Ga naar inhoud

Melkkliertumoren


Mice

Aanbevolen berichten

  • Reacties 181
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ze snijen normaal gesproken juist ook iets van het gezonde weefsel weg zodat er echt niets blijft zitten. Dus inprinciepe zou dit niet het geval kunnen zijn.

Ik zie dat je inmiddels besloten hebt om niets te doen. Dat is natuurlijk jouw keuze en die respecteer ik, maar ik zelf zou dus echt wel geopereerd hebben..

Sterkte.

Dat is niet helemaal waar. Als je de tumoor aan raakt, wat eigenlijk altijd gebuurt heb je altijd kan op bespetting. Ik weet ff de officele naam niet meer maar de kans is wel degelijk aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de baarmoeder zul je even vooruit moeten denken:

Stel dat je hem niet weg laat halen en er blijken straks uitzaaiingen te zijn?

Dan kies je misschien toch weer voor een operatie, kost dan weer 125 euro en het is weer een risico.

Ik zou het zelf in 1 keer goed willen doen, zoveel mogelijk problemen voorkomen. Zeker als dat in 1 keer kan en maar 29 euro extra kost...

Succes met afwegen, je moet je uiteindelijk zelf goed voelen bij de keuze die je maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt misschien raar, maar ik ben toch veranderd. Ik heb thuis goed overlegd en we hebben een afspraak voor volgende week vrijdag om haar te laten opereren. Ik ben zo zenuwachtig. Het moet gewoon goed gaan! We laten iig de melkklieren weghalen, over de baarmoeder denken we nog even na (maandag terugbellen)

Goed dat je het overlegd hebt met mensen die dicht bij jou en je dier staan.

Heel begrijpelijk dat je zenuwachtig bent.. Heel kinderachtig misschien, maar ik heb altijd gehad dat als ik mijn dieren achter moest laten bij een da, ik huilend in m'n auto zat.. Het voelt alle keren zo naar en leeg..

Al moet ik zeggen dat ik er met mijn huidige da minder last van heb, hun vertrouw ik meer als mijn vorige en dat is ook wel heel belangrijk.

Probeer bij je konijn niets anders als anders te doen en je gevoelens even opzij te zetten totdat je de deur uit bent van de da. Op die manier gaat je konijn zo ontspannen als mogelijk is, de operatie in.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dapper van je Mice. Ik zou echt alles weg laten halen. Twee en halve week geleden heb ik mijn dame Jasmijn laten castreren, haar leeftijd is onbekend. Zo'n ingreep is natuurlijk al enorm spannend, zeker wanneer het een wat ouder konijn betreft of de achtergrond onbekend is. Maar ik denk dat dit wel het beste is voor Snoetje.

Succes alvast, ik zal duimen voor jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ok, ik dacht gister al ;) Laat je de da wel naar de baarmoerder kijken omdat ze daar wel wat vreemds zou hebben gevoeld?

Euhm...dat lijkt me nogal moeilijk..

Normaal gaat de DA niet heel de buik openen bij het verwijderen van een melkkliertumor.

@ Mice: Ik weet niet hoe je exact tot je beslissing bent gekomen om enkel de melkkliertumoren te laten verwijderen.

Ik ga ervan uit dat je weet dat melkkliertumoren meestal ontstaan door een door de eierstokken geproduceerd hormoon. Dus bij het laten zitten van de baarmoeder en eierstokken laat je de kans groot dat de mekkliertumoren terug komen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bekijken van de baarmoeder is idd niet zo makkelijk als er alleen een melkkliertumor moet worden verwijderd, over het algemeen gaat de buik dan niet open.

Maar, als jouw dierenarts iets vreemds heeft gevoeld in de baarmoeder (of heb ik dat verkeerd begrepen?), waarom laat je dan niet ook de baarmoeder verwijderen? Nu geef je veel geld uit aan het verwijderen van de tumor, maar misschien heeft ze wel baarmoederkanker?

Ze moet sowieso onder narcose, melkkliertumor verwijderen is ook niet niks voor een konijn (elke operatie overigens)....

en idd, wat Zwarte Panter al aangeeft, is ook niet geheel onbelangrijk.

Ik zou er toch nog even goed over nadenken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry als ik je weer aan het twijfelen breng. Maar als de baarmoeder ook opgezet is, houdt dat in dat die ook al aan het rommelen is. Ik zou nog eens goed met de dierenarts overleggen als ik jou was. Anders ben ik bang dat er over een tjjdje weer een melkkliertumor zit of dat de baarmoeder alsnog moet.

Nogmaals sorry als ik je weer in twijfel breng.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Mice: Wil je graag dat ik je zometeen alles even duidelijk probeer uit te leggen? Hoe het zit als je de baarmoeder laat zitten of als je hem weghaalt? Hoeveel zwaarder de operatie is als je alles laat weghalen? Wat theoretisch gezien de meeste kans tot de langste levensverwachting geeft? ......

Als je dat graag hebt, wil ik daar straks gerust wat tijd voor maken.

Als je het liever niet wilt weten, ook goed, dat is dan jouw keuze en daar heb ik ook respect voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het goed als je dat doet, maar ik wil je niet tot last zijn?

Dus het hoeft niet hoor.

Maar mag ik wel vragen, waar je de informatie vandaan hebt? (of het betrouwbaar is)

En denken jullie, mocht ik nog willen veranderen, dat de DA dat goed vindt? Want we zouden het maandag doorgeven en de operatie is al overmorgen en ik kan pas morgen bellen als ik al zou willen veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In princip kun je altijd je dierenarts bellen dat je toch van gedachte bent veranderd, dat je toch wel graag de baarmoeder wil verwijderen ivm de hormonen die blijven vrijkomen en de kans op terugkomen van de melkkliertumoren vergroot. Waarmee niet gezegd dat ze niet terugkomen als je de baarmoeder niet laat zitten natuurlijk.

Afhankelijk van ok programma zou het moeten kunnen. Wij hebben het zelfs nog wel eens inde ochtend dat mensen toch wat anders willen of iets erbij.

Maar elke da werkt natuurlijk anders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent me niet tot last hoor, ik doe het met plezier :yes:.

Ik vind het belangrijk dat je een weloverwogen beslissing kan nemen. En dat kan alleen als je echt weet waar je aan toe bent.

Geef me heel even... ik begin eraan.

En ja hoor, ik zal me ook onderbouwen zodat je weet dat ik niet gewoon iets uit mijn duim zuig ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melkkliertumoren ontstaan meestal door een hormoon dat door de eierstokken wordt geproduceerd (namelijk oestrogeen).

Als je dus ineens laat castreren (= verwijderen van eierstokken en baarmoeder) zorg je ervoor dat het oestrogeen (hormoon dat dus geproduceerd wordt door de eierstokken) niet meer voor melkkliertumoren kan zorgen.

Hierdoor verklein je dus de kans dat de melkkliertumoren terugkomen héél erg.

Er is natuurlijk altijd een kans dat er terug melkkliertumoren komen, maar dat komt dan bijna altijd omdat er al uitzaaiingen zaten in de andere melkklieren.

Daarnaast is de kans groot dat als er melkkliertumoren zijn er ook al beginnende abnormaliteiten of tumoren in de baarmoeder zitten. Door deze ineens te verwijderen, neem ja daar ook de mogelijke problemen weg.

Hierboven toon ik duidelijk aan dat de kans op herval veel kleiner wordt (je kan het nooit volledig uitsluiten) als je ook laat castreren.

Daarnaast blijft ook dat bij een gezond konijn de kans op baarmoederkanker best groot is. Er zijn getallen bekend dat je vanaf een leeftijd van 3-4 jaar een kans van 70-80% hebt op baarmoederkanker bij konijnen. Sommige rassen hebben het al iets sneller dan anderen, maar de kans blijft erg groot. Dat is ook de reden dan heel veel BB’ers hun voedsters preventief laten castreren.

De operatie is natuurlijk iets groter. Dit komt omdat ze bij castratie ook de buik moeten opensnijden, dit gebeurt bijna nooit bij het verwijderen van een melkkliertumor.

Het enige verschil dat je achteraf gaat hebben is dat je konijn waarschijnlijk iets meer pijn heeft, maar dat is met pijnstilling op te lossen. Oh ja, en als er geen oplosbare hechtingen gebruikt worden, zullen er achteraf iets meer verwijderd moeten worden.

De narcose is er sowieso al, het risico van narcose heb je al en de nazorg bij zal eigenlijk hetzelfde zijn. Je moet ze goed in de gaten houden zodat ze snel terug gaat eten. Pijnstilling geven en indien nodig darmstimulerende middelen. De nazorg blijft echt hetzelfde.

Ik heb mijn informatie uit verschillende bronnen. Ik heb een tijdje diergeneeskunde gestudeerd, heb regelmatig contact met verschillende DA’en en heb een hoop medische boeken over konijnen. Deze info is oa. ook gegeven door Dana Krempels (een bekende biologe aan de universiteit van Miami die extreem veel weet over konijnen), een deel heb ik van een lezing van Inge Thas (zeer konijnkundig DA in BE). De info is ook terug te vinden in verschillende boeken oa. ‘Manual of Rabbit Medicine and Surgery’ van Paul Flecknell; ook in ‘Textbook of Rabbit Medicine’ van Frances Harcourt-Brown;…

Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Opzich kon ik ook stukken uit de boeken citeren, maar dat zijn stukken in het engels in echt in vaktermen, ik denk niet dat je daar zoveel aan hebt.

Ik wil nog wel zeggen dat ik het erg belangrijk vind dat je de keuze zelf maakt. Laat je niet overhalen door anderen, maar gebruik de info wel om een goede keuze te kunnen maken waar je jezef goed bij voelt. Een operatie blijft altijd een risico en het is erg belangrijk dat je dan achter je eigen keuze staat.

Héél veel succes met je keuze!

Oh ja, als je nog vragen hebt, stel gerust! Of als er iets nog niet zo duidelijk is, vraag maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor je verhaal!

Echt heel goed geschreven. Ik ben toch veranderd, ik vond je informatie zo duidelijk dat ik het risico zo klein mogelijk wil houden door ook de baarmoeder weg te laten halen. Ik heb overlegd met DA en nu worden het dus melkklieren en baarmoeder.

Snoetje sprong trouwens voor het eerst sinds tijden weer uit haar kooi, nog even genieten van de vrijheid voor de genezing!

Moet ik haar trouwens op handdoeken zetten of gewoon op stro en zaagsel? (normaal dus)

Ze zit iig binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .