal als 1 van mijn voedsters jongen heeft zie je dat ook heel duidelijk(dat ze met de dag groeien).

En natuurlijk wil ik niet dat het gaat gisten!! bedankt voor de waarschuwing,vanaf vandaag gaan ze voledig over op moedermelk want het lijkt mij dat de moeder wel melk genoeg zal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Carly

Ik vind het top dat je het in ieder geval probeert, anders waren de konijntjes zeker ten dode opgeschreven..zoals die man zei had hij ze zeker dood gemaakt.

fijn ook dat je een pleegmoeder gevonden hebt en helemaal mooi als bij haar de melkproductie goed op gang komt

Ik wil je veel sucses wensen en ik hoop dat het allemaal voorspoedig blijft verlopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog een keer carly we begrijpen dat je deze konijntjes bij deze voedster hebt gelegd en we hopen het beste.Maar dat andere wat we bedoelen als je met je dwerg konijntjes fokt en niet aan ras verbetering doet en niet zeker weet of die afwijkingen hebben!!!!Wel er mee fokt ben je dus een vermeerderaar.

maar dat staat los van deze jonge nijnen.En je weet niet waar moeders aan over leden is dus ben er wel bewust van dat ze zeker ook eventueel ziek kunnen zijn.[dit om verdriet te voorkomen} Mijn ervaring is vaak als moeders overlijd de jongen er vaak wat van mee krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .