Ga naar inhoud

Heeft Lobbes urinebrand?


floris en stijn

Aanbevolen berichten

Oke update: Gisterenmiddag ( voordat we naar mijn moeder moesten gaan omdat ze jarig was ) zag lobbes er toch echt beter uit. de voetjes zijn droog en aan 1 kant ook het kontje helemaal schoon. Alleen wat hogerop bij haar staartje was het nog wat nat.

Misschien toch de overdosis hemeprade beneden in het hok? ik zag echt dat hij plaste en gewoon naast de toilet! Ik weet dat de vorige eigenaren al zeiden dat ze niet zindelijk waren, maar dit is wel echt niet zindelijk.

Ik heb nog een vetbed gekocht. ik twijfel even of dat ik het al moet gaan gebruiken, nu het minder wordt met de hemeparde. ik laat het dus nog even achterweg en kijk maandag of dinsdag even of de DA nog nodig is.

Als het drogen van zijn achterwerkje zo veel beter gaat, besluit ik maandag nog niet om naar de DA te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Fijn dat het beter gaat!!!

Waar hebje het vetbed uiteindelijk gevonden?

Ben je nog bij de DA geweest?

het gaat beter, maar met kleine stapjes. Zie net dat zijn staartje wat vervilt is en dat het natte wel afneemt, maar het blijft nog wel een zorg. Ik blijf er heel veel hoop op houden dat het in de nieuwe ren beter gaat, want dan heeft hij meer ruimte en zal hij hopelijk meer gaan hupsen door de ren heen, wat natuurlijk ook goed is voor het drogen van zijn staartje.

De binnenkant van zijn beentjes zijn bijna droog en dat is dus ook niet de zorg meer. Hij is volgens mij gewoon net als Flroisi toch echt gewoon te lui......

Het vetbed heb ik bij Jumper gekocht, maar nog niet gebruikt, eerst dagelijks het hok verschonen met een flinke laag hemperade en hopen dat de verbetering zich door zal zetten.

Nog niet bij de DA geweest dus, hij doet het zo goed verder, is steeds meer op zijn gemak. Ze zitten nu anderhalve maand bij elkaar en dat is ook nog kort natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vervilting zou ik wel proberen weg te knippen/plukken.

Verder heb ik hier geen ervaring mee en kan ik je helaas niet helpen.

Dat ga ik ook doen inderdaad hoor. Dat is ook niet zo'n punt veel kammen en borstelen helpt ook wel en de rest een beetje wegknippen. lobbes houd er alleen niet van om op zijn rugje te worden gehouden en ik kan dat alleen doen, maar ik kan hier ook als enige dit werk doen en zal mijn man lobbes vast moeten houden en dat kan dan weer niet op zijn rugje, dus wordt het wat ongemakkelijk.

Ik ga er gewoon lekker weer mee verder en het komt volgens mij wel goed. Nog een maandje lieve Lobbes en dan kan je lekker in je hele grote huisje. Dat komt zijn kontje ten goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik hier ook..., moet zeggen dat mijn oudste dochter wel goed leert medicijnen te geven als ik ze vasthoud.

Met nagels knippen is het ook lastig vasthouden en knippen tegelijk..., want knippen durft ze niet!

met een ren met veel grond en houten stronken etc. hoef ik hier geen nagels te knippen, maar vroeger wel en dat zette ik het konijn op schoot.

wel grappig eigenlijk.

Dat natte weer is trouwens niet echt prettig.....In de nieuwe ren heb ik de keus om het dicht te doen aan de bovenkant of niet. Dan is de bovenkant met een afschot afgedicht met twee panelen met gaas en hierop zitten bouten gemonteerd en hier kan ik dan twee plaatjes golfplaat op leggen. In de golfplaat zitten dan gaten die ik om de bouten heen kan leggen. Super!

Nu is 2/3 van de ren afgedekt met zeil, maar 1/3 niet. precies het hok van lobbes staat niet overdekt natuurlijk, dus verschoon met regen maar elke dag het hele hok:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je al je afval nog kwijt?

haha ja nog wel, alleen vraag ik me wel serieus af hoe dat moet als we verhuisd zijn en een biobak hebben. Heb ik daar dan aan genoeg? HELP ik denk het niet namelijk.

Het kontje van Lobbes is gisteren geknipt, gekamd en geborsteld en het ziet er erg goed uit! Droog staartje, droog kontje en nog een heel klein beetje bij zijn pootje, verder is alles schoon en droog nu.

Wat een verschil elke dag verschonen al niet kan hebben.

M

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een goed idee roosje!! Dankjewel, we hebben een groot compostvat wat mee gaat dus daar kunnen de overtollige kilootjes in.

Zeker nu lobbes steeds meer buiten het hok komt gaat ook zijn kontje steeds beter en hij zit toch echt wel meer in zijn vacht dan de andere bunnen hoor.

Zeker de de bunnen in de rui zijn, zie je goed dat de Duitse hangoren, lobbes en lotje veel meer vacht hebben.

Tijd om te gaan borstelen.

Hoe is het met jou bunnen roosje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Lobbes is incontinent en bij stress is dit iets erger. De vorige keer was het dus erger vanwege de koppeling van de groep en het feit dat hij dus echt in het begin zijn hok niet uit durfde. Dit leverde stress op en dan blijft hij meer op 1 plek zitten en dan wordt het dus erger bij zijn kontje.

Nu is het erger vanwege de knokpartijtjes tussen beau en jasmijn. jasmijn is inmiddels uit de groep en wacht op een nieuw vriendje en de groep van vijf is geweldig lief voor elkaar.

Allen is wel zijn binnenkant van zijn ene beentje nat en wat geiiriteerd, gelukkig niet open.

het advies van de DA was de haren echt goed kort te knippen met een speciale kappersschaar en misschien wat betadineoplossing aan de binnenlkant van zijn beentje.

Nu leert mijn ervaring dat als ik elke dag goed met hem in de weer ga dat het dan ook wel snel weer over / beter gaat, maar ik baal er wel van.

Bovendien heb ik geen ervaring met konijnen die incontinent zijn. Wie heeft er nog aanvullende tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max heeft artrose in zijn rug waardoor af en toe bij bepaalde bewegingen een zenuw klem komt te zitten en zijn plas weg loopt. Max heeft nu een hok zonder trapje (er lag een heel plas spoor door het hele hok heen bovenin van de trap naar het nachthok) en heeft een doorlopend recept voor pijnstilling. als hij veel in elkaar zit krijgt hij pijnstilling. De keren dat het erger werd bij Max had hij blaasontsteking. De stripjes waren negatief, maar onder de microscoop waren wel veel bacterien te zien. Heb je dit al na laten kijken?

Ik heb de vacht van Max (ook DH)ook bij de poten en de buik kort geknipt. Dit hielp wel goed, alleen had hij schijnbaar ook niet altijd door dat hij had geplast, want hij ging er ook rustig in liggen slapen..... Ik heb toen ook een tijdje een Vetbed in het hok gehad. Dit blijft aan de bovenkant mooi droog en de plasjes lopen naar onderen. ze lagen er bij mij graag op :yes: ik vond het alleen wel minder ideaal, omdat het de plas niet opneemt. dit werd wel iets beter door er een handdoek dubbel onder te leggen, maar voor ik op zolder bij de wasmachine was lekte het toch aardig.... en een nat verbed in een zak proppen... nee dankje :beurk: ook had ik steeds de wasmachine vol zitten met hooi en haren. Maar Dollie gebruikt ook een verbed bij haar trio en die heeft er geen problemen mee (nou moet ik zeggen dat Max zijn plasjes misschien wel een keer of 2, 3 groter zijn dan die van Fred:p

Ik heb nu weer niks in het hok en weer gewoon toilletjes staan. Het gaat bij Max nu erg goed en hij is eigenlijk nooit meer nat *klop klop klop*

Je zou de huid in kunnen smeren met Calendula creme. Dit is een verzachtende creme die de huid helpt herstellen. Dit wordt ook wel gebruikt bij luieruitslag. ook een heel dun laagje sudocreme of zinkzalf helpt de huid beschermen. Dit moet echt een dun laagje zijn, anders werkt het averechts.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het echt niet........dankjewel wupsie voor je uitgebreide reactie. Het feit dat een konijn atrose heeft, daar dacht de DA bij ons ook aan. Is Max bij jou ook een DH? Misschien dat het hier dan dezelfde combinatie is. Hij zit soms in elkaar gedoken en soms huppelt hij lekker door de ren. hij eet en drinkt erg goed.

Ik twijfel zo omtrent het vetbed, vooral omdat ik zoveel hemperade op de plek heb neergelegd waar hij dan zit en dat verschoon ik elke dag, dat helpt ook al wel. Dan ben ik bang dat ik een hoop overhoop haal, zonder dat het meer helpt, dan dat nu de hemperade al doet.

Maar maandag gaan we toch maar even naar de DA want dan denk ik dat er toch een blaasontsteking bij is gekomen. Lobbes drinkt wel te veel uit de flessen, dat is toch ook een kenmerk van blaasontsteking?

Sudocreme is een goede tip! dankjewel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij, het is weer zo goed als droog. Het lijkt wel alsof het inderdaad zo geweest is dat hij er last van heeft als hij gestresst is, narmate het nveau van stress is de incontinentie ook iets erger denk ik. We gaan morgen even borstelen van onderen en netjes maken, maar het ziet er echt erg goed uit.

Ik dacht het al, omdat zijn plekje helemaal droog was, waar ij graag zit, dus kon me ook niet voorstellen dat het niet beter zou zijn. Maar zo goed en droog had ik het niet verwacht, super!

Ondertussen ook nog de tip gekregen dat het misschien het ss voer is, dat hij daar niet tegen kan en anders ook talkpoeder op de huis goed kan werken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max is inderdaad ook een DH. Max heeft een vergroeiing/afwijking in zijn rugje en daar is nog artrose bij gekomen.Dit was te zien op de rontgenfoto's. Hij heeft ook een poosje glucosamine (gluconcombi vloeibaar verkrijgbaar bij de drogist)gekregen. Nu krijgt hij dat gelijk met de pijstiller. Niet echt zeer regelmatig dus. En goed dat hij droog is :yes: Maar moet zeggen dat dit bij Max ook wel was. Dan was hij weer een poosje droog en dan weer nat. kom je bij de DA met de klacht dat hij steeds nat is, is hij dan natuurlijk droog haha. Nou heeft hij een witte buikkleur dus daar was goed aan te zien dat hij echt wel nat geweest is.

Max had bij de Echo ook vrij veel Sludge in zijn blaas (Calcium). daarom werd eerst gedacht dat het daar van was. dat hij daar ook de blaasontsteking van had Moet trouwens wel zeggen dat hij nu ook een hele poos BBT brok heeft gehad en daar erg weinig calcium in zit.

De laatste keer dat hij zijn plas liet lopen, lagen er ook ineens plassen in de kamer. Toen kwam ik er achter dat hij ook erg afgevallen was. Ik heb hem toen behandeld met Panacur tegen EC en daar verbeterde het ook van.

Als ik alles zo op een rijtje zet is MAx best een zeikerd haha. hij laat bij alles zijn plas lopen :P

Dit zijn dus nog dingen waar je naar zou kunnen kijken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een BBT brok? calcium heb ik ook naar gekeken namelijk. ik heb nog een zak HF staan balance, maar daar zit in verhouding nog meer calcium in dan de SS brok.

Hoe heb je Panacur toegediend?

En als het blaasontsteking is, moet ik dan met een plasje naar de DA, wat is de behandeling voor blaasontsteking. Al met al is lobbes inderdaad ook best een zeikerd..pff

Link naar reactie
Delen op andere sites

BBT is Bunny basics T van oxbow. Te koop via the hay experts. Ik bestelde altijd voor een jaar. (3 keer 4.5kg)

de panacur was stiekem geen panacur maar fenbendrops ;) is precies hetzelfde maar vloeibaar en geregistreerd voor konijnen. En een heel stuk goedkoper:p

Om te kijken of hij blaasontstekeing heeft moet je ff een plasje opvangen en bij de DA langsbrengen. dan hangen ze er als het goed is een stripje in (die was bij Max vaak negatief) en bekijken ze onder de microscoop (dit anders nog even navragen, want daar was bij Max dus te zien dat er veel bacterien in zaten en kunnen ze ook kristallen zien)

Opvangen kun je het beste doen in een schone kooi of reismand zonder bodembedekker en het plasje dan opzuigen met een spuitje en dan zo snel mogelijk naar de DA brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .