Ga naar inhoud

Heeft Lobbes urinebrand?


floris en stijn

Aanbevolen berichten

Fred woont sinds vorig jaar april binnen. Het is dan makkelijker om hem schoon, droog en op gewicht te houden (is ook een probleem het laatste jaar), bovendien loop je dan veel minder risico op myiasis. In hun hok hebben ze een vetbed. Hij is nog wel zo zindelijk dat hij voornamelijk op dat vetbed plast. Een vetbed blijft aan de bovenkant droog als je het natmaakt, alle vocht zakt naar onderen. Daardoor is het niet erg dat hij blijft zitten. Als Fred zich niet lekker voelt (laatste tijd ging het niet zo goed doordat één van zijn vriendinnetjes, Jasmijn, veel last van haar hormonen had en veel op hem reed en achter hem aan zat) gebeurt het nog wel eens dat hij gewoon midden in de ren of in de kamer zijn urine laat lopen en er in blijft zitten, maar verder is hij eigenlijk altijd droog. We hebben vorig jaar echt alles bekeken, urineonderzoek, bloedonderzoek, röntgenfoto's, verschillende medicatie geprobeert.. Er was niks te vinden en niks hielp. De enige opties die overbleven waren ouderdom of problemen in het zenuwstelsel. Hij heeft ook last van zijn achterpootjes, maar dit bleek te komen doordat zijn spieren erg stijf zijn. Dat is toch iets dat je vooral bij oudere dieren ziet, die optie ligt dan ook het meest voor de hand.

Het was in het begin vrij veel gedoe, ik heb al eerder een incontinent konijn gehad, dat was zelfs nog veel erger, maar de situatie was toen ook heel anders (en uiteindelijk maar van korte duur). Inmiddels heb ik voor bijna alle problemen wel een oplossing gevonden, waardoor het prima gaat nu, zowel voor hem als voor mij.

Prettig als je zoveel ervaring hebt, ook met deze problemen. Ik heb al veel voorbij zien komen, maar dit nog niet tot op heden dan. Maar waar kan je een dergelijk vetbed aanschaffen? lijkt me een handige oplossing voor in het nachthok namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb mijne van Zooplus.nl, helaas verkopen ze ze niet meer! Zijn echt goede vetbedden namelijk.. Je kunt even googlen op Vetbed, let er wel op dat je ze op 90 graden kunt wassen en dat ze wat dikker zijn. Mijn konijnen liggen er graag op en het is wel een warm ding, dus prima voor in het nachthok denk ik. Ik heb er zelf twee (nou ja, drie, ook eentje bij mijn ouders) zodat ik ze gelijk kan omwisselen als ie in de was moet.

Tja je leert elke keer weer bij.. Had Indy, die blaasgruis had en daardoor incontinent was, op kranten zitten. Dat moest twee keer per dag verschoont worden om hem droog te houden.. Da's geen doen. Dit is een veel prettigere oplossing. En zo zijn er meer dingen.

Die 120 gram is per dag idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe vaak was je een vetbed dan? ik ga morgen langs boerenbond, voor wat nieuwe hemperade of aubiose, misschien hebben ze ze daar ook wel. in ieder geval niet op de webshop zag ik. Bij jumper kan ik ook nog even kijken, die zit hier om de hoek, maar ik ben wel erg benieuwd hoe dat werkt hoor.

hemperade blijft ook altijd droog aan de toplaag namelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu hemperade en aubiose en ik vindt de aubiose toch nat aan de bovenkant

En de hemperade van hemplax blijft droog op de bovenlaag

Dat vind ik nou ook inderdaad. Hemperade blijft wel erg goed droog aan de toplaag, zeker met toiletjes verschonen merk je dat goed. Ga ik denk ik toch maar voor hemperade, is toch ook goedkoper :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is ook nog een voordeel

Aleen vindt ik de aubiose makkelijker uit de zak te halen en het ruikt lekkerder

Dat vind ik nou ook inderdaad. Hemperade blijft wel erg goed droog aan de toplaag, zeker met toiletjes verschonen merk je dat goed. Ga ik denk ik toch maar voor hemperade, is toch ook goedkoper :mdr:
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe vaak was je een vetbed dan? ik ga morgen langs boerenbond, voor wat nieuwe hemperade of aubiose, misschien hebben ze ze daar ook wel. in ieder geval niet op de webshop zag ik. Bij jumper kan ik ook nog even kijken, die zit hier om de hoek, maar ik ben wel erg benieuwd hoe dat werkt hoor.

hemperade blijft ook altijd droog aan de toplaag namelijk

Het vetbed van 100x70 was ik om de vier/vijf dagen ongeveer. Er wonen drie konijntjes op. Daarbij heb ik ook nog twee toiletjes in het hok staan. Je moet wel echt een dik vetbed hebben, anders werkt het niet voldoende.

2012-03-01%252000.40.40.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is ook nog een voordeel

Aleen vindt ik de aubiose makkelijker uit de zak te halen en het ruikt lekkerder

de geur is me niet zo opgevallen, maar dat Aubiose makkelijker uit de zak te halen is wel. Maar dat neem ik dan maar voor lief. Wel is het zo dat Hemperade daardoor waarschijnlijk ook, iets stoffiger is dan Aubiose

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie,

ik ga morgen kijken of ze er eentje hebebn. Volgens mij sowieso bij jumper, een dikke ook, dat zou dan goed werken voor de benedenverdieping van het hok. Maar ze moeten het natuurlijk ook weer niet op gaan knagen..... kun je er gewoon een stuk afknippen anders? Om het meer op maat te maken bijvoorbeeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan dat wel ja. Maar was ze eerst even op de max. temperatuur (volgens het label) anders krimpt ie straks nog. Hier knagen ze er bijna niet aan, alleen Pip af en toe, met name als ze zich verveeld.. Maar dat is vrij makkelijk te voorkomen/verhelpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat was het uiteindelijk bij Fred? behalve urinebrand? Verschil is dat ik bij fred kale plekken zie en geiiriteerde huid, wat bij lobbes niet het geval is.

Maandag ga ik naar de DA en zal ik wel meer horen. De DA van mijn moeder is er ook op zaterdagochtend, dat had wel makkelijk geweest in dit geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan dat wel ja. Maar was ze eerst even op de max. temperatuur (volgens het label) anders krimpt ie straks nog. Hier knagen ze er bijna niet aan, alleen Pip af en toe, met name als ze zich verveeld.. Maar dat is vrij makkelijk te voorkomen/verhelpen.

Hoe is dat knagen aan een vetbed dan te voorkomen of te verhelpen? ik zou dat hier geloof ik niet weten hoor =)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat was het uiteindelijk bij Fred? behalve urinebrand? Verschil is dat ik bij fred kale plekken zie en geiiriteerde huid, wat bij lobbes niet het geval is.

Maandag ga ik naar de DA en zal ik wel meer horen. De DA van mijn moeder is er ook op zaterdagochtend, dat had wel makkelijk geweest in dit geval.

Dit is bij Fred ook pas na een poosje ontstaan. Het begon zo, nog minder eigenlijk:

IMG_3678.JPG

Ik ben eerder al bij de dierenarts geweest (na mijn eerdere ervaringen met Indy wilde ik graag die kale, pijnlijke plekken voor zijn.. wist op dat moment niet dat er nog heel DA bezoekjes, onderzoeken en behandelingen zouden volgen, om alsnog met kale, pijnlijke plekken te eindigen..) maar die constateerde dat hij er prima uit zag. Een maandje later heb ik bovenstaande foto gemaakt, eerder geplaatste foto van zijn pootje is van een maand daarna. Als ik mij niet vergis, is de foto van zijn kont van drie maanden daarna. Toen had hij ook een blaasontsteking er bij.

Fred heeft een massa in zijn borst, helaas kan mijn DA niet vaststellen wat het precies is. Een tumor en ontsteking zijn wel uitgesloten. Dit kwam toevallig aan het licht, toen ze een röntgenfoto maakte om te kijken of Fred blaasstenen had. Vorige week, een jaar later, is er weer een röntgenfoto gemaakt waaruit bleek dat de massa gegroeit is. Omdat Fred meer 'klachten' heeft dan vorig jaar (hij snurkt als hij slaapt, oogt dan niet benauwd en houdt gelijk op als hij wakker is, maar is wel kortademig als je hem op zijn rug legt; niks ernstigs dus op zich) is de kans groot dat de massa uiteindelijk wel voor problemen zal zorgen. Er zitten natuurlijk ook veel belangrijke organen in de buurt. Er is veel extra onderzoek nodig om vast te stellen wat het is, gezien er waarschijnlijk niks aan gedaan kan worden en de onderzoeken niet zonder risico zijn (punctie bijv.) heb ik besloten dat niet te doen. Daarbij heeft Fred last van bepaalde spieren in zijn achterpoten, maar dat is met fysiotherapie goed te verhelpen.

Pip knaagt er vooral aan als ze in een kleine ruimte zit, haar energie niet kwijt kan. Bijv. vorige week toen ze met Fred en Jasmijn bij de dierenarts was en in een meterkooi moest zitten. En als ie eigenlijk nodig in de was moet. :$:P maar je hoeft haar maar een pluk hooi of een handdoek te geven en ze is alweer afgeleid. Als ik 'm op tijd verschoon en haar niet in een klein hokje stop, is er ook niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk verschil ik zie, is dat bij Fred de rest droog was en de binnenkant van zijn beentje juist nat, terwijl het hier juist andersom is. Zijn kontje is wel nat en zijn staartje, maar de binnenkant van zijn beentjes niet heel erg. hier is het in ieder geval zeker niet begonnen.

Ik hoor je ook zeggen dat blaasontsteking of blaasgruis of zand minder erge kwalen zijn. Hoe is dat te verhelpen?

ik hoop echt dat het niks ernstigs is. ik heb nog wel terug zitten rekenen en het is begonnen na de vorstperiode en het is ook meer geworden nadat ik besloten heb om onderin het hok geen stro meer neer te leggen en alleen een toiletje. Dus ik ga proberen om morgen veel aubiose, ook onderin het hok neer te leggen en te kijken wat het resultaat is.

Na een paar goede / droge dagen zul je dan toch wel verschil moeten zien denk ik. In ieder geval gaan we sowieso maandag even langs bij de DA, al is het maar voor mijn gemoedrust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, vind het er idd niet als typisch urinebrand uitzien. Heb naast mijn eigen nijnen meer voorbij zien komen met urinebrand (in pension en opvang o.a.) en dat geeft toch een ander beeld.

Blaasontsteking is overigens heel simpel, gewoon een AB kuurtje. Blaaszand/gruis is minder simpel. Bij Indy was het probleem dat er zó veel rommel (calcium, t.g.v. slechte voeding) in de blaas zat, dat niet meer uit te maken was wat het precies was. Dus ook niet of er eventuele stenen waren en waar die dan zaten. De dierenarts durfde daarom niet te opereren. Als een steen losschiet en in de urinebuis belandt, is het einde verhaal namelijk. Indy is vlak na de diagnose overleden aan een acute blokkade in zijn darmen.

Wat in elk geval belangrijk is, en zeker bij blaaszand nog veel verschil kan maken, is goede voeding met weinig calcium. Maar ook niet te weinig, het lichaam is natuurlijk wel calcium nodig. Je moet dus de goede balans zien te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het er inderdaad ook niet als urinebrand uitzien, maar meer dat hij in zijn plas blijft zitten. Maar ik vraag het straks nog drie keer, dat komt omdat ik me natuurlijk het hele weekend druk ga lopen maken.

Een AB kuurtje gaat tegenwoordig toch met injecties?

Blaaszand en blaasgruis hoop ik dan natuurlijk ook weer niet, maar dat moet dan dus operatief verwijderd worden, als ik je goed begrijp?

Ik heb het net nog even nagemeten en ze krijgen sochtends 90 gram en savonds 90 gram. Dat is 180 gram per dag voor ze. Ze krijgen trouwens SS brokjes en drie emmers met hooi per dag, wat minstens voor de helft allemaal op gaat!( de rest gooien ze op de grond )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah nou dat is wel te doen hoor, gelukkig heb ik daar wel ervaring mee. Programma voor banner ga ik dit weekend bekijken. En mijn complimenten voor je taalvaardigheid en kwaliteiten. Ontzettend knap! Ik werk zelf met jongeren, mijn taal is niet het je van het, maar de jongeren waar ik mee werk zijn ook minder bedeeld qua intelligentie, dan jij, volgens mij.

Natuurlijk heeft een ieder zo zijn eigen kwaliteiten, maar het lijkt me niet dat je BBL niveau hebt zegt maar.

Ik heb in ieder geval veel aan je kennis zeg, bedankt daarvoor. Ik ga proberen te genieten van mijn nachtrust, zonder weer een slapeloze nacht tegemoet te zien, omdat ik me zo zorgen maak over Lobbes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend het hele hok weer leeggehaald en stro uit het nachtverblijf gehaald en alleen maar hemperade. Toilet onderin verschoond en de hele onder verdieping voorzien van hemperade.

Gisteren natuurlijk wat natte plukjes weggeknipt, maar ik had het idee dat het er vanochtend beter uit zag. Ik kijk morgenochtend weer beter natuurlijk, maar ik vind het ook zo sneu als hij lekker hooi aan het eten is, om hem dan steeds op te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .