Ga naar inhoud

Heeft Lobbes urinebrand?


floris en stijn

Aanbevolen berichten

help.......Ik denk dat lobbes urinebrand heeft. Ik weet niet hoe hij eraan komt, maar ik weet ook niet meer hoe hij eraf komt en of het erger is ( EC? ) de huid ziet er nog goed uit, geen ontstoken plekken, ook geen kale plekken.

Hebben jullie tips en kan urinebrand ook zonder EC bijvoorbeeld? Dat het een kleinere oorzaak heeft?

Maandag naar de DA, maar ik zit nu natuurlijk tot maandag in de rats!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

sorry voor de onduidelijke foto's helaas erg snel genomen. Maar Floris bij ons heeft regelmatig een paar plukken aan haar kont hangen, die ze gewoon niet wast uit luiheid. Hij moet elke maand bij mij naar de kapper, misschien is dit ook wel luiheid, of wordt het minder, omdat de stress ook steeds meer en meer afneemt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de bodembedekking bestaat uit het volgende:

in deze tijd van het jaar het hok onder geen bodembedekking, hok staat op een hardhouten tafel van 10 cm hoog en heeft het hok beneden een toiletje wat om de twee dagen verschoond wordt, Boven ligt er overal aubiose en in het nachtverblijf een beetje stro eroverheen.

Dan ligt er grond in de ren en ( er liggen geen plassen in de ren hoor ) hebben we nog een kattenbak, als toilet en gevuld met aubiose en een nachtverblijf ( hondenhokje ) met stro, maar daar zit Lobbes nooit in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij meer op vieze voeten? Is de kooi schoon? Heeft je konijn bodembedekking? In de regen gelopen?

vind jet het niet als urinebrand eruit zien? Tsja ik heb ook wat moeite met de term brand, want niks ziet er geiiriteerd uit. zijn beentjes zijn verder schoon en niks is geiiriteerd of kalig. Heeft verder geen ec kenmerken.....

zal ik toch maar maandag naar de DA gaan? Als je in het weekend gaat het je natuurlijk weer te maken met een dienstdoende arts en heb je niet je eigen kk DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik kan het natuurlijk niet zeker zeggen. Maar volgens mij heb je dan met name de binnenkant van de beentjes die nat zijn.

Als hij nu op een goed gewicht is kan het dat ook niet zijn.

Waar ruikt hij naar? Ruik je urine?

Het kan nooit kwaad natuurlijk om naar de DA te gaan, maar het kan wel wachten tot maandag denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik het er ook niet als typische urinebrand uitzien. In elk geval niet als EC-urinebrand, hopelijk is dat een geruststelling. (Sluit het natuurlijk niet helemaal uit, maar mijn ervaring is dat het er anders uitziet dan.) Het lijkt meer alsof ie gewoon in zijn urine/ander vuil/nattigheid blijft zitten. Ik ken niet heel veel Duitse Hangoren, maar die ik voorbij heb zien komen hebben wel de neiging daar heel vies van te worden. Het lijkt ook wel op wat Max, de DH van Wupsie, gauw heeft. Ook van één van mijn eigen konijnen herken ik dit. Hij blijft in zijn urine zitten en gelukkig heeft hij niet zo'n dikke vacht, waardoor het niet zo'n vieze bende wordt. Maar het lijkt er wel op.

Ik vind dit niet iets waarmee je gelijk naar de dierenarts moet. Ik zou maandag wel even heen gaan. Om je vraag uit je eerste post nog te beantwoorden: Urinebrand kan vele oorzaken hebben. EC is één daarvan, maar ook een simpele blaasontsteking kan dergelijke verschijnselen geven, net als blaaszand/stenen, baarmoederproblemen (al denk ik dat je die bij Lobbes uit kunt sluiten :P) of ouderdom. Pijn kan ook een oorzaak zijn, of nierproblemen. Maar hopelijk is er bij Lobbes niets ernstigs. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik het er ook niet als typische urinebrand uitzien. In elk geval niet als EC-urinebrand, hopelijk is dat een geruststelling. (Sluit het natuurlijk niet helemaal uit, maar mijn ervaring is dat het er anders uitziet dan.) Het lijkt meer alsof ie gewoon in zijn urine/ander vuil/nattigheid blijft zitten. Ik ken niet heel veel Duitse Hangoren, maar die ik voorbij heb zien komen hebben wel de neiging daar heel vies van te worden. Het lijkt ook wel op wat Max, de DH van Wupsie, gauw heeft. Ook van één van mijn eigen konijnen herken ik dit. Hij blijft in zijn urine zitten en gelukkig heeft hij niet zo'n dikke vacht, waardoor het niet zo'n vieze bende wordt. Maar het lijkt er wel op.

Ik vind dit niet iets waarmee je gelijk naar de dierenarts moet. Ik zou maandag wel even heen gaan. Om je vraag uit je eerste post nog te beantwoorden: Urinebrand kan vele oorzaken hebben. EC is één daarvan, maar ook een simpele blaasontsteking kan dergelijke verschijnselen geven, net als blaaszand/stenen, baarmoederproblemen (al denk ik dat je die bij Lobbes uit kunt sluiten :P) of ouderdom. Pijn kan ook een oorzaak zijn, of nierproblemen. Maar hopelijk is er bij Lobbes niets ernstigs. :)

dankjewel Dollie, heel fijn om reacties te horen van mensen die waarschijnlijk meer ervaring hiermee hebben dan ik. Maandag ga ik wel naar de DA natuurlijk, maar dan ga ik het weekend niet. Ik heb wel zijn kontje net wat schoon gemaakt en wat plukjes geknipt.

Hij eet heel veel hooi en dat is natuurlijk goed.

Ander vraagje...ik denk nog steeds dat ik mijn konijnen teveel SS voer geef op een dag. Ik heb twee rasloze ( grote dwergen ) twee vosjes en twee DH's. Is dan 120 per dag genoeg? Of moet dit twee keer per dag? nee toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS Lobbes is nu aan het voetballen met zijn hooibal, ongelofelijk veel stampei maakt hij dan, sowieso heel ongeduldig, maar geeft wel aan dat hij echt heel levendig is en totaal niet als een ziek konijn overkomt. Maar volgens mij kan een ziekte ook onder de leden zijn, zonder dat een konijn ziek in een hoekje zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt van jouw konijnen af of 120 gram genoeg is.. Hoeveel wegen ze? Als ze het goed doen op wat ze nu krijgen, lijken aanpassingen me niet perse nodig.

Ik heb nu meerdere konijnen met urinebrand voorbij zien komen (meerdere oorzaken ook, waaronder blaasontsteking, EC, blaasgruis, ouderdom) en het heeft lang niet altijd invloed (gehad) op hun gedrag. Mijn rammetje is gewoon blijvend incontinent, heeft daarbij ook nog andere problemen, maar denk maar niet dat hij iets laat merken! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beau en Jasmijn en Floris en Stijn schommelen tussen de 1,5 en de 2 kilo en lobbes en lotje wegen 2,5 en 2,7, maar die moeten morgen weer gewogen worden

Wat doe je er trouwens aan dat je mannetje blijvend incontinent is? In eerste instantie kwam het op mij over dat lobbes in zijn plas blijft zitten, gemakzucht en daardoor een natte onderkant heeft. Of dat hij misschien een beetje plas laat lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze doen het geweldig op wat ze nu krijgen, maar zijn wel wat aan de dikke kant. Vooral beau is wat dikker, niet te dik, maar de DA zegt het wel elke keer als ze er is.

Lotje en lobbes zijn nog niet naar mijn huidige DA geweest, dat komt wel met de inentingen en daarbij is het zo dat we straks weer veranderen omdat we gaan verhuizen en dan hebben we een KK DA uitgezocht in Puttershoek waar we gaan wonen.

Maar nu bedenk ik me tegelijkertijd dat het gekomen is bij lobbes na de vorst periode langzaam aan. Heeft dat dan toch te maken met de vochtige ondergrond van Lobbes? ik verschoon het 1 keer per week en deed eerst twee keer per week de toiletjes en nu om de 2 dagen, maar dat stro in het nachthokje is ook niet lekker natuurlijk, neemt totaal geen vocht op. Eronder ligt wel aubiose, maar de toplaag blijft dan stro.

ik heb ook nog niet eerder een konijn gehad wat zo graag in zijn hok zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred woont sinds vorig jaar april binnen. Het is dan makkelijker om hem schoon, droog en op gewicht te houden (is ook een probleem het laatste jaar), bovendien loop je dan veel minder risico op myiasis. In hun hok hebben ze een vetbed. Hij is nog wel zo zindelijk dat hij voornamelijk op dat vetbed plast. Een vetbed blijft aan de bovenkant droog als je het natmaakt, alle vocht zakt naar onderen. Daardoor is het niet erg dat hij blijft zitten. Als Fred zich niet lekker voelt (laatste tijd ging het niet zo goed doordat één van zijn vriendinnetjes, Jasmijn, veel last van haar hormonen had en veel op hem reed en achter hem aan zat) gebeurt het nog wel eens dat hij gewoon midden in de ren of in de kamer zijn urine laat lopen en er in blijft zitten, maar verder is hij eigenlijk altijd droog. We hebben vorig jaar echt alles bekeken, urineonderzoek, bloedonderzoek, röntgenfoto's, verschillende medicatie geprobeert.. Er was niks te vinden en niks hielp. De enige opties die overbleven waren ouderdom of problemen in het zenuwstelsel. Hij heeft ook last van zijn achterpootjes, maar dit bleek te komen doordat zijn spieren erg stijf zijn. Dat is toch iets dat je vooral bij oudere dieren ziet, die optie ligt dan ook het meest voor de hand.

Het was in het begin vrij veel gedoe, ik heb al eerder een incontinent konijn gehad, dat was zelfs nog veel erger, maar de situatie was toen ook heel anders (en uiteindelijk maar van korte duur). Inmiddels heb ik voor bijna alle problemen wel een oplossing gevonden, waardoor het prima gaat nu, zowel voor hem als voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de gewichten van jouw konijnen optel, kom ik op ongeveer 12 kg uit. 120 gram SS zou dan niet te veel zijn, als je uitgaat van 10 gram per kg. Maar als je toch merkt dat ze wat dikker zijn/worden, zou je eventueel wat kunnen minderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .